- Liittynyt
- 08.04.2017
- Viestejä
- 1 298
Aivan mahtavia varsinkin nuo vanhimmat Karpon videot. Suomi oli kovin toisenlainen 80/90-luvuilla ja pienen kansalaisen puolestapuhujalle oli tarvetta. Tänne voisi koota parhaat palat ja ajatukset siitä ajasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja Karpolla on ollut Enska Itkosen ohella merkittävä rooli Suomen liikennekulttuurin parantamisessa. Suomessa kuoli liikenteessä toistatuhatta henkeä per vuosi joskus 1970-luvun alussa. Siitä se sitten alkoi vähenemään monesta syystä, joista kyseiset herrat ovat yksi ja esimerkiksi turvavyöpakko toinen.
Ja Karpolla on ollut Enska Itkosen ohella merkittävä rooli Suomen liikennekulttuurin parantamisessa. Suomessa kuoli liikenteessä toistatuhatta henkeä per vuosi joskus 1970-luvun alussa. Siitä se sitten alkoi vähenemään monesta syystä, joista kyseiset herrat ovat yksi ja esimerkiksi turvavyöpakko toinen.
Ja olihan pysähtyminenkin vähän erilaista sen ajan rumpujarruilla ja renkailla, ja passiivinen turvallisuus vähän eri tasolla kuin tämän päivän autoissa. "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysäys."Ei ne onnettomuudet mistään 0-100 sekunneista kiinni ole. Kyllä autot 70-luvulla oli jo hyvinkin pirteitä kulkemaan ja varmasti kaikilla yli satasen nopeudet tauluun saatiin. 60-luvulla vielä pääasiassa hevosilla kuljettiin.
Tiet 60-70 luvuilla oli vielä suurilta osin mutkaisia hiekkateitä, jotka oli omiaan lisäämään onnettomuuksia.
Ei ne onnettomuudet mistään 0-100 sekunneista kiinni ole. Kyllä autot 70-luvulla oli jo hyvinkin pirteitä kulkemaan ja varmasti kaikilla yli satasen nopeudet tauluun saatiin. 60-luvulla vielä pääasiassa hevosilla kuljettiin.
Tiet 60-70 luvuilla oli vielä suurilta osin mutkaisia hiekkateitä, jotka oli omiaan lisäämään onnettomuuksia.
Off-topiciksi nyt menee, mutta 1960-luvulla ja aiemmin keskimääräisen suomalaisen autossa tuskin oli teholukemat lähellekään nykypäivän autojen tehoja. Eli vaikka nopeusrajoituksia ei ollut, ei joku Lada ja muut pikkuautot ompelukoneen moottorilla ihan äkkiä kiihtynyt huimiin lukemiin.
Viittasinkin vain siihen, että että aikanaan oli aika eri asia olla ilman nopeusrajoituksia kuin mitä se olisi nyt. Autoilla ei päässyt yhtä kovaa kuin nykyään eikä teillä voinut ajaa. 70-luvullahan ne rajoitukset sitten tulivat.
Onnettomuuksia toki sattui ja liikenneturvallisuutta olikin syytä parantaa.
Mille alelaarin vhs kaseteille lie aikanaan kuvannutkin nuo, kun noissa parhaissa mainitsi, että 25v säilytys oli pilannut osan nauhoista.
Eikä siinä minkäänlaista riskinottoa ollut. Ja Karpo ei arvottanut haastateltaviaan liian suuriilla linjoilla, vaan jos koki, että jokin oli vialla ja epäoikeudenmukaista, hän tarttui siihen. Oli haastateltava tai asia sitten muiden mielestä kuinka vähäpätöinen tahansa.Se sääntö-suomi yritti olla sellainen mutta aika keksimällä keksittyä itkua siinä oli.
Niin voi, mutta ainakin tällä haavaa siitä puuttuu ammattitaito ja tietynlainen pyytettömyys. Näkisin, että Karpo 2.0:n olisi työskenneltävä todennäköisesti lahjoitusrahalla, jotta voitaisiin varmistaa reportaasien jatkuva oikeellisuus ja minimoida sensuurin mahdollisuus. YouTuben varaan ei ainoana julkaisukanavana tällaisessa kannata ikinä laskea, se on selvä.Nykyisessä somemaailmassa jokainen voi olla oman elämänsä karpo ja yrittää hakea julkisuutta vääryyksilleen. Voisihan tuossa jollekin tubaajalle olla mainio paikka, kun alkaisi karpoilemaan.
Ongelma uuden Karpon löytämisessä ei ole pohjimmiltaan kanavien nihkeydessä (televisiolla sinällään on merkitystä vain iäkkäämpien tai Internetiä hyvin rajoittuneesti tiedonlähteenä käyttävien ihmisten tavoittamisessa), vaan siinä, että kukaan ei halua valita Karpon mutkikasta tietä. Sen sijaan meillä on joku Arman Alizadin tyyppinen nyrkkimagneetti, joka menee kyynelehtimään rikollisjengiläisten kanssa ja kokee jotain kosmopoliittista maailmantuskaa.
Taitaa alla syys Karpossa, ei Katsomossa. Mies kyrpiintyi koko MTV kanavaan kun lopetti shown eikä suostunut antamaan mitään jatkoja. Nuo ohjelmat ovat miehen oman tuotantoyhtiön ohjelmia, ei MTV:n. Katsomon klipit lienee noista Karpon parhaista.On kyllä häpeällistä, että kaikkia karpoja ei ole tuotu vaikka katsomoon saataville. Jostain syystä edes noita parhaita ei siellä ole saatavilla. Ainoastaan muutama klippi. Ehkä karpon pitää kuolla, että kiinnostus moiseen heräisi.
Mille alelaarin vhs kaseteille lie aikanaan kuvannutkin nuo, kun noissa parhaissa mainitsi, että 25v säilytys oli pilannut osan nauhoista.
Tässä pätkä tuosta episodista:Tuota dokumenttielokuvaa odotellessa. Karpo. Vielä kerran.
Nykyisin nettiaikakaudella viranomaisten hölmöntölväykset on helpompi tuoda julki, niin en itse näe kovin suureksi puutteeksi, vaikkei Karpolle seuraajaa ole saatukaan.
Itselle jäänyt Karposta mieleen parhaiten Esa Halttusen (nykyinen Veekmas Oy, pohjoismaiden ainoa tiehöylävalmistaja) tapaus. Eli se jossa Halttusen piti hölmölän pykälien takia rahdata tukkia ja tiehöyliä moneen kertaan edestakaisin Ruotsin, hölmölän ja Neuvostoliiton väliä
Tässä pätkä tuosta episodista:
Tiehöyliä Neuvostoliittoon
Hannu Karpon ohjelmassa tutustutaan kiteeläiseen yrittäjään Esa Halttuseen, joka on joutunut kehittämään monimutkaisen järjestelmän voidakseen viedä Ruot...elavamuisti.fi
Tuolta Elävämuisti sivustolta löytyy hyvänlaatuisia klippejä, ilmeisesti suoria skannauksia digimuotoon alkuperäisiltä filminauhoilta. Kaikki Youtubessa olevat yksittäiset videot on jotain 240p videokasettikuraa jotka on pyöriny netin uumenissa toistakymmentä vuotta.
En usko, että Karpoa on ikinä edes kuvattu filmille. Eiköhän se ole mennyt samoin kuin Speden tuotannossa, että kasetille kuvattiin. Joten hyvää laatua ei ole saatavilla.
Jos näitä löytyy jostain katottavaks,niin linkkiä kehiin..YLE Elävä Arkisto?
Karpolla on myös oma virallinen kanava, jonne näyttää sisältöä tippuvan tasaiseen tahtiin.
Karpo Official
Hannu Karpon ja hänen tuotantoyhtiön Pallosalama Oy:n virallinen Youtube kanava. Täällä julkaistaan Karpon ohjelmia - klassikoita ja yllätyksiä. Pysy asiassa...www.youtube.com