Keskustelua API-asioista

Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Tähän ketjuun voitaisiin kerätä API-asioihin liittyviä juttuja. Uutisia, työvinkkejä, heikkouksia, vahvuuksia...

Aloitan omalla mietinnällä: Monesti puhutaan API-kehityksessä kahdesta eri roolista, APItalisti:sta ja APIOps:sta. Nyt kun tuota on pureskellut jonkin aikaa varsinkin API:en kauppaamisen kannalta, niin pitäisikö tuohon tutkapariin liittää kolmanneksi alusta alkaen myös front-end tai full stack- kehittäjä? Tämä kolmas pyörä kehittäisi vaikka sen ensimmäisen demo appsin ja toisi muutenkin kehittäjän näkemyksen heti ensimetreiltä lähtien. Mitä mieltä asiasta, ajattelenko liian pitkälle asiaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Aloitan omalla mietinnällä: Monesti puhutaan API-kehityksessä kahdesta eri roolista, APItalisti:sta ja APIOps:sta. Nyt kun tuota on pureskellut jonkin aikaa varsinkin API:en kauppaamisen kannalta, niin pitäisikö tuohon tutkapariin liittää kolmanneksi alusta alkaen myös front-end tai full stack- kehittäjä? Tämä kolmas pyörä kehittäisi vaikka sen ensimmäisen demo appsin ja toisi muutenkin kehittäjän näkemyksen heti ensimetreiltä lähtien. Mitä mieltä asiasta, ajattelenko liian pitkälle asiaa?
Ehkä mä olen hieman yksinkertainen, mutta mitä ihmettä? Mitä tässä sanotaan?
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ehkä mä olen hieman yksinkertainen, mutta mitä ihmettä? Mitä tässä sanotaan?
Tahtoo sanoa sitä, että kun kerran API:a tehdään monessa tapauksessa ohjelmistokehittäjille, niin olisiko järkevää tuoda puhdas frontti/backendkoodari mukaan alusta asti API:n kehitystyöhön? Olisiko houkuttelevampi ottaa API käyttöön, jos sille olisi jo tehty käytännön ohjelmistoesimerkki? Nykyään tuntuu monet API:t olevan sellaisia, että ne on pökelletty ulos ilman dokumentaatiota ja esimerkkejä ja toivotaan, että joku tekisi sillä jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Tahtoo sanoa sitä, että kun kerran API:a tehdään monessa tapauksessa ohjelmistokehittäjille, niin olisiko järkevää tuoda puhdas frontti/backendkoodari mukaan alusta asti API:n kehitystyöhön? Olisiko houkuttelevampi ottaa API käyttöön, jos sille olisi jo tehty käytännön ohjelmistoesimerkki? Nykyään tuntuu monet API:t olevan sellaisia, että ne on pökelletty ulos ilman dokumentaatiota ja esimerkkejä ja toivotaan, että joku tekisi sillä jotain.
Tämä selvensi, toki sitä voi sitten miettiä onko mitään järkeä tehdä APIa jota kukaan ei käytä?

Eikös tuollaista APIa kannattaisi käyttää sitten myös itse vaikka siinä omassa frontissa?

Toki tässä on muna-kana ongelma, eli eihän sitä tietysti kukaan käytä jos sitä ei ole olemassa, mutta riippuen tietysti palvelusta, mielestäni APIa ei kannatta väkisin jokaiseen kikkareeseen alkaa tekemään.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Töissä pitäisi kehitellä hinnoittelumalli rajapinnalle kumppaniyrityksen kanssa. Oman firman systeemi hakisi kumppanin rajapinnasta getillä(?) tarvittavat tiedot meidän palveluun ja tietoa ei oikeastaan menisi toiseen suuntaan. Kumppanin bisnesmalli perustuu ns. mashupiin, jota he vastaavasti myyvät omalle asiakkaalleen. Onko mielestänne oletuksena kuukausihinnoittelu järkevä hinnoitteluvaihtoehto? Lisäksi millä kaavalla kannattaisi lähteä miettimään sopivaa hintalappua, jotta ei yli- tai alihinnoittele omaa palveluaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Voitaisiinko tällaisesta vanhanaikaisesta ja yliteknokraattisesta näkökulmasta jo pikkuhiljaa siirtyä pois? Väsyttää katsella API-keskustelussa tätä ATK "koodareiden" kiihkoilua.
Ehkä voisi keksiä jonkun toisen termin eikä kaapata nimenomaan sitä teknistä käsitettä josta koko lyhenne muodostuu? IMO suorastaan absurdia puhua henkeen että pitäisikö näitä rajapintoja suunnitellessa olla joku devaajakin vielä mukana :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 586
Viestejä
4 195 661
Jäsenet
70 752
Uusin jäsen
Nurmine

Hinta.fi

Ylös Bottom