Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se "yksi peli" oli alkuperäinen half life.Ei noita varoituksia turhaan anneta. Muistan, että aikoinaan oli yksi peli joka tuli ulos sellaisella bugilla varustettuna, että jos asensit sen suoraan kovalevyn juurihakemiston alle, sen poisto tyhjensi koko kovalevyosion.
Eikä tuo varoitus raudastakaan ole turha. Minulta tuhosi Starforce niminen kopiosuojaus yhden dvd-aseman (hajosi fyysisesti eli oikeasti tuhoutui), enkä netin perusteella ole ainoa jolla niitä hajosi. Tuo Starforce ilmeisesti pakotti aseman toimimaan tavalla jolla sen ei speksien mukaan koskaan pitäisi toimia ja osa malleista ei kestänyt sitä. Nuo näytönohjainkuolemat taas ovat kyllä kortin suunnittelijan tyrimistä.
Olit onnellinen sen Starforcen suhteen. Dvd-asema kesti 2 päivää sen aiheuttamaa rääkkäystä ja sen jälkeen sieltä ei kuulunut enää kuin nakuttavaa ääntä kun jotain levyä yritti lukea. Alkoi toimia uudestaan vasta aseman vaihdon jälkeenSe "yksi peli" oli alkuperäinen half life.
Starforce taas sotki useasta koneesta romppuaseman ajurit, toisinaan melko totaalisesti. Se filtterdriverköhän se oli, joka sotki toiminnan ja piti tietää, mitä piti poistaa, jotta toimi jälleen.. En törmännyt hajonneisiin asemiin, jostain syystä.
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.
FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
Paitsi että tuossa tapauksessa oli juurikin sisään rakennetty rajoitus olemassa väärinkäytön estämiseksi, eli muistit alkoi throttlaamaan ennen kuin vahinkoa tulee. Kovasta lämmöstä kärsi lähinnä thermal padit, itse muistit oli suojattu tuolla lämpötilarajalla.Kaikkea ei voi aina suunnitella niin että ne kestää kaiken mahdollisen epänormaalin rasituksen. Esim. ethereumin mainaaminen näyttiksellä jonka muisteja ei ole alikellotettu saa muistit ylikuumenemaan varmaan kaikilla muilla paitsi vesijäähdytetyillä näytönohjaimilla. Onko se näyttisvalmistajan vika jos näyttiksellä ajetaan jotain sellaista joka ylikuumentaa osan jonka ei normaalissa käytössä pitäisi ylikuumentua?
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.En nyt ole expertti rautapuolen jutuissa mutta kuten sanoit että FPS on teoriassa näytönohjaimen muistialueen täyttämistä lasketuilla arvoilla, mutta siinä on sellainen juttu kuin taajuus. Mitä useammin muistialuetta täytetään sekunnissa sitä korkeampi taajuus on käytössä, nykyäänhän taajuus on yleensä dynaaminen eli suhteessa työkuormaan taajuutta nostetaan tai lasketaan.
Miksi sillä taajuudella on väliä? No se vaikuttaa lineaarisesti virrankulutukseen, joten mitä korkeammalla taajudella tehdään jotain "fyysistä" kuten vaikka kirjoitetaan muistiin tai lasketaan prossulla, sitä enemmän kokonaisuus hörppii watteja. Mitä enemmän watteja sitä kovemmalle komponentit joutuvat, joten mitä isompi FPS sitä enemmän vaaditaan prosessointia ja sitä isommalla taajudella systeemi käyt ja sitä enemmän watteja menee.
P=c⋅V^2⋅f
Koska ymmärtääkseni myös jännitettä säädetään dynaamisesti ja se nousee neliössä joka kerrotaan taajuudella aiheuttaa sen että tehonkulutus ei kasva vain lineaarisesti taajuuden osalta vaan jännitteen osalta myös neliössä.
Joten kyllä se korkeampi FPS todennäköisesti rasittaa enemmän konetta ja jos heikkouksia on raudassa tai suojauksissa niin se voi hajoittaa jotain.
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.
OT.Pitäisi olla ja niiden pitäisi toimia
Sen verran autojen moottoreihin kun verrataan niin vaikka niissäkin on rajoittimet kierroksille niin valmistuksessa, materiaaleissa, jne voi olla sen verran varianssia että jos sitä luukuttaa pidempään rajoitinta vastaan niin koneen tulisi kestää se mutta käytännössä aina löytyy joku joka antaa periksi ja hajoaa. Itse näen saman jutun näyttisten kanssa, kun se viedään äärirajoille niin kaikki ei siitä selviä vaikka pitäisi, johtuen siitä että komponentit ei välttämättä olekkaan niin tasalaatuisia kuin kuvitellaan.