Kernel power 41 ongelma

Kone jäätyy välillä käynnistäessä. Logista löytyy tuo kernel power 41 (63) bugcheckcode 0.
Kone pelaa täysin normaalisti peleissä. Ainoastaan käynnistäessä on tuota tehnyt. Voiko olla jotakin ajuri ongelmia? Mistä tätä kannattaisi lähteä selvittämään?
En löytänyt netistä nopealla googlauksella yhtään vastaavia tapauksia, kaikilla tuntuu boottailevan kesken sovelluksien jos moista ongelmaa on.
ryzen 7 9800x3d
msi x670 gaming plus wifi
rtx 5070 ti asus tuf
bequiet pure power 12 1000w
g.skill flare 32gb 6000mhz
kingston fury renegade 2tb m.2
Kone kasattu uusista osista kuukausi sitten. Rauta ongelma?
Ymmärtääkseni nämä saattaa olla melko haasteellisia vikoja, joten jos jollakin on kokemusta niin apu on tervetullutta.

Tuo kernel power 41 tarkoittaa vaan odottamatonta sammuttamista, aiheutuu siitä kun jäätyessä joudut sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen.

Voi olla ajuriongelma varsinkin kun Windows selvästi käynnistyy sen verran, että tuo virhekoodi syntyy sammuttamisesta.
Kokeile käynnistää niin, että irrotat kaikki USB laitteet.

Jos käynnistyy normaalisti lisää laitteet takaisin yksi kerrallaan niin saat selville mikä tahmoo.

Tuo kernel power 41 tarkoittaa vaan odottamatonta sammuttamista, aiheutuu siitä kun jäätyessä joudut sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen.

Voi olla ajuriongelma varsinkin kun Windows selvästi käynnistyy sen verran, että tuo virhekoodi syntyy sammuttamisesta.
Kokeile käynnistää niin, että irrotat kaikki USB laitteet.

Jos käynnistyy normaalisti lisää laitteet takaisin yksi kerrallaan niin saat selville mikä tahmoo.
Okei, testaillaampa näillä ohjeilla!

Okei, testaillaampa näillä ohjeilla!

Juu kerro sitten oliko mitään vaikutusta. Mulla oli aiemmassa emossa joskus vastaavaa, että käynnistys jumittui ja sain rajattua sen USB:hen sillä, että käynnistyksen jumiessa ei näppikseen syttynyt valot eli jokin USB initialisaatio jäi jumiin.
Jos odotin todella pitkään kone saattoi lopulta käynnistyä. Tuota sattui satunnaisesti. Uudelleenkäynnistys resetillä auttoi aina ja kone boottasi sitten normaalisti.

Ilman USB laitteita ei luonnollisesti juminut koskaan, mutta oli sen verran satunnaista itsellä, että en jaksanut selvittää mikä laite sen aiheutti, saattoi myös olla vain kyseisen emon "ominaisuus".
Varsinkin kun emolevyn vaihdon jälkeen ei koskaan toistunut tuo ongelma ja samoilla oheislaitteilla mentiin aluksi.

Itselläni kyseinen koodi johtui viallisista ram muisteista. Välillä sammuttaessa heitti bsod ja takaisin kirjautumisvalikkoon. Ja ainoana pelinä battlefield 2042 aiheutti kaatumisia epäsäännöllisesti. Am4 alustana ja ddr4 muistit. Muistit menivät takuuseen g.skillille jotka lähettivät uudet tilalle.

Katso, että olet kytkenyt virtajohdot oikein. Niinkuin näytön virta 2-3 kaapelilla, jotka on kytketty multirail-virtalähteen (miksi?) eri raileihin..

Juu kerro sitten oliko mitään vaikutusta. Mulla oli aiemmassa emossa joskus vastaavaa, että käynnistys jumittui ja sain rajattua sen USB:hen sillä, että käynnistyksen jumiessa ei näppikseen syttynyt valot eli jokin USB initialisaatio jäi jumiin.
Jos odotin todella pitkään kone saattoi lopulta käynnistyä. Tuota sattui satunnaisesti. Uudelleenkäynnistys resetillä auttoi aina ja kone boottasi sitten normaalisti.

Ilman USB laitteita ei luonnollisesti juminut koskaan, mutta oli sen verran satunnaista itsellä, että en jaksanut selvittää mikä laite sen aiheutti, saattoi myös olla vain kyseisen emon "ominaisuus".
Varsinkin kun emolevyn vaihdon jälkeen ei koskaan toistunut tuo ongelma ja samoilla oheislaitteilla mentiin aluksi.
Ei ainakaan vielä ole tehnyt juminut 3 käynnistys kerralla! Mutta seuraillaan.

Itselläni kyseinen koodi johtui viallisista ram muisteista. Välillä sammuttaessa heitti bsod ja takaisin kirjautumisvalikkoon. Ja ainoana pelinä battlefield 2042 aiheutti kaatumisia epäsäännöllisesti. Am4 alustana ja ddr4 muistit. Muistit menivät takuuseen g.skillille jotka lähettivät uudet tilalle.
Okei. Mulla ei ainakaan windowsin muistitesti löytänyt häiriöitä. Koskaan ei sammuttaessa ole mitään häiriöitä ollut. Miten selvitit että ram oli viallinen?

Katso, että olet kytkenyt virtajohdot oikein. Niinkuin näytön virta 2-3 kaapelilla, jotka on kytketty multirail-virtalähteen (miksi?) eri raileihin..
Kone on kasattu datatronicilla. Olettaisin olevan kytketty oikein. Itse olen vain näytönohjaimen asentanut. Lisävirta on virtalähteessä olevalla 12VHPWR kaapelilla joka käsittääkseni on ihan oikein? Kokoonpano on täältä sivustolta suoraan kopioitu, kuten arvata saattaa olen aivan noviisi näissä hommissa. Tekemällä oppii...

Viimeksi muokattu:
Kone on kasattu datatronicilla. Olettaisin olevan kytketty oikein. Itse olen vain näytönohjaimen asentanut virtalähteessä olevalla 12VHPWR kaapelilla joka käsittääkseni on ihan oikein? Kokoonpano on täältä sivustolta suoraan kopioitu, kuten arvata saattaa olen aivan noviisi näissä hommissa. Tekemällä oppii...

Eipä tuota 12VHPWR-johtoa voi kytkeä väärin, mutta multirail virtalähteissä on omat ongelmansa juuri piikkivirran kanssa. Niitä ei pitäisi suositella ollenkaan..

Lähtisin nyt tekemään seuraavaa:
1. Päivitä BIOS. Kai se tuolta löytyy (jos sinulla X670E:

2. Laita muistit pois EXPO-profiilista, jos se auttaisi. Eli jos mahdollista, valitse joku JEDEC-profiili niille. Pitäisi olla ihan easy-näkymässä hiirellä klikattavissa.

Eipä tuota 12VHPWR-johtoa voi kytkeä väärin, mutta multirail virtalähteissä on omat ongelmansa juuri piikkivirran kanssa. Niitä ei pitäisi suositella ollenkaan..

Lähtisin nyt tekemään seuraavaa:
1. Päivitä BIOS. Kai se tuolta löytyy (jos sinulla X670E:

2. Laita muistit pois EXPO-profiilista, jos se auttaisi. Eli jos mahdollista, valitse joku JEDEC-profiili niille. Pitäisi olla ihan easy-näkymässä hiirellä klikattavissa.
Ahaa, hyvä tietää jatkoa ajatellen.
Biosin päivitin jo uusimpaan pariviikkoa sitten.
Kokeilen tuota EXPO-profiilin muuttamista jos nyt ei ala pelaamaan ihan tuolla usb laitteiden poistolla.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa!
Lisäyksenä että eikös tuo ole kuitenkin single rail virtalähde?

Viimeksi muokattu:
Ahaa, hyvä tietää jatkoa ajatellen.
Biosin päivitin jo uusimpaan pariviikkoa sitten.
Kokeilen tuota EXPO-profiilin muuttamista jos nyt ei ala pelaamaan ihan tuolla usb laitteiden poistolla.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa!
Lisäyksenä että eikös tuo ole kuitenkin single rail virtalähde?

Ah.. se on.. luulin vaan, että ostit modulaarisen, joka taas ei ole.

--

Ajurit sitten tuolta (chipset):

..ja tuolta (RTX 5070 Ti):

Ei valmistajan sivuilta.

Sain kernel-power 41 erroreita, kun oli liian suuri negatiivinen all-core curve -35 päällä. Pienensin (tai suurensin) sen -30:een niin loppui. En tiedä liittyykö sinun juttuun mitenkään, mutta uudehko Ryzen näyttää olevan ..

Okei. Mulla ei ainakaan windowsin muistitesti löytänyt häiriöitä. Koskaan ei sammuttaessa ole mitään häiriöitä ollut. Miten selvitit että ram oli viallinen?
Windowsin oma muistitesti meni myös ilman virheitä läpi. Karhun ram testillä alkoi tulemaan erroreita. Hakuammuntaahan tämä on.

itsellä taas Windows 11 23H2 alkoi tehdä samaa +2kk takaperin tosin bluescreenin kera rasituksessa ja pari kertaa käynnistäessä ennen windowsin latautumista kone sammui kuin olisi katkaissut virrat.

päivitin 24H2 ja ongelma ratkesi.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 729
Jäsenet
77 220
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom