Harvoin saa 250€ 1060 kortista ja harvemmin saa ostettua 1070 kortin samaan hintaan. Noissa joutuu yleensä 60-80€ pistämään väliä.
Jos sai ostettua 120€ hintaan 1060 6GB kortin niin olisin siihen tyytyväinen kun päivitys on tehty GTX660 kortista. Ja kun ei ole tietoa kuinka vanha se muu kone on jos on päivitetty jostain about 2010-luvun alkupään kortista. Siellä on varmaan jotain sandy bridge cpu:ta alla.
Edit. tosin toi voitolla myynti ja GTX970 kortin ostaminen tilalle, ei ole pahempi ehdotus. Jos siis olisi rahalle tarvetta.
Juu aika tempputaikuri saa olla, että saa missään tilanteessa myytyä alemman kortin samaan hintaan, kuin millä ostaa korkeamman luokan kortin itselleen. Tyypillisesti on kuitenkin pikkurahalla mahdollista tehdä päivityksiä, esimerkiksi myin GTX1070:n 320 eurolla ja ostin 1080:n 350 eurolla keväällä, eli pieni liftaus ylöspäin 30 eurolla.
Toinen kohtuurahan päivitys tehtiin keväällä veljelle, eli sen GTX1060 myytiin 220 eurolla ja ostettiin 320 eurolla RTX2060. Eli sadalla eurolla +60% GPU-tehoa ja takuuttomasta kortista takuulliseen korttiin, jossa oli ostohetkellä takuuta jäljellä 2 vuotta. Tehon noston puolelta OK-hinta, ottaen huomioon kevään markkinatilanne. Lisäksi myös takuulla on toki arvoa, koska vanhan kortin hajotessa et saa mitään, mutta takuullisesta saat uuden kortin jälleen käyttöön.
Tässä viimeisimmässä tapauksessa kortti meni Phenom II X6-aikaiseen rautaan kiinni, eli CPU on osassa peleissä tällekin kortille pullonkaula. Tosin pullonkaula saattaa muuttua pian, koska eräs murokauppa meni osittain Amerikkalaisen ylihyvittelyn puolelle (saat tämän Z370 emolevyn ilmaiseksi, kun myyjä nukkui itse ehdottamaan ja sovitun aamupäivän tuntihaarukan aikaan, eikä ollu muistanu laittaa herätystä tai pitää kännyä äänellisenä). Eli olin laittanut tekstaria kotoa lähtiessäni, että olen arviolta tähän aikaan perillä ja perillä ollessakin soittanut ainakin kolmisen kertaa, ja äänettömyyden vuoksi hän ei tietenkään ollut vastannut. Eli monta kohtaa olisi toki ollut, jossa olisi voinut herätä tai huomata, että se ostaja tulee tai on jo perillä (esim. Tekstarin avulla tieto tulee perille, jos on käynyt lähikaupassa ja luuri kotona ja sitten kotiin palauttuaan lukee tekstarin). Lisäksi en ollut perillä tuntihaarukan alkupäässä, vaan tuntihaarukan keskivaiheilla, eli en ole kiireellisesti mennyt aivan vielä aamutuntien aikana perille vaan lähempänä keskipäivää (luonnollinen herääminen tapahtuu usein tällöin meillä kaikilla viimeistään).
Myönnettäköön, että olihan tuossa myyjällä merkittävä virhe kun nukkuu itse ehdottamaan ja sovittuna aikavälillä, mutta ymmärrän kyllä, että näin loma-aikana voi niin käydä. Emo oisi ollut muutenkin edullinen ihan diilin hinnalla, joten harmi ettei ollut setelirahaa pienemmässä setelimuodossa, koska oisin muuten sanonut, että ei nyt ilmaseks kuitenkaan vaan pistetään alennuksella kauppa loppuun. Koska emo ei kuitenkaan ole antiikkista tekniikkaa ja se on ollut omana julkkarivuonnaan vahvaa keskiluokkaa kellottelujenkin suhteen. Eli nyt meni kauppa näin ja en tosiaan vaatinut mitään alennuksia itse, vaan myyjä oli päättänyt että nyt mennään tällaisella periaatteella tämä kauppa loppuun.
Eli mielenkiintoisia Tori.fi ja Muro-kauppoja on ollut nyt nämä kaksi viimeisintä diiliä. Aika pitkälti tulee nykyisin käytettynä ostettua, koska noutokauppojen onnistumisaste on ollut aika hyvä ja käytettynä voi tehdä hyviäkin diilejä. Ainakin näissä kahdessa viimeisimmässä kaupassa voi sanoa, että on ollut todella selkärankaista ja reilua menoa liikkeellä, jopa sellaisissa määrin, mitä ei helpolla uskoisi näitä tämän palstan Tori-ketjuja lukiessa.
Nyt vain kiikaroimaan hyvää CPU:ta tolle Z370:lle, niin kolmoskone voi hypätä Windows 7:sta jopa 11:aan asti.
God Jul Allesammans!