Käytetty yritysläppäri, uhka vai mahdollisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Legacy
  • Aloitettu Aloitettu
Miten on, uskaltaako käytettyä (yritys)läppäriä ostaa kylmiltään, vai vasta kun on käynyt paikan päällä kokeilemassa näppistä että tulevatko kaikki kirjaimet yms. ok Notepadiin ilman uusintayrityksiä?
Jos on ilmainen palautusoikeus niin en näkisi mitään riskiä, muuta kun sen vaivan että voi joutua palauttamaan. Kuntoluokitukset antavat jonkinlaista osviittaa läppärin kunnosta.

Voihan siihen tilauksen yhteyteen kirjoittaa että testaavat näppäimistön näppäimet läpi ennen lähetystä. Joku verkkokauppa.com tai gigantti tuskin suostuu, mutta nämä pienemmät pelkästään käytettyjä koneita myyvät voivat suostuakin.

Miten on, uskaltaako käytettyä (yritys)läppäriä ostaa kylmiltään, vai vasta kun on käynyt paikan päällä kokeilemassa näppistä että tulevatko kaikki kirjaimet yms. ok Notepadiin ilman uusintayrityksiä?

Kyllä ne yleensä vissiin jollain tasolla noita testaa, mutta ei ehkä hirveän tarkasti, voi myös olla että joku huomaa tahmaamisen helpommin kuin toinen.
Mutta toisaalta, mä olen ostanut elämäni aikana varmaan about kymmenen käytettyä yrityskonetta eikä yhdessäkään ole ollut viallisia näppäimiä näppäimistössä.

Kannattaa kuitenkin aina ajaa jonkinlaiset testit niillä koneilla ennen kuin ottaa kunnolla käyttöön, jos löytyy vikoja niin yleensä myyjät vaihtaa aika sukkana koneen uuteen kun tekee reklamaation. Jos siis näiltä firmamyyjiltä ostaa takuullisia vehkeitä.

Katsoin tuossa huvikseni ohjeita esim. Dell Latitude 5510 näppäimistön vaihtoon, ja ilmeisesti siinä tosiaan koko näppis aina vaihdetaan, eli yleisesti ottaen läppäreissä ei tunneta sellaista ajatusta että yksittäisiä näppäimiä pystyisi edes vaihtamaan?

Taitaa useimmiten olla jonkinlainen kosketuskalvo siellä alla läppäreissä, jos siellä on joku oikea ongelma niin koko setti menee vaihtoon, yksittäistä näppäintä ei pysty korjaamaan. Joissain tapauksissa se näppäimen hatun voi vaihtaa jos on sieltä mennyt vaikka se palautusjousi rikki tms, mutta varaosia ei välttämättä saa kovin helposti ellei ole purkukonetta itsellä ja myyjät taas yleensä ottaa asiakkaalta koko koneen takaisin ja vaihtaa uuteen tia korjaa vian siellä päässä jos on vikaa.

Jossain koneissa, kuten Lenovon T- ja L se näppismatto on parilla ruuvilla kiinni eikä ne ole kamalan kalliita. Vaihtoaika lasketaan minuuteissa.
E-sarjan koneissa, sekä esim. TXXs on näppis integroitu yläkuoreen jonka vaihto on periaatteessa sama kuin purkaisi koko koneen atomeiksi. Täysin tehtävissä mutta vie enemmän aikaa.

Yksittäisten näppäinten vaihto on epävarmaa, esimerkiksi Lenovon koneissa näppiksiä tulee monelta eri valmistajalta ja ne käyttää erilaisia saksimekanismeja vaikka näyttävät päälle päin samalta. Olen kyllä onnistuneesti myös vaihtanut kaiken saksista ja kumijousesta alkaen, kunhan siinä näppäimen paikalla on mekanismia pitävät koukut jäljellä. Ei oo lyhytpinnasten touhua moinen. Usein ne saksimekanismit hajoaa käsiin, jos kaikki muu onnistuu niin sitten siitä itse näppäimestä hajoaa se klipsi eikä hattu pysy enää paikallaan.

Yhdestä käytetystä yritysläppäristä jouduin irroittelemaan näppäimiä, kun oli jotenkin tahmea ja sieltähän alta paljastui jotain ruskeaa möhnää, lieneekö joskus kahvia tai jotain vähän läikkynyt joltain ja sehän menee sitten jokapaikkaan. IPA:lla sain onneksi aika puhtaaksi, mutta niinkuin yllä joku jo totesi, ei ole noiden saksien ja pinnien asettelu ihan lyhytpinnaisten hommaa, varsinkin kun välilyöntinäppäimessä ne pitää saada tankoineen just eikä melkein, jotta se toimii kunnolla. Kokonaisen näppäimistön vaihdosta ei ole kokemusta, mutta joskus katselin niin aika vaikea niihin on varsinkin nordic asettelulla löytyviä varaosanäppäimistöjä saatavilla, ainakaan kovin edulliseen hintaan.

korjaamomanuaalista suominäppiksen osanumero, se esim. eet.fi hakuun ja jos löytyy -> pyyntö omalle suosikkifirmalle että tilaa sieltä. Tai sitten kokeilee onnea vaikka ebayn kautta.

tee, kahvi sekä cola tai muut sokerijuomat varsinkin kun kuivuessa näppiksen mekanismi jää tahmeaksi. Jos vaihtonäppksen saa kohtuuhintaan niin selviää pienemmällä mielipahalla jos sitä vanhaa ei yritä elvyttää. Ei se kuitenkaan toimi.

Mulla on viides käytetty yritysthinkpadi kierrossa (kaikki x220 lähtien edelleen aktiivikäytössä) ja näiden sekä tietysti duunipaikan koneiden perusteella olen huomannut että suurin osa yrityskoneista viettää aikansa telakassa ja näppikset ovat useimmiten todella vähällä rasituksella.

Tietysti mikäli arpa sattuu kohdalle niin myyjään yhteyttä jos ei viitsi alkaa metsästämään osia ja korjailemaan.

Mulla on viides käytetty yritysthinkpadi kierrossa (kaikki x220 lähtien edelleen aktiivikäytössä) ja näiden sekä tietysti duunipaikan koneiden perusteella olen huomannut että suurin osa yrityskoneista viettää aikansa telakassa ja näppikset ovat useimmiten todella vähällä rasituksella.
Minullakin työläppäri ja itseasiassa kotiläppäritkin ovat pääasiassa ulkoisella näppiksellä ja monitorilla käytöllä. Siksi ihmettelinkin millaisessa käytössä aiempi käytettynä alle saamani Dell oli ollut aiemmalla käyttäjällä kun muutama näppäin ottaa vähän huonommin vastaan naputtelua. En sitä oikein huomannutkaan ekan puolen vuoden aikana koska tosiaan ulkoista näppistä tuli lähinnä käytettyä, mutta sitten tuli eteen tapaus että pitikin tien päällä käyttää läppärin näppistä ja yritin useaan kertaan kirjoittaa salasanaa konsolissa sisään sokkona (ei edes nähnyt milloin näppäys meni läpi ja milloin ei), aina meni väärin.

Varmaan ollut aika raskassorminen käyttäjä joka hakannut näppäimiä ja käyttänyt paljon juuri läppärin omaa näppistä. Eniten ihmetytti että vasen Shift kenkkuili, sitä jatkuvasti painaessa välillä otti kontaktia ja välillä ei. Voihan sinne jotain juomaa tms. olla myös päätynyt, vaikea sanoa.

Yhdellä kotikäytössä olleella vanhalla läppärillä puolestaan W kenkkuilee, ja on näppäin hioutunutkin niin että näkee sitä paljon painetun. Taitaa johtua että edellinen omistaja pelasi sillä Minecraftia, WASD-ohjaus.

Kuukausi sitten ostin itselleni uudenveroisen käytetyn Dell Latitude 7330 -läppärin. Tuttava pyysi hänellekin samantapaisen laitteen hankkimaan ja siihen ohjelmistot asentamaan. Päädyin tilaamaan Inregolta Ruotsista kunnoltaan hyväksi määritellyn Dell Latitude 9430 -läppärin. Tänään vähän jännitti pakettia avatessa, että millainen laite sieltä paljastuu. Päällisin puolin Dell oli tosi siistin näköinen, vain muutama hyvin pieni kraapuus ja näytössä pinnalla pieniä hankautumia näppäimistä. Nämä eivät kuitenkaan mitenkään näytön varsinaiseen kuvaan vaikuttaneet.

Akku on aina käytetyn hankinnassa epävarmin osuus, ja harva kauppias akun kuntoa tarkasti ilmoittaakaan. Yllätys oli se, että akun kunto oli 99,2 %, ja se oli Dell-merkkinen, ei tarvikeakku! Akku oli joko uusittu tai sen käyttö oli ollut todella vähäistä, mikä sekin on mahdollista.

Laitteen specsit olivat i7-1265U 16 GB 512 GB 1920*1200 ja 505 € posteineen. Metallirunkoinen 9430-malli on Latitude-sarjan ylintä kastia, ja ulkonäöltään se on todella tyylikäs. Laitteen pohjassa oli tarra, missä laatu oli arvioitu luokaksi A-, vaikka myyntimateriaalissa se oli luokiteltu hyväksi. Näyttö 500 nitiä ja sRGB 100 % oli kirkas ja muutenkin kaikin puolin hyvälaatuisen tuntuinen. Kaupoista jäi sellainen tuntu, että maksetulle hinnalle sai hyvää vastinetta, varsinkin kun vertaa, millaisen kuluttajalaitteen samalla rahalla olisi saanut. Ruotsin puolella muutenkin tarjonta näytti olevan monipuolisempaa ja edullisempaa kuin Suomessa.

Dell-9430 Inrego.jpg

Viimeksi muokattu:
Kuukausi sitten ostin itselleni uudenveroisen käytetyn Dell Latitude 7330 -läppärin. Tuttava pyysi hänellekin samantapaisen laitteen hankkimaan ja siihen ohjelmistot asentamaan. Päädyin tilaamaan Inregolta Ruotsista kunnoltaan hyväksi määritellyn Dell Latitude 9430 -läppärin. Tänään vähän jännitti pakettia avatessa, että millainen laite sieltä paljastuu. Päällisin puolin Dell oli tosi siistin näköinen, vain muutama hyvin pieni kraapuus ja näytössä pinnalla pieniä hankautumia näppäimistä. Nämä eivät kuitenkaan mitenkään näytön varsinaiseen kuvaan vaikuttaneet.

Akku on aina käytetyn hankinnassa epävarmin osuus, ja harva kauppias akun kuntoa tarkasti ilmoittaakaan. Yllätys oli se, että akun kunto oli 99,2 %, ja se oli Dell-merkkinen, ei tarvikeakku! Akku oli joko uusittu tai sen käyttö oli ollut todella vähäistä, mikä sekin on mahdollista.

Laitteen specsit olivat i7-1265U 16 GB 512 GB 1920*1200 ja 505 € posteineen. Metallirunkoinen 9430-malli on Latitude-sarjan ylintä kastia, ja ulkonäöltään se on todella tyylikäs. Laitteen pohjassa oli tarra, missä laatu oli arvioitu luokaksi A-, vaikka myyntimateriaalissa se oli luokiteltu hyväksi. Näyttö 500-nitiä ja sRGB 100 % oli kirkas ja muutenkin kaikin puolin hyvälaatuisen tuntuinen. Kaupoista jäi sellainen tuntu, että maksetulle hinnalle sai hyvää vastinetta, varsinkin kun vertaa, millaisen kuluttajalaitteen samalla rahalla olisi saanut. Ruotsin puolella muutenkin tarjonta näytti olevan monipuolisempaa ja edullisempaa kuin Suomessa.

Dell-9430 Inrego.jpg
Kuulostaa tosiaan hyvältä ostokselta. Aina ei onnistu noin hyvin, varsinkaan akun osalta.

Kuulostaa tosiaan hyvältä ostokselta. Aina ei onnistu noin hyvin, varsinkaan akun osalta.
Onneksi kyseessä ei ole Mac joten akun saa vaikka itse vaihdettua, toki uuden tilaaminen (mieluiten Delliltä) maksaa lisää hintaa.
Itse vaihdoin Dell Latitude 5510:aan uuden akun, ei ollut paha rasti jos yhtään uskaltaa itse avata läppärin takakantta. Toki googlasin tai youtubetin kaiken varalta ohjeet jotta oli varma mikä tai mitkä ruuvit pitää irroittaa ja mikä kaapeli irroittaa akusta.

Ilmeisesti tuolle 7330 voi laittaa joko pienemmän 41 Wh tai isomman 58 Wh akun. Ebayssa uusi Dell-alkuperäisakku maksaa ilmeisesti n. 130€, tarvikeakut tuolle koneelle ilmeisesti n. 50-90€.

Jos akun kunto mietityttää ennalta niin voisi myyjää kyllä pyytää ajamaan komennon
powercfg /batteryreport
ja laittamaan kuvakaappaus tai tiedot sen muodostamasta html tiedostosta. Siitä pitäisi näkemän millaisessa kunnossa akku on.

Oma kokemukseni on että jos akku alkaa sanoa olevansa alle 60% kapasiteetilla, sitten se alkaa olla muutenkin jo sökö eli saattaa sammuttaa koneen 10 minuutin käytön jälkeen, eikä valitettavasti niin että toimisi ihan ok 60% siitä ajankestosta mitä kestäisi upouudella akulla. Ehkä siinä tulee jotain nopeita jännitteen alentumisia jotka Windows/kone tulkitsee akun tyhjenemiseksi, ja tekee koneen hätäpysäytyksen.

Tai ainakin noin mulla kävi kahdella Dell Latitude 5510 akulla jotka molemmat taisivat vielä väittää olevansa yli 50% elossa alkuperäiskapasiteetista. Ne olivat aika käyttökelvottomia, Windows sammuili yhtäkkiä 10 min jälkeen, tai toisella kun Windowsin ilmoittama lataustaso oli laskenut 60% paikkeille, se yhtäkkiä romahti siitä alle 10%. Kulunut akku alkaa käyttäytyä ennalta-arvaamattomasti.

Laitteen specsit olivat i7-1265U 16 GB 512 GB 1920*1200 ja 505 € posteineen. Metallirunkoinen 9430-malli on Latitude-sarjan ylintä kastia, ja ulkonäöltään se on todella tyylikäs. Laitteen pohjassa oli tarra, missä laatu oli arvioitu luokaksi A-, vaikka myyntimateriaalissa se oli luokiteltu hyväksi. Näyttö 500 nitiä ja sRGB 100 % oli kirkas ja muutenkin kaikin puolin hyvälaatuisen tuntuinen. Kaupoista jäi sellainen tuntu, että maksetulle hinnalle sai hyvää vastinetta, varsinkin kun vertaa, millaisen kuluttajalaitteen samalla rahalla olisi saanut. Ruotsin puolella muutenkin tarjonta näytti olevan monipuolisempaa ja edullisempaa kuin Suomessa.

Dell-9430 Inrego.jpg

Mikä näyttöpiiri tuossa/noissa on? Joku perus IntelHD, ei erillistä GPU:ta?

Viimeksi muokattu:
Viimeisen 15 vuoden aikana olen ainoastaan Dellin läppäreitä ostanut, enimmäkseen vähän käytettyjä mutta uusiakin, yhteensä 8 kpl. Muita käytettyjä kuin Dellejä en osaa kommentoida, mutta Dellien ylläpitoa on helpottanut hyvä dokumentointi. Esim. viimeksi itselleni hankkimalle 7330:lle löytyy Huoltokäsikirja sekä Määritys ja tekniset tiedot -opas. Näistä oppaista selviää laitteen eri versioiden varusteet, yksityiskohtaiset purkuohjeet ja tietenkin annetaan varsinaiset ohjeet käyttöön. Jos myyjältä saa läppärin pohjasta löytyvän Service Tag -koodin, niin sen avulla pystyy Dellin sivustolta selvittämään laitteen alkuperäisen varustuksen tarroja myöten.

Tämän viimeksi tilaamani Latitude 9430:n akun koon selvitin ennen tilausta Inregon chatissa, mutta tarkkaa tietoa tilattavan laitteen akun kunnosta he eivät suostuneet antamaan, ainoastaan kertoivat sen olevan yli 70 %, mutta todennäköisesti yli 80 %. Huutokauppa.comista ostamani Terasetin myymän 7330:n akun kunto ilmoitettiin myyntimateriaalissa. Kuten @EliEli tuossa aikaisemmin kertoi, niin batterireportin avulla pystyy akun varauskunnon osittain selvittämään. Testi ei kuitenkaan kerro sitä, onko akku fyysisesti kunnossa. Yhden varauskunnoltaan hyväkuntoisen mutta vaarallisesti turvonneen akun olen joutunut uusimaan.

Akun kunnon lisäksi hankalaa on ollut saada selville läppäriin valitun näyttöpaneelin specsit. Oikeastaan harmittaa, miksi muuten korkealaatuista laitetta uutena myydään varustettuna tarjokkaista halvimman laatuisella näytöllä. Jos parin tonnin hintaiseen läppäriin on valittu 250 nitin ja 45 % NTSC -tason näyttöpaneeli, niin kyllä siinä pettämisen tuntu on aika lähellä. Ja yllättävän uusista käytetyistä voi löytyä 1366x768 -resoluution paneeli.

Laitteisiini olen puhdistusten lisäksi uusinut esim. SSD-levyjä, muisteja, verkkokortin ja vaihtanut tahnoja. Hankalin homma oli antennin uusiminen. Itse onnistuin toisen sen liittimistä rikkomaan. Siinä piti läppärin kansiosan kaikenlaisia muoviosia väännellä irti ja repiä teippauksia auki. Tästä osuudesta ei huoltokäsikirjastakaan löytynyt ohjeita. Kaikki ostamani Dellin läppärit olen heti avannut ja tutkinut mitä sisältä löytyy:)

Näissä molemmissa jutun läppäreissä on vain perus-Irikset, kun niitä ei pelaamisiin ole hankittu.

Oma kokemukseni on että jos akku alkaa sanoa olevansa alle 60% kapasiteetilla, sitten se alkaa olla muutenkin jo sökö eli saattaa sammuttaa koneen 10 minuutin käytön jälkeen, eikä valitettavasti niin että toimisi ihan ok 60% siitä ajankestosta mitä kestäisi upouudella akulla. Ehkä siinä tulee jotain nopeita jännitteen alentumisia jotka Windows/kone tulkitsee akun tyhjenemiseksi, ja tekee koneen hätäpysäytyksen.

Joo, näin on. Itsellä vanhoissa läppäreissä, että saattaa näyttää aluksi, että toimii ihan hyvin, mutta sitten kun akkumittari saavuttaa noin puolenvälin, niin sehän putookin heti nollaan ja kone sammuu.

Aikaisemmin on syytä akku uusia. Itse olen juuri päässyt 70% alle tällä työ liisari Lenovolla, ja akku kestää todella kevyttä käyttöä ehkä kaksi tuntia, normi Team puhelua tasan tunnin. Uutena meni helposti toista työpäivää samalla akulla.

1778167885203.png

1778167895738.png

Joo, näin on. Itsellä vanhoissa läppäreissä, että saattaa näyttää aluksi, että toimii ihan hyvin, mutta sitten kun akkumittari saavuttaa noin puolenvälin, niin sehän putookin heti nollaan ja kone sammuu.

Aikaisemmin on syytä akku uusia. Itse olen juuri päässyt 70% alle tällä työ liisari Lenovolla, ja akku kestää todella kevyttä käyttöä ehkä kaksi tuntia, normi Team puhelua tasan tunnin. Uutena meni helposti toista työpäivää samalla akulla.

1778167885203.png

1778167895738.png
Vaikka Delleistä muuten pidän, naurattaa aina kun noilla 10 min kestävilläkin akuilla Dellin BIOS väittää kunnoksi "Good". Uudella vaihtamallani alkuperäisakulla sentään sanoo "Excellent."

Mietin miten paskana akun täytyy olla ennenkuin Dell BIOS arvioi sen olevan "moderate" tai "poor", vai onko tuo "Good" alin arvio mitä se antaa akun kunnolle?

Viimeksi muokattu:
Viimeisen 15 vuoden aikana olen ainoastaan Dellin läppäreitä ostanut, enimmäkseen vähän käytettyjä mutta uusiakin, yhteensä 8 kpl. Muita käytettyjä kuin Dellejä en osaa kommentoida, mutta Dellien ylläpitoa on helpottanut hyvä dokumentointi.
Mulla on työkäytössä niin hyvää kokemusta Delleistä että sellaista ehkä katselisin käytettynä yritysläppärinä. Tosin ei oikein ole tuoretta vertailukohtaa, joskus kauan sitten oil työläppärinä myös joku HP ja sitä ennen ThinkPadeja tms., enkä muista niitä vihanneeni, mitä nyt yhdestä ThinkPadista hajosi aika nopeasti kaksi USB-porttia mekaanisesti mikä jätti pahan maun suuhun.

Dellit tuntuvat yleensä olevan helpohkoja avata, ruuvit pysyvät monesti takakannessa kiinni irroituksessa mikä helpottaa kovasti niiden kanssa nysväämistä, ja pääsee aika hyvin suunnilleen kaikkiin sisuskaluihin kiinni. Verrattuna esim. erääseen Aceriin (joka tosin ei ole yritysläppäri) jonka avasin vaihtaakseni SSD-aseman ja lisätäkseni muistia, ja samalla puhdistaa tuuletin pölystä. Tuulettimen pölytys täysin aukinaisena jäi sikseen koska siinä olisi ilmeisesti pitänyt jotain näppistäkin irroittaa tms. jotta olisi saanut tuulettimen kokonaan näkyviin, en uskaltanut ja jaksanut, sai jäädä tuuletusritilästä puhaltelun varaan se puhdistelu.

Lisäksi Dellin BIOSeissa on mukavasti optioita ja toimii loogisesti, ja voi hyvin määritellä itse esim. sen mihin asti akkua ladataan jos kone on lähinnä sähköissä aina kiinni. Jossain HP ja Lenovo läppäreissäni ei akun latauksen rajoitus onnistu yhtä näppärästi (HP taisi vain antaa valita jonkun "optimal" joka itse päättää miten lataillaan, arvaillen käyttöprofiilia; Lenovossa ei rajoitus onnistu BIOSista ollenkaan vaan ainoastaan heidän Advantage-Windows työkalullaan muistaakseni (ikävämpi juttu jos läppärissä ei edes ole Windowsia vaan esim. Linux). Tai sitten tuo Acerin pannahinen joka ei antanut esim. muutella UEFI-asetuksia (esim. Secure Boot pois päältä) ELLEI ensin asettanut BIOSiin Supervisor-salasanaa. Ei hajuakaan mikä logiikka siinäkin oli.

Niin ja ainakin yritysläppäreihin Delliltä tuntuu tulevan BIOS-päivityksiä varmaan 10 vuotta koneen hankkimisen jälkeen, tosi pitkän aikaa joka tapauksessa. Monilla muilla läppäreillä tuntuu että ehkä muutama päivitys tulee kahden vuoden ajan, sitten ei enää mitään.

Dellit tuntuvat yleensä olevan helpohkoja avata, ruuvit pysyvät monesti takakannessa kiinni irroituksessa mikä helpottaa kovasti niiden kanssa nysväämistä, ja pääsee aika hyvin suunnilleen kaikkiin sisuskaluihin kiinni. Verrattuna esim. erääseen Aceriin (joka tosin ei ole yritysläppäri) jonka avasin vaihtaakseni SSD-aseman ja lisätäkseni muistia, ja samalla puhdistaa tuuletin pölystä. Tuulettimen pölytys täysin aukinaisena jäi sikseen koska siinä olisi ilmeisesti pitänyt jotain näppistäkin irroittaa tms. jotta olisi saanut tuulettimen kokonaan näkyviin, en uskaltanut ja jaksanut, sai jäädä tuuletusritilästä puhaltelun varaan se puhdistelu.
Moniakaan kuluttajaläppäreitä ei ole ”tarkoitettu” avattavaksi, vaikka ne olis mahdollista avata ja tehdä jotain, eikä dell omalla kokemuksella ole tässä yhtään parempi.

Mulla kävi yhden dellin inspironin kanssa niin että kun avasin koneen lisätäkseni toisen ssd:n ja muistikamman tyhjiin slotteihin niin kaksi koneen sisäpuolella ollutta ruuvinkantaa irtosi kiinnityksistään kun se ohut muovi johon ne oli upotettu hajosi niiden ympäriltä. Pohjan kiinnitysruuveissa oli kierrelukitetta eikä muovi ilmeisesti kestänyt sitä vertaa vääntöä että lukite olis auennut kun kannat jäi ruuveihin kiinni.

Siinä toosassa oli kyllä joku muukin ongelma koska koneen näyttö alkoi ”aaltoilemaan” kun konetta rasitti mutta dell vaihtoi sen sujuvasti parempaan malliin kun alkuperäistä ei enää ollut saatavilla. Sen puolesta jäi heidän takuuhommistaan ihan hyvä kokemus. Tilalle sain xps:n joka sitten oli rakenteeltaan ihan priimaa eikä hajonnut kun avasi päivittämistä varten.

Käytetty yritysläppäri, noin 400€ budjettiin. Mieluusti ehkä dellin mallistosta, 13.3” tai 14” näytöllä. 16gb muistia.

Mikäs malli olisi se jossa olis paras vastine rahalle?

Käyttö verkon selausta, esp32 leikkimistä, jotain kevyitä 2D cad juttuja.

Käytetty yritysläppäri, noin 400€ budjettiin. Mieluusti ehkä dellin mallistosta, 13.3” tai 14” näytöllä. 16gb muistia.

i7-11th gen, 16GB/480GB, näyttö on muka 13,3” 1280x800 mutta se on jotain sekoilua kun Dellin virallisesta spec sheetistä ei tuollaista näyttöä löydy tuolle mallille. Huonoin näyttö mitä on saanut on ” 13.3” FHD (1920 x 1080) Anti Glare, 16x9, Non-touch, IPS,
250 nits, 45% NTSC”

Kuntoluokka Hyvä, voi olla käytön jälkeä jos ei ole nuukaa kosmetiikan suhteen.

Itsellä lähti tilaukseen HP EliteBook 845 G8 | Ryzen 5 PRO 5650U | 14" refurbed.fi -sivustolta pohjoismaalaisella layoutilla. Hinnaksi tuli 386,98 €, mielestäni ihan hyvä diili.

Oliskos tuohon 400 hintaluokkaan (saa se toki halvempikin olla) jotain fiksua lenovoa tarjolla?

Oliskos tuohon 400 hintaluokkaan (saa se toki halvempikin olla) jotain fiksua lenovoa tarjolla?

Lenovo ThinkPad X13 | Ryzen 5 PRO 4650U | 13.3" (313€)
Lenovo ThinkPad L14 G1 | Ryzen 5 Pro 4650U | 14" (389€)
Lenovo ThinkPad T14 G2 | Ryzen 3 Pro 5450U | 14" (358€)

Kaikissa noissa 16Gb RAMmia ja skandinäppis. Tosin SSD kaikissa kolmessa niin pieni (~250Gb) että laittaisin ehkä isompaa. X13 Gen1 on itselläni aktiivikäytössä 1 teran SSD:llä ja on todella kevyt, hyvä kone.

Ylläolevan listan X13 löytyy mulla sylistä. Vaimolla T480s jossa i5/16GB. Mulla Fedora, rouvalla Mint.
L ja E- mallit skippaisin, Teetä ja äXää saa samaan hintaan. Ei L-mallit huonoja silleen ole, kolhompia ja painavampia kyllä.

X13 intelin 11th gen prossulla löytyy multitronicista kans 299€ refurbished A, gen 2 taisi olla jo 1920x1200 -näytöllä

X13 on kyllä todella hyvä kevytläppäri, oli se sitten Intelillä tai AMD:llä. Kunhan muistaa että ei haksahda niissä sen karvalakki-8Gb malleihin joita joissakin paikoissa hanakasti halvalla tyrkytetään: X13 (ainakin Gen1 ja Gen2) kun ei pysty lisäämään muistia vaan niissä joutuu tyytymään siihen mitä Lenovo on emolle tehtaalla tinannut.

X13 intelin 11th gen prossulla löytyy multitronicista kans 299€ refurbished A, gen 2 taisi olla jo 1920x1200 -näytöllä

Eli tämän ostamalla ei mene pahasti metsään?

Lisäksi Dellin BIOSeissa on mukavasti optioita ja toimii loogisesti, ja voi hyvin määritellä itse esim. sen mihin asti akkua ladataan jos kone on lähinnä sähköissä aina kiinni. Jossain HP ja Lenovo läppäreissäni ei akun latauksen rajoitus onnistu yhtä näppärästi (HP taisi vain antaa valita jonkun "optimal" joka itse päättää miten lataillaan, arvaillen käyttöprofiilia; Lenovossa ei rajoitus onnistu BIOSista ollenkaan vaan ainoastaan heidän Advantage-Windows työkalullaan muistaakseni (ikävämpi juttu jos läppärissä ei edes ole Windowsia vaan esim. Linux).
Linuxissa onnistuu varsin helposti, esim. X270 (jossa on kaksi akkua) asentamalla tlp ja ottamalla se käyttöön näin:

sudo apt install tlp
sudo nano /etc/tlp.conf

-> lisätään halutut rajat, esim.

START_CHARGE_THRESH_BAT0=60
STOP_CHARGE_THRESH_BAT0=80

START_CHARGE_THRESH_BAT1=60
STOP_CHARGE_THRESH_BAT1=80

ja tallennetaan, käyttöön

sudo systemctl enable tlp
sudo systemctl start tlp
sudo tlp start

ja komennolla

sudo tlp-stat -b

voi tsekata, että tehdyt asetukset ovat käytössä.

Noilla asetuksilla siis rupeaa lataamaan kumpaa tahansa akkua vain silloin, jos varaus on alle 60%, ja lataa 80% varaukseen asti. Power Bridge -läppäreissä BAT0 on sisäinen pienempi akku ja BAT1 lennosta vaihdettavissa oleva ulkoinen akku.

Linuxissa onnistuu varsin helposti, esim. X270 (jossa on kaksi akkua) asentamalla tlp ja ottamalla se käyttöön näin:

ja komennolla

Noilla asetuksilla siis rupeaa lataamaan kumpaa tahansa akkua vain silloin, jos varaus on alle 60%, ja lataa 80% varaukseen asti. Power Bridge -läppäreissä BAT0 on sisäinen pienempi akku ja BAT1 lennosta vaihdettavissa oleva ulkoinen akku.

Omassa T470:ssä ei Mint suostunut millään ymmärtämään että koneessa on tupla-akku. Paperilla olisi pitänyt toimia, käytännössä oli helpompi napata toinen akku koneesta pois ja yhdellä mennään. Toki kone on kevyempi näin... :geek:

Fedorassahan saa asetuksista latauksen 80%, mutta sepä sekotti X13G1-koneessa akkumittarin totaalisesti.

Dellin systeemi on paljon parempi, BIOS ei välitä käyttiksestä.

ja komennolla
Pitänee kokeilla. OpenSUSE:ssa on mukaa myös joku kikkare jolla pitäisi pystyä määrittelemään latausrajoja, mutta ainakaan minun Dell-läppärilläni se ei toiminut, liekö sitten valmistaja- tai läppärikohtaista toimiiko. En kokeillut vielä toimiiko sama Lenovolla.

HalpaHallissa olisi tarjouksessa ThinkPad T490 ja T490S hintaan 199 euroa. i5-8265U, 8 GB RAM ja 256 GB SSD.
Kuntoluokaksi mainitaan hyvä. Ainoa arvelluttava on akku: "Akku pystyy varaamaan vähintään 70 % alkuperäisestä täydestä varauskapasiteetistaan. "

Muutenhan tuo voisi olla hinnaltaan pätevä kone pikkuhommiin.

Akut ei varmastikaan ole täydessä iskussa, mutta niitä saa halvalla tarvikeversioita.
Muistin määrään kannattaa kiinnittää huomio, mulla on muistikuva että T490-sarjalaisissa kaikki kammat on juotettuja.

Vaan ei nuo kalliita ole!

Akut ei varmastikaan ole täydessä iskussa, mutta niitä saa halvalla tarvikeversioita.
Muistin määrään kannattaa kiinnittää huomio, mulla on muistikuva että T490-sarjalaisissa kaikki kammat on juotettuja.

Vaan ei nuo kalliita ole!
S-malleissa tais olla kaikki juotettuja, normiversiossa on xGB verran juotettua ja yksi slotti.

HalpaHallissa olisi tarjouksessa ThinkPad T490 ja T490S hintaan 199 euroa. i5-8265U, 8 GB RAM ja 256 GB SSD.
Kuntoluokaksi mainitaan hyvä. Ainoa arvelluttava on akku: "Akku pystyy varaamaan vähintään 70 % alkuperäisestä täydestä varauskapasiteetistaan. "

Vuoden 2019 (7 vuotta vanha) kone, akku tuskin on kovin hyvä enää.

Laittaisin ite neljä kymppiä lisää tämmöiseen Inrego - käytettyjen IT-laitteiden ja älypuhelinten verkkokauppa 24kk takuulla , tuossa on tuoreempi prossu, Thunderbolt 3, voi latoa edullista muistia -> 32GB asti, halvat osat aliexpressistä/ebaysta.

Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menkööt :love2: mikä pointti on ostaa "yrityskannettava" monilla sadoilla (sanotaan vaikka 500) jossa on nuhanen i3-i5, ehkä 1080p 60hz tn näyttö & ei ollenkaan näytönohjainta?, kun samalla hintaa saisi ihan pätevän rtx3060-4060/i7/ryzen tms pelikannettavan, jolla voi tehdä muutakin kuin selata chromea & pelata pasianssia.

Olen tätä miettinyt ainakin viimeset +15-20v kun tuli hommattua ensimmäinen läppäri.

Kuullut kanssa "mutta kestää kauemmin" mutta pelikannettavatkin kestää helposti sen 5-10v & sitten ollaankin jo siinä vaiheessa, että rauta rupeaa suorituskyvyltäänkin olemaan jo mennyttä, vaikkei fyysisesti rikki olisikaan.

Ja jos tuohon yhtälöön lyö vielä vaikka 5 vuotta päälle & prossuna on i5-7200u / i7-10875h sijaan niin.. näytönohjaimesta puhumattakaan

Itselläkin on tossa '21 vuodelta oleva Asuksen tuf 3060+i7-11370h (vaikka paskin i7 onkin) josta maksoin 2-300€, ulkosesti aika huonossa kunnossa, mutta rautapuoli pelittää niin kuin pitääkin.

Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menkööt :love2: mikä pointti on ostaa "yrityskannettava" monilla sadoilla (sanotaan vaikka 500) jossa on nuhanen i3-i5, ehkä 1080p 60hz tn näyttö & ei ollenkaan näytönohjainta?, kun samalla hintaa saisi ihan pätevän rtx3060-4060/i7/ryzen tms pelikannettavan, jolla voi tehdä muutakin kuin selata chromea & pelata pasianssia.

Olen tätä miettinyt ainakin viimeset +15-20v kun tuli hommattua ensimmäinen läppäri.

Kuullut kanssa "mutta kestää kauemmin" mutta pelikannettavatkin kestää helposti sen 5-10v & sitten ollaankin jo siinä vaiheessa, että rauta rupeaa suorituskyvyltäänkin olemaan jo mennyttä, vaikkei fyysisesti rikki olisikaan.

Ja jos tuohon yhtälöön lyö vielä vaikka 5 vuotta päälle & prossuna on i5-7200u / i7-10875h sijaan niin.. näytönohjaimesta puhumattakaan

Itselläkin on tossa '21 vuodelta oleva Asuksen tuf 3060+i7-11370h (vaikka paskin i7 onkin) josta maksoin 2-300€, ulkosesti aika huonossa kunnossa, mutta rautapuoli pelittää niin kuin pitääkin.

Noh, yrityskannettavat on lähtökohtaisesti tehty liikkuvaan käyttöön, etenkin nämä 13-14" mallit. Ovat kevyitä ja aika laadukkaan oloisia ja kyllä niillä sen tekee mihin ei tarvitse erillistä GPU:ta.

Peliläppärit on muovisia, raskaita, isoilla virtalähteillä, rgb-valoilla, huonoilla näppiksillä, äänekkäitä eikä niitä kukaan mukana kuljeta. Omasta mielestäni ne eivät sovellu edes pelaamiseen vaan mielummin pöytäkoneella/konsolilla pelaaminen.

Noh, yrityskannettavat on lähtökohtaisesti tehty liikkuvaan käyttöön, etenkin nämä 13-14" mallit. Ovat kevyitä ja aika laadukkaan oloisia ja kyllä niillä sen tekee mihin ei tarvitse erillistä GPU:ta.

Peliläppärit on muovisia, raskaita, isoilla virtalähteillä, rgb-valoilla, huonoilla näppiksillä, äänekkäitä eikä niitä kukaan mukana kuljeta. Omasta mielestäni ne eivät sovellu edes pelaamiseen vaan mielummin pöytäkoneella/konsolilla pelaaminen.
Muoviahan noi halvemmat on aina joo, mutta eipähän harmita jos kolahtaa johonkin :tup:

RGB en kanssa oikein välitä, mutta taustavalaistu näppäimistö on kyllä must-have.
Laturit on kanssa hieman tuhdimmasta päästä, sitä en kiellä.
Ja en tiedä olenko ainoa asian kanssa(?) mutta itseä ei haittaa/kiinnosta tippaakaan, painaako läppäri laturin kanssa 1.8kg vai 3kg repussa, en kumminkaan sen kanssa lähdössä mihinkään erävaellukselle.

Ja taasen sanoisin, että "peruskannettavat" ovat paljon äänekkäämpiä kuin pelikannettavat, heti kun menee 1c korkeammalle kuin 54.8c, tuulettimien nopeudet lisääntyy +3,000rpm ja laskee sekunnin jälkeen kun ollaan päästy takaisin 53c, eikä mitään tapaa kontrolloida niitä. (Ehkä max joku silent/balanced mode, mutta IMO ovat kaikki ihan perseestä.)

Jäähyn virkaa hoitaa naula & pala foliota, koska piti säästää 3$ kustannuksissa.

Tietysti jos tuulettimet täysillä, pelikannettava on paljon kovempi "absoluuttisesti" mutta eipä ainakaan itse koskaan joutunut käyttämään yli 60-70% nopeuksia, ellei olla hakemassa maximeita/karkkimarkkipojoja :hammer:

Mutta tossa sun mainitsemassa skenaariossa, en silti valitsisi Delliä/vastaavaa, vaan ennemminkin jonkun halvan vivobookin tms Oledilla & ryzenillä, onpahan nätti ruutu mitä katella.

Saattaa toki myös olla ns. rahanpuutten takia (lol köyhä) mutten koskaan myöskään maksaisi ylimääräistä pelkän materiaalin/"tunteen"/kannettavuuden takia.

Summa summarum, en näe mitään pointtia "perus" yrityskannettavissa (thinkbook, Thinkpad, Latitude..) tai yhtään kalliimmassa thin & lightissa, millään hintahaarukalla, omaan käyttöön ostettuna. (Ellei ole spesifi tarve, esim proart).

Ja kuten kaiken kanssa, kukin saa tehdä rahallaan mitä haluaa, vaikka ostaa pitsaa jossa on ananasta. :cigar:

Thanks for coming to my ted talk.

Ostaakko näppärästi mukana kulkeva käytetty yritysvehje, johon todnäk löytyy viralliset huolto-oppaat, varaosia yms ja jolla saa tehtyä sen minkä tarvitsee ilman säätöjä.

Vaiko jonkun lelukonevalmistajan muovisen pelirimpulan jossa on säästetty joka muovilirpakkeessa, ajurit ja firmware paskaa jotka toimivat ehkä sen mukana toimitetun windowsin kanssa mutta myöhempien tai muiden käyttöjärjestelmien kanssa ei mitään takeita. Akku kestää ehkä sen verran että sen varassa juoksee huoneesta toiseen, ei sillä että sitä huvikseen kantaisi edes sitä matkaa. Mutta hei siinä on RGB valot ja voi pelata Fortniteä.

Mietitäämpäs.

Eikös se nyt nimenomaan isommalla todennäköisyydellä harmita, kun se muovi antaa helpommin periksi ja halkeaa kun tulee joku kolahdus?

Vielä en saanut tiputuksella/kolautuksella muoviin mitään näkyviä vaurioita.

Ja enemmän vituttais naarmut kalliissa metallissa, kun pieni pala pois halvasta muovista.

Ostaakko näppärästi mukana kulkeva käytetty yritysvehje, johon todnäk löytyy viralliset huolto-oppaat, varaosia yms ja jolla saa tehtyä sen minkä tarvitsee ilman säätöjä.

Vaiko jonkun lelukonevalmistajan muovisen pelirimpulan jossa on säästetty joka muovilirpakkeessa, ajurit ja firmware paskaa jotka toimivat ehkä sen mukana toimitetun windowsin kanssa mutta myöhempien tai muiden käyttöjärjestelmien kanssa ei mitään takeita. Akku kestää ehkä sen verran että sen varassa juoksee huoneesta toiseen, ei sillä että sitä huvikseen kantaisi edes sitä matkaa. Mutta hei siinä on RGB valot ja voi pelata Fortniteä.

Mietitäämpäs.

Ei tosin kevyt, mut on tossa Lenovo legion 5 pro:kin, itse lenovolta löytyy suurinosa osista (kiskurihinnoin toki) mutta voit joka ikisen osan tilata kiinasta, vaikka jokaista ruuvia myöden. Tosin niin kyllä varmaan aika monenkin muun läppärin.

Ja kai nyt niissä akku kestää, kun ytimiä on se 2 ja kellot huitelee 1.8ghz

En minä ainakaan omaa peliläppäriä käyttäisi hyötykäytössä enempää kuin olisi pakko. Kokemuksesta sanon. Tuulettimet pyörivät heti, kun jotain vähänkin tekee niin, että koko huone kuulee ja muutenkin ominaisuudet on siihen pelaamiseen suunnattu. Yritysläppärillä on mukavaa puuhailla työhommia, ja tuollainen vähän vanhempi jaksaa Linuxia oikein hyvin.

• Tykkää
Reactions: nnh
Ostin pari kk sitten puolasta käytetyn T460s yritysläppärin hyvin spesifiä käyttötarkoitusta varten, Haiku OS:ia varten, nuo tuon ikäiset Thinkpädit toimii todella hyvin Haikulla.

Vuosikausia ajellu Haikua semmosissa koneissa joissa aina joku laite ei toimi kunnolla tai sitten VM:ssä, josa monesti reson kans ongelmia. Halutti sitten saada ihan sitä varten kunnolla toimiva läppäri.. se tuli suomenkielisellä win10prolla, jolla vain testasin raudan, että toimii ja annoin exoduksen wintoosalle ja Haikua heti tilalle.

Nyt olen sitten Haikua käytelly sitä ihan päivittäin normihommissa ja kyllä se vaan nykyään niihin ainakin itsellä riittää. Ja käyttishän on pirun nopea tuolla raudalla.. :cool:

En minä ainakaan omaa peliläppäriä käyttäisi hyötykäytössä enempää kuin olisi pakko. Kokemuksesta sanon. Tuulettimet pyörivät heti, kun jotain vähänkin tekee niin, että koko huone kuulee ja muutenkin ominaisuudet on siihen pelaamiseen suunnattu. Yritysläppärillä on mukavaa puuhailla työhommia, ja tuollainen vähän vanhempi jaksaa Linuxia oikein hyvin.

Riippuu tosi paljon valmistajasta, kuinka paljon antaa customoida käyriä.

Hauskin tossa tufissa, on täysin vapaat kädet, tuulettimet pyörii 10% 1krpm vaikka olisi 95c lämpöä, jos niin tahtoo

Tosin eipä vielä edes 2k rpm oikein ääntä tule

Edit: riippuen valmistajasta/mallista, menee suuntaan ja toiseen

Riippuu tosi paljon valmistajasta, kuinka paljon antaa customoida käyriä.

Hauskin tossa tufissa, on täysin vapaat kädet, tuulettimet pyörii 10% 1krpm vaikka olisi 95c lämpöä, jos niin tahtoo

Tosin eipä vielä edes 2k rpm oikein ääntä tule

Edit: riippuen valmistajasta/mallista, menee suuntaan ja toiseen
Varmaan Chromic osaa valita sellaisen kannettavan, joka vastaa hänen tarpeitaan ja toiveitaan.

Itse taas en pidä peliläppäriä varsinaisesti kannettavana ollenkaan. Kannettavan tietokoneen pitää olla kompaktin kokoinen ja kevyt, mutta silti rakenteeltaan riittävän jämäkkä. Erillistä näytönohjainta tavalliset Office-sovellukset eivät tarvitse, mutta akkukapasiteetin täytyy riittää koko työpäiväksi.

Laittaisin ite neljä kymppiä lisää tämmöiseen Inrego - käytettyjen IT-laitteiden ja älypuhelinten verkkokauppa 24kk takuulla , tuossa on tuoreempi prossu, Thunderbolt 3, voi latoa edullista muistia -> 32GB asti, halvat osat aliexpressistä/ebaysta.
Siitä olen samaa mieltä, ettei 8GB juotettuna ole oikein tätä päivää. Edullinen muistin lisäys taas onkin kokonaan toinen asia.

Mutta mitä tuohon akkuun tulee niin myyjä lupaa ilmoituksessa vähintään 70% joten sen osalta ei koneen ikää tarvitse katsoa. Jos ei toteudu, tuote ei ole luvattu ja palautus tai vaihto toiseen. Ja kun ikää tuon verran niin eiköhän se akku ole jossain kohden uusittu. Muuten on aika kova lupaus.
Ja en tiedä olenko ainoa asian kanssa(?) mutta itseä ei haittaa/kiinnosta tippaakaan, painaako läppäri laturin kanssa 1.8kg vai 3kg repussa, en kumminkaan sen kanssa lähdössä mihinkään erävaellukselle.
Mitä useammin konetta kuljettaa, sitä varmemmin alkaa haittaamaan. Jokainen 100g on ollut positiivista, mikä vuosien saatossa on koneiden painosta kadonnut enkä edes kuljeta jatkuvasti konetta mukana, en lennä yhtenään, en käy viitenä päivänä viikossa koululla tms.
Toisaalta, kyllä yritysläppäreissäkin on järeää mobiilityöasemaa. Niiden kanssa tilanne onkin eri mutta harva niitä jatkuvasti kantaa mukana.
Muoviahan noi halvemmat on aina joo, mutta eipähän harmita jos kolahtaa johonkin :tup:
Ketjuhan ei ole "käytetty peliläppäri, uhka vai mahdollisuus" joten aika moni tässä ketjussa miettii asiaa aivan eri kannalta. Eli niitä koneita oikeasti kuljetetaan mukana ja riski kolahduksille on todellinen. Otetaan siis kone, jolla homma jatkuu myös vähän suuremmankin kolahtamisen jälkeen.

Mä kalastin täältä IO-tekin palstalta HP840 G9, i7 1255u, 16GB/512GB halvemmalla kuin toi Inrego myy vanhemman Dellin 500GB levyllä. TB4, 5mpix Hello kamera ja aliexpresisstä muutamalla kympillä vielä 5g-kortti sisään. Jos olisin rahamies, laittaisin 2x16GB mutta nyt ei oikein irtoa... mutta on kuitenkin mahdollista kun koneessa on 2 slottia. Suosittelen lämpimästi kiinnostuneita pitämään silmällä mitä herra Goatilla on myynnissä aika ajoin. Vaikka n.150e lisäpanostus on prosentuaalisesti iso ero, se mitä sillä rahalla sitten saa on vielä isompi ero. Pitää vaan olla vähän tuuria matkassa.

Todennäköisesti paskalla 45% NTSC himmeellä näytöllä! Skippaisin jo siksi.

En ole selkeästi puolesta tai vastaan koska olen ostanut sekä käytettyjä yritys- ja peliläppäreitä.
Koska ne kuitenkin ostetaan kotikäyttöön eli niillä aiotaan myös pelata (yleensä vähän vanhempia pelejä), en myöskään ole ollut haeskelemassa pelkällä IntelHD-grafiikkapiireillä varustettuja yritysläppäreitä. Sellaista voisin harkita jos tarvitsisin läppäriä opiskelukäyttöön tai työhommiin, mutta töissä saan tietty sellaiset masiinat työnantajalta.

Kaikkein eniten olen tykännyt yritysläppäreistä, varsinkin Dell, joissa on jonkin sortin erillinen grafiikkapiiri. Esim. edellinen Dell-työläppärini jossa oli 15,6" näyttö (optimikoko minun tarpeisiini) ja jonkin sortin NVidia Quadro GPU jolla pyöri hieman vanhemmat pelit ihan ok, just sellaiset joita olisin voinutkin kuvitella kyseisenkaltaisella käytetyllä läppärillä pelaavani. Mielestäni sain siinä sekä peli- että yritysläppärien edut, eli oli tarpeeksi potkua jonkintasoiseen pelailuun mutta oli samalla yritysläppärin kestävyys, helppo huollettavuus, tuli edelleen BIOS-päivityksiä vaikka kone oli vaikka kuinka vanha, virtalähde ei ollut järkyttävän iso (ei tosin kaikkein pienimpiäkään) ja akunkesto oli ei-pelikäytössä ihan riittävä, jne.

Nykyisin voisin kyllä harkita myös jonkun Intel IRIS XE piirillä varustetun yritysläppärin hankintaa, niissä käsittääkseni pitäisi olla tarpeeksi potkua kevyeen pelailuunkin eli ei ole ihan pakko olla NVidia GPU, jos ei ole tarkoitus hankkia konetta GTA VI ja The Witcher 4 pelaamiseen.

Mutta, joitakin peliläppäreiksi luokiteltavia käytettyjä olen hankkinut enkä vielä kokenut virheostoksiksi. Mietin tässä pojalle uuden läppärin hankintaa (pelailu on tasoa Roblox, Garry's Mod jne. eli eivät välttämättä vaadi niin kovaa GPU-tehoa), en osaa vielä ennalta sanoa päädynkö johonkin käytettyyn peli- vai yritysläppäriin.

Omassa T470:ssä ei Mint suostunut millään ymmärtämään että koneessa on tupla-akku. Paperilla olisi pitänyt toimia, käytännössä oli helpompi napata toinen akku koneesta pois ja yhdellä mennään. Toki kone on kevyempi näin... :geek:

Fedorassahan saa asetuksista latauksen 80%, mutta sepä sekotti X13G1-koneessa akkumittarin totaalisesti.

Dellin systeemi on paljon parempi, BIOS ei välitä käyttiksestä.

Asensinpa juuri X270:een Mintin tilalle Fedora 44 KDE:n ja huomasin, että siitä löytyy Power Management -asetuksen Advanced Settings -kohdasta mahdollisuus asettaa latausprosenttiväli ihan graafisesta käyttöliittymästä käsin:

Fedora 44 KDE - battery charge limit.png

Fedora myös osaa näyttää molempien akkujen tiedot:

Fedora 44 KDE - dual battery.png

Miksi pitäisi ostaa se halvin mahdollinen yrityskannettava, jossa on huono prossu, näytönohjain ja näyttö? Et kai käytettyä autoakaan ostaessasi mene autokauppaan ja osta ekaa Volvo V70:ä katsomatta ensin, onko se hinnat alkaen 2.0D vai R AWD täysillä varusteilla?

Itse läppäriä ostaessani tai valitessani olen suosinut vaihtelevasti IBM:n/Lenovon T- ja X-sarjojen ThinkPadeja ja Dellin D- ja Precision-sarjalaisia kestävyyden ja yleisen toimivuuden takia. Melkein 30 vuoden aikana ainoa, joka itse valitsemistani on hajonnut, oli työläppärinä ollut D620, jossa oli Nvidian juotosviallinen Quadro NVS 110M, jotka ilmeisesti hajosivat kaikki (irvokasta kyllä, saman läppärin integroidulla Intel GMA 950:lla varustetut versiot eivät hajonneet) parin-kolmen vuoden käytön jälkeen. Silloin, kun ei ole ollut mahdollisuutta itse valita, olen joutunut käyttämään työläppärinä myös useampaa Fujitsua, HP:tä, Toshibaa ja myös yhtä Asusta, joista yhteenkään en ollut erityisen tyytyväinen.

Näyttöjen osalta, jos ennen vuotta 2006 halusi hyvällä näytöllä varustetun läppärin, niin käytännössä ainoa vaihtoehto oli IPS-näytöllä varustettu IBM:n T-sarjalainen. Niissä oli myös paremman pään ATI-näytönohjaimet. Lenovo kuitenkin luopui useammaksi vuodeksi IPS-näytöistä IBM:n PC-toiminnot ostettuaan ja siirtyi käyttämään sysipaskoja TN-näyttöjä, IPS teki paluun vasta vuonna 2013 T440s:n myötä. Vuosien 2006-2013 välillä hyviä läppärinäyttöjä oli vähänlaisesti tarjolla, poikkeuksena lähinnä HP:n kalleimpien EliteBookien DreamColor-näytöt (8740w ei kuitenkaan ollut kovin mukava käyttää muilta osin ja siitä hajosi näppis vajaassa kolmessa vuodessa). Joka tapauksessa, kuluttajamalleissa on yleensä kiiltävät paneelit huonolla resoluutiolla ja huonolla värintoistolla sekä usein myös huonoilla katselukulmilla. Kun on aikanaan tottunut IPS-näyttöön, TN:stä tulee vain vihaiseksi. En myöskään pidä OLED-näyttöjä järkevänä vaihtoehtona muuta kuin ehkä pelaamiseen tai videoiden katsomiseen, koska näytöllä, johon on palanut kiinni Outlookin tai Wordin Ribbon tai Windowsin tehtäväpalkki, ei tee sen jälkeen muussa käytössä juuri mitään. Omista aktiivikäytössä olevista läppäreistäni molemmissa on parhaat kokoluokassaan tarjolla olleet näytöt, joista ei tule silmäsärkyä pitkäänkään katsoessa (X270: 12.5" 1920x1080 FlexView IPS, Dell Precision 7770: 17.3" 3840x2160 120 Hz IPS).

Näytönohjaimen osalta, CAD-käyttöön tarkoitetuissa työasemaläppäreissä on kunnolliset näytönohjaimet, esimerkiksi omassa Dell Precision 7770:ssäni RTX A3000 (ollut tarjolla myös RTX A5500:lla varustettuna). Tarvitseeko sellaista, jos läppärillä ei pelaa, onkin sitten kokonaan toinen juttu, koska jopa X270:n integroitu Intel HD 520 riittää käytännössä kaikkeen, mitä läppärin omalla näytöllä tekee, myös HD-videoiden toistoon, varsin mainiosti. Muulle kuin integroidulle näytönohjaimelle on tarvetta lähinnä silloin, jos pelaa tai käyttää useampaa ja/tai korkealla resoluutiolla varustettua ulkoista näyttöä, ja tehonäytönohjain tarkoittaa yleensä myös heikohkoa akkukestoa. Useampaa ulkoista näyttöä käyttäessä käytettyä yrityskannettavaa puoltaa sekin, että erityisesti ennen USB-C -telakoita niihin oli paremmin saatavilla sellaisia telakoita, joihin sai useamman näytön kiinni. Kuluttajaläppäreissä ei ollut telakointimahdollisuutta välttämättä lainkaan, kun yrityskannettavissa oli harvinaista, jos ei ollut. Merkkikohtaisella telakalla voi yleensä myös olla varma siitä, että kaikki toimii ilman ikäviä yllätyksiä.

Erityisesti IBM:n/Lenovon ja hieman vähemmässä määrin myös Dellin etuna on myös se, että kyseiset valmistajat pitävät laitteidensa dokumentaation (myös korjausmanuaalit!) ja saatavilla olleet ajurit ilmeisesti maailman tappiin asti nettisivuillaan eikä niitä tarvitse kaivaa ties mistä, jos sattuu käyttämään 20 vuotta vanhaa läppäriä vielä johonkin tarkoitukseen (kuten vanhoihin peleihin, jotka eivät toimi 64-bittisessä Windowsissa, tai vaikka yhtä vanhan auton vikakoodien lukemiseen merkkikohtaisella lukulaitteella eikä lukusofta toimi XP:tä uudemmissa käyttiksissä) ja joutuu asentamaan käyttiksen uusiksi. Vähintään yhtä tärkeää on se, että valitut komponentit ovat usein laadukkaita ja sellaisia, joihin myöhemmissä käyttiksissä on tuki joko valmiina tai ajurit helposti löydettävissä. Tämä korostuu erityisesti, jos käyttää Linuxia: Intelin WLAN-piireihin ajurit järjestään löytyvät, sen sijaan esimerkiksi Broadcomin kanssa voi olla melko varma, että joutuu säätämään.

Käytettyihin yritysläppäreihin pystyy yleensä myös vaihtamaan uuden akun ilman erikoistyökaluja, vaikka nykyinen trendi valitettavasti onkin, että vähintään ruuvimeisseli tarvitaan joka tapauksessa. Jos läppäriä on tarkoitus käyttää akkuvirralla vähänkään pidempään, se onkin useimmissa tapauksissa välttämätöntä, koska jos konetta on käytetty pari-kolme vuotta päivittäin verkkovirralla eikä asetuksia ole säädetty järkeviksi (esimerkiksi niin, että aloitetaan lataus vasta, kun varaus tippuu alle 50 % ja ladataan vain 80 % asti), akun kunto on siinä vaiheessa jo aivan finaalissa. Käytettyihin yritysläppäreihin uusia akkuja on myös tarjolla varsin pitkään, esimerkiksi kymmenen vuotta vanhaan X270:een uuden akun löytäminen ei ole ongelma.

Tuo "rauta rupeaa suorituskyvyltäänkin olemaan jo mennyttä, vaikkei fyysisesti rikki olisikaan" on hyvin pitkälti riippuvainen siitä, mitä läppärillä tekee ja mitä käyttistä siinä käyttää. Isoin ongelma on tietenkin silloin, jos kyseessä on Ultrabook tai muu vastaava paske, johon muistit on juotettu kiinni eikä pahimmillaan massamuistiakaan pysty vaihtamaan. Esimerkiksi Lenovon T-sarjalaisissa (=muut kuin s-loppuiset) kuitenkin pystyy, ja esimerkiksi vuoden 2012 T430:een (jota käytin vapaa-ajanreissuilla, kunnes löysin halvan X270:n) saa asennettua 16 gigaa muistia. Jos reissaa pelkillä käsimatkatavaroilla ulkomailla ja tarvitsee läppäriä lähinnä netin käyttöön ja sähköposteihin vastaamiseen (tabletit ovat IMHO masokisteille, yhdistävät kännykän ja läppärin huonot puolet), optimaalinen reissuläppäri on 12-13" Lenovon X-sarjalainen tai Dellin 72x0, joka ei paina juuri mitään ja mahtuu junassa tai lennolla economy-luokassakin avautumaan tarpeeksi, mutta jossa kuitenkin on hyvä akkukesto ja hyvä näyttö, kunhan valitsee käytetyistä FHD-näytöllä varustetun yksilön. Windowsin käyttämisessä ei tietenkään ole mitään järkeä, vaan kannattaa asentaa Fedora, Mint tai vaikka Kubuntu, jos ei ole pakottavaa tarvetta jollekin sellaiselle softalle, joka toimii pelkästään Windowsissa.

Jos taas läppäriä käyttää lähinnä kotona tai muuten sellaisiin tarkoituksiin, joissa koolla ja painolla ei ole mitään merkitystä, niin silloin maksimaalisen käyttömukavuuden saa 17" kokoluokassa ja 4K IPS-näytöllä, jolta pystyy lukemaan mukavasti esimerkiksi A4-kokoista PDF-dokkaria kaksi sivua vierekkäin koko näytön näkymässä tai yksi kokonainen sivu näkyvillä + vieressä tekstinkäsittelyohjelma.

Minkä tahansa halpisprossulla (< i5), liian vähällä muistilla ilman laajennusmahdollisuutta (< 16 GB), epätarkalla näytöllä (14" tai pienempi: FHD minimi, 15" tai suurempi: 3K minimi, mieluiten 4K) tai TN-paneelilla varustetun läppärin jättäisin ostamatta, samoin kuin sellaiset, joihin ei ole järjellisellä vaivannäöllä mahdollista vaihtaa akkua. Samoin välttäisin sellaisia, joissa ei ole normaalikokoista HDMI- tai DisplayPort-liitäntää tai mahdollisuutta kytkeä ulkoista näyttöä USB-C:llä, koska mini/mikrokokoiset versiot näyttöliitännöistä vaativat adapterin eivätkä muutenkaan kestä jatkuvaa käyttöä (Asus UX31 muuttui työkäytössä käyttökelvottomaksi, kun micro-HDMI hajosi). Jos myyjältä ei saa tietoa akun wear levelistä, niin se on myös yleensä merkki siitä, että akku ei kestä juuri minkäänlaista käyttöä.

Katsellut tätä, eli Latitude 9430 32gb 480gbssd

Lähinnä puolisolle/tyttärelle yhteiskäyttöön.

Oisko parempaa hintalaatusuhdetta? Vähän kelkasta tippunut läppärien kanssa

Statistiikka

Viestiketjuista
315 402
Jäsenet
85 091
Uusin jäsen
Doccc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom