Kerro miksi tänään vituttaa! :(

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 156
Vituttaa ihmiset jotka ei ymmärrä mistä on kyse...
Silloinhan ne on syyttömiä vitutukseesi.
Mitä henkilökortilla tekee jos on passi?
Passi ulkomaille/pankkiin ja muualle tunnistautumiseen ajokortti (jota ei tarvitse uusia ~koskaan)
Henkilökortti voi olla aina mukana korttilompakossa,
Voisivat nyt tehdä ajokortista virallisen henkilöllisyystodostuksen. Olisi iso parannus, vaikka ajokortti pitäisi uusia viiden vuoden välein. Jokin kombokortti voisi tulla valikoimaan.

Onhan tääkin erikoista kun viiden vuoden välein uusittava passin takia 1-2 h jonotus poliisiasemalle tiputtaa hiukset päästä.
Ajanvaraus fiksuille.....ja hiukset pysyy.
Toissapäivänä passia hakemassa, ottivat etuajassa, eli homma hoitu 10 min nopeammin kun ajattelin.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 115
Voisivat nyt tehdä ajokortista virallisen henkilöllisyystodostuksen. Olisi iso parannus, vaikka ajokortti pitäisi uusia viiden vuoden välein. Jokin kombokortti voisi tulla valikoimaan.
No sehä vaatis pientä muutosta systeemeihin. Esim. sen, että poliisi sut tunnistais sitä myöntäessä. Muistaakseni aikanaan ajokortin saanu sillä, ku antanu tiedot autokoululle (en kyl muista miten meni, ku oli joskus -04 ehkä) Ei siinä paljoa tarttis tehä, että sais väärälle nimelle. Passia/henkilökorttia, jos hakee ilman olemassaolevaa, nii tunnistavat hakiessa kysellen ties mitä johon sulla itelläki voi olla vaikeeta vastata :D

tollaisen muutoksen jälkee pitäis kaikki ajokortit uusia, jotta sitä voisi virallisena pitää. e: tietty tollainen kombokorttiki olis ehkä mahdollinen, jos kortissa olisi selkee merkintä, että se on vahvistetulla henkilöllisyydellä. Mut tarttisko silti jotain turvaominaisuuksia, mitä henkilökortit ja passit sisältää (sisältänee)?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
729
No sehä vaatis pientä muutosta systeemeihin. Esim. sen, että poliisi sut tunnistais sitä myöntäessä. Muistaakseni aikanaan ajokortin saanu sillä, ku antanu tiedot autokoululle (en kyl muista miten meni, ku oli joskus -04 ehkä) Ei siinä paljoa tarttis tehä, että sais väärälle nimelle. Passia/henkilökorttia, jos hakee ilman olemassaolevaa, nii tunnistavat hakiessa kysellen ties mitä johon sulla itelläki voi olla vaikeeta vastata :D

tollaisen muutoksen jälkee pitäis kaikki ajokortit uusia, jotta sitä voisi virallisena pitää. e: tietty tollainen kombokorttiki olis ehkä mahdollinen, jos kortissa olisi selkee merkintä, että se on vahvistetulla henkilöllisyydellä. Mut tarttisko silti jotain turvaominaisuuksia, mitä henkilökortit ja passit sisältää (sisältänee)?
Yksi iso ero ajokortissa on passiin/henkilökorttiin. Siinä ei lue kantajan kansallisuutta. Ulkomaalainen voi hankkia suomalaisen ajokortin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 818
No sehä vaatis pientä muutosta systeemeihin. Esim. sen, että poliisi sut tunnistais sitä myöntäessä. Muistaakseni aikanaan ajokortin saanu sillä, ku antanu tiedot autokoululle (en kyl muista miten meni, ku oli joskus -04 ehkä) Ei siinä paljoa tarttis tehä, että sais väärälle nimelle. Passia/henkilökorttia, jos hakee ilman olemassaolevaa, nii tunnistavat hakiessa kysellen ties mitä johon sulla itelläki voi olla vaikeeta vastata :D

tollaisen muutoksen jälkee pitäis kaikki ajokortit uusia, jotta sitä voisi virallisena pitää. e: tietty tollainen kombokorttiki olis ehkä mahdollinen, jos kortissa olisi selkee merkintä, että se on vahvistetulla henkilöllisyydellä. Mut tarttisko silti jotain turvaominaisuuksia, mitä henkilökortit ja passit sisältää (sisältänee)?
Nyt kun sanoit, niin enpä itsekään ajatellut että sehän on trafi tai mikä lie aikanaan noita myöntänyt - todellakin kyselemättä yhtään mitään. Itse en ainakaan muista että olisi passia tai henkkaria kyselty. Itse kun säädin sekä henkkarin ja ajokortin kanssa tuossa joku aika sitten, niin kummassakin on vielä sama valokuva tätänykyä.

Eli ratkaisu olisi varmaan helpoiten henkkari missä ajokortin tiedot - jos on ajokorttia. Näkeehän poliisi ne rekisteristä kuitenkin. Joten trafin ja polliisin pitäis tehdä yhteistyötä. Teknisestihän tämä ei voi olla kovin vaativa juttu. Mutta nähdäänkö ikinä.

Muuten sitten jos nyt joku muu aihe vituttaa, niin vkl sovittuja juttuja siirtelin vähän muiden henkilöiden mukaan, ja täysin turhaan. Kun mikään sovittu juttu ei pidä tai venyy.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 844
Nythän on tulossa se sähköinen henkilökortti. Kannattaako enää näprätä ajokorttia kun kohta on kuitenkin jokin sähköinen yhdistelmäkortti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 818
Sähköinen ajokorttikin oli hetken , kunnes poistui. Ja se vituttaa edelleen postuumisti.
No tämä. Ehti jo asia unohtua mutta just googlettelin, ja on ehkä jossain vaiheessa palaamassa by EU.
Turhalta tuntuu kun lähtee koiran kanssa autolla johonkin metsään lenkille, ja sen takia roudaan lompakkoa mukana missä on ajokortti.
Mitään varastettavaa kun ei viitsi autoon jättää outoihin paikkoihin, tai no mihinkään. Pelkän kortin hukkaisin varmaan nopeammin kun huomaan, tai sitten se olisi omassa autossa samalla kun ajan jonkun muun autolla.
Lenkille kun en kaipaa ylimääräistä kannettavaa mukaan.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
729
Eikö? Mikä toi FIN on mun syntymäajan perässä? Syntymämaa? On kyl sarjassamme asioita, joita en ole hokannu.
Se selite lukee siellä kortin takana (voi riippua kortin mallista). mulla kohta 3 on "syntymäaika ja paikka"

linkin takana lisää infoa asiasta.

"On olemassa henkilöitä, joiden henkilöllisyyttä ei voi tunnistaa sillä tasolla kuin henkilökortin tai passin saaminen edellyttää, mutta tämän ei pidä evätä heiltä oikeutta ajaa autoa. Siksi ajokortin myöntämisprosessi on erilainen kuin henkilökortin tai passin. "


edit:

kohta 5 on ajokortin numero, suomalaisella siinä taitaa olla hetu, ulkomaalaisilla voisi siis olla kai joku juokseva numero...
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 115
Mimmoset jonot tuolla passisysteemeissä on tällä hetkellä?
Tuskin siellä kettää on missäpäin Suomea tällähetkellä jonottamassa. Huomenna on tai ei ole jonoja, riippuen paikkakunnasta ja kellonajasta. e: Mut varmaan aamuvarhaiset ja lounas-ajat pahimmat, mutulla veikaten.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 072
Mimmoset jonot tuolla passisysteemeissä on tällä hetkellä?
Ei siinä itse toimituksessa mene kuin 1-2vk että on noudettavissa. Mutta asemalla täytyy käydä, se kannattaa tehdä aikaa varaamatta (aikoja ei edes ole saatavilla suuremmissa kaupungeissa ainakaa moneen viikkoon, ja tämä vääristää kuvaa). Eli vuoronumero vaan kouraan ja asian voi hoitaa hyvin nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 313
Ei siinä itse toimituksessa mene kuin 1-2vk että on noudettavissa. Mutta asemalla täytyy käydä, se kannattaa tehdä aikaa varaamatta (aikoja ei edes ole saatavilla suuremmissa kaupungeissa ainakaa moneen viikkoon, ja tämä vääristää kuvaa). Eli vuoronumero vaan kouraan ja asian voi hoitaa hyvin nopeasti.
No tämä. Itse kun viime kesänä kävin Pasilassa antamassa biometrisen tunnistuksen ilman ajanvarausta aamupäivällä niin abaut 10-15min oli asia hoidettu.
Itse passin nouto oli sitt Ärrältä. Tosin sitä ei saanut itse noutaa koska vanha passi oli yli vuoden vanha.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 448
Ei siinä itse toimituksessa mene kuin 1-2vk että on noudettavissa. Mutta asemalla täytyy käydä, se kannattaa tehdä aikaa varaamatta (aikoja ei edes ole saatavilla suuremmissa kaupungeissa ainakaa moneen viikkoon, ja tämä vääristää kuvaa). Eli vuoronumero vaan kouraan ja asian voi hoitaa hyvin nopeasti.
Palataan taas siihen että se riippuu ihan paikkakunnasta ja tuurista miten onnistuu... Täällä ei hoidu nopeasti vaan saa tunteja jonottaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 786
Viestejä
4 297 918
Jäsenet
71 700
Uusin jäsen
Arksi

Hinta.fi

Ylös Bottom