Keskustelua suomalaisista ja ulkomaisista kauppakeskuksista

Kukahan näitten parkkipaikkojen liikenne järjestelyjä on suunitellut. Kävin Myllyssä pitkästä aikaa, tietyn liikkeen perässä. Sinänsä ihan kätevä että toiselta puolelta pääsee parkitalosta ohi, mutta sitten on tehty ihana todella huonosti merkitty pussi. Eli ajat suoraan ja toiselta puolelta ohi ja tulee korotettu jalkäytävä vastaan no kääntyy. Aha päädyssä seinä. Noh oli siinä vapaa inva ruutu johon peruuttaa kolmipisteellä... Seuraavan tullessa perästä...

Ei kyllä Skanssikaan paljon ihailuja tuon perusteella herätä. Voisi olettaa jos pääasiallinen tapa liikkua on auto niin myös nämä asiat olisivat kunnossa.
 
Kukahan näitten parkkipaikkojen liikenne järjestelyjä on suunitellut. Kävin Myllyssä pitkästä aikaa, tietyn liikkeen perässä. Sinänsä ihan kätevä että toiselta puolelta pääsee parkitalosta ohi, mutta sitten on tehty ihana todella huonosti merkitty pussi. Eli ajat suoraan ja toiselta puolelta ohi ja tulee korotettu jalkäytävä vastaan no kääntyy. Aha päädyssä seinä. Noh oli siinä vapaa inva ruutu johon peruuttaa kolmipisteellä... Seuraavan tullessa perästä...

Ei kyllä Skanssikaan paljon ihailuja tuon perusteella herätä. Voisi olettaa jos pääasiallinen tapa liikkua on auto niin myös nämä asiat olisivat kunnossa.
Kauppakeskus Kaari. Liikennesuunnittelu perseestä kun sinne joskus eksyy. Isoina pyhien aattoina jonot kehä I:lle. Ulos et pääse, sisään et pääse. Sello toimii paremmin. Jumbo on myös onneton, miksi sinne ei tehty lähijuna-asemaa..?
 
Kauppakeskus Kaari. Liikennesuunnittelu perseestä kun sinne joskus eksyy. Isoina pyhien aattoina jonot kehä I:lle. Ulos et pääse, sisään et pääse. Sello toimii paremmin. Jumbo on myös onneton, miksi sinne ei tehty lähijuna-asemaa..?
Pk-seudulla on tietääkseni aika monta kauppakeskusta metron ratikan ja junan varrella, et käy niissä kävellen tai julkisilla niin ei tarvi jonottaa auton kanssa jossain kehätiellä ;)
 
Redi, Tapiolan Ainoa ja Matinkylän Omppu kans ihan näin lonkalta turistina heittäen
Redi on kauppakeskuksena onneton
Ainoa on sekava, kerran eksynyt sinne, ei jatkoon
Omppu, liian kaukana.
Sello on paras, pääsee junalla ja koskaan ei ole edes autolla joutunut pahemmin jonottamaan.
 
Omppu, liian kaukana.
Matinkyläläisten mielestä varmaan just oikealla sijainnilla. Itsellä asuu serkku sielläpäin niin tulee noin kerran vuoteen käytyä, helppo mennä metrolla keskustasta, laaja valikoima erilaisia kauppoja, ja myös navigointi normaalin helppoa. Ainoa negatiivinen asia mikä tulee Isosta Omenasta mieleen on se et se on jo niin iso et jos haluat johonkin tiettyyn pieneen kauppaan niin turistina kestää kauan aikaa löytää että missä se liike on. Jos olisi paikallinen ja kävisi useammin niin sitten varmaan alkaisi hahmottaakkin paremmin sitä paikkaa.
 
Sello on paras, pääsee junalla ja koskaan ei ole edes autolla joutunut pahemmin jonottamaan.
Sellon parkkihallin heikkous on ulosajojen helppo ruuhkautuminen. Varsinkin Ratsukadun puoleinen liittymä on aika pöljästi toteutettu, kun pohjoisen suuntaan on heti parin autonmitan jälkeen liikennevalot.
 
Kokemuksia Triplasta on on nyt parin vuoden ajalta lähes viikottain, ja se on kauppakeskuksena mielestäni kohtuullisen toimiva, omat plussat ja miinukset tässä:

Plussia
- Selkeä pohja, useampi samalla logiikalla tehty kerros.
- Ruokakaupat ja marketit ovat pohjakerroksessa lähekkäin.
- Kohtuullisen tilava ja valoisa.
- Perusasiallinen ruokaravintola / kahvilatarjonta.
- Pasilan asema saman katon alla, eli helppo kulku myös monenlaisella julkisella liikenteellä.

Miinuksia
- Tunnin maksuton parkkiaika ei riitä juuri muuhun kuin päivittäisasiointiin, jos tähän yhdistää vaikka lyhyenkin ruokailun niin menee jo yli. Alun 2 tuntia oli parempi.
- Ruokaravintoloista suurimmassa osassa näkymät vain kauppakeskuksen käytävälle. Ok ehkä pikaiselle lounaalle tai muuhun nälänpoistoon, mutta viihtyisää ravintolaympäristöä joutuu hakemaan muualta. Kauppakeskuksissa ravintolatilat kannattaisi mielestäni sijoitella mahdollisuuksien mukaan ulkoseinille niin niihin saisi ikkunat ja luonnonvaloa.
- Liikevalikoimassa voisi olla "Tarjoustalo" -tyyppinen "säläkauppa". Clas Ohlson on sinne päin, mutta huonojen kokemusten vuoksi välttelen clasulla asiointia. Prismassa onneksi on paljon muutakin kuin ruokaa.
- Liukuportaat ovat eri kohdissa eri kerroksissa, välillä joutuu ihmettelemään miten pääsee lyhintä tietä muihin kerroksiin.
- Varmaan joka toinen kerta autolla käydessä parkkihallin pohjoisella ulosajopuomilla jumittaa auto, ja sitten siinä on äkkiä jono joka estää jo muutakin liikkumista. Tämä on toki suurimmalla todennäköisyydellä käyttäjäongelma, ei ole tajuttu / huomattu maksuttoman parkkiajan ylittyneen. Yllättävän paljon näitä näkee kuitenkin ottaen huomioon että tunnin rajoitus on ollut käytössä jo pitkään. Lisäksi yllättävän usein joku puomi sisään tai ulos on blokattu pois käytöstä.

Tuolla on ihan ok käydä tekemässä ruokaostoksia ja muutakin, ja välillä myös kahvilla tai lounaalla. Toki isojen kauppakeskusten perusongelmat ovat täälläkin, eli pikkuostoksia varten joutuu tilanteesta riippuen vaeltamaan turhan pitkään (esim. asemalta ruokakauppoihin joutuu tulemaan monta kerrosta alas ja melkein koko rakennelman päästä toiseen), lisäksi mainittu ravintoloiden viihtyisyyden puute. Huomattavasti mieluummin käyn kuitenkin täällä kuin esim. sekavassa Redissä, joka oli meiltä lähin kauppakeskus ennen Triplan valmistumista.
 
Triplan suurin miinus on ehdottomasti se että jos ruokakauppoihin haluaa niin joutuu tekemään n. kilometrin pituisen lenkin koko ostarin läpi josta puolet ajasta menee loputtomissa liukuportaissa odotteluun.
 
Triplan suurin miinus on ehdottomasti se että jos ruokakauppoihin haluaa niin joutuu tekemään n. kilometrin pituisen lenkin koko ostarin läpi josta puolet ajasta menee loputtomissa liukuportaissa odotteluun.

Totta joo, jos tulee Itä-Pasilan (aseman) suunnalta. Länsi-Pasilan puolelta on helpompi, tai jos tulee autolla sellaiseen aikaan että saa hallin ekaan kerrokseen lähelle liukuportaita auton parkkiin.

Pysäköinnistä tuolla tuli mieleen vielä, keskuksen allahan on 5 kerrosta parkkitilaa ja sisääntullessa näytöiltä näkee vapaiden paikkojen määrät. En ole vielä koskaan edes pyhien edellä nähnyt, että autoja olisi ollut parkissa isoa määrää muissa kuin parissa ylimmässä kerroksessa, alemmissa on aina se 300+ vapaata. Olen itse tainnut kaksi kertaa kahden vuoden aikana joutua ajamaan 2. parkkikerrokseen kun ylimmässä ei ole ollut tilaa.
 
Triplan suurin miinus on ehdottomasti se että jos ruokakauppoihin haluaa niin joutuu tekemään n. kilometrin pituisen lenkin koko ostarin läpi josta puolet ajasta menee loputtomissa liukuportaissa odotteluun.
Tämä, ja ylipäänsä se että eri kerroksista portaat ylös ja alas eivät ole samassa kohdassa. Eli jos haluat kerroksesta 3 kerrokseen 1 niin joudut etsimään kerroksessa 2 erikseen portaat jostain. Hissitkin ovat niin järkyttävän hitaita että ne eivät ole vaihtoehto. Tähän hommaan menee hermot joka kerta kun käyn.
 
Onkohan tota "laitetaan ihmiset kiertämään jotta tulee heräteostoksia" -mallia ikinä kyseenalaistettu oikeasti. Helposti alkaa vaan välttämään koko paikkaa ja siinäpä se myynti vasta kärsiikiin. Eikä se ärsyyntyneenä kiertäminen ainakaan shoppailuhaluja nostata.

Ainakin itse asioin mieluummin vaikka Omenan tai Sellon kaltaisessa keskuksessa, jossa on selkeä pohja.
 
Onkohan tota "laitetaan ihmiset kiertämään jotta tulee heräteostoksia" -mallia ikinä kyseenalaistettu oikeasti. Helposti alkaa vaan välttämään koko paikkaa ja siinäpä se myynti vasta kärsiikiin. Eikä se ärsyyntyneenä kiertäminen ainakaan shoppailuhaluja nostata.

Ainakin itse asioin mieluummin vaikka Omenan tai Sellon kaltaisessa keskuksessa, jossa on selkeä pohja.
Joo toi on aivan karsea moka joka kostautuu pitkässä juoksussa. Redi käytännössä tuhottiin tuolla idealla. Triplassa ehkä toivoa remontoimalla.
 
Ainakin itse asioin mieluummin vaikka Omenan tai Sellon kaltaisessa keskuksessa, jossa on selkeä pohja.

Tärkeintä on mielestäni ehkä se, miten nopeasti pohja tai ainakin itselle tärkeät reitit ovat opittavissa. Olen käynyt Sellossa ja Ompussa kummassakin enintään 5 kertaa ja näiden perusteella en osaa suunnistaa niissä vielä mitenkään tutkimatta pohjakarttoja. Etenkin Ompussa tuntuu, että parkkihallista ostarin puolelle tullessa joutuu joka kerta ihmettelemään, että missäs kohtaa minä nyt olenkaan.

Toisaalta Triplan pohjan oppi aika hyvin 10 ekan käynnin jälkeen, ja epäilemättä Ompussa ja Sellossa olisi sama juttu jos niissä useammin kävisin. Redi taas on edelleen hämärä sokkelo vaikka sielläkin olen käynyt kymmeniä kertoja. Triplan suurimmat ongelmat ovat liukuportaiden sijoittelu ja "pitkä" ja useita portaita vaativa matka aseman ja kauppakeskuksen länsipään välillä. Käyn siellä useimmiten ruokaostoksilla ja siksi menen usein autolla vaikka ei olisi pakko, parkkihallista ruokakauppakerrokseen on helppo tulla.

Siitä olen samaa mieltä, että tarkoituksellinen eksyttäminen on luotaantyöntävää, tässä Redi on omaa luokkaansa.

Edit: toki niille joille shoppailu on harrastus, voi sokkelokin näyttäytyä ihan eri tavalla positiivisena kuin jos tarkoitus on suorittaa ennakkoon suunniteltu kierros mahdollisimman nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä, ja ylipäänsä se että eri kerroksista portaat ylös ja alas eivät ole samassa kohdassa. Eli jos haluat kerroksesta 3 kerrokseen 1 niin joudut etsimään kerroksessa 2 erikseen portaat jostain. Hissitkin ovat niin järkyttävän hitaita että ne eivät ole vaihtoehto. Tähän hommaan menee hermot joka kerta kun käyn.

Ainakin junalla tullessa reitti ruokakauppoihin on varsin helppo. Laitureilta portaat alas, oikealle ja yhdet miniliukuportaat ylös ja yhdet pidemmät heti perään alas. Eli ei missään nimessä kannata nousta sinne Pasilan sillan tasolle, silloin joutuu menemään turhaan useammat liukoportaat alas.

Eli junalla kun käy Triplan Prismassa, niin laitureilta on varsin suora ja nopea oikoreitti kauppoihin.

Meillä Triplan Prisman avautuminen pudotti Sellon Prisman ns. kolmanneksi vaihtoehdoksi, eli nykyisin sijoitus menee näin: 1. Kaaren Prisma, 2. Triplan Prisma ja 3. Sellon Prisma. Eli Sellossa tulee harvemmin enää käytyä.

Sijoitus muuttunee sitten ensivuonna, kun syksyllä 2023 Myyrmannin S-market laajenee Prismaksi. Eli Myyrmanni saa saman edun kuin Sello, jossa on aidosti lähekkäin kaksi hypermarkettia (CM + Prisma), jolloin perustavaran voi hakea edullisesti Prismasta, ja Pirkka-tuotteet, tarjoukset ja Prisman tuotepuutokset voi hakea Citymarketista, joka olisi sitten Sellon tavoin vastapäätä Myyrmannissa.

Myyrmanni on siis nostamassa omia osakkeitaan selvästi ylöspäin tällä muutoksella.
 
Ainakin junalla tullessa reitti ruokakauppoihin on varsin helppo. Laitureilta portaat alas, oikealle ja yhdet miniliukuportaat ylös ja yhdet pidemmät heti perään alas. Eli ei missään nimessä kannata nousta sinne Pasilan sillan tasolle, silloin joutuu menemään turhaan useammat liukoportaat alas.
En tuosta tiedä, mutta noin ylipäänsä jos olet mistä tahansa syystä kerroksessa 3 ja haluat kerrokseen 1 niin joudut kiertämään kaukaa ja etsimään portaita kerroksessa 2 erikseen, jotta pääset alas, koska ne eivät ole samassa kohtaa kuin ylöspäin menevät portaat.
 
Kauppakeskus Willa Hyvinkää. Miksi siellä pitää olla niin KUUMA? Mä en oo missään muualla kauppakeskuksissa käyny missä olis niin helvetin kuuma kuin tuolla. Oli kesä tai talvi niin siellä on aina hiki päässä.
Onneks muutenkaan en ole kauppakeskusten ystävä, mutta jotain kertonee sekin että tilasin juuri tuotteita netistä ja olis saanu Willasta hakea ilmaiseksi mutta mielummin maksoin 8e että saan hakea lähipostista ennemmin kun lähen sompailemaan sinne parkkihallihelvettiin ja seisoskelemaan tropiikin kuumuuten sinne sisälle.
 
Triplassa oli navigointi aika vaikeaa kun ei ole sellasia opastetauluja missään. Mukava kävellä ympyrää vaikka lasten kanssa kun ei löydä sitä mitä etsii.

Joku lääpittävä LCD-taulu oli mistä voisi etsiä kauppoja, mutta senkö käyttäminen on sitten hygieenistä, verrattuna että voisi vain mulkaista jotain karttaa, niinkuin muissa kauppakeskuksissa. Plus että sille LCD-taululle voi olla jonoa :D (seisoskele siinä nyt sitten odotellessa että pääsee käyttämään sitä, huoh)

aika fail paikka koko tripla, ei tule enää ikinä käytyä, ellei ole pakko.
 
Ratinan kauppakeskuksen sauna paloi katolla lauantaina. Syynä rakentamisen aikana tapahtunut virhe. Tajuttoman surkeaa rakentamista nykyään.

Onneksi saunojat pääsivät pois palavasta saunasta.


Olin juuri tuolloin joululahjaostoksilla ja kauppakeskus oli vilkkaimmillaan. Arviolta helposti 750 ihmistä, ellei enemmänkin savustettiin pihalle kuulutuksilla.

Onneksi ehdin tehdä kaikki tarvitsemani ostokset niin tänään ei ole tarvinnut käydä, saati sunnuntaina, jolloin kauppa kävi normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 651
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom