Keskustelua harrasteautoista

Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
8
Löytyykö palstalaisten talleista silmäteriä, jotka otetaan esiin seitsemän kertaa vuodessa huviajelua varten? Loppuaika hivellään upeasti kiiltävää nahkaverhoilua, tai trasselitukolla jynssätään viimeisetkin pölyhiukkaset pois vastikään myllytetyltä virhettömältä 40 vuotta vanhalta maalipinnalta. Unohtamatta tietenkään puolustusvoimien lentokonemekaanikon säntillisyydellä suoritettuja huolto- ja kunnossapitotoimenpiteitä.

Ketjussa on siis tarkoitus keskustella kaikesta harrasteautoihin liittyvästä. Minua on alkanut moisen kapistuksen hankkiminen viime aikoina kovasti kiinnostamaan. Olisikin kiintoisaa lukea kokemuksia ja näkökulmia aiheesta. Erityisesti kiinnostavat seuraavat asiat:

●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?
●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?
●Miten säilytät autoasi?
●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?

Alla vielä pari linkkiä Wikipedia-artikkeleihin malleista, joita olen itse harkinnut:

Mielellään ketjuun voisi myös jakaa kuvia omista projekteista ja harrastekulkineista. Tarkoitus ei ole keskustella ainoastaan museoautoista, vaan mukaan mahtuu asiaa myös esim. tuunatuista amiscorolloista, rata-autoista ynnä muista mitkä vain voi jollain lailla harrasteautoiksi mieltää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 988
Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin kun monesti törmää sanaan "harrasteauto".

Miten tuo määritellään mikä on harrasteauto? Pl. tietty rata-autot joilla harrastetaan, no radalla ajoa. Onko harraste-auto semmonen jota vain harvoin käytetään kuten tuossa esimerkissä sanoit? Miten nuo voi olla "harraste"autoja jos niillä ajetaan se pari kertaa vuoteen? Vai onko se harrastamista silloin kun välillä vain ajellaan?

Vai onko se harrasteauto sellainen, että aina saa olla remppaamassa ja ehostamassa sitä vaikkei välttis ole tarvettakaan?

Esim: Mulla on pihassa 2006 avensis joka on arkikäytössä. Jos hommaisin tuon rinnalle vaikka uuden Ferrarin jolla ajan kesällä pari kertaa kuussa niin onko se harrasteauto silloin? Tai toinen ääripää, vaikka Ferrari testarossa jolla ajan sen pari kertaa kuussa? Harrastanko silloin autoilua => harrasteauto?
Ps. voi olla pikkusen v*ttuilevan sävyinen viesti, en missään nimessä sitä tarkoita. Kunhan kysyin tässä parin olusen jälkeen :kippis:
 
Liittynyt
20.09.2017
Viestejä
8
Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin kun monesti törmää sanaan "harrasteauto".

Miten tuo määritellään mikä on harrasteauto?
Itse tuon ajattelen niin, että harrasteauto on pääsääntöisesti sellainen auto, joka ei ole päivittäisessä arki tai työkäytössä. Toki jollekin se harrasteauto voi olla se ainut käyttöauto, jonka rassaaminen sitten on esimerkiksi se harrastus. Minua lähinnä kiinnostaisi semmoine harrasteauto, jonka ei tarvitsisi olla jatkuvasti ajossa, vaan vaikkapa remonttia voisi tehdä vähän pitempäänkin aina silloin kun siltä tuntuu. Käyttöauton suhteen tällainen ei ole mahdollista, koska käyttöauton täytyy olla jatkuvasti ajossa. Lisäksi harrasteautoksi voi hankkia hyvin sellaisen auton, joka ei esimerkiksi tilojen, polttoaineen kulutuksen tai muiden ominaisuuksien puolesta oikein sovellu arkikäyttöön. Nämä on kuitenkin vähän näitä kysymyksiä, että kovin tiukkaa määritelmää on lähes mahdotonta antaa. Sen verran eri tavoin ihmiset tuon autoharrastuksen mieltävät.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 447
Osallehan se on varmaan se isompi projekti, jolla ajellaan kesäisin. Mutta varmaan se ulkonäön, tekniikan ja suorituskyvyn viilaaminen alkaa olemaan sitä harrastelua. Autoon käyttää enemmän vaivaa kuin tankkaaminen ja huollossa käyttäminen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Das Auto odottelee tallissa. Mk1 GTI, 1,8 JJ-koneella ja K-jetronic 4-piste ruiskulla. 1983, eli ihan vikoja ns ylivuotisia 1-koppasia. Tukholmasta uitettu.

●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön? Kärryhän on tällainen prolesankari aikansa massimiesten vehkeiden kiusaaja. Kuten isäntänsäkin.
●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa? Raadosta maksoin aikanaan 3,5ke ja katsuri olisi tarjonnut 5-numeroista summaa viime leimalla.
●Miten säilytät autoasi? Tallissahan tuo turvassa.
●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit? Itse, tosin hommat jäissä kun ei mukulashowlta aikaa jää.

Remppalistalla:

- Moottorin tuki, osat löytyy.
- Tankkausputken ja tankin välisen letkun uusinta, osat löytyy.
- Konin orkkista vastaava alusta kaikkine hiluineen, tuon kauhean FK:n korkeussäädettävän tilalle. Osat löytyy.
- Vasen takarengas vuotaa hissuksiin.

Viimeiakoina rempattua:

- Vesipumppu
- Jakopää
- Öljypumppu
- Motorsportin öljypohjan purku ja huolto (Jäätävä siiletetty pohja loiskelevyillä)
- Tulpat, suuttimet, öljyt, suodattimet.
DasAuto.jpg
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
183
Harrasteautona on ollut jo useamman vuoden Corvette C5 -99 M6. Oikeastaan ihan koko tekniikka on käyty läpi ja moottorin hengitystä auttaa Vortechin ahdin.
Tuli nyt vuosien tauon jälkeen käytyä mailillakin harjoittelemassa. Tavoitteena oli 200mph ja se meni helposti.
●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?
C5 vette on miellyttänyt omaa silmää ja teknisesti C5:ssa on iso harppaus aikaisempiin. Esim alumiinimoottori, vaihdelaatikko takana suoraan perässä kiinni. Ja onhan se mukava ajettava.
●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?
Onhan rakentamiseen mennyt enemmän mitä vakio C5 maksaa.
●Miten säilytät autoasi?
Kesällä tulee jonkin verran ajeltua ja talvisin seisoo kylmässä tallissa.
●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?
Itse ja veli on ollut myös suurena apuna ja hän on myös koneistanut paljon osia.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
VW Golf 1986 1.6d koneella. 5v-laatikolla.

●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?
Ostin auton 2010 väliaikaiseksi käyttöautoksi ja ajelin muutaman vuoden. 2013 lopulla jäi/unohtui vanhempien latoon. Nyt heinäkuussa sitten sain katsastettua. 10 vuotta ehti lepäillä pois tieliikenteestä. Ajettu 270tkm
●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?
Maksoin 550e vuoden leimalla, ei hajuakaan mihin kehittyy. Nousee varmaan. Ei kai näitä dieselkoneisina niin älyttömästi ole.
●Miten säilytät autoasi?
Nyt ajatuksena on ajaa (lähes) kaikki ajot tällä, niin kesällä pihalla ja talvella ajojen välin tallissa.
●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?
Hoidan. Ajatuksena pitää orkkiksena ulkonäkö, korkeintaan gti(?):n lisävalomaski asentaa.
20230722_124831~2.JPG

Tämä on tosin aika tylsä "harraste".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?

Harrasteautot hankittu lähinnä ulkonäön vuoksi. Triumph Herald ja TR3 sekä Ford Taunus Transit. Herald oli 1. auto, TR "haave-auto" ja Transitista tarkoitus muokata matkailu-paku.

●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?

Heraldin arvo noin tuplat ostosta, mutta hankittu 26-v sitten. Tr on projekti, valmistuttuaan varmaan 3-5 kertainen hankinnasta. Transit ihan ?. En ole juurikaan kiinnostunut autoista niiden arvon kehityksen takia enkä laske niihin menevää rahaa. Harrastuksia ja millainen se harrastus on joka ei vie kaikkea aikaa ja rahaa?

●Miten säilytät autoasi?

Tallissa

●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?

Jep ja rakentelun myös, suurin osa harrastusta.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
20
Minulla on nyt ollut 14 vuotta -79 mallin Opel Kadett c, joka oli jo kertaalleen tuomittu peltoautoksi ja pelastettu siltä tuomiolta. Autossa oli 1.2 litrainen pikkuinen moottori, ja jo ennen auton ostoa olin päättänyt että se ei tule jäämään. En muista oliko se edes käyntikuntoinen. Meni muutama vuosi näperrellessä ja lopulta sain muutoskatsastettua auton 2 litraiselle CIH moottorille, joka on aikakauden isompien Opeleiden moottoritekniikkaa. Tätä varten toki joutui vaihtamaan akselistot, jarrut ynnä muuta johon en pureudu sen tarkemmin. Ollut sekä vaparina että ahdettuna. Tätä nykyä autossa on vuosimallin 1997 Opel Omegasta peräisin oleva 2 litrainen 16 venttiilinen täysin vakiona joka sopii tehojensa puolesta kevyeen koriin oikein mainiosti.

Tämä ei ole minkään hinkkaa/kiillota harraste, vaan käyttöön tarkoitettu ja hiukan modernisoitu autovanhus. Käytön jälkeä tulee ja joskus niitä voi korjailla jos intoa riittää.

●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?
En muista enää tarkemmin, mutta olen jostain syystä aina pitänyt Opeleista ja tämän lisäksi niitä on ollut muutamia muitakin.

●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?
Maksoin muistaakseni 400€ tästä autosta, ja nykyisellään arvo lienee jossain 3000€-4000€ välimaastossa. Tosin minulle auto on korvaamaton, ja tuskin tulen muuttamaan sitä rahaksi. Tulevaisuudessa en näe autolle ainakaan nousevaa arvonkehitystä, sedanit eivät ole ihan halutuimpia malleja.

●Miten säilytät autoasi?
Mielestäni auto säilyy parhaiten ajamalla sitä. Toki muina aikoina se lojuu tallissa.

●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?
Tottakai. Likimain kaikki on tullut tehtyä itse, muutamaa pientä työn ulkoistamista lukuunottamatta.

Pari kuvaa liitteenä, yksi 14 vuoden takaa ja sitten tältä keväältä.
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Oma harrastepeli tuli hommattua hieman ennen vappua, Mazda MX-5 NB 1.8 VVT koneella vuosimallia 2005 ja 87 tkm ajettuna ja boonuksena korinvärisellä kovalla katolla. Auto oli todella siistissä kunnossa lukuunottamatta ruostetta helmoissa. Tarkoitus olis "antituunata" tämä ja pitää suhteellisen vakiona niinkuin se tekniikaltaan onkin. Tähän mennessä on tehty seuraavia asioita:

- Teräspunos jarruletkut vaihdettu vanhojen tilalle
- Ilmansuodatin vaihdettu paremmin virtaavaan malliin
- Uudet renkaat
- Ruosteet korjattu helmoista

Seuraavia juttuja on jo suunniteltu ja tämän kuun lopussa autosta maalataan helmat ja paikatut ruostekohdat, etupuskuri ja takaspoileri korin värisiksi. Lisäksi haluaisin uusia jarrulevyt ja palat, laittaa alustasarjan ja uudet vanteet.

●Millä perusteella valitsit juuri kyseisen automallin ja yksilön?
- Kahdella kaverilla oli/on NA Miata eli ykköskoppainen ja niitä kun pari vuotta katsellut vierestä niin teki mieli hankkia oma, sattui tämä yksilö silloin kiikariin.

●Miten auton arvo on kehittynyt ja miten ennustat arvon kehittyvän tulevaisuudessa?
- Ei välttämättä ole vielä kehittynyt, mutta vahvasti uskon, että ainakin arvo pysyy ellei jopa nouse tässä parin vuoden sisään.

●Miten säilytät autoasi?
- Lämmin talli talvella ja tässä kesällä pitänyt omassa katoksessa.

●Hoidatko itse kaikki huollot ja remontit?
- Mahdollisimman paljon kyllä, mutta kaikkea en.

20230801_160815.jpg

20230427_153432.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 055
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom