Tää sama se on vähän meilläkin. Resurssit on jo muutenkin tiukat eikä käytännössä loman ajan tuuraajia löydy vaan hommat seisoo sen aikaa ja esimiehet joutuu vastailemaan asiakkaille viivästyksistä ja "miksi ei ole miestä näkynyt tontilla". Ymmärtäähän sen että heitä se vituttaa, mutta ei se ole sen suorittavan osapuolen vika.Hieman pistää vituttamaan tämä asenne nykyisessä esimiehessä. Projektit ja työ on kaikki mikä merkitsee, ei resurs... siis ihmisten jaksaminen tai mielenterveys.
Kuitenkin lomista kyseltäessä menee naama mutruun ja sitten kun on itse tehnyt myönnytyksen ja luopunut koko vuoden lomista ja aikonut pitää niitä vasta vuoden loppupuolella, tuleekin ajankohdan lähestyessä lisää mutrunaamaa "no mutta kun olen tarjonnut tällaisen keikan pikana ja se pitäis kyllä hoitaa, sovin asiakkaan kanssa että tämän vuoden puolella valmis". Joo, asiakkaan vinkkelistä ymmärrän että haluavat saman vuoden budjettiin, mutta siinä jää yksilön lomat taas väliin ja heti alkuvuodesta alkaa täysi tykitys uutta satsia seuraavalle vuodelle joka pahimmillaan siirtää taas kevään talviloman ja kesäloman eteenpäin.
Samaan aikaan saa vastailla ja ottaa kettuilua vastaan hallinnolta miksei työntekijä ole pitänyt lakisääteisiä lomiaan, sitten pitää kikkailla tuntikirjausten kanssa ja merkata lomat sinne vaikka oikeasti painaa peräsuoli pitkällä, ja muistaa kirjata varsinaiset hommat sitten aikanaan jos/kun loman saakin pitää. Ja muistaa säästää lomarahat jotka tulee milloin sattuu. VMP.
Lähiesimies meillä kyllä myöntää loman jos sitä pyytää, mutta hän itse ei ymmärrä lomailun konseptia eikä moisia harrasta joten ei tajua siltä osin pitää meidän puolia omille esimiehilleen. Ylemmät herrat taas aina on huuli pyöreenä aiheesta valittaessa että "ettekste muka ole lomianne pitäneet?!" ja suorastaan moittivat ja syyllistävät että he saavat nyt haukut jostain ylempää asiasta. Itse ovat kuitenkin työt allokoineet ja resurssit hankkineet, jos ei Exceli heillä näytä punaista millään rivillä niin hankkikoot värinäytön perhana.
Ja tietenkään sairauspoissaoloja ei ole millään tavalla huomioitu, ja työntekijäpuolen ikääntyessä ja v*tutuksen lisääntyessä e.m. syidenkin takia pitkät saikut on kokoajan nurkan takana. Uutta miestä ei saada ottaa omaan toimipisteeseen ja sitten kun sattuu jonkun loma ja jonkun saikku samaan hetkeen niin siinä ollaan ihmeissään ja painetaan överipitkiä päiviä. Korvaustahan tästä ei siis saa jos joku niin kuvittelee, tai itse en ainakaan laske korvaukseksi sitä riviä "Ylityötunnit" kohdassa joita saa pitää vapaana esimiehen kanssa sovittuna ajankohtana, rahana ei ole mahdollisuutta saada ja yllättäen pitomahdollisuuksia on hyvin rajatusti, itse en oikeastaan ole kiinnostunut mistään "tunti aiemmin kotiin perjantaina" hommeleista kun työpuhelin soi kuitenkin taukoamatta ainakin sinne neljään ja vastaamatta ei oikein kehtaa jättää.
Tuntuu olevan ihan yleistä vastaava perseily nykytyöpaikoilla, mitä on samankaltaisten alojen ihmisten kanssa höpissyt, ja miksei muidenkin alojen.