Ostin reilu vuosi sitten Black friday tarjouksesta Telialta Nokian television, kesti about 3kk ennen kuin siihen alkoi ilmaantua vaakajuovia. Televisio lähti Elcarelle "huolto" reissuun reiluksi kolmeksi kuukaudeksi, ennen kuin lopulta kuluttajaneuvonnan avulla sain uuden television. Uusi televisio kesti puolisen vuotta, ennen kuin alkoi taas samanlaisia vaakaviivoja ilmaantumaan, joten otin taas Teliaan yhteyttä.
Edellisestä kerrasta viisastuneena ja edellisen kuluttajanuvojan puheet muistaen, yritin ensin kirjallisena viasta ilmoittaa, mutta Telialla ei ole sähköposti osoitetta ja viesti palvelukin on juuri lopetettu, Chatti palvelusta käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Jossa sai taas pitkän tovin jonotella ja vihdoin kun läpi pääsin totesin Telian asiakaspalvelijalle, kun taas rupes selittämään, että minun pitäisi itse huoltoon olla yhteydessä ja huolto tilata, että kuluttajansuojalain mukaan takuu homman hoitaminen kaikkine kuluineen ja selvittely vaivoineen kuuluu myyjälle, eli Telialle. Asiakaspalvelia sanoi laittavansa asiani eteenpäin laitepuolelle ja, että sieltä soitetaan parin tunnin päästä takaisin, kun pariin päivään ei mitään kuulunut otin kuluttajaneuvontaan yhteyttä, ikävä kyllä tällä kertaa sattui toistaitoinen kuluttajaneuvoja kohdalle, joka oli heti sitä mieltä, että mun pitäisi itse tuo takuu asia hoitaa, mutta kun totesin, että heidän omien sivujensakin mukaan ostajalla on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, totesi, että kait hän nyt sitten voi jotain kyselyä laittaa Telialle, mutta sanoi vastauksessa menevän useampi viikko, no viime perjantaina oli vastaus tullut, jossa Telia totesi, että minun täytyy tuo asia itse hoitaa ja oli antanut kuluttajaneuvojalle huollon osoitteen. Kuluttajaneuvojan mielestä tuo oli riitävästi myyjän osalta ja minun pitäisi itse hoitaa loput huolto asiasta. Vastasin perjantaina, että heidän omilta sivuiltaan
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto löytyy tiivistelmän alusta heti ensimmäisenä kohtana kuluttaja asiamiehen linjaus
"Myyjänä olet ensisijaisesti vastuussa virheen selvittämisestä, etkä voi esimerkiksi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan kanssa.
Selvitä virheen olemassaolo ja vastaa kuluttajalle kohtuullisessa ajassa." ja paljon muutakin myyjän velvollisuuksista
, mutta ilmeisesti tuo minun kuluttajaneuvojani on ollut aikaisemmin Kelassa töissä, kun sain tänään vastaukseksi " Myyjä on sinua ohjeistanut, että olet yhteydessä huoltoliikkeeseen ja sovit noudon itse sinulle sopimana aikana. Voit myös sopia huollon kanssa noudon pyhien jälkeen, jolloin sinulle on vähemmän haittaa takuukorjauksesta. Mitä nopeammin otat huoltoliikkeeseen yhteyttä sitä nopeammin takuuasia käsitellään. "
Laitoin huoltoon itse viestiä jo perjantaina, mutta sieltäkään ei vielä mitään ole kuulunut ja perään soittaminenkaan ei kauheasti kiinnosta sillä Matkapuhelimesta soittaessa hinta olisi 8,35 snt/puh + 17,17 snt/min (alv 24%).