Oletko tietoinen siitä vaihtoehdosta, että voit opiskella tutkinnon ammatillisena kuntoutuksena tietyin ehdoin (myös yliopistossa)? Silloin ei tarvitsisi jännittää "saako Kela tietää", kun kaikki olisi avointa ja saisit myös kuntoutustukea opiskeluun eli suurinpiirtein sama raha, mitä saat nyt.
opiskelu työkyvyttömyyseläkkeellä
Olin vuosia kuntoutustuella ennen pysyvää eläkettä. Varmaan tuota ammatillisen kuntoutuksen konseptia pitäisi selvittää, ja ylipäänsä mennä avoimesti Kelaan juttelemaan asiasta siinä vaiheessa, jos pääsykokeista tulee vihreää valoa. Kiinnijäämisriski tuossa ehkä tulee lähinnä joidenkin satunnaisseulontojen ja tietokantojen ristiinajojen kohdalla, ja luulen, että suoraan Kelassa ei syty punainen merkkivalo eläkeläisen kohdalla, jos ryhtyy päätoimiseksi opiskelijaksi. Joka tapauksessa suunnitelmat ovat aina olleet sellaiset, että haen eläkepäätöksen purkua omatoimisesti, jos saan tavoittelemani tutkinnon. Asia on niin, että se on tie ulos äärimmäisen vaikeasta tilanteestani sen takaaman korkea tulotason ja käytännössä varman työpaikan vuoksi. Kk-palkan avulla pystyn järjestämään itselleni käytännössä täysin vapaasti sellaiset elinolosuhteet, että pystyn elämään enemmän tai vähemmän normaalia elämää. Haaste on päästä siihen pisteeseen asti. Mainitsin näistä asioista ja eläkepäätöksen purusta avoimesti jo eläkehakemuksessani, ja itse päätös arvellakseni perustui suurelta osin omaan, itse kirjoittamaani kattavaan hakemukseen, suppeahkon, ympäripyören terveyskeskuslääkärin lausunnon lisäksi.