Kuluttajan vastuulla on maksaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset, jos elinkeinonharjoittaja ei ole sitoutunut vastaamaan niistä. Osa yrityksistä antaa kuluttajille ilmaisen palautusoikeuden, mutta laki ei tähän velvoita. Jos yritys ei vastaa tuotteen palautuskuluista, siitä on selkeästi ilmoitettava kuluttajalle esimerkiksi verkkokaupan nettisivuilla. Yrityksen on ilmoitettava myös palautuskulujen määrä, jos tavarat eivät ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse.
Kuluttajalla ei ole kuitenkaan velvollisuutta maksaa palautuskustannuksia, jos elinkeinonharjoittaja ei ole antanut ennen sopimuksen tekemistä kuluttajalle tietoa siitä, että hänen on vastattava kustannuksista sekä tietoa kustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse. Tällöin riittää, että elinkeinonharjoittaja nimeää esimerkiksi yhden rahdinkuljettajan ja yhden hinnan tavaroiden palauttamiselle.
Yritys voi ilmoittaa palautuskulujen maksuvelvollisuudesta esimerkiksi verkkokaupan käyttöehdoissa toteamalla, että ”kuluttaja vastaa tuotteen palautuskuluista”.