Jos 100% ihmisistä piti maskeja, niin oliko tartunnat nollissa?
Mikä logiikka tuollainen ajatuksen takana on?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos 100% ihmisistä piti maskeja, niin oliko tartunnat nollissa?
Eihän siinä mitään logiikkaa oikein olekkaan. Typerä kysymys vain.Mikä logiikka tuollainen ajatuksen takana on?
Olen koko ajan joko käyttänyt ffp2-suojainta tai ollut käyttämättä. Koppa on kivempi kuin rätti, ja periaatteesta haluan - mikäli näen sen vaivan - että suojaimella on enemmän kuin hatara tilastollinen vaikutus.Ihan Prismasta saa suurin piirtein tuohon hintaan, 10 kpl pakkauksissa.
Itse olen käyttänyt (alunperin FFP3-tason) hengityssuojainta jo 14 kuukautta. Ei kiinnostanut yhtään, mitä muut siitä ajatteli, eikä kiinnosta vieläkään, vaan mua kiinnostaa etenkin oma terveys.
Ei varmasti lopu teatteri. Veikkaan että esim nämä kangasmaskit jäävät suosituiksi, etenkin ulkomailla. Ja niistä on tutkimusten mukaan kaiken lisäksi enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyvänä puolena eivät tuota niin paljon roskaa kuin kertakäyttöiset villitykset.
Olen koko ajan joko käyttänyt ffp2-suojainta tai ollut käyttämättä. Koppa on kivempi kuin rätti, ja periaatteesta haluan - mikäli näen sen vaivan - että suojaimella on enemmän kuin hatara tilastollinen vaikutus.
Maskia täytynee vielä hetki käyttää yleisen normin takia jopa tyhjässä Prismassa. Eilen en kyllä kertaakaan käyttänyt, kun kävin useammassakin anniskeluliikkeessä, viimeisissä melko tuhdissa kännissä. Eipä kukaan muukaan käyttänyt. Henkilökuntakin vaihtelevasti vähän kapakan tyylistä riippuen. Näyttää siltä, että tavat sittenkin voivat palata kohtuullisessa ajassa paniikkia edeltävään normiin, kun mahdollisuus on. Eiköhän vielä syksyyn mennessä teatteri lopu.
Tavallaan toimin ihan samoin - ainakin jos ruokaravintolassa on "käytäthän tiloissa liikkuessasi". Tällöinhän maskin voi ottaa pois aina kun pysähtyy. Ei vaan, mutta pöydässä toki pois.Itse suomalaistyypilliseen tapaan luen ravitsemusliikkeen maskisuositusta (käytäthän maskia asioidessasi meillä) orjallisesti. Jos henkilökunta lopettaa maskin käytön, lopetan toki varmasti itsekin.
Olipa mukava katsella Euroviisuja, kun yleisöllä ei ollut maskeja. Ihan muutama maski näkyi koko lähetyksessä ylipäätään, hyvä juttu
Itse asiassa vaikka olisikin ollut CGI-yleisö, niin arvostan silti, koska haluan, että maskeista päästään eroon mahdollisimman nopeasti eikä niitä millään tavoin normalisoida. Ensimmäinen askel on se, ettei kaikkialla promota maskeja, vaan mielummin sitä maskittomuuttaNe oli CGI yleisö
Ihmisillä voi olla monta pätevää syytä liikkua ulkona maski päässä, ja mitä se sulle kuuluu, ei ole sulta pois.Tuntuu että osalla olis jäämässä pahasti päälle kyllä kun näkee noita ulkona kävelemässä olevia FFP2-maskihermanneja. Ainakin täällä missä minä elän, on riskiryhmäläiset (ne lievemmätkin) saaneet ekan piikkinsä jo aika päiviä sitten ja toisenkin moni. Pelko taitaa jäädä päälle pitkäksi aikaa ja henkilökohtaiset varotoimenpiteet paljon kovempina kuin silloin kun kaikki oikeasti oli uutta ja moniakin saattoi pelottaa ihan aiheesta.
Roiskeläpät on mukana kohteliaisuussyistä jos olen asioimassa jossain. Välillä unohtuu maskit himaan ja olen jopa pahoitellut että jäi kotiin ja kysynyt onko ok. Aina on ollut ok ihan ystävällisesti. Mutta olen aivan varma, että "out there" on ihmisiä, joiden mielessä tämä tilanne lipuu kohti uutta normaalia, jossa vieraita ei tavata sisällä ilman maskia. Koska mutantti tai mutantin tantti tai tuleehan se seuraavakin epidemia joskus ja miksikäs ei kun ei tästä isoa vaivaa ole ja oikeastan tämähän on hyvä idea...
Ainahan voi vetäistä sen kangasmaskin päälle pakon edessä ja todeta kaikille että kohteliaisuussyistä lisään teidän riskiä saada korona pilkkomalla hengityspisarani pienemmiksi.
Buffit ja vastaavat keinokuitutuubit kai voi atomisoida pisaroita
Joo, eilisen luontoretken jäljiltä oli tänään silmät aivan yhtäkkiä punaiset ja toinen melkein umpeen turvonnut. Nyt on pahat pölyt ja saatan harkita myös ulkomaskipelleilyä.Nyt on ollut sen verran paljon siitepölyä ilmassa että monelle saattaa jopa olla helpompaa ulkona liikkuminen FFP2/3 maski naamalla kuin ilman.
Niin koska sehän olisi aivan kauheaa, että ihmiset haluaisivat vältellä influenssaa ja nuhaflunssaa talvisin? Hirveää. Kamalaa. Ei niin saa tehdä! Taudit pitää sairastaa kuin miesoletettu!Sen sijaan kasvojen peittäminen yleisenä normina ja maskittomuuden paheksuminen täytyy saada pian pois. Tämä kyylän päiväuni ei voi jatkua. Emme rupea pandemian jälkeen larppaamaan tätä vuodesta toiseen talvesta siksi että on influenssaa liikkeellä ja muuna aikana ihan vaan kun voi olla jotain muuta nuhaa. Emmehän?
Sen sijaan kasvojen peittäminen yleisenä normina ja maskittomuuden paheksuminen täytyy saada pian pois. Tämä kyylän päiväuni ei voi jatkua. Emme rupea pandemian jälkeen larppaamaan tätä vuodesta toiseen talvesta siksi että on influenssaa liikkeellä ja muuna aikana ihan vaan kun voi olla jotain muuta nuhaa. Emmehän?
Kättelemisestä on luovuttu sairaaloissa jo vuosia sitten, eikä olisi huono idea, että siitä luovuttaisiin yleisemminkin, koska pöpöt leviää siinä tehokkaasti ja se on aivan tarpeeton käytäntö.Tuskinpa kukaan jää noitten rättien perään kaipaamaan. Suurempi ongelma on se ryhmä, jolle jää tästä pelkotilat päälle ja jotka on huolissaan koronasta vielä sittenkin kun tauti on kokonaisvaikuttavuudeltaan jossain nuhan ja influenssan välimaastossa.
Se on nimittäin omituinen tunne, joka tuli kun ekoja kertoja taas kätteli jotain tai oli jossain kokouksessa tai jossain lähitilanteessa ilman maskeja. Kaikki "herkempi" aines ei siitä ehkä itseään rationalisoi yli.
Se todella olisi kauheaa, jos välttelyn keinona olisi larpata rätit päässä turvavälejä ja luoda sosiaalista painetta kaikille tehdä samoin. Influenssan välttely esimerkiksi rokotuksin tai terveydenhuollon varotoimin taas ei olekaan ollenkaan kauheaa.Niin koska sehän olisi aivan kauheaa, että ihmiset haluaisivat vältellä influenssaa ja nuhaflunssaa talvisin? Hirveää. Kamalaa. Ei niin saa tehdä! Taudit pitää sairastaa kuin miesoletettu!
Itse aion kyllä käyttää maskia jatkossakin JOS minusta siltä tuntuu, enkä aio kysyä sulta lupaa siihen ollenkaan. Häh häh hää. Harmittaako?Se todella olisi kauheaa, jos välttelyn keinona olisi larpata rätit päässä turvavälejä ja luoda sosiaalista painetta kaikille tehdä samoin. Influenssan välttely esimerkiksi rokotuksin tai terveydenhuollon varotoimin taas ei olekaan ollenkaan kauheaa.
Jokin määrä tauteja todella epäironisesti pitää sairastaa kuin mies. Ylihygieninen elämä on vastustuskyvyn lainanottoa ja kääntyy pitkään jatkuessaan meitä vastaan. Ajatus kattavasta keinotekoisesta immuniteetista on kaukaista utopiaa. Maskinkäyttö yleisenä tapana on mahdollisesti hyvinkin haitallista, etenkin jos se on tehokasta. Jos se taas tehdään tehottomasti ja varmistetaan siinä sivussa silti altistus puristussovitteella ruuhkajunassa matkustaen, ei katastrofia liene tulossa. Silloin se on vain typerän näköistä ja sosiaalisesti vieraannuttavaa.
Itse aion kyllä käyttää maskia jatkossakin JOS minusta siltä tuntuu, enkä aio kysyä sulta lupaa siihen ollenkaan. Häh häh hää. Harmittaako?
Olisiko antaa jotain suositusta mahdollisimman hyvin hengittävästä maskista joka vielä kelpaa lentoyhtiöille? Jonkunlainen kangasmaski varmaankin, pitäisi olla semmoinen joka ei ala hiostamaan tai kastumaan vähän pidemmällä lennolla.
Itse aion kyllä käyttää maskia jatkossakin JOS minusta siltä tuntuu, enkä aio kysyä sulta lupaa siihen ollenkaan. Häh häh hää. Harmittaako?
Sairaalaoloissa kättelemättömyydestä voi tosiaan olla hyötyä pitkälläkin tähtäimellä, mutta jos ihmiset yleisesti alkavat ylivältellä tauteja normiympäristössä, niin sen seuraukset voivat olla arvaamattomat.Kättelemisestä on luovuttu sairaaloissa jo vuosia sitten, eikä olisi huono idea, että siitä luovuttaisiin yleisemminkin, koska pöpöt leviää siinä tehokkaasti ja se on aivan tarpeeton käytäntö.
Ai miten niin on antanut osviittaa?Koronakin on antanut osviittaa siitä, että lapsena, nuorena ja terveenä kannattaa sairastaa ja hankkia vastustuskykyä vanhuuden varalle.
Kertoo siitä, että jos sairastat melkein minkä hyvänsä taudin ensimmäistä kertaa vanhana, niin seuraukset ovat vakavia. Koronahan on täydellinen esimerkki tästä. Nuorena ja terveenä yletön tautien välttely ei siis välttämättä ole kovin järkevää.Ai miten niin on antanut osviittaa?
Korona on uusi tauti, eikä aiemmin sairastetut taudit lähtökohtaisesti paljon auta... Ja se on ihan varma asia, että kuka tahansa 8-kymppinen on elämässään sairastanut jos jonkinlaisia pöpötauteja, ja toisaalta jossei ole sairastanut, niin sehän on varmasti vaan positiivista myös suhteessa koronaan.
Koronaan kuten moneen muuhunkin tautiin on olemassa rokote. Keskimäärin tautia ei siis tarvitse sairastaa nuorena eikä vanhana.Kertoo siitä, että jos sairastat melkein minkä hyvänsä taudin ensimmäistä kertaa vanhana, niin seuraukset ovat vakavia. Koronahan on täydellinen esimerkki tästä. Nuorena ja terveenä yletön tautien välttely ei siis välttämättä ole kovin järkevää.
Nykyiset maskipakot ja -suositukset perustuu terveeseen järkeen ja kiistattomiin näyttöihin esimerkiksi sairaala-ympäristöstä ja toisaalta liittyen myös aiempiin viruksiin. Mitään laajoja koko väestöä koskevia tutkimuksia aiheesta on hankala tehdä, eikä vähiten eettisistä syistä johtuen.Toivottavasti maskiasiaan saadaan muuten jossain vaiheessa tieteellinen konsensus, nythän mennään hyvin pitkälti toivotoaan-toivotaan-linjalla ja siihen nähden kaikenlaiset maskipakot ovat kyllä outoja: Korona | Lopullista totuutta maskien tehosta koronan torjunnassa ei ole vielä saavutettu, kokeneet suomalaistutkijat pitävät näyttöä hyödyistä selvänä
Eli meidän pitäisi löytää jostain esimerkiksi 1000 mummoa, jotka käyttää maskia ja 1000 mummoa, jotka ei käytä maskia ja elävät muutoin mahdollisimman samantyylisesti. Sama muiden ikäryhmien kanssa. Sitten meillä pitäisi olla aikaa seurata tilanteen kehittymistä kuukausia. Ja tällaiselle tutkimukselle pitäisi vielä löytyä rahoituskin.
Lykkyä tykö tuollaisen tutkimuksen tekemiseen.
Ei susta tiedemiestä kyllä tulisi tuollaisilla asetelmilla... Ympäröivän todellisuuden pitää olla vakio, ei tutkimus muuten ole minkään arvoinen.Voin tehdä minuutissa lyhennetyn version:
5 miljoonaa mummoa jotka ei käytä maskia = Suomi huhtikuu 2020
5 miljoonaa mummoa jotka käyttää enimmäkseen maskia silloin kun siihen painostetaan = Suomi huhtikuu 2021
Lopputulos = sama
Ilmainen rokote kyllä kelpaa, mutta yhtään ei kiinnosta niitä rokotteita jakavan henkilöstön työturvallisuus tai mikään muukaan. Minä minä minä.Kävin koronarokotuksessa. Yrittivät tuputtaa maskia ja kun kysyin tietenkin ovella että onko se pakollinen niin ei mutta erittäin korkeasti suositellaan. Noh, jatkoin kävelyä niin takaa kuuluu että pitäisi alkaa perua aika jos ei käytä maskia. Hekottelin kun tuli ääneen sieltä miten katsovat halveksien.
Eipä voisi vähempää kiinnostaa.
Ilmainen rokote kyllä kelpaa, mutta yhtään ei kiinnosta niitä rokotteita jakavan henkilöstön työturvallisuus tai mikään muukaan. Minä minä minä.
Miksi edes otit rokotteen jos ei vähempää voisi kiinnostaa?
Maskin käyttö työpaikalla tuntuu aika turhalle. Mitä se hyödyttää, kun sama työporukka menee istumaan saman kahvipöydän ääreen ihan tappituntumalle ilman maskeja.Olen kulkenut jo pidempään esim. kauppakeskuksissa ja kaupoissa ilman maskia, en ole huomannut että kukaan katsoisi mitenkään oudosti. Työpaikallakin on alkanut näkyä lipsumista maskin käytössä vaikka työnantaja sitä vaatii. Omissa harrastuksissa hyvin harva enää käyttää maskia, lähikontaktissa ollaan samassa tilassa joka tapauksessa yleensä yli 15 min kerrallaan jolloin moni on todennut että aivan turhaa sitä maskia on pitää.