Kenkä-thread

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
En nyt tarkoittanut noilla nahkaisilla kävelykengillä maihareita, vaan ihan Riekerin tavallisia matalavartisia kenkiä. Siis sellasia tavallisia aikuisen miehen peruskenkiä.
Itse oon kyllä monet festarit mennyt maihareilla ihan hyvin. Mutta kyllä omilla nahkakengillä on kaikilla sama ominaisuus, että vaikka olis kalliit juhlakengät, niin. kyllä ne nahkapopot kummasti jalkoja hiostaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tässä Helsingin festarireissun yhteydessä tuli mieleen että onko olemassa kenkiä jotka sekä pitää vettä että ei lämpene liikaa?

Tällä kertaa jalassa oli mukavat nahkaiset kävelykengät jotka kyllä piti lätäköissä jalat kuivana, on mukavat, mutta nää ei silti hengitä riittävän paljon, jalat hautuu kun niitä koko päivän siellä pitää.

Tällä kertaa oli majoitus kaverilla niin ei voinut mennä keskellä päivää hotellihuoneeseen lepuuttamaan jalkoja ja vaihtamaan sukkia niin tässä lopputulos.

Mitenhän esim kodittomat pulsut pärjää kun ei ole mahdollisuutta olla kotona ilman kenkiä?

Itsellä siis kokemus että ihan sama mitkä kengät jalassa, jos niitä pitää 24h, alkaa jalat hautua.

Toki sellaiset sporttiset ja äärimmäisen hengittävät (lue= ei pidä vettä ollenkaan) kengät pysyy kauemmin mukavana, mut ei niitäkään loputtomasti jaksa pitää…
Omalla elämänkokemuksella lähimmäs näitä toisensa pitkälti poissulkevia ominaisuuksia pääsee joko kevyellä gore-tex lenkkarilla tms. kevyellä kengällä tai kalvottomalla nahkakengällä joka on hyvin lankattu/käsitelty suoja-aineella joka ehkäisee läpikastumista.

Edellä mainittiinkin jo sukkien merkitys, ohutta täyskeinokuituista urheilusukkaa tai merinosukkaa jalkaan ja kaikki missä on yhtään puuvillaa jätät laittamatta sinne kenkään niin menee huomattavasti mukavammin.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 603
Tässä Helsingin festarireissun yhteydessä tuli mieleen että onko olemassa kenkiä jotka sekä pitää vettä että ei lämpene liikaa?

Tällä kertaa jalassa oli mukavat nahkaiset kävelykengät jotka kyllä piti lätäköissä jalat kuivana, on mukavat, mutta nää ei silti hengitä riittävän paljon, jalat hautuu kun niitä koko päivän siellä pitää.

Tällä kertaa oli majoitus kaverilla niin ei voinut mennä keskellä päivää hotellihuoneeseen lepuuttamaan jalkoja ja vaihtamaan sukkia niin tässä lopputulos.

Mitenhän esim kodittomat pulsut pärjää kun ei ole mahdollisuutta olla kotona ilman kenkiä?

Itsellä siis kokemus että ihan sama mitkä kengät jalassa, jos niitä pitää 24h, alkaa jalat hautua.

Toki sellaiset sporttiset ja äärimmäisen hengittävät (lue= ei pidä vettä ollenkaan) kengät pysyy kauemmin mukavana, mut ei niitäkään loputtomasti jaksa pitää…
Kumisaappaat on varmasti parhaat.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Omalla elämänkokemuksella lähimmäs näitä toisensa pitkälti poissulkevia ominaisuuksia pääsee joko kevyellä gore-tex lenkkarilla tms. kevyellä kengällä tai kalvottomalla nahkakengällä joka on hyvin lankattu/käsitelty suoja-aineella joka ehkäisee läpikastumista.

Edellä mainittiinkin jo sukkien merkitys, ohutta täyskeinokuituista urheilusukkaa tai merinosukkaa jalkaan ja kaikki missä on yhtään puuvillaa jätät laittamatta sinne kenkään niin menee huomattavasti mukavammin.
Vaihtosukatkaan eivät ole huono idea yllämainittujen lisäksi.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
649
Maiharit (tai nilkkurit) ois haussa, pitäis olla nahkaa ja ilman mitään vuorta tai kalvohömpötyksiä (sukilla saa lämpöä ja nahka pitää tarpeeksi vettä omassa käytössä). Lähinnä myöhäisempään syksyyn, talveen ja aikaiseen kevääseen, joten pohjassa ois kiva olla myös pitoa pakkasella. Mitkäs nykyään on hyviä ja kestäviä, jotenkuten järkevään hintaan (~300€ max)? Ja leveähkö lesti pitäis myös löytyä.

Ilmeisesti nää perusjutut kuten dr. martens on aika kuraa, jalas/sievi on tota pu-nahkaa ja vissiin muutenkin hajoavat nopsaan, niin ei ainakaan oma tietämys mene kovin pitkälle näissä asioissa. Armeijamaihareitakaan ei kauheasti ole tarjolla ja ilmeisesti niissäkin on nykyään menty aika pitkälti noihin kalvokenkiin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
324
Tulipa nyt haettua uudet samanlaiset Alpinan Tundrat, ei voi laatua moittia jos vajaat 2v päivittäistä käyttöä kesti, ilman kummosempaa huoltoa - loppua kohden jakso alkaa rasvaamaan, mutta vähän turhaa siin vaiheessa, kun nahka on jo kovettunut ja alkanut halkeilemaan.


pers...ikka.jpg
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
315
Itellä talvikenkinä ehkä 10 vuotta vanhat Alpina Tundrat ja jalkoihin paremmin sopivia kenkiä en ole vielä löytänyt. Erinomaiset vekottimet. Velipojalle suosittelin pari vuotta takaperin samanlaisia ja ostettuaan kehaisi että on parhaat popot mitä on jalkoihinsa laittanut.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
12
Moikka, kellään tietoa, että onko olemassa hyvällä varvastilalla (toe box) olevia sisäpelikenkiä? Soveltuisikohan jotkut Altran kengät sisäpeleihin? Jalat jo niin tottuneet paljasjalkakenkien varvastilaan, että normaalit Asics Gel Rocketit tuntuu kamalilta jalassa.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
137
Kiitos kaikille teille jotka Alpina Tundraa suosittelitte! Kävin äsken kotimatkalla duunista Varustelekan kautta hakemassa itselleni nämä (kokoa 46/11,5), poistuvat valikoimista ja ovat siksi tarjouksessa 89,90e. Ensivaikutelma on että nämähän istuvat uusinakin jaloissa paremmin kun vuosikymmenen aikana erittäin kuluneet (ja siksi hyvin muotoutuneet) Eccon goretexit. Saa nähdä miten näitten laatu kestää satunnaista motorismia, skuttassa rämpimistä ja eniten kivaa pihan lumilinkousta.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Millä aineilla nahkakenkiä olisi hyvä hoitaa? Pitäisi kolmet eri käyttötarkoituksen ruskeat kengät hoitaa kuntoon. Kulumaa löytyy jonkin verran ja ulkoilukengistä olisi hyvä saada vettä hylkivät. Kaikki kengät taittuvat enemmän vaaleaan kuin tummaan, mutta ovat silti hieman eri sävyisiä eli pitääkö jokaiselle ostaa oma "väri"? Öljyä, rasvaa, lankkia, vahaa?

Kauppareissulla Prismassa koitin kengänhoito-osastolta tällaista löytää, mutta juuri ruskea väri oli loppu. Ja en tiedä sitten, olisiko tuolta löytynyt oikeanlaista ainetta.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Parhaat Suomesta saatavat on Saphir ja Collonil, muita ei oikein kannata ostaa. Yleensä riittää pelkkä hoitoaine (Saphir renovateur) ja kirkas lankki, mutta jos on isoja naarmuja tai laikkuja, voi käyttää jotain keskiruskeaa väriä. Itselläni on muutama reunosväri ja ne toimivat pienissä määrissä myös naarmujen korjaukseen (vähän pohjalle, hoitoaine ja lankki päälle). Jos vetää koko kengät värillisellä (ruskealla) lankilla, niin se nahan oma väri ja sävy jää piiloon, tämä on toki yleinen tapa edullisten kenkien kanssa. Muista kaikessa, että less is more eli vähän aineita ja sitten on helppo lisätä jos siltä tuntuu, pois on vaikea ottaa.

Nahkakengästä ei tule vesitiivistä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Millä aineilla nahkakenkiä olisi hyvä hoitaa? Pitäisi kolmet eri käyttötarkoituksen ruskeat kengät hoitaa kuntoon. Kulumaa löytyy jonkin verran ja ulkoilukengistä olisi hyvä saada vettä hylkivät. Kaikki kengät taittuvat enemmän vaaleaan kuin tummaan, mutta ovat silti hieman eri sävyisiä eli pitääkö jokaiselle ostaa oma "väri"? Öljyä, rasvaa, lankkia, vahaa?

Kauppareissulla Prismassa koitin kengänhoito-osastolta tällaista löytää, mutta juuri ruskea väri oli loppu. Ja en tiedä sitten, olisiko tuolta löytynyt oikeanlaista ainetta.



Puhdista kengät ensin hyvin. Jos on pintanahkakengät ilman kalvoa, niin ensin pesisin satulasaippualla ja sienellä. Halpaa kuin saippua ja toimii hyvin. Veden kanssa ei tarvi lutrata, kostutetulla ja kevyesti saippuoidulla sienellä kenkien putsaus kunnes kura on lähtenyt pois ja sitten pelkällä vedellä kostutetulla sienellä voi vielä viimeistellä pesun. Ylimääräisten vesien ja saippuajäämien kuivaus pois vaikka vanhalla pyyhkeellä.


Kosteussuoja-aine pintaan sen jälkeen, esim. Grangers. Grangersin kengänkyllästysaineesta tykkään itse eniten, se on sellaista maitomaisen näköistä ainetta jota sumutellaan tuollaisella pullolla ja jämät pyyhitään pois rätillä. Käsittelyn voi tehdä vaikka sisällä kun suojaa käsittelypaikan riittävästi. Painepullossa olevat sprayt haisevat ja käsittely on pakko tehdä ulkona ellei väkisin halua hengitellä haitallisia kemikaaleja.
1699534378832.png


Sitten vähän kengän tyypistä ja olemuksesta kiinni että lankkaisinko vai käyttäisinkö kengille tarkoitettua rasvaa. Siistimpiin kenkiin lankkia niin saa siistimmän olemuksen ja kulumia peittoon. Ulkoilukengissä saattaisin harkita rasvaa, ainakin jos kenkiä käytetään vähän rujommissa oloissa kuin kaupungin kaduilla. Mokkanahkalle ja nupukille on sitten niille omat aineensa mutta vaelluskenkiä ja sen tyylisiä kyllä nupukkisinakin moni rasvaa.

Bundeswehrin kenkälankki on perustoimiva ja halpa. Väittävät että kalvokengillekin toimii.

Kalvollisille kengille yleensäkin kannattaa käyttää aineita joiden luvataan kalvokengille sopivan. Satulasaippualla en kalvokenkiä sitten lähtisi pesemään enkä kyllä mokka/nupukkinahkaa myöskään.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Taitaa olla kaikilla omat suosikkiaineensa. Itse käytän usein toreilta ja turuilta saatavaa Nahkissta, josta on saatavilla tietoa kovin niukanlaisesti, sekä Red Wingsin All Natural Leather Conditioner-ainetta kyseisen valmistajan omille kengille. Tuon lisäksi on joku Prismasta hankittu purkki mustaa vahaa/lankkia mitä lie muutamille mustille kengille. Ostin Varustelekalta jonkun heidän mainostamansa purkin ihan kenkäöljyä, siitä en välittänyt. Ei tuntunut tekevän oikein mitään.

Pääasia että ylipäätään hoitaa. Pysyy popot pidempään kierrossa.

Ps. Etenkin aineet jossa on minkkiöljyä, tummentavat nahkaa. Kannattaa huomioida jos sävy on juuri mieleinen.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Millä aineilla nahkakenkiä olisi hyvä hoitaa? Pitäisi kolmet eri käyttötarkoituksen ruskeat kengät hoitaa kuntoon. Kulumaa löytyy jonkin verran ja ulkoilukengistä olisi hyvä saada vettä hylkivät. Kaikki kengät taittuvat enemmän vaaleaan kuin tummaan, mutta ovat silti hieman eri sävyisiä eli pitääkö jokaiselle ostaa oma "väri"? Öljyä, rasvaa, lankkia, vahaa?

Kauppareissulla Prismassa koitin kengänhoito-osastolta tällaista löytää, mutta juuri ruskea väri oli loppu. Ja en tiedä sitten, olisiko tuolta löytynyt oikeanlaista ainetta.
1. Jokin nahalle tarkoitettu vaahtoava pesuaine, ja pehmeä harja.

2. Jokin kyllästävä öljy, itse tykkään ekol-oljasta jota on helpompi imeyttää enemmän, nopemmin ja syvemmälle nahkaan kuin noita valjasrasvoja. Toki tummentaa ruskeaa kenkää reilusti, mutta mitäs sitten.

3. Pintaan voi laittaa värittömän lankin, jos haluaa lisää suojaa ja hylkivyyttä.

Tätä kannattaa toistaa säännöllisenä rutiinina, eikä vasta sitten kun kengät ovat kauheassa kunnossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
481
Olen miettinyt hyviä talvikenkiä joilla kävellä lyhyehköjä päivittäisiä kävelyjä (esim. 3 km edes-takaisin töihin), mutta jotka näyttäisivät siltä, että niillä kehtaa tarvittaessa kävellä vaikka kuppilaan (ei nyt tarvitse olla yökerho-tasoa). Nuo Alpina Tundrat vaikuttavat kiinnostavilta. Onko niissä kokemuksien mukaan koko "normaali", eli sama kuin ns. kaikissa muissakin kengissä? Katsoin kokotaulukkoa, ja jalkani on kyllä äkkiä mitattuna paljon lyhyempi kuin tuossa mainittu, mutta lähes joka kengästä 44 on minulle ollut aina paras. Joissain harvoissa malleissa on ollut liian iso.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Olen miettinyt hyviä talvikenkiä joilla kävellä lyhyehköjä päivittäisiä kävelyjä (esim. 3 km edes-takaisin töihin), mutta jotka näyttäisivät siltä, että niillä kehtaa tarvittaessa kävellä vaikka kuppilaan (ei nyt tarvitse olla yökerho-tasoa). Nuo Alpina Tundrat vaikuttavat kiinnostavilta. Onko niissä kokemuksien mukaan koko "normaali", eli sama kuin ns. kaikissa muissakin kengissä? Katsoin kokotaulukkoa, ja jalkani on kyllä äkkiä mitattuna paljon lyhyempi kuin tuossa mainittu, mutta lähes joka kengästä 44 on minulle ollut aina paras. Joissain harvoissa malleissa on ollut liian iso.
Hyvä nyrkkisääntö, jolle en ole vielä monenmoisia käyttäneenä ja kokeilleena poikkeusta löytänyt, on että vaellus/retkeilykengissä on ainakin yhden pykälän verran "peruskenkiä" pienemmät koot. Alpinan taulukko kyllä yllättäen näyttäisi aika normaalia kenkämitoitusta, en kyllä luottaisi siltikään ja suosittelen sovittamaan jos on mahdollisuus. Tai ostamaan paikasta jossa on ilmainen palautus tai vaihto.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Olen miettinyt hyviä talvikenkiä joilla kävellä lyhyehköjä päivittäisiä kävelyjä (esim. 3 km edes-takaisin töihin), mutta jotka näyttäisivät siltä, että niillä kehtaa tarvittaessa kävellä vaikka kuppilaan (ei nyt tarvitse olla yökerho-tasoa). Nuo Alpina Tundrat vaikuttavat kiinnostavilta. Onko niissä kokemuksien mukaan koko "normaali", eli sama kuin ns. kaikissa muissakin kengissä? Katsoin kokotaulukkoa, ja jalkani on kyllä äkkiä mitattuna paljon lyhyempi kuin tuossa mainittu, mutta lähes joka kengästä 44 on minulle ollut aina paras. Joissain harvoissa malleissa on ollut liian iso.
Tuli yllättäen tilaisuus sovittaa Alpina Tundria. Noissa kokonumerointi on aika hyvin linjassa peruskenkien kanssa, esim. Ecco yms. Lesti on leveä, jos ei ole leveät jalat tai aio täyttää kenkiä sukilla, ei näitä kannata ostaa. Kenkä muuten melko painava ja jäykkäpohjainen vaelluskenkien tyyliin. Ei mikään kaunokainen designiltaan mutta perus vaelluskenkätyyliä.

Jos ja kun pohjaa ei ole suunniteltu varta vasten talveen ei pito varmaan päätä huimaa mutta voi olla ok. Yhtä lukuunottamatta on itse omistamani vaelluskengät/retkeilykengät tähän asti olleet normaalisti varovaiselle käyttäjälle ihan ok talvellakin.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 603
Itse ostin muutama vuosi sitten Meindl Sondrio tms. talvikengät. Ei näillä kuppilassa istuta mutta jos haluaa talvikengät kovaan käyttöön niin suosittelen. Vedenpitävä, lämmin ja hyvä pohja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
481
Tuli yllättäen tilaisuus sovittaa Alpina Tundria. Noissa kokonumerointi on aika hyvin linjassa peruskenkien kanssa, esim. Ecco yms. Lesti on leveä, jos ei ole leveät jalat tai aio täyttää kenkiä sukilla, ei näitä kannata ostaa. Kenkä muuten melko painava ja jäykkäpohjainen vaelluskenkien tyyliin. Ei mikään kaunokainen designiltaan mutta perus vaelluskenkätyyliä.

Jos ja kun pohjaa ei ole suunniteltu varta vasten talveen ei pito varmaan päätä huimaa mutta voi olla ok. Yhtä lukuunottamatta on itse omistamani vaelluskengät/retkeilykengät tähän asti olleet normaalisti varovaiselle käyttäjälle ihan ok talvellakin.
Tuo leveys noissa juurikin houkuttaa, itselläni on hyvin leveä jalka ja luulin pitkään, että kenkien kuuluu puristaa. Vasta kun tuttuni suosittelemana kokeilin lenkkareina New Balancen wide-mallia ymmärsin, miltä kengän pitäisi tuntua. Mutta vaelluskengistä ei ole kyllä kokemusta, eli pitäisi sovittaa tai jaksaa käyttää palautusmahdollisuutta.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Myös Lowalta saa leveää vaelluskenkää, joka sopinee myös katukäyttöön. Mulla on metsäkenkinä korkeavartiset Lowat ja olen tykännyt.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
766
Mulla oli aikanaan intin M05 maihareitten "siviiliversiot" vetoketjulla ja olivat ehkä maailman parhaiten istuvat kengät mun lättäjalkaan. Nyt tuota mallia ei enää valmisteta joten löytyykö jotain vastaavaa skloboa tilalle? Hinta ei ole este jos kengät on oikeasti hyvät
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Tuli yllättäen tilaisuus sovittaa Alpina Tundria. Noissa kokonumerointi on aika hyvin linjassa peruskenkien kanssa, esim. Ecco yms. Lesti on leveä, jos ei ole leveät jalat tai aio täyttää kenkiä sukilla, ei näitä kannata ostaa. Kenkä muuten melko painava ja jäykkäpohjainen vaelluskenkien tyyliin. Ei mikään kaunokainen designiltaan mutta perus vaelluskenkätyyliä.

Jos ja kun pohjaa ei ole suunniteltu varta vasten talveen ei pito varmaan päätä huimaa mutta voi olla ok. Yhtä lukuunottamatta on itse omistamani vaelluskengät/retkeilykengät tähän asti olleet normaalisti varovaiselle käyttäjälle ihan ok talvellakin.
Ei se lesti nyt NIIN leveä Tundrissakaan ole. Itselläni on melko kapea jalka, mutta en ole kokenut että nuo olisivat liian leveät lestiltään. Toisaalta käytän pääasiassa paksuja villasukkia marraskuun ja maaliskuun välillä.

Varustelekan tuoteselosteessa kerrotaan näin:

Valmistettu brittiläisen kokosysteemin mukaan. Lesti on ns. normileveä, ei voi sanoa erityisen kapeaksi muttei erityisen leveäksikään. Tarkoituksena on, että kenkiin mahtuu tuplasukat eristeeksi ja suojaamaan hiertymiltä.

Koot on pyöristetty puolikkaan verran ylöspäin, eli esim. UK 8.5 on oikeasti millin tarkkuudella EU 42, mutta Alpina ilmoittaa kengän eurokooksi 42.5. Tämä tekee n. 3 mm eroa ja kengissä on sen verran käyntivaraa, ettei tämä haittaa: voit aika turvallisesti valita kengät brittikoon tai eurokoon mukaan.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Ei tosiaan mikään superleveä kenkä ole kun minäkin pystyin melko kapeajalkaisena niillä kävelemään ilman että kantapää ihan valtoimenaan nousi mutta Itselleni oli siltikin liian löysä. Leveys on jossain suomalaisten kenkävalmistajien Sievi, Jalas ym. normaalilestin tasolla ja varmaan suunnilleen sitä mitä Lowa tekee tai vähän leveämpi. Lowan "veli" Hanwag taas tekee vaelluskenkäpuolella taas normaalimallisina pykälää kapeampia kenkiä (Lorenz Hanwag = Lowa ja velipoika Hans Wagner perusti sitten Hanwagin).

Tundra vaikutti laadukkaalta kengältä ja tuntui hyvältä kävellä. Mutta ei se ehkä olisi oma valintani työmatkakävelyyn jos työmatka tallustellaan asfalttitietä pitkin, kumminkin melko jäykkä kenkä tuo on. Onnistuu matkan kävely kovalla alustalla vaelluskengälläkin mutta ei se siihen mukavin valinta ole.

edit. jalassa oli sovittaessa merinosekoitetta oleva ei ihan ohkainen mutta ei paksukaan sukka, reilusti paksulla sukalla olisi Tundra saattanu olla mulle kohtalaisen sopiva
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Myös Lowalta saa leveää vaelluskenkää, joka sopinee myös katukäyttöön. Mulla on metsäkenkinä korkeavartiset Lowat ja olen tykännyt.
Juu Lowa Nabucco varmaan olisi oma valintani talvikengäksi sekalaiskäyttöön jos ei olisi omaan jalkaani liian leveä. Pidoltaan markkinoiden parhaasta päästä oleva pohja (Vibram Arctic Grip) eikä kaikkein kolkoin tuntuma askelluksessa vaikkei ihan rento kenkä tämäkään ole. Pohjan kulutuskestävyydestä ei kyllä taida oikein mitään tietoa olla.

 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884

Mco

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
255
Mulla oli aikanaan intin M05 maihareitten "siviiliversiot" vetoketjulla ja olivat ehkä maailman parhaiten istuvat kengät mun lättäjalkaan. Nyt tuota mallia ei enää valmisteta joten löytyykö jotain vastaavaa skloboa tilalle? Hinta ei ole este jos kengät on oikeasti hyvät
Itse suurinpiirtein samanlaisilla spekseillä kenkää vuosia sitten etsiessäni päädyin näihin:

Hyvin ovat kestäneet, kantalaput olen kerran vaihdattanut suutarissa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
766
Itse suurinpiirtein samanlaisilla spekseillä kenkää vuosia sitten etsiessäni päädyin näihin:

Hyvin ovat kestäneet, kantalaput olen kerran vaihdattanut suutarissa.
RT-keikalta sain mukaan mänskän vetskarimaiharit mutta laatu oli aika surkea. Alle vuodessa kulu pohja puhki vaikka en ole mikään himokävelijä. Mukavat jalassa kyllä
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mulla oli aikanaan intin M05 maihareitten "siviiliversiot" vetoketjulla ja olivat ehkä maailman parhaiten istuvat kengät mun lättäjalkaan. Nyt tuota mallia ei enää valmisteta joten löytyykö jotain vastaavaa skloboa tilalle? Hinta ei ole este jos kengät on oikeasti hyvät
Viimeisin versio M05:stä on Jalaksen tekemä. Sitä kai valmistetaan edelleen, mutta vain puolustusvoimille. Siviilimarkkinoilla Jalas 3322 Fantom Drylock on aikalailla sama kenkä, mutta kalvolla.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Huomasin joo noi m05:t mut vetskari pitää olla
Mites tämä:

Malli on hyvin samanlainen kuin armeija M05 malli. M05-malli tehdään armeijalle yksinoikeudella, mutta tämä malli on hyvin samanlainen.
edit. toinen samasta sarjasta, joku talvimalli tämä
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
766
Mites tämä:



edit. toinen samasta sarjasta, joku talvimalli tämä
Nää oli täysin työkenkiä ku kävin käkkäräisellä kokeilee. Raskaat ja jäykät...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
766
Pienellä riskillä menin tilaamaan nämä -> Sievi Routa XL - Kenkä Pihlaja
Ensikokeilulla tuntuivat ihan samalta kuin ne M05:n siviiliversiot. Nyt sitten pitäisi keksiä hyvä lankki noille. Ehdotuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Pienellä riskillä menin tilaamaan nämä -> Sievi Routa XL - Kenkä Pihlaja
Ensikokeilulla tuntuivat ihan samalta kuin ne M05:n siviiliversiot. Nyt sitten pitäisi keksiä hyvä lankki noille. Ehdotuksia?
Mites tää bundeswehrin maiharilankki?


Tuota saa vaikka mistä yleensä n. vitosella per tuubi ja tuossa linkissä halvin hinta mitä bongasin (3,30,-)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
286
Hakusessa lämmin talvikenkä. Ei tarvitse olla kovin katu-uskottava, eli ei kaupunkikenkiä. Lasten kanssa pihalla kikkailuun ja metsässä pidempää kävelylenkkiä lähinnä tarkoitus.

Nykyiset on jotkut meindl Söldenit, nuo on liian kömpelöt pidempään kävelyyn. Samoin varvastila aivan liian pieni, nilkka hikoaa ja varpaat umpijäässä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 766
Hakusessa lämmin talvikenkä. Ei tarvitse olla kovin katu-uskottava, eli ei kaupunkikenkiä. Lasten kanssa pihalla kikkailuun ja metsässä pidempää kävelylenkkiä lähinnä tarkoitus.

Nykyiset on jotkut meindl Söldenit, nuo on liian kömpelöt pidempään kävelyyn. Samoin varvastila aivan liian pieni, nilkka hikoaa ja varpaat umpijäässä.
Tällaiset olisi tarjouksessa. Harkinnassa, että tilaisinko. Kuvaus kuulostaa ainakin sellaiselta, mitä etsit. Edit. Ja en siis vielä ainakaan noita omista, eli kokemusta ei ole. Yhdet vastaavan tyyliset Haltin-kengät on ollut käytössä kohta 10v ja ne on ainakin ollut tuon kuvauksen mukaiset.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Hakusessa lämmin talvikenkä. Ei tarvitse olla kovin katu-uskottava, eli ei kaupunkikenkiä. Lasten kanssa pihalla kikkailuun ja metsässä pidempää kävelylenkkiä lähinnä tarkoitus.

Nykyiset on jotkut meindl Söldenit, nuo on liian kömpelöt pidempään kävelyyn. Samoin varvastila aivan liian pieni, nilkka hikoaa ja varpaat umpijäässä.
Vaikka tämä

Mulla itselläni ei tuota kenkää ole, mutta olen tuossa olevaa pohjaa Vibram Arctic Grip päässyt nyt kokeilemaan, ei se fysiikan lakeja kumoa mutta mielestäni on siinä tavallista parempi pito talvisissa oloissa. Mustalla jäällä ja epätasaisilla sileiksi kiillottuneilla jääpolanteilla ei ole kummoinen pito niin kuin ei millään muullakaan nastattomalla pohjalla, mutta esim. jalkakäytävän tiiviiksi ja kovaksi tallautuneella lumella ja karkealla jäällä pitää yllättävän hyvin. Parempi kuin muut talvi-/pitopohjat joita olen käyttänyt.

Tuo Lowan kenkä on sitten lisänä lämmin ja sen verran pitkällä varrella että ei mene helposti lumi kengän sisään.

Yksi vaihtoehto sitten vaikka tämä
Lämmin on, pohja on talveen sopivampi vaelluskenkäpohja ilman mitään erityisiä kitka/pitosysteemeitä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Puhdista kengät ensin hyvin. Jos on pintanahkakengät ilman kalvoa, niin ensin pesisin satulasaippualla ja sienellä. Halpaa kuin saippua ja toimii hyvin. Veden kanssa ei tarvi lutrata, kostutetulla ja kevyesti saippuoidulla sienellä kenkien putsaus kunnes kura on lähtenyt pois ja sitten pelkällä vedellä kostutetulla sienellä voi vielä viimeistellä pesun. Ylimääräisten vesien ja saippuajäämien kuivaus pois vaikka vanhalla pyyhkeellä.

Ostin tuollaista satulasaippuaa ja pesin sillä. Kaipa tuo ihan hyvää ainetta oli, mutta eipä ole kokemusta muista aineista.

Ostin tuon lisäksi halpaa nahkabalsamia, mutta tuo kyllä tummentaa väriä aika reilusti. Ruskeista ulkoilukengistä tuli tummanruskeita.

Milläs aineella saisi toisten kenkien konjakin värin pysymään samana? Ehdotuksia tuli ihan hyvä määrä, mutta mikä olisi se juuri oikea aine? Kengissä on kuluman ja vaurioiden takia hieman värieroa kärjissä ja sivuissa, joten värin tasoittaminen voisi olla ihan hyvä juttu.
Ei mielellään lähtisi kokeilemaan kauhean monella kympin purkilla. :)
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Milläs aineella saisi toisten kenkien konjakin värin pysymään samana? Ehdotuksia tuli ihan hyvä määrä, mutta mikä olisi se juuri oikea aine? Kengissä on kuluman ja vaurioiden takia hieman värieroa kärjissä ja sivuissa, joten värin tasoittaminen voisi olla ihan hyvä juttu.
Ei mielellään lähtisi kokeilemaan kauhean monella kympin purkilla. :)
Jotain värjäävää kenkälankkia kannattanee käyttää niin saa tasaisen värin kuluneisiinkin kenkiin. 100% samaa väriä ei varmaan saa kuin mikä kengissä nyt on mutta ehkä aika lähelle voisi päästä. Monenlaisissa väreissä on lankkeja myytävänä.

Konjakin värinen vaikka tämä
ja Collonililla vaikka mitä värejä, konjakkikin on mutta tuosta puljusta ei nyt heti ole saatavilla kun on tilaustuote

Noista ei mulla ole mitään kokemusta, mutta jos nyt suunnilleen mieleisen sävyn löytää niin ei kai se pahasti pieleen mene.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Vaalean konjakin väristä näyttäisi heti olevan tuolla Villen suutariliikkeessä ja snadissa asuva tai oleva voi käydä Keskustan tai Viikin myymälästä paikan päältäkin hakemassa.

Se on Collonilin omien sivujen mukaan tämän näköistä
1702399066857.png


Woly Shoe Cream vaalean ruskea tai keskiruskea saattaa jompikumpi olla aika lähelle oikeaa väriä. Keskiruskea on tuon näköistä ja sitä saa Cittareistakin halvalla.
1702399458683.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 473
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom