Käytetyn auton valinta

Liittynyt
11.02.2020
Viestejä
1
Hei, En löytänyt aiheeseen liittyvää selkeää keskustelua, joten ajattelin itse aloittaa.
Foorumeille ei ole tullut kirjoiteltua ikinä ennen, enkä tiennyt mikä olisi relevantti foorumi nettisivu. Valitsin bbs.io-techin koska täällä näyttää ihmisiä vielä käyvän kirjoittelemassa ja lueskelemassa.

Asiaan!
Eli tarkoitus olisi kerätä lyhyt selkeä lista käytetyn auton valintaan ja ostoon. Auton ostoon löytyy paljon oppaita ja vinkkejä googlaamalla, mutta niistä uupuu mielestäni teknisiä yksityiskohtia.
Esimerkiksi mitä autoa tai mitä moottorimallia tulisi välttää. Huonojen mallien ja tyyppivikojen googlettamiseen on tullut kulutettua vuosien varrella niin paljon aikaa, että ajattelin yhteisen hyvän vuoksi tehdä itselleni ja muille pienen oikopolun. Kirjoitan tässä aloitukseksi hieman omistamistani autoista. Kehitellään tästä jotain parempaa myöhemmin, kun saadaan lisää dataa listaan.

Luetellut asiat ovat mielipiteitä ja niitä saa ja pitää kritisoida! Kommentoikaa omia kokemuksia samalla kaavalla ja jättäkää merkkiuskollisuus lasit pois päästä kirjoittaessanne.:)

Aloitan:
Mercedes-Benz W124 diesel mallisarja 60X moottoreilla (1985-1996):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat edullisia
+Purkuautoja paljon
-Moottoreiden hyötysuhde aika huono nykypäivän menoon
-Pienimmillä moottoreilla varustetut (200D ja 250D) ovat puhdittomia
-Hyvää yksilöä voi olla vaikea löytää tänä päivänä
-Korkeat vakuutusmaksut
-Pyöränkaaret ja ovien listan aluset herkkiä ruostumaan
-Ajettavuus on jopa parempi kuin monessa nykyajan autossa
(75/100) Mersun lujaa laatua

Volkswagen Golf IV 1.9 TDI (1997-2003):
+Luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat kohtuullisen hintaisia
+Hyvä ruosteenkestävyys (ruostuvia paikkoja: takaluukku, kuraläppien alapuoli edestä)
+Polttoaineen kulutus todella maltillinen 4,5 - 5,5 L/100km matka-ajossa riippuen moottorimallista
+Hyvä ajaa
+Kohtuulliset vakuutusmaksut
+Edullinen hankkia
+Väännökäs moottori alakierroksilla
-Pienet sähköviat: johdotus sisätilan mukavuus komponentteihin
-Taka-akselin kiinnitys koriin ruostuu
-PD (Pumpe Duse tai Power Diesel) malleissa nokka-akselin kuluminen ja suuttimien rikkoutuminen
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Kylmä auto talvella suosittelen polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ja nokan peittämistä
-EGR venttiili nokeaa imusarjaa > sen poistaminen tekee autosta vielä kylmemmän talvella
(80/100) Edullinen ylläpidettävä Tuhansien korjaamolaskut todella epätodennäköisiä

Peugeot 406 2.0 HDI (1995-2004):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja hinnat kohtuullisia
+Ruosteenkestävyys todella hyvä, lukuun ottamatta kynnyksiä (ruostuvia paikkoja: konepelti sisäpuolelta, kynnykset)
+Edullinen hankkia
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Ulkonäkö ei ole parhaasta päästä
-Alapallonivelet kuluvat tavallista enemmän > Kiinnitys isolla kierteellä, joka vaikeuttaa vaihtamista (uutta vaihtaessa rasvaa kierteet)
(80/100) Ruma mutta toimii

Audi A4 2.0 TDI (2004-2008):
+Hyvän näköinen
+Hyvä ajaa
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+Nelivetoja (Quattro) tarjolla paljon
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
(75/100) Näyttävä auto, joka sopii nykyaikaiseen liikenteeseen. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu

Skoda Octavia 2 2.0 TDI (2004-2013)
+Octavia 2 on yksi suosituimpia autoja suomessa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+RS malli näyttävä
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Hyvä ajaa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
(75/100), Nykyaikaiseen liikenteeseen sopiva. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu
 
Autoa ostettaessa kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavat seikat:

Olisin kiinnostunut tarkemmista tiedoista:
- Sarjanumero, VIN
- Värikoodi?
- Montako omistajaa?
- Mistä ja milloin ostettu?
- Paljonko ostettaessa kilometrejä?
- Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden?
- Onko kolaroitu? Pukkailtu, pökkäilty, jouduttu kolhituksi?
- Katsastuksessa 6/2005 annetut huomautukset?
- Missä katsastettu 6/2005?
- Pakokaasumittauksen mittaustulokset?
- Mitä 100k:n huollossa vaihdettiin tai säädettiin: Jakopään hihna? Venttiilisäädöt? - Onko käytetty missä huollossa? Säännöllisesti?
- Onko huoltohistoria/Huoltokirja kunnossa?
- Vaihdelaatikon öljyt?
- Milloin uusittu ilmansuodatin, tulpat, tulpan johdot?
- Iskarien kunto? Milloin uusittu, jos uusittu?
- Renkaiden kunto? Milloin ostettu? Paljonko ajettu?
- Ovatko renkaat kuluneet tasaisesti vai epätasaisesti?
- Ovatko talvirenkaat kitkat/nastat?
- Renkaiden koko ja merkit?
- Jarrujen kunto? Milloin vaihdettu palat eteen?
- Ulompien ja sisempien vetonivelien kunto? Onko vaihdettu?
- Pakoputken kunto?
- Sisustan, istuimien kunto?
- Sisämuoviosien kunto? Mattojen kunto?
- Onko tupakoitu/kuljetettu turkiseläimiä?
- Toimiiko ilmastointi, pitääkö meteliä, onko ilmastointiritilät ehjät?
- Maalipinnan kunto fiksaamatta?
- Onko naarmuja maalipinnassa?
- Onko pohjamaaliin/peltiin ulottuvia naarmuja/kiveniskeymiä?
- Onko ruostetta maalipinnassa?
- Onko vahingoitettu, naarmutettu,lommotettu, hitsattu, maalattu, onko lasikuitu/tekometallipaikkauksia?
- Muoviosien kunto; Etu- ja takapuskuri, spoilerit
- Alustan kunto?
- Onko ohjauslaitteet kunnossa, nivelet, suojakumit, hammastanko, ohjausvaihde?
- Onko alustan suojaus kunnossa? Ruostetta?
- Onko alustaa huollettu?
- Onko tuulilasissa/takalasissa/ikkunoissa naarmuja/säröjä?
- Toimiiko rattilukko? Aina?
- Toimiiko tilttaava ratti?
- Toimivatko kaikki turvavyöt?
- Toimiiko ohjaustehostin?
- Milloin vaihdettu moottoriöljy/suodatin?
- Vaihdettiinko vaihdelaatikon öljy 90k:n huollossa vai nyt 100k?
- Milloin tulpat/tulpanjohdot vaihdettu?
- Milloin uusittu virranjakajan kansi/pyörijä?
- Ilmansuodatin uusittu milloin?
- Uusittiinko jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä muutkin hammashihnat?
- Entä vesipumppu?
- Milloin vaihdettu jarruneste, kytkinneste, ohjaustehostimen öljy?
- Milloin viimeksi jäähdytysjärjestelmä on tyhjätty, puhdistettu ja uusi jäähdytysneste vaihdettu?
- Pakoputkiston kunto? Vuotaako? Onko vaihtotarvetta?
- Moottorin kunto?
- Vaihdelaatikon ja vaihteensiirtimen kunto?
- Kytkimen kunto? Luistaako? Onko säädetty?
- Onko auto kaikinpuolin liikennöintikelpoinen?
- Millainen ajotapa sinulla on kuskina?
- Minkä ikäinen olet? Koulutus ja ammatti, jos ei kysymys ole liian privaatti : -)
- Jos koeajaisin auton nyt, minkälaiselta auto kuulostaisi? Olisiko ylimääräisiä ääniä?
- Suhinoita? Kitinöitä? Voimakasta moottoriääntä?
- Onko sinulla tiedossa jokin pakosta lähimmän 6kk/5000 kilometrin sisällä tehtävä korjaustoimi tai osan uusiminen? Arvon esim. yli 150?.
- Onko autolla ajettu kilpaa/rallia/Muuten kaskon varassa älyttömästi?
 
Tuo overcomen lisäämä lista taitaa olla joku 15 vuotta sitten nettiautosta poimittu vähän tarkemman ostajan kysymyspatteri, joka on siitä lähtien kiertänyt eri autofoorumeilla.
 
Äh, olen itse ostanut autoja toiselta puolelta Suomea jopa koeajamatta. Toki jokin järki siihen keneltä ostaa, monilla liikkeillä on ihan syystä tietty maine, on se positiivinen tai negatiivinen.

Se mikä kannattaa ottaa tosissaan on kuluttajasuoja, ei mikään maksullinen takuu vaan meillä härmässä on 6kk kuluttajasuoja. Sen oston jälkeen tutkailet kaikki jutut ensimmäisten viikkojen aikana.
Olen yhtään liiottelematta 20 vuoden aikana korjannut käytettyjä autoja kuluttajasuojan piikkiin reippaasti yli 5000 eurolla. Autoliikkeillä ei ole intressiä laittaa rahaa korjauksiin jos heidän mielestä pikujuttu ja vielä isoin asia on se että me autojen ostajat niellään se, yllättävän harva palaa kuluttajasuojan turvin takaisin liikkeeseen ja vaatii korjauksia, kuten minä.
 
Joo, tuo em. kannattaa pitää mielessä. Itse kanssa meni viikko auton oston jälkeen nappuloita painellessa ja selvisi, että pari "pientä" juttua ei toiminut jotka liike kyllä mukisematta korjasi. Kannattaa olla aktiivinen sen reklamoinnin kanssa ja tivata sopivaa huoltoaikaa eikä jäädä märehtimään eikä ainakaan omaan piikkiin maksamaan niitä vikoja.
 
Auto pitäisi itsekin ostaa. Mitä mieltä olette tästä: VZH-831 | Keskusautohalli

Onko DSG pasketta? Aiemmin oli vm. -08 1.9 TDI octavia ja sillä tuli itse ajeltua reilu 200tkm, kaikkiaan mittarissa oli jo yli 350tkm. Automaatti kiinnostaisi, samaten neliveto. Onko tuossa DSG-laatikossa jotain huomioitavaa / kallista huoltoa verrattuna manuaalilaatikkoon?
 
Auto pitäisi itsekin ostaa. Mitä mieltä olette tästä: VZH-831 | Keskusautohalli

Onko DSG pasketta? Aiemmin oli vm. -08 1.9 TDI octavia ja sillä tuli itse ajeltua reilu 200tkm, kaikkiaan mittarissa oli jo yli 350tkm. Automaatti kiinnostaisi, samaten neliveto. Onko tuossa DSG-laatikossa jotain huomioitavaa / kallista huoltoa verrattuna manuaalilaatikkoon?

DSG:stä pysyn kaukana, ellen tiedä mitä ostan ja onko mitä osia uusittu, lootaöljyjä vaihdettu etc. Niin paljon kauhutarinoita lukenut vagarenalta, etten osta sellaista edes uutena.
 
DSG:stä pysyn kaukana, ellen tiedä mitä ostan ja onko mitä osia uusittu, lootaöljyjä vaihdettu etc. Niin paljon kauhutarinoita lukenut vagarenalta, etten osta sellaista edes uutena.

Niinpä, tarinoita kuullut ja lukenut itsekin. Vaan onko ne ongelmat noissa vanhemmissa DSG-lootissa vai kaikissa?
 
Ostin vuosi sitten Fiat Punto 1.2 2005, jossa oli kaksi sarjaa uudehkoja renkaita. 550€ ja nyt on 153tkm. Autoon oli vaihdettu uusi virtalukko. Niin ja vasemmalle eteen vaihdoin jarrupalat, koska jarru vähän laahasi. Plussana tuossakin on vetokoukku.

Peugeot 406 HDi farkku 12/2000, myös samoja kokemuksia kuin aloittajalla. Siinä on 525tkm mittarissa.
 
Niinpä, tarinoita kuullut ja lukenut itsekin. Vaan onko ne ongelmat noissa vanhemmissa DSG-lootissa vai kaikissa?

2018 ja 2019 Seat Leoneissa on kuulema mekatroniikkaa pettänyt, mutta varmaan laatikkotyyppikohtaista mitä on odotettavissa. Laatikon rempat vaihtelee vaggiareenan mukaan 1000-3500 välillä riippuen siitä, mitä menee.
 
Useamman vuoden käytetyissä 7-lovisia DSG laatikoita kannattaa välttää jos haluaa varman päälle pelata, kuusloviset luotettavampia. Esim DQ250 on erittäin luotettava laatikko käytetään mm isompien bensakoneiden yhteydessä, nuo 7-loviset pääosin pikkukoneiden kyljessä kiinni.

Uudet kuulemma 7-lovisia isoissakin koneissa ja eiköhän ne uusissa ole jo vanhojen laatikoiden lapsuksia korjannut.

Kannattaa kuukkelia käyttää jos haluaa lisätietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös täällä ollut jo joku ketju, mikä auto minulle tai sen suuntaista?
Löytyi tosiaan sellainenkin.

 
Useamman vuoden käytetyissä 7-lovisia DSG laatikoita kannattaa välttää jos haluaa varman päälle pelata, kuusloviset luotettavampia. Esim DQ250 on erittäin luotettava laatikko käytetään mm isompien bensakoneiden yhteydessä, nuo 7-loviset pääosin pikkukoneiden kyljessä kiinni.

Uudet kuulemma 7-lovisia isoissakin koneissa ja eiköhän ne uusissa ole jo vanhojen laatikoiden lapsuksia korjannut.

Kannattaa kuukkelia käyttää jos haluaa lisätietoa.
Uudemmissa isompikoneisissa on märkä 7 vaihteinen dsg, pikkukoneissa kuiva. Mekatroniikkaviat noissa taitavat olla yleisimpiä, myös näissä uudemmissakin, ihan tuurista kiinni kestääkö vai ei. Itse en niinkään tuota hajoamista pelkäisi, yhtälailla se huono tuuri voi käydä muidenkin merkkien kanssa(kokemusta on)...enemmänkin minua häiritsisi dsg:n pakonomainen halu vedättää aina liian isolla vaihteella. Olkoonkin että pitää olevinaan kierrokset optimialueella mutta -17 vuoden a4 2.0 audikin pitää hirveää jyrinää pienessäkin ylämäessä kun ei älyä pykältää pienempää.
 
Olkoonkin että pitää olevinaan kierrokset optimialueella mutta -17 vuoden a4 2.0 audikin pitää hirveää jyrinää pienessäkin ylämäessä kun ei älyä pykältää pienempää.
Hyvä kommentti, täytyykin tutustua tuohon. Onko tuossa audissa DQ250?
Itsellä 2015 mk7 gti golffi DQ250 laatikolla, pitkästä aikaa ensimmäinen automaatti itsellä, tai itse asiassa joku viisasteli mulle ettei ole automaatti vaan manuaali joka vaihtaa automaattisesti. :)
Itseä rassaa enemmänkin kävelyvauhdin jutut, manuaalilla ja kytkimellä auto mulla aina hanskassa vaikka jyrkässä mäessä taskuparkissa mutta tähän en ole vielä tottunut.
En oikein hahmota missä vaiheessa D ei enää viekään eteenpäin vaan liukuu taaksepäin ja sama R vaihteella toisin päin, auto hold ja sähköinen käsijarru löytyy mutta on mun mielestä hankalampi kuin klassinen manuaali/kahva käsijarru mitkä tulee 25 vuoden kokemuksella selkäytimestä.
Ja myös kävelyvauhdin vaihteen vaihdot eteen taakse niin miettii hetken, kuulemma DSG ominaisuus, ehkä olen hätäinen mutta kieltämättä tykkään manuaalista enemmän, voit hiukan vielä liukua taakse päin kun jo laitat ykköstä sisään jne.
 
Taitaapi olla dl382 laatikko, nuo ryömitykset ja hitaan vauhdin vaihdot jne ovat laatikkotyypin olinaisuus, kestää hetken että tottuu, ryömittämällähän nämä saa ennenaikaisesti rikottua kun voima siirtyy kytkimien kautta kuten manuaalissakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom