Kerro pahin mokasi töissä

Ei omaan työhön liittyvä moka, mutta kohtuullisen legendaarinen. Isä oli 80-luvulla sähkömiehenä jäänmurtaja Sisulla. Ajoivat ilmeisesti huollon jälkeistä tarkastusajoa merellä ja jostain syystä mukana komentosillalla. Isä ohjeistaa (oman muistin ja muiden kertomusten mukaan) "Että saat istua tässä, mutta älä missään nimessä paina tuota nappia" Tässä vaiheessa 3-vuotiaan aivot suoristavat kiellon mukaisesti sormen napille sitä painaen. Kyseinen nappi jonkin sortin tappokytkin/resetointinamiska ja laiva pysähtyy ulapalle. Kuuleman mukaan siinä jonnin aikaa kelluttiin, ennenkuin saivat kaikki systeemit ajettua takaisin ylös ja paatin liikkeelle. Veikkaan, että aamulla sovittu jäätelön syönti torilla peruttiin, mutta tästä ei ole jäänyt arkistoon papereita
 
Kai se on pakko jakaa kun muutkin niin rohkeita ovat. Kaadoin kerran lumenpudotustöissä rivitaloterassille lunta ja siellä olikin sellainen kattorakennelma joka sortui sitten. Ei sinänsä taloudellisesti paha, mutta noloa tottakai ja omistajia 'harmitti'. Toisella kertaa liukastuin katolla. Onneksi oli valjaat, sillä pudotusta oli toistakymmentä metriä...
 
Trukilla ajavalle kyllä voi sattua, jos ei ole kieli keskellä suuta ja ajatus mukana.

Eräässä työpaikassa ajattelin olla tehokas (mutta muuta en ehtinyt ajatella) ja hakea takapihalta trukkilavan pihan haarukkatrukilla. No eipä siinä ajatuksessa muuta vikaa ollut kuin se, että pelkästään etupiha oli asvaltoitu. Takapihan reitit olivat soraa. Ajelin tyytyväisenä jonkun matkaa. Soran päältä oli ajettu kuorma-autolla monesti, joten se oli hyvin tamppaantunut. Kuitenkin sitten rakennuksen kulmalla mutkassa trukin takapyörä kaivautui soraan, ja trukki pysähtyi siihen. En sentäs kuopimaan jäänyt, tajusin että nyt mokasin. Trukkia kuitenkin tarvittiin samana työpäivänä, joten tuli kiire saada se käyttöön sieltä. Lopulta firman kuorma-auton, vahvan liinan ja lautarampin avulla viisaammat vetivät trukin asvaltille. Itsestä ei ollut tuossa projektissa hyötyä, kuhan hölmistyneenä lappasin lavalta käsin takaoven kautta tarvittavat tavarat sisään. Ei ollut edes iso homma. Siitä edespäin ei ole tullut ajettua trukilla muualla kuin kovalla alustalla.

Eräänä toisena kertana purin rekasta rautakuormaa, joka lervahti tantereelle kun oli lava aavistuksen tasapainottomasti piikeissä ja/tai peruutin liian kovaa pihan epätasaisuuksiin. Kyseiset osat olivat onneksi sellaisia, jotka eivät olleet moksiskaan pienestä könyämisestä. Lappasin raudat uudelleen lavalle ja jatkoin hommia. Kävin sitten kertomassa että tämmöinen lasti tuli, ja mitä kävi. Enpä ollut katsonut rahtikirjoja kovin tarkasti, ja ne eivät oikeastaan edes kuuluneet juuri siihen osoitteeseen. No, joku kävi viemässä kovaonnisen lähetyksen sitten firman toiselle työpisteelle.

Vieläpä joskus myöhemmin olin lastaamassa kuorma-autoon tavaraa sisältä. Tatsini oli muutaman sentin pielessä, joten peruutin lavahyllyä päin trukilla, vaikka olikin jo jalka jarrupolkimella. Kilahti kovaa, mutta ei onneksi käynyt mitään. Olipahan kumminkin TJ vieressä katsomassa :facepalm:
 
Ei ehkä ihan täysin oma moka mutta vahvaa märkäkorvan varautumattomuutta. Vuonna kivi ja kirves komennettiin testaamaan erään tietoliikennetilan varavoimakone. Ohjeistus oli luokkaa "Ajelet sinne ja käännät käyttökytkimen testille ja annat vaan hyrskyttää puoli tuntia."

Paukuttelin jo vähän henkseleitä että helppo päivä, napista vääntää ja sen jälkeen saa raapia pihalla muniaan auringosta nauttien. Koneen sain kiinteistöstä paikannettua, oli muistaakseni joku 70-80 luvun valmetin rämä, isossa ohjauskaapissa oli pikku vääntökytkin jossa luki normaali ja testi, ei muuta kuin tuosta napista siis vaan. Ensin tuli pimeää. Sitten aivan vitun hiljaista. Ensin peljätti, sitten vaan vitutti. Tämä oli aikaa ennen kuin taskulamppu kännyköissä oli juttu. Enkä tietenkään ollut ottanut mitään taskulamppua mukaan koska "Käännät vaan käyttökytkimen testille".

Rakennuksessa ei ollut ikkunoita ja sähköpääkeskus jossa ehkä olisi joku ohituskytkin ei tietenkään sijainnut varavoimatilan lähellä. Ei muuta kuin seikkailemaan pimeän rakennuksen läpi sähköpaakeskukselle josta sitten löytyi varavoimakoneen ohituskytkin.

Jäkeenpäin selvittelivät että varavoimakoneen ohjausakusto oli sökö ja jonkin välkyn valmetin suunnittelijan aivoituksesta syöttö siirrettiin heti pois verkosta testin alussa. Mutta, koska ohjausakusto oli sökö, ja ohjausjännite oli pysynyt ylhäällä ainoastaan akkulaturin ansiosta, joka nyt sitten katkesi niin mitään herätettä itse varavoimakoneelle ei koskaan kerennyt mennä.
 
Ei ehkä ihan täysin oma moka mutta vahvaa märkäkorvan varautumattomuutta. Vuonna kivi ja kirves komennettiin testaamaan erään tietoliikennetilan varavoimakone. Ohjeistus oli luokkaa "Ajelet sinne ja käännät käyttökytkimen testille ja annat vaan hyrskyttää puoli tuntia."

Paukuttelin jo vähän henkseleitä että helppo päivä, napista vääntää ja sen jälkeen saa raapia pihalla muniaan auringosta nauttien. Koneen sain kiinteistöstä paikannettua, oli muistaakseni joku 70-80 luvun valmetin rämä, isossa ohjauskaapissa oli pikku vääntökytkin jossa luki normaali ja testi, ei muuta kuin tuosta napista siis vaan. Ensin tuli pimeää. Sitten aivan vitun hiljaista. Ensin peljätti, sitten vaan vitutti. Tämä oli aikaa ennen kuin taskulamppu kännyköissä oli juttu. Enkä tietenkään ollut ottanut mitään taskulamppua mukaan koska "Käännät vaan käyttökytkimen testille".

Rakennuksessa ei ollut ikkunoita ja sähköpääkeskus jossa ehkä olisi joku ohituskytkin ei tietenkään sijainnut varavoimatilan lähellä. Ei muuta kuin seikkailemaan pimeän rakennuksen läpi sähköpaakeskukselle josta sitten löytyi varavoimakoneen ohituskytkin.

Jäkeenpäin selvittelivät että varavoimakoneen ohjausakusto oli sökö ja jonkin välkyn valmetin suunnittelijan aivoituksesta syöttö siirrettiin heti pois verkosta testin alussa. Mutta, koska ohjausakusto oli sökö, ja ohjausjännite oli pysynyt ylhäällä ainoastaan akkulaturin ansiosta, joka nyt sitten katkesi niin mitään herätettä itse varavoimakoneelle ei koskaan kerennyt mennä.
Kannatti siis testata! Ymmärsinkö siis oikein, että verkkovirran varana toimivan koneen sököä akkua "ladattiin" laturilla, joka oli verkkovirrassa kiinni ja verkkovirta meni pois? Melkoinen noidankehä kyllä jos näin.
 
Kolaroimalla kortittomana asiakkaan auton autokorjaamon kesätyöntekijänä.
Tapahtunut viime vuostuhannella.

Myös joskus -90 luvun alkupuolella työkaveri oli jotain tekemässä Salossa Nokian konesalissa, kompastu siellä jatkojohtoon jonka takana oli vähän servereitä... Sai porttikiellon paikkaan.
joo mut kuka laittaa jatkojohdolla, no ehkä silloin ei ollut pistorasioita tarpeeks, saatikka mitään räkkejä.
 
Tein asiakkaalleni n. 50 000€ tarjouksen ja lähetin epähuomiossa liitteenä toimittajan meille kohdistaman tarjouksen loppuasiakkaalle.
Oli onneksi tuttu asiakas ja kuittasin heille sitten että läpinäkyvyys on kaiken a ja o.

Asiakkuus jatkuu hyvällä mallilla nykypäivänäkin.:D
 
Kannatti siis testata! Ymmärsinkö siis oikein, että verkkovirran varana toimivan koneen sököä akkua "ladattiin" laturilla, joka oli verkkovirrassa kiinni ja verkkovirta meni pois? Melkoinen noidankehä kyllä jos näin.
Joo, siis varavoimakoneen ohjauksen akku oli kuollut mutta mitään hälytystä siitä ei lähtenyt kun järjestelmän ylläpitolaturi syötti virtaa. Nyt kun kone aloitti testin niin se ensimmäisenä irroitti kiinteistön syötön sähköverkosta ja tässä vaiheessa tietenkin myös ylläpitolaturi sammui eikä järjestelmä lähtenyt käynnistämään itse varavoimakonetta. Ja haaste oli se että tuossa tilanteessa sähköjä kiinteistöön ei saanut mitenkään muuten palautettua kun vaeltamatta sähköpääkeskukselle, joka oli eri tilassa, ja kääntämällä sieltä käsikäyttöinen ohituskytkin.
 
Tää ei oo loppujen lopuksi kovin kummoinen, mutta potentiaalisesti hitusen vaarallinen:

Talkkarina ollessa kohteessa oli lattiakaivo ja lavuaari aivan vimosen päälle tukossa. Totesin tilanteen ja hain pakusta viemärinavausaineita - ei kodin putkimiestä, vaan rikkihappoa ja kaliumhydroksidia. Oli molemmat aineet vähän lopussa, ni piti raapia molempia mukaan.

Kippasin kaliumhydroksidin lattiakaivoon ja aloin ihmetellä lavuaaria. Ehdin just kaatamaan 1-2 litraa rikkihappoa lavuaariin, ku totesin, että "Jaa, helvetti, tää lattiakaivo ja lavuaari on yhteydessä toistensa kanssa".

Fast forward minuutti, ja rikkihappo valui lattiakaivoon. Reaktio oli yllättävän väkivaltainen - savua, lämpöä ja ääntä :rofl:

Hetki meni tuuletellessa.
 
Tein asiakkaalleni n. 50 000€ tarjouksen ja lähetin epähuomiossa liitteenä toimittajan meille kohdistaman tarjouksen loppuasiakkaalle.
Oli onneksi tuttu asiakas ja kuittasin heille sitten että läpinäkyvyys on kaiken a ja o.

Asiakkuus jatkuu hyvällä mallilla nykypäivänäkin.:D
Sentään kuitenkin jotain lähti :D

Itsellä käy yleensä näin ja sitten hieman nolona lähettelen liitteet perästä:
1756295921202.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 241
Viestejä
4 896 339
Jäsenet
78 957
Uusin jäsen
Nick.N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom