Keskustelua maskeista ja maskin käytöstä (Koronavirus)

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Ennen koronaa oli ns mikromuovi kovasti tapetilla. Nyt maskien aikakaudella asiasta ei juurikaan näy medioissa
juttua.

Aika moni näyttää käyttävän maskia yleisen paineen takia. Koska muutkin käyttävät, eivätkä halua erottua massasta.
Sitten ne maskit roikkuvat väliin leuan alla, tupakka huulessa kaupan ovella yms. Sama maski pyörii viikon taskuissa ja autossa.
Sitä pidetään sitten päällä kun haetaan ne kaljat ja röökit kaupasta.
Vastikaan helteellä törmäsin naiseen jolla oli ilmeisesti maskin kanssa joitain hengitysvaikeuksia kun
kulki kaupassa pitäen maskin toisesta kuminauhasta kiinni
ja maski avoinna toisesta reunasta josta haukkoi happea.
 

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Niin tässä on viha perä ihmiset eivät välttämättä osaa maskia käyttää oikein. Miksihän tästä ei ole tehty mitään oikein kunnollista ohjetta Esim kyllähän heikoista jäistä varoitellaan joka syksy tietoiskun televisiossa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
En ole seurannut tätä keskustelua kuukausiin, yllättäen tuli ilmoitus, satuin viimeisimpiä lukemaan.

Mitäpä se ketään muuta haittaa, jos joku haluaa käyttää esim. FFP2 -maskeja, joista sentään voi olla itselle suojaa? Henkilöllä itsellään voi olla syy käyttää, eikä hän odota sitä muilta. Otan esimerkkini lähipiiristä, on valitettavasti lääkitys harvinaiseen sairauteen, ja tuo lääke käytännössä sivuvaikutuksena vie vähäisenkin vastustuskyvyn ja tästä syystä menee mm. jatkuva antibioottikuuri varmuuden vuoksi. Pikkuisen pisti ihmetyttämään, jos kaupassa joku käy avautumaan maskin käytöstä. Hänen on hyvä sitä käyttää, ja on ihan hyvä asia, että koronan myötä tällainen kulttuuri on tullut Suomeenkin.

Ja btw. rokotus ei tuo em. henkilölle kunnollista suojaa, toki on saanut jo molemmat rokotteet.
Itse en aiemmin oikein jaksanut käytellä tuota kirurgista maskia, kun sen hyöty suunnilleen nollassa ja pitkäaikainen sairaus, jonka oireet pahenevat maskin kanssa. Nyt kun deltaa lähtenyt puskemaan ilmoille ja mulla alko lääkitys, jossa ohjeissa vielä erikseen varotukset, että kaikki rokotteet pitää olla kunnossa, koska heikentää immuunijärjestelmää.

Sheimatkaa nyt sit ihan kunnolla, kun FFP2-maskilla vetelen, ei oo multa pois, ku mielellään kuolisin sit omilla ehdoillani. Eilen jotkut naureskelivat kaupassa, varmaan joku tänne postaillut sankari.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Itse en aiemmin oikein jaksanut käytellä tuota kirurgista maskia, kun sen hyöty suunnilleen nollassa ja pitkäaikainen sairaus, jonka oireet pahenevat maskin kanssa. Nyt kun deltaa lähtenyt puskemaan ilmoille ja mulla alko lääkitys, jossa ohjeissa vielä erikseen varotukset, että kaikki rokotteet pitää olla kunnossa, koska heikentää immuunijärjestelmää.

Sheimatkaa nyt sit ihan kunnolla, kun FFP2-maskilla vetelen, ei oo multa pois, ku mielellään kuolisin sit omilla ehdoillani. Eilen jotkut naureskelivat kaupassa, varmaan joku tänne postaillut sankari.
Kannattaa vain lopettaa muiden ihmisten ajattelu ja elää omaa elämää. Laitat tai et laita maskia. Ei siitä kannata stressata. Elät omaa elämää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 193
Sheimatkaa nyt sit ihan kunnolla, kun FFP2-maskilla vetelen, ei oo multa pois, ku mielellään kuolisin sit omilla ehdoillani. Eilen jotkut naureskelivat kaupassa, varmaan joku tänne postaillut sankari.
Aika jännä jos vielä muka maskeille naureskellaan.

Joskus maaliskuussa 2020 sain kyllä maskitella ihan keskenäni, eipä paljon muilla maskeja näkynyt vielä kuukausiin. Kukaan ei kyllä naureskellut, mutta tilaa annettiin ehkä normaalia enemmän, mikä oli sinänsä ihan positiivinen sivuvaikutus. ;)

Vappuna 2020 mulla oli myös suojalasit päässä, mikä oli osittain vappukostyymiä ja osittain ihan aiheellista käyttöä, kun oli juuri ollut puhetta että virus voi tarttua myös silmien kautta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse en aiemmin oikein jaksanut käytellä tuota kirurgista maskia, kun sen hyöty suunnilleen nollassa ja pitkäaikainen sairaus, jonka oireet pahenevat maskin kanssa. Nyt kun deltaa lähtenyt puskemaan ilmoille ja mulla alko lääkitys, jossa ohjeissa vielä erikseen varotukset, että kaikki rokotteet pitää olla kunnossa, koska heikentää immuunijärjestelmää.

Sheimatkaa nyt sit ihan kunnolla, kun FFP2-maskilla vetelen, ei oo multa pois, ku mielellään kuolisin sit omilla ehdoillani. Eilen jotkut naureskelivat kaupassa, varmaan joku tänne postaillut sankari.
Tuskin kukaan sulle vittuilee jos aihettakin käytölle on. Se on eri juttu sitten nää uloshengitysventtiilimiehet, jotka spekuloi itsensä johonkin riskiryhmiin, joihin eivät lopulta edes kuulu ja samalla vittuilee muille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Tuskin kukaan sulle vittuilee jos aihettakin käytölle on. Se on eri juttu sitten nää uloshengitysventtiilimiehet, jotka spekuloi itsensä johonkin riskiryhmiin, joihin eivät lopulta edes kuulu ja samalla vittuilee muille.
Kyllähän se maskien käyttö kaupoissa näyttää edelleen olevan tavanmukaista, joten epäilen että kukaan sille nauraisi. Naureskelijahan joutuu hihittämään koko päivän, tai ainakin koko kauppamatkan.

Muita kuin FFP2 en ole juuri käyttänytkään, enkä osaa nimetä todellista syytä tähän. Järjellisesti ajatellen mietin alunperin, että siitä saisi olla jotain hyötyä itsellekin jos sen vaivan näkee. Vaikka keväällä olin kovasti lopettamassa psykoosin laimentamiseksi, niin olen yhä suuren osan ajasta käyttänyt. Siis sellaisissa paikoissa, joissa kasvosuojaimen käyttö tuntuu olevan tai olleen normin mukaista.

Auttaa joo myös heinäallergiaan, mutta sitähän allergeenia ei kaupunkiympäristöissä juuri esiinny. Maaseudulla sitten siinä määrin, että on ihan turha luulla pärjäävänsä pahimpaan aikaan pahimmissa kohteissa maskin avulla. Jo nukkuessa - jolloin suojaimen käyttö ei onnistu - on ollut jopa sisätiloissa niin paha altistus, että silmät muurautuvat umpeen aamuksi eikä kirvely lopu tunneissa edes pääosin ennen alueelta poistumista. Tällä vakavuusasteella siis urbaaniympäristössä oireeton ilman suojaimia vaikka lääkkeetkin unohtuisivat. Pääteltäköön siitä jotain. Eiköhän se maskin käyttö ulkotiloissa kaupunkiseuduilla enimmäkseen ole koronapaniikkia ja vain harvoin poikkeuksin muuta luulosairautta tai todellista tarvetta.
 

Karppi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.10.2019
Viestejä
2 058
Aika paljon näkee tuota maskiulinaa tiettyjen lehtien kommenttipalstoilla. Miksi vaikkapa Kiuru ei itse käytä maskia katsomossa. Kunnissa on omat koronaryhmät jotka tekevät maskisuositukset. Jos kunnassa ei ole maskisuositus voimassa niin ei sitä silloin edellytetä vaikkapa futis katsomossa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Aika paljon näkee tuota maskiulinaa tiettyjen lehtien kommenttipalstoilla. Miksi vaikkapa Kiuru ei itse käytä maskia katsomossa. Kunnissa on omat koronaryhmät jotka tekevät maskisuositukset. Jos kunnassa ei ole maskisuositus voimassa niin ei sitä silloin edellytetä vaikkapa futis katsomossa.
Hesarin omalla nimellä kommentoitavat artikkelit on parhaita, näkee kerralla millaisia boomerinimiä siellä on kommentoimassa kun "Anja" ja "Pentti" kauhistelee yhteen ääneen vastuuttomuutta. "Terassillakin voi tarttua"-jutun kommenteissa "Jarmo" kirjoittaa:

Yksi kysymys: Missä terassilla juhlivat käyvät pissalla ? Puskassa ? Vai kävisikö joku ahtaassa , huonosti tuuletetussa vessassa ja kävisikö hän siellä oluiden välissä jopa aika usein ?
Itse olen koko pandemian ajan ollut käymättä julkisessa käymälässä ja paljon saa tapahtua, että niin tekisin ainakaan muutamaan vuoteen eteenpäin.

Toinen paikka johon en suostu pandemian aikana menemään on hissi.
Näilläkin ohjeilla jo 2/3 taudista katoaa.

Vaikka olen kahteen kertaan rokotettu en mihinkään julkiseen paikkaan mene ilman FPP2 tasoista maskia. En vuosiin tästä eteenpäin. Itse saatan olla turvassa, mutta aasialaisen muiden huomioonottamisen soisi leviävän myös meillä. Kiinassa on 1.4 miljardia ihmistä ja vielä ei ole tullut tapausta, jossa maskia ei terveyssyistä voisi käyttää, joten se siitä humpuukista.
Että hyvin se on juurrutettu :cigar:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Tällä viikolla tullut jälleen uusia ennätyksiä tartunnoissa, ja sitten tällaista: Leppävaaran asematunnelissa pari päivää sitten näkyi KUUSI feissaria jotka turhaan häiritsivät ohikulkevia ihmisiä, eikä KELLÄÄN näistä feissareista ollut maskia naamalla.

Tämän perusteella voisi laittaa Koronahaitallisten organisaatioden listaa
* Helsingin sanomat
* Plan international
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tällä viikolla tullut jälleen uusia ennätyksiä tartunnoissa, ja sitten tällaista: Leppävaaran asematunnelissa pari päivää sitten näkyi KUUSI feissaria jotka turhaan häiritsivät ohikulkevia ihmisiä, eikä KELLÄÄN näistä feissareista ollut maskia naamalla.

Tämän perusteella voisi laittaa Koronahaitallisten organisaatioden listaa
* Helsingin sanomat
* Plan international
Suosittelen rokotteen ottamista. Ihmiset lopettavat maskin käytön mutta tauti voi silti tarttua. Rokote suojaa erittäin hyvin vakavalta tautimuodolta.

edit: okei, se on työnantajan kannalta huonoa näkyvyyttä tulla ilman maskia juttusille. Mutta tähän nyt vaa pitää tottua.
 
Viimeksi muokattu:

KpaL

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Kyllä mä pidän maskia kaupassa ja kun oon asiakkaiden luona tekemässä laitehuoltoja. En nää sitä kovin isoks vaivaks. Myös työnantajan ohjeistus on maskin käyttö. Samoin käytännössä kaikki asiakkaat.

Ihan yksi lysti mulle jos joku naureskelee että tuokin jätkä maski naamalla. Kiva jos on kivaa. :)
 

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Espoossa myös maski pakko kouluissa ja päiväkodeissa aikuisilla
 

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Tiloihin ei pääse sisään ilman maskia kouluilla tämä ongelma oman kielen opiskelijoille ja heidän vanhemmilleen mutta ovat kyllä asian oppineet
 
Liittynyt
06.08.2021
Viestejä
9
Oisko suosituksia mistä kannattaa ostaa FFP2/N95 maskeja? Hinnat näyttää heittelevän aika lailla eri kauppojen välillä, mutta samalla nuo halvemmat saa miettimään onko nää jotain ultimaattista kiinakamaa mihin ei voi luottaa. Ei sillä, etteikö ne kalliimmat myös vois olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Oisko suosituksia mistä kannattaa ostaa FFP2/N95 maskeja? Hinnat näyttää heittelevän aika lailla eri kauppojen välillä, mutta samalla nuo halvemmat saa miettimään onko nää jotain ultimaattista kiinakamaa mihin ei voi luottaa. Ei sillä, etteikö ne kalliimmat myös vois olla.
Näillä on menty pitkään. Halpa hinta, enkä näe mitään syytä epäillä, ettekö tuote olisi ffp2-tason maksi:

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 193
Näillä on menty pitkään. Halpa hinta, enkä näe mitään syytä epäillä, ettekö tuote olisi ffp2-tason maksi:

Samat sanat ja tämä tuote voitti jonkun iltalööppilehden kuluttajavertailunkin aikoinaan. Siis vuonna kivi ja keppi, kuten 2020.. ;) Siinä tosin ei vertailtu muihin saman tason maskeihin vaan muut oli perinteisiä. Ja silti suodattavampi tuote tuntui mukavimmalta käytössä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Maskitonta elämää takana 1.6 lähtien, alkuun oli jopa vähä alaston olo kun ei ollu enää naamasta osa piilossa.

Henk,kohtaisesti en enää maskia laita jos ei laki pakota laki. Ja kyllä, rokotteet on saatu mutta olen kyllästynyt koronavöyhkäämiseen.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Maskitonta elämää takana 1.6 lähtien, alkuun oli jopa vähä alaston olo kun ei ollu enää naamasta osa piilossa.

Henk,kohtaisesti en enää maskia laita jos ei laki pakota laki. Ja kyllä, rokotteet on saatu mutta olen kyllästynyt koronavöyhkäämiseen.
Vähän sama fiilis itsellä, nyt kun on kaksi rokotetta saatu ja esim uskaltaisin matkustaa lähes minne tahansa (no ei Afganistaniin, mut muuten), en ymmärrä miksi pitäisin maskia esim ruokakaupassa.

Esim lentokoneessa maskin ymmärrän kyllä kun ollaan ihan kylki kyljessä kiinni monta tuntia, mutta jossain hehtaari-Prismassa en.
 

Terevis4

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
23
28 vuotta takana kuonokopatonta elämää ja en oo vielä ikinä vahingossa puraissut ketään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 193
Maskia käytetään suositusten mukaan epidemian loppuun saakka. Se on pieni vaiva useimmille meistä.

Rokotettunakin voi levittää virusta, ja lisäksi huonolla tuurilla saat sen verran ison virusannoksen että sairastut itsekin, rokotteesta huolimatta. Tätä kaikkea riskiä voi maskilla vähentää.

Talven tullen maskin käytön tärkeys voi korostua entisestään kun rokotesuojat alkaa jo hiipua, ilma kuivua, eikä kolmansia annoksia vielä taviksille jaettane. Nythän on ollut uutisissa että rokotesuoja hiipuu melko nopeasti eli esimerkiksi vuodenvaihteessa se on useimmilla jo hiipunut hyvin selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 193
Siis näitä on käytetty jo kuukausia, aina kun edellinen satsi loppumassa, uutta tilausta sisään.

Hyviä maskeja, istuvat tiiviisti kasvoilla.
Kiinalaisiin brändittömiin maskeihin kannattaa suhtautua varauksella. Suodatusteho voi olla hyvä tai sitten ei. Suomesta kun ostaa voi luottaa laatuun, mutta Kiinassa on valmistettu paljon myös huonolaatuisempia maskeja jotka ei ole niin hyviä vaikka ulkonäkö hämäisikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Kiinalaisiin brändittömiin maskeihin kannattaa suhtautua varauksella. Suodatusteho voi olla hyvä tai sitten ei. Suomesta kun ostaa voi luottaa laatuun, mutta Kiinassa on valmistettu paljon myös huonolaatuisempia maskeja jotka ei ole niin hyviä vaikka ulkonäkö hämäisikin.
Kannattanee joskus katsoa mitä siinä Suomesta ostetussa ja Laadukkassa tuotteessa lukee kohdassa "Made In"
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 554
Kannattanee joskus katsoa mitä siinä Suomesta ostetussa ja Laadukkassa tuotteessa lukee kohdassa "Made In"
Sillä erolla että Suomessa myytävissä maskeissa on jonkin tason tuoteturvallisuus mitä on noudatettava. Tukes on näitä vetänyt myynnistä meilläkin eri ketjuista. Aliexpressin maskit houkuttavat hinnan puolesta mutta niiden suojaustehosta tai maskien sisältämistä kemikaalijäämistä ei kukaan tiedä mitään..


 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 193
Sillä erolla että Suomessa myytävissä maskeissa on jonkin tason tuoteturvallisuus mitä on noudatettava. Tukes on näitä vetänyt myynnistä meilläkin eri ketjuista. Aliexpressin maskit houkuttavat hinnan puolesta mutta niiden suojaustehosta tai maskien sisältämistä kemikaalijäämistä ei kukaan tiedä mitään..


Joo mä en viitsinyt edes @Isäntä viestiin itse vastata kun ei jaksa käydä itsestäänselviä asioita vääntämään täällä kuin 5-vuotiaille kakaroille.

Suomessa ja EU:ssa myytävät maskit lähtökohtaisesti täyttää asianmukaiset sertifikaatit ja laatuvaatimukset, mutta Kiinan markkinoilla laatu voi olla ihan mitä hyvänsä.

Itse tilasin joskus viime vuonna Kiinasta FFP2-suojia kun Suomessa saatavuus oli vähän kehnoa, mutta nyt on Suomessakin hinnat järkevät joten ei jaksa käydä tästä asiasta tinkimään ja senttejä säästämään.
 

Pocket.demon

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
147
Joo mä en viitsinyt edes @Isäntä viestiin itse vastata kun ei jaksa käydä itsestäänselviä asioita vääntämään täällä kuin 5-vuotiaille kakaroille.

Suomessa ja EU:ssa myytävät maskit lähtökohtaisesti täyttää asianmukaiset sertifikaatit ja laatuvaatimukset, mutta Kiinan markkinoilla laatu voi olla ihan mitä hyvänsä.

Itse tilasin joskus viime vuonna Kiinasta FFP2-suojia kun Suomessa saatavuus oli vähän kehnoa, mutta nyt on Suomessakin hinnat järkevät joten ei jaksa käydä tästä asiasta tinkimään ja senttejä säästämään.
Koko korona aika menty aliexpress maskeilla ::smoke
 

Pocket.demon

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
147
Jos tuplarokotettuna vielä kaipaa muuta kuin kohteliaisuusmaskeja (tilojen omistajan pyytäessä käyttämään) niin milloin meinaa lopettaa? Triplarokotettuna?
Eiköhän lampaat käytä maskeja loppuelämänsä.

Oli kyllä täyttä tuskaa pitää viime lauantaina maskia monta tuntia päällä kun olin tilaisuudessa missä sitä vaadittin. Oli niin pääkipeä sen jälkeen ja tukkoinen olo.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Kävin tänään Oulun Ideaparkissa ostoksilla ilman maskia, ja kun kaikilla muilla (tai noin 90%) oli maski, niin alkoi hävettää niin paljon että seuraavaan kohteeseen eli ruokakauppaan meni taas maski päälle. Kyllä, olen lammas. :sori:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 465
Näistä kaikista "en ole maskia käyttänyt, enkä käytä" -tyypeistä tulee kyllä aika tämä valion legendaarinen mainos viereen.



Myös kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa huomaa kyllä heti minkälainen ihmisaines jättää itsekkäistä syistä maskia käyttämättä. En ainakaan itse kehtaisi näyttää muille noin selkeällä viestillä että teidän terveytenne ei minua kiinnosta.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Näistä kaikista "en ole maskia käyttänyt, enkä käytä" -tyypeistä tulee kyllä aika tämä valion legendaarinen mainos viereen.



Myös kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa huomaa kyllä heti minkälainen ihmisaines jättää itsekkäistä syistä maskia käyttämättä. En ainakaan itse kehtaisi näyttää muille noin selkeällä viestillä että teidän terveytenne ei minua kiinnosta.
No minkäslaista maskia olet itse käytellyt?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
176
Tuplarokotukset takana ja maski naamalla ylpeänä painelen menemään kaupoissa niin pitkään kuin terveysviranomaiset suosittelevat. 35 vuotta imeny röökiä, eikä maskista ole mitään haittaa ollut kertaakaan, ihme ulinaa tuo "vapaasti hengittely". Ensi viikolla nokka kohti Kreikkaa ja täysi lodju maskeja mukaan, siellä tiukka maskipakko joka paikassa sisätiloissa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Ihan tuollaisia normaaleja kirurgisia suu-nenäsuojaimia, mustana tai sinisenä. Kuinka niin?
No laita googlen hakuun "ffp2 korona" ja pitäisi aika nopeasti selvitä että niistä viranomaistenkin suosittelemista kirurginmaskeista ei ole hyötyä koronaviruksen torjunnassa.
Vähintään FFP2 luokituksen omaavaa tulisi siis käyttää. Hassua se, että edes sairaaloisssa, hoivakodeissa jne ei tietääkseni vieläkään käytetä kirurginmaskia kummempaa. Liekö syynä raha, vai puute niistä paremmista maskeista.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
632
No laita googlen hakuun "ffp2 korona" ja pitäisi aika nopeasti selvitä että niistä viranomaistenkin suosittelemista kirurginmaskeista ei ole hyötyä koronaviruksen torjunnassa.
Vähintään FFP2 luokituksen omaavaa tulisi siis käyttää. Hassua se, että edes sairaaloisssa, hoivakodeissa jne ei tietääkseni vieläkään käytetä kirurginmaskia kummempaa. Liekö syynä raha, vai puute niistä paremmista maskeista.
Höpö höpö.
Kirurgimaskeja käytetään siksi, että suojellaan muita. Eli siksi, ettet itse levitä tauteja ympäriinsä, vaan osa aerosoleista jää maskiin. Niitä pitäisi käyttää mahdollisimman moni ruuhkaisissa tiloissa parhaaseen tulokseen.
Jos haluat suojella muita SEKÄ itseäsi, niin valitaan ffp2 (venttiilitön) tai ffp3. Ja nämä ovat tottakai parempia vaihtoehtoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 296
Viestejä
4 193 508
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom