• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Jälleen kerran jos/kun taustalta paljastuu Kiinan ja Venäjän hybridioperaatio, niin tärkeää olla hereillä ja selvitellä asioita, olemmehan varautumisen suurvalta, toiseksi tärkein asia on kutsua joku Kiinan suurlähetystön siivooja puhutteluun ja lähettää moitekirje etanapostilla Xi Pingpongille. Leuka rintaan ja kohti uusia kaapelirikkoja.
 
1.jpg

Huhujen mukaan jonkinlainen operaatio olisi menossa merellä ja tankkeri Eagle S on saateltu Suomen aluevesille. Kuvassa aluksen vierellä oleva punainen piste on vartiolaiva Turva.

Jospa joulupäivystäjä on kasvattanut munat ja päättänyt ottaa homman hoitoon isokenkäisten juhliessa.
 
Jospa joulupäivystäjä on kasvattanut munat ja päättänyt ottaa homman hoitoon isokenkäisten juhliessa.

Joutuu puhutteluun ja saa kirjallisen varoituksen kansainvälisen meriliikenteen häirinnästä.
En näe syytä pelkkään pessimismiin vaikka olenkin pessimisti, enkä oleta että kovempi äänenpaino olisi välttämättä käytännönläheisen virkamiehen sooloilua ohjeistetun päällikön poissaollessa. On ihan pienestä kiinni, halutaanko tulkita että tällaisessa on kyseessä merirosvous. Mielestäni on, ja samalla ymmärrän että ensimmäisellä kerralla niin ei ole haluttu lausua tai kovin ilmeisesti implikoida. Jos on, niin sehän muuttaa kovasti sitä, miten voidaan toimia.

Nyt on mediatietojen perusteellakin erilainen reaktio kuin edellisen nuunuun kyntäessä pohjaa. Edellisen nuunuun kanssa oli ihan eri reaktio kuin toissakertaisen kohdalla. Toimintatapa voi ihan oikeasti muuttua, tai siis on jo muuttunut. Vuosi sitten ei tehty mitään kun eivät ekalla yhteydenotolla halunneet tehdä yhteistyötä. Viimeksi tänä talvena sen sijaan pysähtyivät, mutta vasta ajeltuaan hyvän aikaa päättämäänsä suuntaan, jonka jälkeen istuttiin kuukausi näennäisesti kuin mykkä paskalla, seurasi irvokas näytös ja jatkoivat matkaa. Nyt taas ovat - oletusten pitäessä paikkansa - jostain syystä totelleet ja/tai on vaadittu kovemmin.
 
Uuttahan tuossa nyt jos laiva ajatettu Suomen aluevesille. Onko Suomi syyllistynyt merirosvoukseen?

Jotainhan noille olisi ruvettava tekemään. Ryssä testää reaktioita hybridivaikuttamisen käsikirjan mukaisesti. Jos muut maat eivät saa mitään aikaiseksi, ryssä pistää isompaa vaihdetta pesään. Ryssä käyttää alihankkijoita, jotta savuavaa asetta ei putinilta löydy. Alhaisia roistoja kyllä.
 
Uuttahan tuossa nyt jos laiva ajatettu Suomen aluevesille. Onko Suomi syyllistynyt merirosvoukseen?
Ryssien mielestä todennäköisesti merirosvolaivan kiinniotto on merirosvousta, ainakin jos kyseessä on venäläinen merirosvolaiva. Viittasin siis siihen, että YK:n artikla 101 merirosvouksesta suht selvinpäin luettuna viittaisi siihen, että kaapelin tahallaan katkaisu naaraamalla voisi hyvinkin olla merirosvousta. "any illegal acts of violence or detention, or any act of depredation, committed for private ends by the crew or the passengers of a private ship or a private aircraft, and directed" "against a ship, aircraft, persons or property in a place outside the jurisdiction of any State"
 
Jos joku raahaa ankkuria ja itsekin raahaa ankkuria, niin ankkuriköydet voi varmaan mennä solmuun, kuten kahden eri virvelöijän uistimet voi tarttua toisiinsa.

Silloin varmaan vahvempi alus voisi kiskoa toisen vaikkapa nyt aluevesilleen "vahingossa".
 
Tässä alkaa jo haaveilemaan vanhasta kunnon kauppasaarrosta merelle. Meriliikenne seis Tanskan salmista Pietariin menevältä liikenteeltä. Menkööt raahaamaan ankkureitaan muualle. Ei tule kuitenkaan tapahtumaan, tutkitaan ja tarkkaillaan tilannetta. Ehkä nämä loppuvat tähän kun vähän heristetään sormea.
 
Ei nää perseilyt lopu jos ei oteta kovia keinoja käyttöön. Miehistö pitäisi heti pidättää ja heittää vankilaan. Itse alus takavarikoida (lasteineen), eikä alusta tai sen lastia palauteta, ellei joku maa, myönnä syyllisyyttä toimiin.

Paras peloite olisi kuitenkin se että ammutaan torpedot aluksen kylkeen ja annetaan upota miehistöineen ja lasteineen. Siinähän seuraavat miettii uskaltavatko lähteä toteuttaa toisten sabotaaseja.
 
Ei tämä nyt ole enää testaamista vaan tekosyiden hakemista sotatoimien aloittamiseen. Tanskasta kun lyödään laivayhteydet poikki niin Venäjä voi hyvällä omallatunnolla valloittaa Ahvenanmaan.
 
Tässä alkaa jo haaveilemaan vanhasta kunnon kauppasaarrosta merelle. Meriliikenne seis Tanskan salmista Pietariin menevältä liikenteeltä. Menkööt raahaamaan ankkureitaan muualle. Ei tule kuitenkaan tapahtumaan, tutkitaan ja tarkkaillaan tilannetta. Ehkä nämä loppuvat tähän kun vähän heristetään sormea.
Itse Tanskahan ei tätä tule tekemään, koska Maersk. Siinä ei Suomen kaapelit paljoa kiinnostele.
 
Kun käyttäytyy kuin cuck niin silloin tulee myös kohdelluksi kuin cuck.

Tämä on Euroopalle samanlainen ongelma kuin hallitsematon maahanmuutto ja sen sivu-ilmiöt. Mikään määrä selvää korrelaatiota, tutkimuksia, tilastoja ja käytännön esimerkkejä ei saa eurooppalaisia tekemään toimia koska islam ja muslimit on liian pyhiä.
Tämä tapaus on rinnastettavissa tuohon koska nyt kiinalainen laiva on 3. kerran leikannut kaapelin poikki ja Kiina vastustaa kaikkea länsimaiden tekemää tutkimusta. Laivoissa voi olla ankkurit paskana ja laivat on voineet olla juuri tarkalleen kaapelin kohdalla katkeamishetkenä, mutta silti eurooppalaiset ottaa lakin käteen ja polvistuu CCP:n edessä.

Kun maahanmuuton kohdalla ei ole tehty mitään ongelmien ratkaisemiseksi niin ratkaisu on ollut niistä puhumisen kieltäminen erilaisilla vihapuhelailla. Veikkaan että tässäkin tapauksessa mennään jonkinlaiseen samantyyppiseen epäratkaisuun eli rakennetaan "kaapelinkorjausjoukot" jotka pystyy nopesti paikkaamaan katkenneet kaapelit tai sitten tämä kaapelien katkominen normalisoituu ja niihin turrutaan kuten terroristi-iskuihinkin turruttiin 2015-2017 ja sitten näistä ei enää puhuta.

Tuolla se laiva nyt matkaa kohti Egyptiä Ruotsin ja Viron välissä:
 
Kun käyttäytyy kuin cuck niin silloin tulee myös kohdelluksi kuin cuck.

Tämä on Euroopalle samanlainen ongelma kuin hallitsematon maahanmuutto ja sen sivu-ilmiöt. Mikään määrä selvää korrelaatiota, tutkimuksia, tilastoja ja käytännön esimerkkejä ei saa eurooppalaisia tekemään toimia koska islam ja muslimit on liian pyhiä.
Tämä tapaus on rinnastettavissa tuohon koska nyt kiinalainen laiva on 3. kerran leikannut kaapelin poikki ja Kiina vastustaa kaikkea länsimaiden tekemää tutkimusta. Laivoissa voi olla ankkurit paskana ja laivat on voineet olla juuri tarkalleen kaapelin kohdalla katkeamishetkenä, mutta silti eurooppalaiset ottaa lakin käteen ja polvistuu CCP:n edessä.

Kun maahanmuuton kohdalla ei ole tehty mitään ongelmien ratkaisemiseksi niin ratkaisu on ollut niistä puhumisen kieltäminen erilaisilla vihapuhelailla. Veikkaan että tässäkin tapauksessa mennään jonkinlaiseen samantyyppiseen epäratkaisuun eli rakennetaan "kaapelinkorjausjoukot" jotka pystyy nopesti paikkaamaan katkenneet kaapelit tai sitten tämä kaapelien katkominen normalisoituu ja niihin turrutaan kuten terroristi-iskuihinkin turruttiin 2015-2017 ja sitten näistä ei enää puhuta.

Tuolla se laiva nyt matkaa kohti Egyptiä Ruotsin ja Viron välissä:
Eikös tässä nyt epäillä syylliseksi Cookinsaarille rekisteröityä Eagle S -tankkeria? Se on tällä hetkellä pysähdyksissä merivartioston Turva-aluksen vieressä Porkkalanniemestä kaakkoon. (En keksi, miten tuossa vesselfinderissä voi tehdä linkin suoraan johonkin alukseen.)

edit: Toimiskohan tää: EAGLES Current position (Crude Oil Tanker, IMO 9329760) - VesselFinder
 
Tuolla se laiva nyt matkaa kohti Egyptiä Ruotsin ja Viron välissä:
Sikäli kun tämänhetkinen anekdoottitieto pitää paikkansa, katsot ehkä väärää laivaa joka on vain yksi ryssän pakotekiertorahtia kuljettava paskatölkki. Sopivampi ehdokas on yllättäen oudoin liikkein pysähdyttyään edelleen Suomen vesillä ankkurissa ja sattumalta Turva on sen vieressä.
 
Eikös tässä nyt epäillä syylliseksi Cookinsaarille rekisteröityä Eagle S -tankkeria? Se on tällä hetkellä pysähdyksissä merivartioston Turva-aluksen vieressä Porkkalanniemestä kaakkoon. (En keksi, miten tuossa vesselfinderissä voi tehdä linkin suoraan johonkin alukseen.)

edit: Toimiskohan tää: EAGLES Current position (Crude Oil Tanker, IMO 9329760) - VesselFinder
Ei ainakaan missään tämän keskustelun ulkopuolella ole tullut vastaan. Kaikki uutistoimistot ja X tilit nimeävät epäilyn kohteeksi Xin Xin Tian 2 -laivan. Ei sillä että se mitenkään vaikuttaisi pointtiin. Sama lopputulos joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Siellä on myös datakaapelissa Helsingin ja Frankfurtin välillä häikkää myös, muutama Xin Xin alkus tuolla etelämmässä itämerellä seilailee. :hmm: Ei ainakaan suomen tiedoitusvälineille vielä tarkemmin tullut tietoa onko sama kaapeli kuin viimeksi.
 

Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin kertoi Ylelle, ettei terrorismin tai ilkivallan mahdollisuutta voida sulkea pois.
Pahkin kertoi Ylelle keskiviikkoiltana, että merikaapelin yläpuolella oli kaksi alusta samaan aikaan, kun siirtoyhteys katkesi. Hän ei ota kantaa siihen, minkä nimisiä alukset ovat.
Kaapelin vikaantuessa alueella on purjehtinut ainakin Cookinsaarten lipun alla seilaava
Eagle S -öljytankkeri. Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-seurantapalvelun perusteella kyseinen alus hidasti selkeästi kulkuaan kaapelivaurion havaitsemisen aikoihin.
Palvelun seurantatietojen perusteella Rajavartioston
vartiolaiva Turva saattoi kyseisen tankkerin Porkkalan edustalle alkuillasta joulupäivänä. Molemmat alukset olivat varhain tapaninpäivän aamuna edelleen Porkkalan edustalla.

Meriliikenteestä uutisoivan perinteikkään brittijulkaisun Lloyd's Listin mukaan Eagle S -tankkeri on Venäjän öljyä kuljettavaa niin kutsuttua pimeää laivastoa.

Julkaisu määrittelee pimeään laivastoon kuuluvaksi yli 15-vuotiaat alukset, joiden todellinen omistaja ei ole tiedossa, joiden ainoa tehtävä on kuljettaa öljyä pakotteiden alaisesta maasta ja jotka ovat tehneet Yhdysvaltain hallinnon määrittelemiä harhaanjohtavia meriliikenteen käytäntöjä: Yhdysvallat on raportoinut, että Venäjä käyttää monimutkaisia omistus- ja hallintorakenteita, automaattisen tunnistusjärjestelmän AIS:n pimennystä ja vääristeltyä dataa, jotta se voi kiertää pakotteita ja salaamaan lastin alkuperän.

Lloyd's Listin mukaan kyseinen tankkeri on Arabiemiraateista olevan Caravella-yrityksen ainoa alus. Heinäkuussa brittijulkaisu uutisoi noin 20 vuotta vanhan huonokuntoisen Eagle S - tankkerin olevan turvallisuus- ja ympäristöriski.
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan, että munat on kasvatettu ja rikolliset saadaan vastuuseen. Toivottavasti Stubb ei ala hyssyttelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitetaan lähimmistä syyllisistä eli laivan miehistöstä. Miehistö linnaan ja laiva takavarikkoon. Sitten voi tehdä diilin Kiinan kanssa. Kiinahan ei halua menettää kasvojaan, joten varmaan ihan hyviä diilejä on mahdollista hieroa.

Nyt sitten malttia. Eagle S:llä ei ole mitään tekemistä Kiinan kanssa.
 
Aloitetaan lähimmistä syyllisistä eli laivan miehistöstä. Miehistö linnaan ja laiva takavarikkoon. Sitten voi tehdä diilin Kiinan kanssa. Kiinahan ei halua menettää kasvojaan, joten varmaan ihan hyviä diilejä on mahdollista hieroa.
Nuo nyt on vain välikäsiä ja niitä riittää. Eipä tuo Kiinaa kauheasti näytä stressavan että Putin käyttää niiden laivoja kiusantekoon.
Ainoa joka tuntuisi Venäjälle olisi vakuutuspakko tälläisten "vahinkojen" varalta Tanskan salmiin. Aina kun "vahinko" sattuu niin vakuutusmaksut nousee. Vakuutusmaksuilla katetaan myös valvontakulut. Nämä puhuttelut lähinnä huvittaa Putleria ja vai osoittaa kuinka saamaton länsi on.
 
Ei tämä nyt ole enää testaamista vaan tekosyiden hakemista sotatoimien aloittamiseen. Tanskasta kun lyödään laivayhteydet poikki niin Venäjä voi hyvällä omallatunnolla valloittaa Ahvenanmaan.
Tulihan sieltä joulu”lahja”.

Pahalta näyttää ja tämä taas kertoo kuinka tärkeä asia omavaraisuus on monessa asiassa varsinkin Suomelle. Kiinakin on puolensa valinnut ja siirtää tarkoituksella huomiota pois Taiwanista.

Nyt ei pidä kuitenkaan provosoitua ettei tilanne eskaloidu. Niellään vaikka pienet kaapelitappiot, suora sota on paljon pahempi juttu.

Ukrainen tukea voisi lisätä niin Venäjä ei pysty ihan heti avaamaan Baltian ja Suomen rintamia.
 
Tulihan sieltä joulu”lahja”.

Pahalta näyttää ja tämä taas kertoo kuinka tärkeä asia omavaraisuus on monessa asiassa varsinkin Suomelle. Kiinakin on puolensa valinnut ja siirtää tarkoituksella huomiota pois Taiwanista.

Nyt ei pidä kuitenkaan provosoitua ettei tilanne eskaloidu. Niellään vaikka pienet kaapelitappiot, suora sota on paljon pahempi juttu.

Ukrainen tukea voisi lisätä niin Venäjä ei pysty ihan heti avaamaan Baltian ja Suomen rintamia.
Älä viitsi. Mikään Ahvenanmaan valloitusskenaario ei ole todellisuutta. Venäjällä ei ole resursseja, ne on kusessa jo Ukrainassa.

Hyssyttelyn ja pyllistelyn aika on ohi. Mitä enemmän pyllistelet, sen enemmän näitä tapahtuu. Rikolliset tuomiolle ja faktat esille.
 
Tulihan sieltä joulu”lahja”.

Pahalta näyttää ja tämä taas kertoo kuinka tärkeä asia omavaraisuus on monessa asiassa varsinkin Suomelle. Kiinakin on puolensa valinnut ja siirtää tarkoituksella huomiota pois Taiwanista.

Nyt ei pidä kuitenkaan provosoitua ettei tilanne eskaloidu. Niellään vaikka pienet kaapelitappiot, suora sota on paljon pahempi juttu.

Ukrainen tukea voisi lisätä niin Venäjä ei pysty ihan heti avaamaan Baltian ja Suomen rintamia.
Taitaa olla sama tässä tilanteessa, nielet tappion tai et, mutta kyllä se sota tännekin tiensä löytää vielä.
 
Älä viitsi. Mikään Ahvenanmaan valloitusskenaario ei ole todellisuutta. Venäjällä ei ole resursseja, ne on kusessa jo Ukrainassa.
Taisit vastata väärälle kun en puhunut Ahvenanmaan valloituksesta. Ja onhan saari niin hyvin puolustettu että sitä on mahdoton vallata. /s

Sitä juuri tarkoitin Ukrainan tukemisella että pidetään ruskit siellä mahdollisimman pitkään. Valtion talous on muutenkin kuralla joten lisälainat ei tunnu enää missään.
 
Taas munatonta toimintaa päättäjiltä. Kaapelia saa olla vetämässä kohta viikottain, jos tähän ei vastata. Erittäin sopiva olisi ostaa mq-9 droneja, joilla valvoo kaapeleita ylittäviä laivoja. Jos niillä on ankkuri alhaalla, radiolla yhteys, että nostaa sen ylös. Samalla kutsuu laivastoa paikalle. Jos ankkuri tai muu raahattava asia ei nouse ylös, radiolla yhteys ja sanoo, että ilman laiva seis ja ankkuri jne sisään tai hellfire-ohjus on ohjaamissa. RVL voi sitten käydä tutkimassa rauhassa laivan.
 
Eikö noita jollain sukellusveneellä kannattaisi poikkasta. Samaan aikaan luodaan harhautus missä ryssän tankkeri ajaa olevinas siitä päältä että kellon ajat täsmää, mutta kuitenkaan ei löydy mitään todisteita :kahvi:
 
Eikö noita jollain sukellusveneellä kannattaisi poikkasta. Samaan aikaan luodaan harhautus missä ryssän tankkeri ajaa olevinas siitä päältä että kellon ajat täsmää, mutta kuitenkaan ei löydy mitään todisteita :kahvi:
Valtamerellä toki, mutta eivät halua käyttää/paljastaa niiden kykyjä ennenkuin niillä laitetaan isoja kaapeleita poikki. Resurssien tuhlausta.
 
Nyt ei pidä kuitenkaan provosoitua ettei tilanne eskaloidu. Niellään vaikka pienet kaapelitappiot, suora sota on paljon pahempi juttu.
Sanoisin, että tämä on vasta alkusoittoa tulevasta ja mitä nopeammin ymmärrämme eritysesti päättäjätasolla, että olemme käytännössä jos ei suorassa sodassa, niin epäsuorassa sodassa näiden paskamaiden kanssa, sitä nopeammin ymmärrämme muutostarpeen vakavuutta. Pelissä missä toinen pelaa sikaa ja ei ole mitään kaikkivaltias jumalaa tuomarina antamassa penaltia sikailijoille, pitää myös meidän muuttaa pelitapaa. Kaapeleita ja putkia näilläkin mailla menee merenpohjissa, sekä vahinkoja tapahtuu yhdelle jos toiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että tämä on vasta alkusoittoa tulevasta ja mitä nopeammin ymmärrämme eritysesti päättäjätasolla, että olemme käytännössä jos ei suorassa sodassa, niin epäsuorassa sodassa näiden paskamaiden kanssa, sitä nopeammin ymmärrämme muutostarpeen vakavuutta. Pelissä missä toinen pelaa sikaa ja ei ole mitään kaikkivaltias jumalaa tuomarina antamassa penaltia sikailijoille, pitää myös meidän muuttaa pelitapaa. Kaapeleita ja putkia näilläkin mailla menee merenpohjissa, sekä vahinkoja tapahtuu yhdelle jos toiselle.
Olet oikeassa, että tässä on vain ripaus siitä mitä tuleman pitää ja siihen ei kaapelin katkomiset enää riitä valitettavasti. Toki tätä tosiasiaa halutaan hyssytellä ja hyysätä, kuten suomessa tapana monessa muussakin asiassa. Johdetaan kansaa harhaan ja kahtia vähättelemällä, kunnes onkin jo paskat housussa.
 
Ikävä kyllä todennäköisesti nyt uskallettiin toimia, koska kyseinen laiva ei ole virallisesti Venäjän tai Kiinan lipun alla.

Odotan innolla seuraavaa kaapelirikkoa, joka tehdään Venäjän tai Kiinan lipun alla olevalla aluksella.
 
"Perkele, ankkurit on pudonneet kyydistä." Miten se sattuikin sopivasti.

Rajavartiolaitoksen johtaja Markku Hassinen jatkaa selvitystä.

Valvontatietojen perusteella pystyimme kohdistamaan huomion Eagle S -tankkialukseen, Hassinen sanoo.
Tankkerin ankkurit eivät olleet paikallaan.
Pelkästään ankkuriketju nousi ylös, Hassinen sanoo.

Alus siirrettiin Suomen alueelle, minkä jälkeen varsinaiset tutkinnat aloitettiin.
 
Ikävä kyllä todennäköisesti nyt uskallettiin toimia, koska kyseinen laiva ei ole virallisesti Venäjän tai Kiinan lipun alla.

Odotan innolla seuraavaa kaapelirikkoa, joka tehdään Venäjän tai Kiinan lipun alla olevalla aluksella.
Siellähän on enemmänkin piuhaa poikki, en tiedä onko mennyt samassa nipussa.

Elisalta ja viron operaattorilta tullut jo vahvistukset.

Edit: linkki vielä perään Kolmessa tietoliikennekaapelissa vika Suomen ja Viron välillä – video näyttää Eagle S -tankkerin epäilyttävät liikkeet
 
Aiemmin tanskalainen sotilasasiantuntija kertoi, että pitää olla "kiistattomat todisteet", jotta viranomainen puuttuisi aluevesien ulkopuolella olevan aluksen toimintaan. Oletan että Suomessa toimitaan pitkälti samalla periaatteella ja nyt niitä todisteita on ollut. Siis muutakin kuin että alus on oikealla suunnalla. On ainakin kerrottu, että vedestä nousi vain ankkuriketju ilman ankkuria. Siinä on jo todistetta kerrakseen että jotain väkivaltaa sillä ankkurilla tai ankkurille on tehty.

– Laivan toiminnasta pitäisi olla selkeät, kiistattomat todisteet, jotta Tanskan viranomaiset estäisivät sen kulun, kertoo sotilasasiantuntija Jens Wenzel Kristoffersen Ylelle videopuhelussa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 829
Viestejä
4 567 246
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom