En tiedä mihin harjaan vertaat äänenvoimakkuutta (tai että onko tuo "S"-malli jotenkin kämäisempi kuin ne "ilman S" -versiot, en ole selvittänyt asiaa), mutta jos puhutaan näistä perustason Oral-B -harjoista, niin ääni on todentotta hiljaisempi. Eikä vain vähän, vaan ero on oikeasti "dramaattinen".
Ero on aluksi dramaattisesti hiljaisempi, mutta muutama viikko harjaspään vaihdosta ääni alkaa pikkuhiljaa kovemmaksi niin, ettei se enää kamalasti eroa vanhoista malleista. Edelleen hiljaisempi, mutta ei niin hiljainen kuin oletin.
En ole ikinä kuullut että kukaan varsinaisesti putsailee ja kuivailee harjan päätä. Normaali huuhtelu pesun jälkeen ja ei ole ollut mitään homeongelmia.
Ehkä kannattaisi:
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=0JD2dH5-uGs
IOn kanssa on ainakin ehdottoman tärkeää, ettei missään nimessä säilytä harjaspäätä kiinni kahvassa, kun molemmissa on reikiä ja paikkoja, johon tahna, kosteus ja vesi jää kytemään. Ja hammasharjoja säilytetään lähes poikkeuksetta kylpyhuoneissa tai vessoissa, jotka harvemmin ovat se kodin kuivin tila.
Loppujen lopuksi puhdistusrutiinini oli: Harja irti, harjan huuhtelu, nopea kuivaus wc-paperiin, erikseen telineeseen. Kahvassa virta päälle, huuhtelu veden alla, virta pois, vesien heiluttelu pois, nopea taputtelu wc-paperiin (samalla tarkistaen, ettei mukana tule mitään ylimääräistä, that is, hometta).
Tuo toiminnan äkillinen loppuminen viittaisi ihan akkuongelmaan, veikkaan että akun vaihtamalla olisi jälleen soiva peli. Piditkö laitetta mahdollisesti jatkuvasti latingissa?
Ei ihan hirveästi kiinnostanut alkaa vaihtamaan akkua tai etsimään varaosia, kun en tosiaan ollut laitteeseen muutenkaan erityisen tyytyväinen, ja koko kahvan avaaminen ja itse akun vaihtaminen luulisi vaikuttavan vesitiiviyteen. WC-ssä ei ole paikkaa jossa laturi voisi olla virroissa 24/7 kuten jotkut sähköhammasharjojaan säilyttää, minä latasin harjaa vain 10-24 tuntia kun tuo alkoi vilkuttamaan akun loppumista (...tai hyytyy kesken pesun, jos en jostain syystä ollut huomannut valoa edellisellä kerralla).
---
Päädyin loppujen lopuksi hankkimaan Sonicare 5300, noin viikon käytöllä olen ollut tähän valintaan ihan tyytyväinen. Ei bluetoothia/sovellusta, ei typerää kosteutta varastoivaa harjaspääliitäntää, pidempi akunkesto, ja itseasiassa tuo värisevä harjapää tuntuu olevan suulleni ja melko herkälle yökkäysrefleksilleni jopa armollisempi kuin Oral-Bn pyöreät. Jos jotain valittaisin, niin laturi tarvitsee erillisen USB-laturin, niin samantien olisi voinut kahvassa olla vaan liitäntänä USB-C että sitä voisi vaan ladata millä tahansa laturilla. Ei tuo pystyasennossa lataaminen kuitenkaan minua henkilökohtaisesti millään tavalla hyödytä.
Sonicare maksoi ~70€ K-citymarketin -20% tarjouksesta, juuri sopivasti tuli tarjoukseen kun sen olin jo valmistautunut hakemaan. Matkakoteloa ei tullut mukana, mutta todennäköisesti tämä mahtuisi IO-harjalta jääneeseen koteloon. Sonicaren vaihtoharjat vaikuttavat olevan perushinnaltaa pikkuisen halvempia kuin IOn (6kpl 35€ vs. 4kpl 40€), tosin alennuksien kanssa hinnat taitavat usein olla melko samat. Saatavuus tosin on huonompi, ainakaan lähi-Citymarketista ei saa Sonicaren vaihtoharjoja mutta Oralia saa, eli ei voi vilkuilla tarjouksia ruokakaupassa käydessä.