Käyttöjärjestelmät eivät asennu

Onko jollain jotain hyviä ideoita kun alunperin tietokone valitti tietokoneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä että jokin windowsin käynnistys tiedosto on vahingoittunut ja yritin sitä korjata ensin windows 10 asennus muistitikulla onnistumatta siinä. Tämän jälkeen kokeilin asentaa windowsia uusiksi mutta windows 10 asennuksessa tulee virhekoodeja 0x8007025d,0x80070057 Ostin myös uuden ssd levyn johon olen yrittänyt asentaa windows10 joka tekee edellä mainittua, win11 asennuksessa olen päässyt 57% useamman tunnin jälkeen tulee "windows 11:n asennus epäonnistui" ja kokeilin vielä ubuntua asentaa ja siinäkin se jumittaa kopioidaan tiedostoja vaiheeseen, kokeillut 3 eri usb tikulla ja ladata asennusmediaa windowsin creator toolilla sekä rufuksella, keskusmuisteja olen kokeillut kahta eri mallia, bios asetuksia olen säätänyt netistä löytyvien ohjeiden mukaan ja olen myös vetänyt myös bios asetukset defaultiksi ja tosiaan on uusi kovalevykin että siinäkään tuskin vika on jonka lisäksi kokeillut 2 muulla kovalevyllä. Bios on päivitetty uusimpaan versioon ja tein myös testejä Ultimate Boot CD:llä mutta virheitä komponenteista ei löytynyt.

Prosessori Amd 3700x
Emolevy Asus Tuf gaming B550M-plus
Näytönohjain Asus geforce rtx 2070 Super
Kingston A400 960 Gt SATA3 2,5" -SSD-levy

Törmäsin vastaavaan ongelmaan kolmisen vuotta sitten.
Emolevy lähti silloin takuuvaihtoon, MSI MAG X570 Tomahawk Wifi.

Itselläni kone kaatui outoon virheilmoitukseen kesken pelailun.
Uudelleenkäynnistys kaatui aina erilaisiin virhekoodeihin, eikä Windowsin korjaus tai uudelleenasennus onnistunut.

Yritin myös SSD:n tyhjentää BIOSin kautta ja vaikka BIOS ilmoitti tyhjennyksen suoritetuksi, ei levyltä tosiasiassa hävinnyt mitään.

Heitellään ajatuksia, oletko koittanut toista sata-porttia ja kaapelia?

Voisi myös koittaa hommata M.2 levyn ja yrittää asentaa windowsin siihen.

Myöskään sata-virtaliitintä ei voi täysin sulkea pois laskuista, eli koita myös jotakin toista virtaliitintä levyyn.

Nämä nyt ensiksi tuli mieleen.

Ettei olisi viallinen SSD joka on mennyt read-only -moodiin. Windows yllättäen ei kykene boottaamaan jos levylle ei voi enää kirjoittaa.

Teoriassa voi nuuskia SSD-valmistajan testisoftilla, mutta en tiedä miten hyvin nykyisiä saa bootattua USB-tikulta tms. ilman toimivaa käyttistä. Toinen tapa on yksinkertaisesti vaihtaa SSD ja kokeilla OS-asennusta uudelle asemalle. Jos kaikki lähtee sillä toimimaan, vika oli SSD:ssä. Ja kun korvaavan levyn OS on pystyssä, on helppo ajaa valmistajan testisofta epäilyksenalaiselle SSD-asemalle jos se on mukaan toisena asemana koneessa.

Nyt on kokeiltu 2 sata liitännällä olevalla ssd:llä sekä NVMe ssd levyllä (yksi levy kerrallaan kiinnitettynä koneeseen), NVMe ssd levyllä asennus toimii paremmin mutta heittää virheen 70-80% paikkeilla, taidan lähteä kokeilemaan seuraavaksi uudella emolevyllä ja jos ei sekään auta niin laitan kokonaan uuden koneen tilaukseen.

Emolevyä epäilen. Joku komponentti lämpenee luultavasti huomattavasti nopeammin kuin muut ja on jo muutaman minuutin päästä selvästi kuuma, jos sitä koskettaa.

Siis jos sulle tulee ilmoitus, että asennus epäonnistui, eikö se jo kerro siitä, ettei tietokone kuitenkaan jumiutunut. :hmm: Oot varmaankin formatoinut aseman, että ei ole siitä sitten kyse.

Omituista toki mulla on Kingstonin aseman kanssa ongelmia, kun se ei kai ole 100% tuettu Linuxissa ja asennus oli vähän hidas ja ihan uusi asema jumittelee välillä ja välillä voi olla viikkoja ok. Syy saattaa olla, ettei ole aivan yhteensopiva emolevyn kanssa. Tän jälkeen mä kyl vältän Kingstonia kuin ruttoa. :eek: Saattaahan se alkaa toimia bugittamatta, jos vedän levyn sileäksi ja asennan uudelleen. Siihen ei kuitenkaan ole mitään uutta firmwarea saatavana. Toinen ihme jumiutuminen voi johtua usbhubista, joka saattaa tehdä oikosulkuja. Näistä kikkareista ei koskaan tiedä.

Mutta varmaan aloittajan kannattaa määrittää biosin ylikellotus asetukset minimiin, tuulettimet maksimiteholle, vetää levyt sileeks. Ahci päälle ja jos ei onnistu niin sitte ide mode. :hmm:

Melko varma emolevy kaput kun tulee solkenaan virheitä (data tai signaalit korruptoituu jatkuvasti).
Jos prosessorissa olisi vika uskoisin koneen kaatuvan jatkuvasti, on sekin toki mahdollinen syyllinen. Muistit ja levyt on jo suljettu pois.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 667
Jäsenet
76 080
Uusin jäsen
jerrybomber

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom