Kerro miksi tänään vituttaa! :(

Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
545
Muutama vuosi sitten minulta oli työpäivän aikana haljennut olohuoneen sisäikkunan lasi. Soitin paikalliseen lasiliikkeeseen, josta luvattiin "huomenna aamulla" tulla mittaamaan ja sopimaan asennuksesta. Koskaan ei miehet ilmaantuneet paikalle, eikä puhelimeen enää vastattu :hmm:
Onneksi toinen yritys pääsi jo iltapäivällä paikalle, mutta kyllä se vituttaa istua siellä odottamassa tyhjiä lupauksia :mad:
Tässä minä näkisin omalla kokemuksella riittävän rahan määrän. Jos halvasta firmasta haluaa saada priimaa suunnilleen heti, niin aina joutuu pettymään. Sitten taas jos kalliista firmasta haluaa saada priimaa samalle viikolle, niin aina joutuu yllättymään nopeudesta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
634
Stanan hikka!!! Kaikki vit..n typerätki idea on jo läpikäyty... Yleensä itellä hengenpidätys toimii, jos saan sen onnistumaan oikein, mut tää prkle ampuu niiin laajalla skaalalla, että se ei toimi...

Mulla on jo muutenki vi...n vaikeaa nukahtaa, niin uskokaa, tai älkää, hikka ei sitä stna helpota! Mä haluan nukkua!!!
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
310
Rakennusalalla on vähän omat säännöt tähänkin. Sovitaan että aloitetaan tiistaina, niin on ihan hyväksyttävää saapua paikalle joko saman tai ensi viikon torstaina. Ja hommat jatkuu kuin koko myöhästymistä ei olisi tapahtunut. Ns alan käytäntö jostain tuntemattomasta syystä.
Mikähän ihmeen homma tässäkin on takana, kun raksaukot yleensä muuten niin periaatteen ihmisiä ja hankalia autististen käytäntöjensä kanssa, mutta sitten itse luistellaan aikatauluista aina kun voidaan.

Esimerkiksi raksalla usein aiheuttaa harmaita hiuksia jos on vaikka viikko aikaa tehdä joku projekti, lattiavalu sovittu edellisen viikon perjantaiksi että ennättää kuivua viikonlopun, ja maanantaiksi maalaus. Äijät saapuu tiistaina työmaalle ja alkaa läträämään valunsa kanssa ja pää punaisena huutavat että TÄSTÄ EI MENNÄ PRKL TÄNÄÄN EIKÄ HUOMENNA.

Hienoa, kun on sovittu muita urakoitsijoita aloittamaan työnsä k.o. tiloissa noille päiville jotka pitää ehdottomasti olla torstaina valmiit pöytäkirjoja myöten, että perjantaina voidaan suorittaa tarkastuksia. Kutsuisin tätä ns. toisten muroihin kusemiseksi.

Yleensä tästä ei edes langeteta mitään sanktioita noille, mutta ne viimeisenä rimpsussa tulevat urakoitsijat kyllä kärsivät nuhteiden, sakkojen ja jälkitarkastuskäyntien muodossa jos eivät pysy pari-kolme päivää lyhennetyssä aikataulussaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 689
Mikähän ihmeen homma tässäkin on takana, kun raksaukot yleensä muuten niin periaatteen ihmisiä ja hankalia autististen käytäntöjensä kanssa, mutta sitten itse luistellaan aikatauluista aina kun voidaan.

Esimerkiksi raksalla usein aiheuttaa harmaita hiuksia jos on vaikka viikko aikaa tehdä joku projekti, lattiavalu sovittu edellisen viikon perjantaiksi että ennättää kuivua viikonlopun, ja maanantaiksi maalaus. Äijät saapuu tiistaina työmaalle ja alkaa läträämään valunsa kanssa ja pää punaisena huutavat että TÄSTÄ EI MENNÄ PRKL TÄNÄÄN EIKÄ HUOMENNA.

Hienoa, kun on sovittu muita urakoitsijoita aloittamaan työnsä k.o. tiloissa noille päiville jotka pitää ehdottomasti olla torstaina valmiit pöytäkirjoja myöten, että perjantaina voidaan suorittaa tarkastuksia. Kutsuisin tätä ns. toisten muroihin kusemiseksi.

Yleensä tästä ei edes langeteta mitään sanktioita noille, mutta ne viimeisenä rimpsussa tulevat urakoitsijat kyllä kärsivät nuhteiden, sakkojen ja jälkitarkastuskäyntien muodossa jos eivät pysy pari-kolme päivää lyhennetyssä aikataulussaan.
Voi kun kuulostaa niin tutulta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on ollut tilanne että pääurakoitsijan mesu soittelee että nyt voisi tulla asentaamaan, saisko ennen ensi viikkoa valmiiksi kun tilan luovutus on ensi viikon alussa? Ja sitten kun menee paikanpäälle niin kyseisessä tilassa on joku lattiaukko hääräilemässä ja sanoo ettei ole mitään mahdollisuuksia päästä pariin päivään tekemään mitään. Tai että pitäisi saada "heti" laitteet asennettua ja testattua, mutta koko laitetilassa ei ole edes vielä sähköjä tms.

Itse olen paljon tehnyt näitä viimeisten urakoitsijoiden hommia ja se oli ihan normaalia että aikataulut kusivat noin joka toisella työmaalla vähintään. Joko muut eivät olleet vielä tehneet hommiaan mitkä piti olla tehtynä että pääsin tekemään omat hommat tai sitten oli joku muu este ettei päässyt tekemään. Kyllähän tuo rassasi välillä melkoisesti kun kiire olisi mutta ei päässyt tekemään ajallaan.

Tiedonkulku työmailla on edelleen hyvin heikkoa ja sen takia ilmeisesti aikataulutus kusee aika usein.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
310
Tai että pitäisi saada "heti" laitteet asennettua ja testattua, mutta koko laitetilassa ei ole edes vielä sähköjä tms.

Tiedonkulku työmailla on edelleen hyvin heikkoa ja sen takia ilmeisesti aikataulutus kusee aika usein.
No tuo kanssa juu että aletaan kinuamaan omatarkastuslistoja allekirjoitettuna, ennenkuin koko työmaalla on edes pysyvää sähköä, ja isompia laitteita keskuksineen ole mitään toivoa saada tulille. Itse en ainakaan nimeäni laita mihinkään mitä en ole lopullisessa muodossaan päässyt koestamaan, harmi homma jos jonkun mesun provikat jää saamatta sen vuoksi.

Ja sitten on näitä vastuun siirtämisiä, esimerkiksi palotarkastus autohallin paloilmoittimelle tilataan kun halli on suurinpiirtein kasassa, mutta sähköt paloilmoittimelle tulee toisesta talosta joka valmistuu viimeisenä ja saa pysyvän sähkön kuukauden päästä. Sitten syytellään joko paloilmoitinurakoitsijaa, automaatiourakoitsijaa kun jatkohälytykset ei kulje tai sähkäriä kun ei ole muuttunut hyppysähköksi. Ei ymmärretä munan ja kanan eroa.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 128
Vahvempaa hermolääkettä määrättii vua sekä saikkua, kun tuo niskan seudulla oleva välilevyn pullistuma aiheuttaa kipuilua aiklaillla välillä. Töitä piisais kyl aiklailla..
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 472
Mielenvikaisuutta pitää pitkäkestoisista sateista, kylmyydestä tai ukkosesta. Toivottavasti 25-30C kelit tekevät comebackin, ja eiköhän niin tapahdukin.
Ei tule. Ainakaan jos Forecaa on uskominen.
Sinänsä aika ideologista ja aatteelista uutisointia että pari astetta viileämpi sää heinäkuussa ja vähän enemmän sateita olisi automaattisesti jotenkin negatiivista, kun kuitenkin päivän keskilämpötila on siinä 20 asteen molemmin puolin.

Onko se nyt ihme että heinäkuussa on aste-pari viileämpää ja satelee vähän enemmän, kun kesäkuu oli rutikuiva ja saatanan kuuma? Luonto yleensä hoitaa tuon tasapainnon, taitaa tämä kesä olla kaikilla mittareilla niin sanottu "normaali Suomen kesä" Poikkeuksia ovat nuo muutamat pätsikesät viimeiseltä 10 vuodelta kun käytännössä koko kesän oli ihan liian kuumaa.

Ei tuo nyt niin pahalta näytä omilla okulääreillä katsottuna, noin 20 astetta seuraavat 2 viikkoa eikä sateita....tuohan on optimaali lomasää.


edit. kirjoitusvirheitä korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
739
Tilasin keittiöön uudet hienot kaapinovet, vetimet, lokerot ja tilpehöörit. Poistuin paikalta hyvillä mielin ja takaraivossa pyöri asiaintuntijan lause "Normaalisti nuo alarungot ovat 800 korkeus x 800 leveys x 600 syvyys kokoisia."

Olin sanonut mitoiksi 600 korkeus x 800 leveys ja 600 syvyys. Tarkistin vielä luurista alarungon mittoja ja täysin pokkana sanoin mitat.

Himaan saavuin ja mielenkiinnosta otin mittanauhan ja siellähän se korkeus olikin 800m, eli otinkin kaikesta huolimatta 200mm matalemmat setit.

Noilla tuotteilla oli noin 3vkon valmistumisaika, joten mahdollisesti maanantaina ehtii säätämään tuota.

No ehkäpä ensi kerralla ottaa mitat ihan tarkalleen ylös, ennen paikalle menoa. Taustalla saattoi vaikuttaa sekin, että olin ollut päivän liikenteessä ja tekemistä oli ollut reilusti :kahvi:

No mikäli muutos ei onnistu, niin nikkaroi sitten alarunkoihin peitelevyä ja kikkailee tuolla. Toki silloin jää 200mm tilaa käyttämättä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 361
Onko se nyt ihme että heinäkuussa on aste-pari viileämpää ja satelee vähän enemmän, kun kesäkuu oli rutikuiva ja saatanan kuuma? Luonto yleensä hoitaa tuon tasapainnon, taitaa tämä kesä olla kaikilla mittareilla niin sanottu "normaali Suomen kesä" Poikkeuksia ovat nuo muutamat pätsikesät viimeiseltä 10 vuodelta kun käytännössä koko kesän oli ihan liian kuumaa.

Ei tuo nyt niin pahalta näytä omilla okulääreillä katsottuna, noin 20 astetta seuraavat 2 viikkoa eikä sateita....tuohan on optimaali lomasää.
Menee taas OT:n puolelle, onkohan säälle oma ketju? :hmm:

Mutta samaan aikaan maailman lämpöennätykset paukkuu:

Maailman mittaushistorian kuumin päivä -ennätys rikkoutui taas torstaina – Takana neljä peräkkäistä ennätyspäivää
Toki mittaushistoria alkaa vasta vuodesta 1940, joten ilmastollisessa mittakaavassa aika lyhyt aika päätellä mitään, mutta silti jotain...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 689
Tilasin keittiöön uudet hienot kaapinovet, vetimet, lokerot ja tilpehöörit. Poistuin paikalta hyvillä mielin ja takaraivossa pyöri asiaintuntijan lause "Normaalisti nuo alarungot ovat 800 korkeus x 800 leveys x 600 syvyys kokoisia."

Olin sanonut mitoiksi 600 korkeus x 800 leveys ja 600 syvyys. Tarkistin vielä luurista alarungon mittoja ja täysin pokkana sanoin mitat.

Himaan saavuin ja mielenkiinnosta otin mittanauhan ja siellähän se korkeus olikin 800m, eli otinkin kaikesta huolimatta 200mm matalemmat setit.

Noilla tuotteilla oli noin 3vkon valmistumisaika, joten mahdollisesti maanantaina ehtii säätämään tuota.

No ehkäpä ensi kerralla ottaa mitat ihan tarkalleen ylös, ennen paikalle menoa. Taustalla saattoi vaikuttaa sekin, että olin ollut päivän liikenteessä ja tekemistä oli ollut reilusti :kahvi:

No mikäli muutos ei onnistu, niin nikkaroi sitten alarunkoihin peitelevyä ja kikkailee tuolla. Toki silloin jää 200mm tilaa käyttämättä
Heh, muutaman kämmäyksen jälkeen olen itse oppinut "mittaa kahdesti, leikkaa kerran" -sanonnan syvimmän olemuksen. Ja itseasiassa yhdessä rempassa lauseke "Toimittajan edustajan on tarkistusmitattava mitat ennen toimitusta" pelasti isolta kämmiltä, oli meinaan 200mm mittavirhe eräässä mitassa ja olisi mennyt remppa aikalailla reisille ellei tuota lauseketta olisi saanut soppariin.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
739
Heh, muutaman kämmäyksen jälkeen olen itse oppinut "mittaa kahdesti, leikkaa kerran" -sanonnan syvimmän olemuksen. Ja itseasiassa yhdessä rempassa lauseke "Toimittajan edustajan on tarkistusmitattava mitat ennen toimitusta" pelasti isolta kämmiltä, oli meinaan 200mm mittavirhe eräässä mitassa ja olisi mennyt remppa aikalailla reisille ellei tuota lauseketta olisi saanut soppariin.
"Sen minkä mitta heittää, sen kitti tai lista peittää." No tuo liike myy asiakkaille tavaraa, jotka itse tulee asentaa. Firma ei tarjoa asennuksia.

No ensi viikolla selviää mahdollisuus muuttaa tilausta. Myyjä kertoi, että nyt tehtaalla on ruuhkaa ja kesälomat ovat pyörimässä, joten ei nopealla aikataululla saa noita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 689
"Sen minkä mitta heittää, sen kitti tai lista peittää." No tuo liike myy asiakkaille tavaraa, jotka itse tulee asentaa. Firma ei tarjoa asennuksia.

No ensi viikolla selviää mahdollisuus muuttaa tilausta. Myyjä kertoi, että nyt tehtaalla on ruuhkaa ja kesälomat ovat pyörimässä, joten ei nopealla aikataululla saa noita.
Tuo että on ruuhkaa saattaa pelastaa paljolta, varsinkin jos palikat eivät ole kerinneet työstöön. Tuurilla saa tilauksen korjattua ilman mitään suurempaa hässäkkää.

Ja tuosta "Sen minkä mitta heittää, sen kitti tai lista peittää.", toisaalta mä olisin halunnut nähdä ne yli 20cm listat tai kitit mitä mun rempassa remppamiehet olisi tehneet, saattaa olla että lopputulos olisi ollut aika "koominen" :D

Itse olen oppinut tosiaan vaatimaan "ammattimiehen toimittajan edustajalta" mittaamaan toimittamansa tavarat että mittavirheet sun muut menevät sitten toimittajan piikkiin koska itse olen vain "tyhmä asiakas joka turaa mittanauhan kanssa".
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
739
Tuo että on ruuhkaa saattaa pelastaa paljolta, varsinkin jos palikat eivät ole kerinneet työstöön. Tuurilla saa tilauksen korjattua ilman mitään suurempaa hässäkkää.

Ja tuosta "Sen minkä mitta heittää, sen kitti tai lista peittää.", toisaalta mä olisin halunnut nähdä ne yli 20cm listat tai kitit mitä mun rempassa remppamiehet olisi tehneet, saattaa olla että lopputulos olisi ollut aika "koominen" :D

Itse olen oppinut tosiaan vaatimaan "ammattimiehen toimittajan edustajalta" mittaamaan toimittamansa tavarat että mittavirheet sun muut menevät sitten toimittajan piikkiin koska itse olen vain "tyhmä asiakas joka turaa mittanauhan kanssa".
Olisi ollut jotain myös suoraan hyllystä, mutta päädyin tilaustuotteeseen, joten tuuria oli.


Itse lähdin tätä hommaa tekemään lähes täysin nollakokemuksella ja totesin, että en halua kuluttaa liikaa ammatilaisia tässä, koska en muuten opi asioita. :kahvi:

Sähkö/LVI Hommat käytän ammattiukolla, niin ei tule vakuutus kyselemään.

Muutamia ärräpäitä on lennellyt ja työvermeitä on tullut hankittua, mutta onpahan tekemistä vapaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 689
Olisi ollut jotain myös suoraan hyllystä, mutta päädyin tilaustuotteeseen, joten tuuria oli.


Itse lähdin tätä hommaa tekemään lähes täysin nollakokemuksella ja totesin, että en halua kuluttaa liikaa ammatilaisia tässä, koska en muuten opi asioita. :kahvi:

Sähkö/LVI Hommat käytän ammattiukolla, niin ei tule vakuutus kyselemään.

Muutamia ärräpäitä on lennellyt ja työvermeitä on tullut hankittua, mutta onpahan tekemistä vapaille.
Tuo on kyllä totta että tuossa oppii ihan hitosti. Meillä ei ihan keittiöremppa mennyt putkeen, ukot ei tehneet hommia loppuun, tosin eivät sitten halunneet viimeistä maksuerääkään (tai ei ainakaan tähän päivään mennessä ole tullut viimeistä laskua) mutta jättivät sitten v*ttumaisimman nurkan tekemättä ja siinä tuli itsellä useampikin v*ttuperkele päästettyä kun se nurkka olisi pitänyt tehdä ensimmäisenä että sen olisi fiksusti saanut tehtyä.

Olihan siinä hommaa saada se kuntoon ja kirosanoja ei säästelty mutta tulihan se viimein itse tehtynä valmiiksi. Ymmärrän kyllä toisaalta niitä urakkaukkojakin, todennäköisesti firma jolta rempan tilasin ei ollut kertonut niille (aliurakoitsijoille) että siinä nurkassa on vähän haastetta ja siinä pitäisi vähän käyttää mielikuvitustakin että siihen saa järkevän rakenteen tehtyä. Oli siis ajatus että itse ei olisi tarvinnut tehdä mitään mutta kyllä tuohon lopputyöhön meni sitten parin viikon illat muutama tunti illassa kun joutui muunmuassa 20cm tilassa proppaamaan betoniin proppuja kun muut kaapit oli tiellä ettei saanut oikealla poravasaralla porattua jne. Sai ihan karvan verran soveltaa että keksi miten saa kiinnikkeet paikalleen sun muuta. Yksi propun reikä oli niin ahtaassa paikassa että sai pienellä ruuvinvääntimellä pyörittää terää ja pienellä virityksellä vasaralla hoitaa iskuporakoneen tehtävää :D
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 146
Matkahuollon paketin kävin lunastamassa ja siinä on työkenkän jälki. Joku saatanan kusip.. astunu sen päälle. Postilta toi on normaalia palvelua ja matkahuollolla ottavat näköjään mallia.

E: sisältö on ehkä kun se oli vain tuubi piitahnaa mutta silti..
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
261
Ollut kyllä yhtä sairastelua tämä vuosi. Influenssa ja korona iskenyt, yks normi nuhakuume ja nyt taas vähän flunssaa pukkaa. Ei onneksi vaikuta kovin ärhäkältä, eikä vielä ole tullut pahempia oireita, mutta maanantaina pitäisi lähteä työreissuun niin hieman jännittää sen puolesta...
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
951
kesäflunssaa liikkeellä, itelläkin joku saakelin honolulun hyppykuppa päällä, päätä särkee ja räkä lentää ku Niagara....
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 472
Jännä että tämä topicci on miksi vituttaa, ja samaan aikaan on topicc miten kämppä viileäksi ja siellä 149 sivua asiaa.

Kertoo kenties siistä miten suurin osa suomalaisista vihaa kuumuutta eikä siedä näitä helteitä, jos noinkin monta sivua on pingujen modaamiseen keskittynyttä keskustelua.

En ole nähnyt topiccia "miten kämppä kuumemmaks?" Ainakaan vielä.

Oletteko te helteistä nauttivat niin pervoja, että teillä on talvellakin +25 astetta sisätiloissa?
Enemmän? +29 sisällä kun se on niin mukavaa? Nukutteko te +30 asteessa kun se on niin kivaa.
Kertokaa tyhmälle kun en ymmärrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 294
Jännä että tämä topicci on miksi vituttaa, ja samaan aikaan on topicc miten kämppä viileäksi ja siellä 149 sivua asiaa.

Kertoo kenties siistä miten suurin osa suomalaisista vihaa kuumuutta eikä siedä näitä helteitä, jos noinkin monta sivua on pingujen modaamiseen keskittynyttä keskustelua.

En ole nähnyt topiccia "miten kämppä kuumemmaks?" Ainakaan vielä.

Oletteko te helteistä nauttivat niin pervoja, että teillä on talvellakin +25 astetta sisätiloissa?
Enemmän? +29 sisällä kun se on niin mukavaa? Nukutteko te +30 asteessa kun se on niin kivaa.
Kertokaa tyhmälle kun en ymmärrä.
Ihmettelen vielä 2023 sitä että jotkut eivät tiedä miten viilentää sisätilan. :facepalm: Tosin meillä täällä helsingissä ei ole koskaan ollut nukkumaan mennessä sisällä +30 lämmintä. Jos jollain on niin vika on jossain muualla kuin suomen ilmastossa.
Sitä kuumuuttakin on vain jokunen viikko suomessa..
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 430
Ihmettelen vielä 2023 sitä että jotkut eivät tiedä miten viilentää sisätilan. :facepalm: Tosin meillä täällä helsingissä ei ole koskaan ollut nukkumaan mennessä sisällä +30 lämmintä. Jos jollain on niin vika on jossain muualla kuin suomen ilmastossa.
Sitä kuumuuttakin on vain jokunen viikko suomessa..
Kerrostalot on rakennettu niin että heti kun vähän aurinko näyttäytyy niin sisällä on 27-28C vaikka ulkona olisi 10C...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 294
Kerrostalot on rakennettu niin että heti kun vähän aurinko näyttäytyy niin sisällä on 27-28C vaikka ulkona olisi 10C...
Niin myös monessa muussa talossa. Toki jos ei ole ikkunoita/parvekkeita niin sitten. Silti on keinoja viilentää asuntoa. Jos ei muuten niin teknisesti onnistuu.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Meh, omalle on osunut etelänsuuntainen asunto taloyhtiön saunan yläpuolella. Se oli kuumin asunto missä olen pari kesää viettänyt, ikinä, kolmatta ei kunto enää kestänyt. Olin siinä vuokralla duunin takia ja ainoa vaihtoehto oli se vuosituhannenvaihteen (vuokrasin tuota 1999-2001) pingu joka piti meteliä reilusti, oli kallis, vei sähköä eikä virityksistä huolimatta viilentänyt kämppää kuin parilla asteella. Sen jälkeen +29 sisällä kesäaikaan ei ole ollut enää ollenkaan niin järkyttävää joskin edelleen nukun parhaiten <+20 asteessa.
Vituttiko? Kyllä. Hiostiko? Kyllä, aivan helvetisti.

Meikä ei siihen tottunut (sisälämmöt huiteli lähempänä 40 astetta viikonloppuisin), ehkä joku voi tottua mutta mitäpä siitä toisia kiusaamaan.

Ai miksi tänään vituttaa? Hommia olis vaikka kuinka mutta ei kykene tekemään taas kuin osan.. (terveysmurheita) :itku:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 294
Tai kun alakerran naapurit polttaa tupakkaa 24/7 parvekkeella ja jos menee edes hetkeksi aukaisemaan ikkunaa tai ovea on tupakan haju sisällä seuraavat puoli tuntia...
Taitaa tupakointikin olla kielletty kerrostaloissa. Joo, hakemalla löytyy se 24/7 ja 4 askia päivässä polttava naapuri jokaiselta muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 488
Niin myös monessa muussa talossa. Toki jos ei ole ikkunoita/parvekkeita niin sitten. Silti on keinoja viilentää asuntoa. Jos ei muuten niin teknisesti onnistuu.
ILP ei saa välttämättä asentaa, tuuletin ei ole viilennin ja pingviinit on pelleilyä. Konstit sen jälkeen aika vähissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 488
Meh, omalle on osunut etelänsuuntainen asunto taloyhtiön saunan yläpuolella. Se oli kuumin asunto missä olen pari kesää viettänyt, ikinä, kolmatta ei kunto enää kestänyt. Olin siinä vuokralla duunin takia ja ainoa vaihtoehto oli se vuosituhannenvaihteen (vuokrasin tuota 1999-2001) pingu joka piti meteliä reilusti, oli kallis, vei sähköä eikä virityksistä huolimatta viilentänyt kämppää kuin parilla asteella. Sen jälkeen +29 sisällä kesäaikaan ei ole ollut enää ollenkaan niin järkyttävää joskin edelleen nukun parhaiten <+20 asteessa.
Vituttiko? Kyllä. Hiostiko? Kyllä, aivan helvetisti.

Meikä ei siihen tottunut (sisälämmöt huiteli lähempänä 40 astetta viikonloppuisin), ehkä joku voi tottua mutta mitäpä siitä toisia kiusaamaan.

Ai miksi tänään vituttaa? Hommia olis vaikka kuinka mutta ei kykene tekemään taas kuin osan.. (terveysmurheita) :itku:
Tiedän tunteen.
mittari.jpeg
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 430
Taitaa tupakointikin olla kielletty kerrostaloissa. Joo, hakemalla löytyy se 24/7 ja 4 askia päivässä polttava naapuri jokaiselta muutenkin.
Teoriassa on, mutta käytännössä ei. Eivät uskaltaneet tehdä lakia siitä...

Noh nyt on ILP niin saa pysyä ovet ja ikkunat kiinni...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 294
ILP ei saa välttämättä asentaa, tuuletin ei ole viilennin ja pingviinit on pelleilyä. Konstit sen jälkeen aika vähissä.
Meillä ei ILPI:ä, rivari ja 2 kerrosta, yläkerta kesällä kuuma jossa myös makkari. Hyvä ja hiljainen tuuletin nyt kesällä makkarissa antaa paremmat unet kuin talvella patterien lämmössä.
Muokataan vielä että viihdyn parhaiten 20-25 puolipilvisessä säässä ulkona.
Seksihelle on itsellekin liikaa mutta selviän siitä. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Teoriassa on, mutta käytännössä ei. Eivät uskaltaneet tehdä lakia siitä...

Noh nyt on ILP niin saa pysyä ovet ja ikkunat kiinni...
Luulin että se laki on jo tehty ja voimassa? Taloyhtiökohtainen se kai on mutten sen tarkemmin osaa sanoa. Ainakin äitini kerrostalossa ei saa polttaa kuin tupakkapaikalla tai tontin ulkopuolella.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 430
Luulin että se laki on jo tehty ja voimassa? Taloyhtiökohtainen se kai on mutten sen tarkemmin osaa sanoa. Ainakin äitini kerrostalossa ei saa polttaa kuin tupakkapaikalla tai tontin ulkopuolella.
Taloyhtiö voi hakea tupakointikieltoa jos sille saa yhtiökokouksessa enemmistön päätöksen. Prosessissa kestää vuosia jos saa ikinä edes alulle...
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
Eli laki on tehty ja voimassa? En nyt ymmärrä miksi siinä voi kestää vuosia jos yhtiökokouksessa päätetään tupakointikiellosta?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 430
Eli laki on tehty ja voimassa? En nyt ymmärrä miksi siinä voi kestää vuosia jos yhtiökokouksessa päätetään tupakointikiellosta?
Yhtiökokous ei voi määrätä tupakointikieltoa, kunnan viranmaiset voivat määrätä, mutta ennen sitä pitää tehdä 105 eri asiaa.

Miten tupakointikielto haetaan?


Asunto-osakeyhtiön yhtiökokous voi päättää tupakointikiellon hakemisesta. Hakemuksen voi tehdä, jos yhtiökokouksen enemmistö hyväksyy päätöksen.


Yksittäinen asukas ei voi hakea tupakointikieltoa kunnan viranomaisilta. Sen sijaan hän voi tehdä asiasta aloitteen asuntoyhteisölle.


Asuntoyhteisön pitää ilmoittaa asuntojen haltijoille, että hakemus tupakointikielloksi on valmisteilla. Tilojen haltijoille täytyy antaa mahdollisuus esittää mielipiteensä hakemuksesta.


Lisäedellytykset tupakointikiellolle


Edellytyksenä tupakointikiellolle on myös, että savun kulkeutumista toiseen tilaan ei ole mahdollista ehkäistä korjaamalla tai muuttamalla rakenteita.


Lisäksi asunnon haltijalle täytyy ennen kiellon määräämistä antaa mahdollisuus itse ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.


Asuntoa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.


Kuka päättää?


Tupakointikiellon määräämisestä päättää kunnan viranomainen.


Päätös tehdään, jos tilasta voi kulkeutua tupakansavua toisen huoneiston parvekkeelle, ulkotilan oleskelualueelle tai sisätiloihin.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
232
@lunkwill @bahis
Kiitos oikaisusta. En tiennyt että se on noin alkeellisella tasolla vielä. On tullut vaan useassa talossa tuo vastaan, luulin että se alkaa olla jo enemmän kuin yleistä. Helppohan mun on noudattaa kun en niissä asu vaikka varmasti ainakin meikäläistä kannustaisi vielä vähän lisää lopettamaan. Tiedä sitten jos naapuriksi sattuisi vaikaa isä, se kun tuskin lakkaa käryämästä edes arkussa..
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
682
Jännä että tämä topicci on miksi vituttaa, ja samaan aikaan on topicc miten kämppä viileäksi ja siellä 149 sivua asiaa.

Kertoo kenties siistä miten suurin osa suomalaisista vihaa kuumuutta eikä siedä näitä helteitä, jos noinkin monta sivua on pingujen modaamiseen keskittynyttä keskustelua.

En ole nähnyt topiccia "miten kämppä kuumemmaks?" Ainakaan vielä.

Oletteko te helteistä nauttivat niin pervoja, että teillä on talvellakin +25 astetta sisätiloissa?
Enemmän? +29 sisällä kun se on niin mukavaa? Nukutteko te +30 asteessa kun se on niin kivaa.
Kertokaa tyhmälle kun en ymmärrä.
Itse rakastan helteitä sekä kunnon kylmää ja lumista talvea. Molemmille on paikkansa. Nuo +25c helteet ulkona ja jopa lähelle +30c ovat oikein mukavia, silloin mukava mennä ulos pyöräilemään (maastopyöräilyä). Jos saisin valita niin noita helteitä olisi kesäkuun alusta, elokuun loppuun asti putkeen ilman taukoja välissä. Kotona en taas halua, että on kuuma kesällä, joten siksi siellä siirrettävä split tyyppinen ilmastointilaite, joka pitää sisälämmön mukavan viileänä ja kuivana.

Talvella nautin, että ulkona on esim -20c tai jopa -27c. Silloin on oikein mukava käydä pyöräilemässä (maastossa jälleen) läskipyörällä. Varsinkin jos on paljon lunta. Mutta silloin haluan, että kotona on lämmin. Lämpimämpi kuin kesällä. Joten kesällä sisälämmöt on yleensä siinä noin +23c (ilmastoinnin luomana tuo tuntuu välillä jopa viileältä t-paidassa ja shortseissa kun ilma on kuivaa). Ja talvella sisälämmöt taas helposti +26 - +27c ja silloinkin kotona useimmiten shortseissa ja t-paidassa. Makkarissa taas viileämpi, jotta parempi nukkua.

Rakastan siis sitä, kun kesällä ulkona on mahdollisimman lämmintä ja pääsee aina halutessaan kotiin viileään ja pystyy nukkumaan viileässä. Ja samoin rakastan talvella kun ulkona on mahdollisimman kylmää ja lumista ja pääsee aina kotiin lämpimään.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
333
Tässä omassa neukkukuutiossa on tupakointikielto parvekkeilla, ja voin sanoa ettei se auta pierun vertaa siihen, jos naapuri(t) haluu polttaa parvekkeella :D Ja valvominen käytännössä mahdotonta ja tupakoivan naapurin paikantaminen samoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 488
Itse rakastan helteitä sekä kunnon kylmää ja lumista talvea. Molemmille on paikkansa. Nuo +25c helteet ulkona ja jopa lähelle +30c ovat oikein mukavia, silloin mukava mennä ulos pyöräilemään (maastopyöräilyä). Jos saisin valita niin noita helteitä olisi kesäkuun alusta, elokuun loppuun asti putkeen ilman taukoja välissä. Kotona en taas halua, että on kuuma kesällä, joten siksi siellä siirrettävä split tyyppinen ilmastointilaite, joka pitää sisälämmön mukavan viileänä ja kuivana.

Talvella nautin, että ulkona on esim -20c tai jopa -27c. Silloin on oikein mukava käydä pyöräilemässä (maastossa jälleen) läskipyörällä. Varsinkin jos on paljon lunta. Mutta silloin haluan, että kotona on lämmin. Lämpimämpi kuin kesällä. Joten kesällä sisälämmöt on yleensä siinä noin +23c (ilmastoinnin luomana tuo tuntuu välillä jopa viileältä t-paidassa ja shortseissa kun ilma on kuivaa). Ja talvella sisälämmöt taas helposti +26 - +27c ja silloinkin kotona useimmiten shortseissa ja t-paidassa. Makkarissa taas viileämpi, jotta parempi nukkua.

Rakastan siis sitä, kun kesällä ulkona on mahdollisimman lämmintä ja pääsee aina halutessaan kotiin viileään ja pystyy nukkumaan viileässä. Ja samoin rakastan talvella kun ulkona on mahdollisimman kylmää ja lumista ja pääsee aina kotiin lämpimään.
Jos ulkona (tai sisällä) on 25c niin mä lamaannun täysin. En pysty tekemään yhtään mitään missä pitää vähänkään liikkua. Ainoa mitä voi EHKÄ tehdä on istua koneella mutta sekin on vähän niin ja näin koska kädet hikoaa niin että hiiri ei pysy kädessä. Kaikki pihahommat saa unohtaa samantien saatikka kävely tai muu liikkuminen.
30c on sellainen että ulos ei mennä ollenkaan vaan pysytään visusti sisällä ilmastoinnin alla eikä ulos mennä käytännössä ollenkaan ja jos mennään niin autolla ja ilmastointi päällä.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 857
Hoh, kaikkee sitä.. Keskiviikkona saattaa olla lämmintäkin. Tosin ei se vituta.

1688896598959.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 294
Jos ulkona (tai sisällä) on 25c niin mä lamaannun täysin. En pysty tekemään yhtään mitään missä pitää vähänkään liikkua. Ainoa mitä voi EHKÄ tehdä on istua koneella mutta sekin on vähän niin ja näin koska kädet hikoaa niin että hiiri ei pysy kädessä. Kaikki pihahommat saa unohtaa samantien saatikka kävely tai muu liikkuminen.
30c on sellainen että ulos ei mennä ollenkaan vaan pysytään visusti sisällä ilmastoinnin alla eikä ulos mennä käytännössä ollenkaan ja jos mennään niin autolla ja ilmastointi päällä.
Onneksi et asu espanjassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
347
Tässä omassa neukkukuutiossa on tupakointikielto parvekkeilla, ja voin sanoa ettei se auta pierun vertaa siihen, jos naapuri(t) haluu polttaa parvekkeella :D Ja valvominen käytännössä mahdotonta ja tupakoivan naapurin paikantaminen samoin.
Oispa edes parveke tai edes joku ranskalaisparveke ratkaisu. Seuraavia helteitä toivon vuodelle 2068
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
912
Kyllä mä helteistä tykkään, varsinkin maantielenkit illalla mahtavia. Mutta että sisälämpötila talvella 26-27 astetta, ei saatana.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
951
Nyt tuo kuume sit laskennu niin iski päälle sellanen yskä et keuhkot lentää seinälle..... Onneks noi astmalääkkeet AAVISTUKSEN helpottaa tätä mutta olo silti hiton tukkonen ja väsyny.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
261
Junamatka tarkoittaa Chromebookin kaivamista esille, niin voi Netfixiä katsoa. Harmi vaan kun tämä kyseinen Chromebook (joku Lenovon 2in1 romu) on aivan sysisurkea, hyvä akunkesto ja näppäimistö plussaa, mutta juuri muuta hyvää tässä ei olekaan. Hidas, bugittelee vähän väliä ja muutenkaan en tykkää Chromebookista konseptina, en tiedä mikä ajatuskatko kävi kun tämän ostin :lol:
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
545
Nyt tuo kuume sit laskennu niin iski päälle sellanen yskä et keuhkot lentää seinälle..... Onneks noi astmalääkkeet AAVISTUKSEN helpottaa tätä mutta olo silti hiton tukkonen ja väsyny.
Mulla kova flunssa päällä. Aina flunssassa kun meen nukkumaan, niin alkaa ryittää oikeen kunnolla ja uni ei tule. Aikasemmin kokeilin mynthoneista ja hunajavesistä lähtien eikä mikään auttanut. Uni tulee kyllä kun on riittävän väsynyt, mutta uni jää auttamatta liian lyhyeksi.
Keksin tähän ongelmaan ihan vahingossa ratkaisun kun taas joku kerta ei rykimisen takia saanu unta. Yritin olla rykimättä. Vedet valui silmistä ja kurkkua kutitti paljon. Lopulta en kestänyt enää ja hirveä kakominen alkoi. Yritin uudestaan samaa. Lopulta useamman flunssan jälkeen onnistun aika helposti olemaan rykimättä. Vedet tosin valuu silmistä edelleen. Sen huomaa yskää pidätellessään, et milloin se loppuu.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 075
Koittaakaapa yskään hunajaa kunnon lusikallinen, ihan raakana ennen nukkumaan menoa. Lapsille varsinkin hyvä antaa. Joko juoksevaa tai kiinteänpänä antaa sulaa suuhun ja nieluun.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 128
Koittaakaapa yskään hunajaa kunnon lusikallinen, ihan raakana ennen nukkumaan menoa. Lapsille varsinkin hyvä antaa. Joko juoksevaa tai kiinteänpänä antaa sulaa suuhun ja nieluun.

Etenkin, jos on vielä noita maku hunajia. (esim. inkivääri hunaja tai vodka hunaja)




Itteäni ketuttaa tämä liiallinen kuumuus, koiran kanssa ei pysty kunnon lenkkiä tekemään kun on liikaa pienelle (vielä musta turkki oikein imee sitä lämpöä..). Useampi pieni lenkki päivän aikana vua
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 399
Viestejä
4 282 624
Jäsenet
71 663
Uusin jäsen
basicbobo

Hinta.fi

Ylös Bottom