Jos nyt halutaan ne maskit ihmisten päähän suositusten avulla niin kyllä niitä vaan pitäisi ihmisille toimittaa. Just mietin, että pärjäisiköhän sitä keskimääräinen kansalainen sellaisella sadalla maskilla kuussa eli kolmisen kappaletta päivä jos pitää työpaikalla vaikka käydä. Äsken kun vilkaisin apteekin hyllystä niin se tekisi 200€ kuussa maskeihin henkeä kohti. Ihan älytön summa joka on varmasti saatavissa siitä alas jos valtio hoitaa isolla massalla suurpakkauksilla homman.
Muuten jäädään siihen, että jotkut käyttää ja toiset ei.
Meillä on maski
pakko ollut nyt ainakin kuukauden julkisessa liikenteessä ja olemme kuluttaneet puolison kanssa yhteensä n. 20 maskia.
Ei niitä maskeja mihinkään kulu joka päivä. Olen itse 100% etätöissä kuten jokainen järkevä ihminen mahdollisuuksien mukaan on ja matkustamme julkisella liikenteellä minimit, kuten jokainen järkevä ihminen tässä tilanteessa. Ulkoiluun jne. maskia ei tietenkään tarvitse.
Tilaamme edelleen ruoan pääosin kotiinkuljetuksella, kuten olemme tehneet jo viimeiset 3v putkeen jne. Maskien käyttöä voi triviaalisti vähentää jos haluaa ihan vain päättämällä, että tekee asiat niin, ettei maskeja juuri kulu.
Maskit maksavat täällä Euroopan kalleimmassa maassa n. 37snt/kappale isoimmissa ruokakauppaketjuissa 50kpl paketeissa ja hinta tulee Suomessa varmasti laskemaan samaan luokkaan, jos ja kun menekki nousee sellaiseksi, että myyntimäärät ja logistiikka optimoituu kohdilleen. Ensialkuun maskit olivat täälläkin n. 60snt kipale, mutta muutamassa viikossa hinnat putosivat.
--
Pointti maskien jaon järjettömyydessä on minusta se, että jos maskeja jaetaan kaikille ilmaiseksi, niin porukka hamstraa niitä varuiksi kaapit täyteen ja valtavasti maskeja menee makaamaan käyttämättöminä laatikoihin. Tai jos jaetaan kaikille joku tasamäärä, niin osalle se on liian vähän ja osalle niitä kertyy ihan syyttä suotta kaappeihin ja ne jäävät käyttämättä. Jos ne maskit maksavat rahaa, ihmiset ostavat niitä vain tarpeen mukaan ja käyttävät omaa harkintaa siihen, että miten HEILLE on järkevintä maskeja käyttää.
(Ts. joku ostaa muutamia monikäyttöisiä kangasmaskeja ja pesee niitä pesukoneessa joka anyway pyörii 2 päivän välein pyörittämässä lasten pyykkejä ja minun kaltainen satunnaiskäyttäjä taas selviää yhdellä 50kpl kertakäyttömaskien boksilla monta kuukautta. Jos valinta tehdään "keskimääräisen" käyttäjän tarpeiden mukaan jonkun viraston toimesta, niin lopputulos on varmasti epäoptimaalisempi).
Ja rikkailla / keskiluokkaisilla on varaa ostaa maskit ihan itse anyway ja köyhille tasa voi jakaa erikseen sossusta maskiavustusta tai ihan vaan korottaa peruspäivärahaa.