Kyllä noilla mun käsittääkseni on jonkunlainen appi ulkona. Firma on tuttu muista yhteyksistä, niin en sen tarkemmin tiedä.Onko heillä siis joku appis tms mitä voisi jo kokeilla esim Helsingissä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Kyllä noilla mun käsittääkseni on jonkunlainen appi ulkona. Firma on tuttu muista yhteyksistä, niin en sen tarkemmin tiedä.Onko heillä siis joku appis tms mitä voisi jo kokeilla esim Helsingissä?
Fillarifoorumilta itse bongasin Oruxmpapsin. Sitä oon itse käyttänyt, tosin en offlinessa mutta sekin siitä löytyy.Mitäs ohjelmia porukka käyttää metsässä retkeillessä off-line tilassa? Eli pitäisi olla karttojen esilataus, reittien suunnittelu. Reitin tallennuksesta plussaa. Saa olla maksullinen.
Ideana olisi siis laittaa vanha, arvoton puhelin ilman sim-korttia maastopyörän tankoon tai retkihousun taskuun, ettei tarvitse pelätä paremman puhelimen puolesta. Tiedän, että MTK kartat saa ilmaiseksi vaikka täältä: Maastotietokanta Garmin-navigaattoreille ja Androidiin Mutta en saanut karttaa näkymään kummassakaan kokeilemassani androidissa.
Garminin GPS laite löytyy, mutta kun sen näyttö on niin umpisurkea, ettei siitä etenkään pyöräillessä näe mitään.
Oruxmaps ja nuo maanmittauslaitoksen kartat on toimineet ihan siedettävästi android laitteilla. Vähän raskas se kyllä on.Mitäs ohjelmia porukka käyttää metsässä retkeillessä off-line tilassa? Eli pitäisi olla karttojen esilataus, reittien suunnittelu. Reitin tallennuksesta plussaa. Saa olla maksullinen.
Ideana olisi siis laittaa vanha, arvoton puhelin ilman sim-korttia maastopyörän tankoon tai retkihousun taskuun, ettei tarvitse pelätä paremman puhelimen puolesta. Tiedän, että MTK kartat saa ilmaiseksi vaikka täältä: Maastotietokanta Garmin-navigaattoreille ja Androidiin Mutta en saanut karttaa näkymään kummassakaan kokeilemassani androidissa.
Garminin GPS laite löytyy, mutta kun sen näyttö on niin umpisurkea, ettei siitä etenkään pyöräillessä näe mitään.
Fillarifoorumilta itse bongasin Oruxmpapsin. Sitä oon itse käyttänyt, tosin en offlinessa mutta sekin siitä löytyy.
Ja bonuksena vielä jos asut jollakin MTB-kartan alueella saat pyöräilykartat helposti.
Varsinaisesti tarkkuudella ei ole mitään väliä, kunhan parinsadan metrin säteellä pysyisi mukana menossa. Yhteys satelliitteihin ei vain saisi katkeilla, kun kerran olisi löytynyt.Ilman simmiä noi puhelimet on vaan aika hanurista oikeisiin gepseihin verrattuna. Se A-GPS jeesaa ihan helvetisti satelliittien löytymisessä ja ylipäätään paikannustarkkuudessa.
Ite mietin tota samaa ja päädyin hakemaan monsuuninkestävän telineen omalle luurille, kaikki pelaa ja iso näyttö ym.
Kivana bonarina on sit se puhelinkin mukana hätätilanteen varalta.
Varsinaisesti tarkkuudella ei ole mitään väliä, kunhan parinsadan metrin säteellä pysyisi mukana menossa. Yhteys satelliitteihin ei vain saisi katkeilla, kun kerran olisi löytynyt.
Täytyy kokeilla tuota Oruxmapsia ja MTK karttoja. Tosiaan Locucsella en saanut niitä toimimaan.
En vaan saanut mtk karttaa näkymään. Lataus meni ok ja ohjelman asetuksissa sen sai valittua, mutta ei vain tullut karttapohja näkyviin. Ja tosiaan kahdella eri puhelimella kokeilin.Locus mapsia itse käytellyt Maanmittauslaitoksen ja Kapsin wms-tasojen latailuun. @Pow_82 mikäs siinä sulla mätti?
Oletko kokeillut Kapsin karttoja? Ne taitaa Locuksesta löytyä vakiona. Offlineen ladattavan materiaalin pystyy aika helposti määrittelemään.En vaan saanut mtk karttaa näkymään. Lataus meni ok ja ohjelman asetuksissa sen sai valittua, mutta ei vain tullut karttapohja näkyviin. Ja tosiaan kahdella eri puhelimella kokeilin.
Täytyy kokeilla tuota Oruxmapsia ja MTK karttoja. Tosiaan Locucsella en saanut niitä toimimaan.
Matkapuhelinverkon avulla paikantaminen toimii kyllä oikein koomisesti saaristossa ja missä nyt ikinä on vain yksi masto kuuluvissa. Ensin puhelin ilmoittaa että ollaan vieläkin siellä kaupungissa, jossa karttaa sattui viimeksi katsomaan. Seuraavaksi se kertoo, että ollaan kaksi kilometriä merelle päin tuolla saaressa, johon se ainoa masto on pystytetty. Joskus sitten parin minuutin päästä on tarjolla oikea paikka kun satelliitit ovat löytyneetPuhelimen sim-kortti lähinnä saattaa nopeuttaa sitä paikannuksen käynnistymistä kun tukiaseman tarkkuudella löytää alle sekunnissa sen sijainnin. Muuten siinä voi mennä minuutti parikin. Kun sijainti on löytynyt niin sen jälkeen ei taida enää matkapuhelinverkko parantaa tarkkuutta eikä vaikuttaa siihen miten nopeasti seuraa paikannus kun liikkuu.
En vaan saanut mtk karttaa näkymään. Lataus meni ok ja ohjelman asetuksissa sen sai valittua, mutta ei vain tullut karttapohja näkyviin. Ja tosiaan kahdella eri puhelimella kokeilin.
Locus Map käsittääkseni käyttää offlinekarttojakin. en ole testannut kuin online-käytössä. Mulla on tossa MML pohjalla ja seuran maat tulevat omalle layerille siihen päälle wms-sourcesta.Osaisiko joku suositella sovellusta, johon saisin offline-kartat Suomeen (esim. Maanmittauslaitoksen tiedoston).
Locus Map käsittääkseni käyttää offlinekarttojakin. en ole testannut kuin online-käytössä. Mulla on tossa MML pohjalla ja seuran maat tulevat omalle layerille siihen päälle wms-sourcesta.
Sain maanmittauslaitoksen aineiston pohjalta luodun maastokartan kiinteistörajoineen toimimaan Locus maps ohjelmassa. Karttatiedoston pitää sijaita Locus/mapsVector kansiossa, tai sen sisälle luodussa alakansiossa. Locus ei osaa näyttää karttaa oikein, ellei sen lisäksi asenna erillisiä teemoja. Ne saa ladattua samasta kartat.hylly.org/ osoitteesta ja ladatut zip tiedostot pitää purkaa Locus/mapsVector/_themes kansioon. Locuksessa teeman saa valittua ulkoisten teemojen alta. Liitän alle kuvaruutukaappauksen.
Vertailin pikaisesti teemojen eroja. Peruskartta.zip teemalla näkyy maastokartta kiinteistörajoineen. (Peruskartta_v3.zip näkymässä ei näkynyt kiinteistörajoja.) Tiekartta.zip tuntui toimivan vähän takkuisesti, mutta en käytä maanmittauslaitoksen karttoja muutoinkaan tiellä liikkumiseen.
Puritko sen teemapaketin oikeaan paikkaan? Tiedostopolun pitäisi näyttää tältä:Teen uusimmalla versiolla juuri noin, eikä näy kuin pelkkiä ruutuja. Teemoja ei tule Locukseen valittavaksi ollenkaan. Ainoastaan sisäiset teemat tulevat näkyviin. Kartta sinänsä vissiin latautuu, mutta kun teemaa ei saa käyttöön, ei karttakaan toimi. Mikä avuksi?
Onko kellään tullut vastaan softaa puhelimeen (saa maksaa rahaakin) josta sais helposti sijaintitiedot ulos esim. dxf:nä? GPX on kiva mutta siinä on aina kauhea duuni vääntää sopivaan muotoon.
Joo nielaisee. No onko heittää joku helppo tapa dumpata 100-1000 pistettä kerralla GPX:stä sinne? Otetaan vastaan...
Helpottais kun on paljon juttuja missä karkea tarkkuus riittää eikä tarvii kymppitonnin gepsiä
Miten saan Locus mappiin järvien syvyyskäyrät?
Kääntyskö toi myös androidille? Tein muutama vuosi sitten Muikku nimisen sovelluksen jotta saan ne liikenneviraston merikortit kalahommiin itselleni - nuo on täällä seudulla paremmat kuin yksikään vektorikartta ja ilmaisena softani on varsin hyvä hintalaatusuhteeltaan. Löytyy play storesta.En tiedä ratkaiseeko tuota ongelmaa, mutta tein kesälomalla Kartasto-nimisen sovelluksen joka näyttää ilmaiseksi monia maastokarttoja ja myös lataa niitä offlineen. Löytyy App Storesta ilmaisena.
Käyttökokemus mobiilissa ainakin ala-arvoinen.www.paikkatietoikkuna.fi tarjoaa lyhyesti sanottuna vaikka mitä Suomesta
Tv. Nimim. 8v foorumilla