Hei, En löytänyt aiheeseen liittyvää selkeää keskustelua, joten ajattelin itse aloittaa.
Foorumeille ei ole tullut kirjoiteltua ikinä ennen, enkä tiennyt mikä olisi relevantti foorumi nettisivu. Valitsin bbs.io-techin koska täällä näyttää ihmisiä vielä käyvän kirjoittelemassa ja lueskelemassa.
Asiaan!
Eli tarkoitus olisi kerätä lyhyt selkeä lista käytetyn auton valintaan ja ostoon. Auton ostoon löytyy paljon oppaita ja vinkkejä googlaamalla, mutta niistä uupuu mielestäni teknisiä yksityiskohtia.
Esimerkiksi mitä autoa tai mitä moottorimallia tulisi välttää. Huonojen mallien ja tyyppivikojen googlettamiseen on tullut kulutettua vuosien varrella niin paljon aikaa, että ajattelin yhteisen hyvän vuoksi tehdä itselleni ja muille pienen oikopolun. Kirjoitan tässä aloitukseksi hieman omistamistani autoista. Kehitellään tästä jotain parempaa myöhemmin, kun saadaan lisää dataa listaan.
Luetellut asiat ovat mielipiteitä ja niitä saa ja pitää kritisoida! Kommentoikaa omia kokemuksia samalla kaavalla ja jättäkää merkkiuskollisuus lasit pois päästä kirjoittaessanne.
Aloitan:
Mercedes-Benz W124 diesel mallisarja 60X moottoreilla (1985-1996):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat edullisia
+Purkuautoja paljon
-Moottoreiden hyötysuhde aika huono nykypäivän menoon
-Pienimmillä moottoreilla varustetut (200D ja 250D) ovat puhdittomia
-Hyvää yksilöä voi olla vaikea löytää tänä päivänä
-Korkeat vakuutusmaksut
-Pyöränkaaret ja ovien listan aluset herkkiä ruostumaan
-Ajettavuus on jopa parempi kuin monessa nykyajan autossa
(75/100) Mersun lujaa laatua
Volkswagen Golf IV 1.9 TDI (1997-2003):
+Luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat kohtuullisen hintaisia
+Hyvä ruosteenkestävyys (ruostuvia paikkoja: takaluukku, kuraläppien alapuoli edestä)
+Polttoaineen kulutus todella maltillinen 4,5 - 5,5 L/100km matka-ajossa riippuen moottorimallista
+Hyvä ajaa
+Kohtuulliset vakuutusmaksut
+Edullinen hankkia
+Väännökäs moottori alakierroksilla
-Pienet sähköviat: johdotus sisätilan mukavuus komponentteihin
-Taka-akselin kiinnitys koriin ruostuu
-PD (Pumpe Duse tai Power Diesel) malleissa nokka-akselin kuluminen ja suuttimien rikkoutuminen
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Kylmä auto talvella suosittelen polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ja nokan peittämistä
-EGR venttiili nokeaa imusarjaa > sen poistaminen tekee autosta vielä kylmemmän talvella
(80/100) Edullinen ylläpidettävä Tuhansien korjaamolaskut todella epätodennäköisiä
Peugeot 406 2.0 HDI (1995-2004):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja hinnat kohtuullisia
+Ruosteenkestävyys todella hyvä, lukuun ottamatta kynnyksiä (ruostuvia paikkoja: konepelti sisäpuolelta, kynnykset)
+Edullinen hankkia
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Ulkonäkö ei ole parhaasta päästä
-Alapallonivelet kuluvat tavallista enemmän > Kiinnitys isolla kierteellä, joka vaikeuttaa vaihtamista (uutta vaihtaessa rasvaa kierteet)
(80/100) Ruma mutta toimii
Audi A4 2.0 TDI (2004-2008):
+Hyvän näköinen
+Hyvä ajaa
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+Nelivetoja (Quattro) tarjolla paljon
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
(75/100) Näyttävä auto, joka sopii nykyaikaiseen liikenteeseen. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu
Skoda Octavia 2 2.0 TDI (2004-2013)
+Octavia 2 on yksi suosituimpia autoja suomessa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+RS malli näyttävä
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Hyvä ajaa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
(75/100), Nykyaikaiseen liikenteeseen sopiva. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu
Foorumeille ei ole tullut kirjoiteltua ikinä ennen, enkä tiennyt mikä olisi relevantti foorumi nettisivu. Valitsin bbs.io-techin koska täällä näyttää ihmisiä vielä käyvän kirjoittelemassa ja lueskelemassa.
Asiaan!
Eli tarkoitus olisi kerätä lyhyt selkeä lista käytetyn auton valintaan ja ostoon. Auton ostoon löytyy paljon oppaita ja vinkkejä googlaamalla, mutta niistä uupuu mielestäni teknisiä yksityiskohtia.
Esimerkiksi mitä autoa tai mitä moottorimallia tulisi välttää. Huonojen mallien ja tyyppivikojen googlettamiseen on tullut kulutettua vuosien varrella niin paljon aikaa, että ajattelin yhteisen hyvän vuoksi tehdä itselleni ja muille pienen oikopolun. Kirjoitan tässä aloitukseksi hieman omistamistani autoista. Kehitellään tästä jotain parempaa myöhemmin, kun saadaan lisää dataa listaan.
Luetellut asiat ovat mielipiteitä ja niitä saa ja pitää kritisoida! Kommentoikaa omia kokemuksia samalla kaavalla ja jättäkää merkkiuskollisuus lasit pois päästä kirjoittaessanne.
Aloitan:
Mercedes-Benz W124 diesel mallisarja 60X moottoreilla (1985-1996):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat edullisia
+Purkuautoja paljon
-Moottoreiden hyötysuhde aika huono nykypäivän menoon
-Pienimmillä moottoreilla varustetut (200D ja 250D) ovat puhdittomia
-Hyvää yksilöä voi olla vaikea löytää tänä päivänä
-Korkeat vakuutusmaksut
-Pyöränkaaret ja ovien listan aluset herkkiä ruostumaan
-Ajettavuus on jopa parempi kuin monessa nykyajan autossa
(75/100) Mersun lujaa laatua
Volkswagen Golf IV 1.9 TDI (1997-2003):
+Luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja ne ovat kohtuullisen hintaisia
+Hyvä ruosteenkestävyys (ruostuvia paikkoja: takaluukku, kuraläppien alapuoli edestä)
+Polttoaineen kulutus todella maltillinen 4,5 - 5,5 L/100km matka-ajossa riippuen moottorimallista
+Hyvä ajaa
+Kohtuulliset vakuutusmaksut
+Edullinen hankkia
+Väännökäs moottori alakierroksilla
-Pienet sähköviat: johdotus sisätilan mukavuus komponentteihin
-Taka-akselin kiinnitys koriin ruostuu
-PD (Pumpe Duse tai Power Diesel) malleissa nokka-akselin kuluminen ja suuttimien rikkoutuminen
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Kylmä auto talvella suosittelen polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ja nokan peittämistä
-EGR venttiili nokeaa imusarjaa > sen poistaminen tekee autosta vielä kylmemmän talvella
(80/100) Edullinen ylläpidettävä Tuhansien korjaamolaskut todella epätodennäköisiä
Peugeot 406 2.0 HDI (1995-2004):
+Erittäin luotettava
+Varaosia saatavilla hyvin ja hinnat kohtuullisia
+Ruosteenkestävyys todella hyvä, lukuun ottamatta kynnyksiä (ruostuvia paikkoja: konepelti sisäpuolelta, kynnykset)
+Edullinen hankkia
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Ulkonäkö ei ole parhaasta päästä
-Alapallonivelet kuluvat tavallista enemmän > Kiinnitys isolla kierteellä, joka vaikeuttaa vaihtamista (uutta vaihtaessa rasvaa kierteet)
(80/100) Ruma mutta toimii
Audi A4 2.0 TDI (2004-2008):
+Hyvän näköinen
+Hyvä ajaa
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+Nelivetoja (Quattro) tarjolla paljon
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
(75/100) Näyttävä auto, joka sopii nykyaikaiseen liikenteeseen. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu
Skoda Octavia 2 2.0 TDI (2004-2013)
+Octavia 2 on yksi suosituimpia autoja suomessa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
+RS malli näyttävä
+6 vaihteinen manuaali on todella hyvä
+Hyvä ajaa
+Polttoaineenkulutus todella maltillinen
-Monimutkainen öljypumppu aiheuttaa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa moottoririkon (Ei vieläkään ole selvinnyt onko tämä kaikissa moottorimalleissa)
-140HP malleissa DPF lisävarusteena > etsi sellainen missä ei ole kyseistä komponenttia (170HP DPF on vakiovaruste)
-Suutin ongelmia kuulopuheiden perusteella 140HP Bosch järjestelmällä olisi parempi, kuin 170HP Siemens
-Välijäähdytin kerää vettä > tarkista muutamien vuosien välein
-Ruosteenkesto huono > maalien laatu todella huonoa
(75/100), Nykyaikaiseen liikenteeseen sopiva. Muutamia kalliita vikoja: suuttimet ja öljypumppu