Ratkaistu Kannettavan akku kuollut?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Ostin uuden läppärin ja vanha on ollut kaapissa ainakin vuoden.
Se on vuoden 2014-2015 Asus UX305F. Ajattelin laittaa sen myyntiin tai kunnostaa johonkin käyttöön.
Siinä on vaan akku tilassa 0% ja ei lataa.

Onko se päässyt tyhjenemään täysin nollille ja saako sen ollenkaan henkiin enää?

Katselin, että 30€ on halvin akku Aliexpress, ja sitä ei toimiteta. 45€ akkua toimittavat, mutta siihen hintaan saa melkein Amazon.de bulkkiakkuja (37-60€, toimitus on vaan ongelma). Nähtävästi paras olisi 45€ tarvikeakku Puolasta, jos lähettävät ja 55€ sama akku akkusaitilta, ja ne lähettävät kyllä.

Kannettava vaan on elämää vanhempi ja oli muutenkin menossa myyntiin.

Ensijaisesti kiinnostaa tavat, jolla akkuun saisi eloa, mutta myös mielipiteet, kannattaako koko homma ollenkaan.. Siellä on dual core (0.8GHz base, up to 2GHz), 8GB DDR3 RAM, 240GB SATA SSD - mutta se on metallia ja full hd IPS ja toimiva näppäimistö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 056
Itse painin saman ongelman kanssa vanhan Dell Latituden osalta. Päätin, että nakkaan koneen roskiin kun akun hinta on sama kuin mitä koneesta voi hyvällä tsägällä ikinä saada.
 
Liittynyt
07.05.2017
Viestejä
49
Itse ostin juuri 2017- vuoden MSI-läppäriin uuden akun ( jo toistamiseen), se saapui pari viikkoa sitten ja olen sitä tuossa testaillut, toistaiseksi ainakin ihan OK. Hintaa tuli 52 euroa, edellinen Jimmsiltä yli 80 euroa ja kesti vajaat kaksi vuotta. Alkuperäinen kesti kolmisen vuotta (ja oli selvästi turvonnut pulleaksi). Eli tuurikauppaa tuntuu olevan.

Kauppa mistä nyt ostin on: Asus UX305FA Replacement Laptop Battery | Low Prices, Long life (et kertonut akkutyyppiä mutta katsele tuolta.)

On olemassa sovelluksia/hardista pc:lle joilla pääsee kiinni irrotetun akun tilatietoihin ja manipuloimaan niitä jolloin nollatilassa olevan ei-latautuvan akun voi saada pelittämään.
Softalla/kytkentäboxilla oli kova hinta ja lisenssimaksu (monta sataa) enkä tiedä tuollaista Suomessa kenenkään käyttävän, törmäsin juutuubissa videoon kun googlettelin oman läppärini akun sippaamiseen ratkaisua.

Työssäni jouduin litiumakkuja (kapasiteetti kWh-luokkaa) huoltamaan/korjaamaan ja suorittamaan sertifikaatit ko. työhön määräajoin, joten minulla on litiumakkuhin suuri kunnioitus, en suosittele omin päin kajoamaan niihin jollei aivan tarkasti tiedä mitä tekee.
Suuttuessaan akut (jo niinkin pienet kuin läppärin akku) voivat pahimmoillaan polttaa kämpän/tappaa asukin myrkylliseen kaasuun.

Mitä tuohon läppäriin tulee, eikö se ole vielä ihan toimiva peli. Itselläni on pari vuotta vanhempi läppäri harrastekäytössä ja pyörittää tarvittavia softia ihan sujuvasti (arduino IDE, tekstieditorit ym).
Jos windows on vanha/tökkii niin joku kevyt linux voi pyöriä paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Itse ostin juuri 2017- vuoden MSI-läppäriin uuden akun ( jo toistamiseen), se saapui pari viikkoa sitten ja olen sitä tuossa testaillut, toistaiseksi ainakin ihan OK. Hintaa tuli 52 euroa, edellinen Jimmsiltä yli 80 euroa ja kesti vajaat kaksi vuotta. Alkuperäinen kesti kolmisen vuotta (ja oli selvästi turvonnut pulleaksi). Eli tuurikauppaa tuntuu olevan.

Kauppa mistä nyt ostin on: Asus UX305FA Replacement Laptop Battery | Low Prices, Long life (et kertonut akkutyyppiä mutta katsele tuolta.)

On olemassa sovelluksia/hardista pc:lle joilla pääsee kiinni irrotetun akun tilatietoihin ja manipuloimaan niitä jolloin nollatilassa olevan ei-latautuvan akun voi saada pelittämään.
Softalla/kytkentäboxilla oli kova hinta ja lisenssimaksu (monta sataa) enkä tiedä tuollaista Suomessa kenenkään käyttävän, törmäsin juutuubissa videoon kun googlettelin oman läppärini akun sippaamiseen ratkaisua.

Työssäni jouduin litiumakkuja (kapasiteetti kWh-luokkaa) huoltamaan/korjaamaan ja suorittamaan sertifikaatit ko. työhön määräajoin, joten minulla on litiumakkuhin suuri kunnioitus, en suosittele omin päin kajoamaan niihin jollei aivan tarkasti tiedä mitä tekee.
Suuttuessaan akut (jo niinkin pienet kuin läppärin akku) voivat pahimmoillaan polttaa kämpän/tappaa asukin myrkylliseen kaasuun.

Mitä tuohon läppäriin tulee, eikö se ole vielä ihan toimiva peli. Itselläni on pari vuotta vanhempi läppäri harrastekäytössä ja pyörittää tarvittavia softia ihan sujuvasti (arduino IDE, tekstieditorit ym).
Jos windows on vanha/tökkii niin joku kevyt linux voi pyöriä paremmin.
Tämä se kai olisi ja tuolta olisi 50.5€ posteineen..


En tuota itse ajatellut mitenkään räpeltää, korkeintaan ottaa irti ja laittaa takaisin. Tai pitää yön yli laturissa, niinkuin olen nyt tekemässä.

--

Windows tökkii ehkä (ei käytössä pariin vuoteen), mutta Linux Mint on asennettu laturin varassa ja toimii hyvin. Ihan käyttökelpoinen on vielä. Ja on käyttökelpoinen jollekin mummolle nettipankkiin, niin saatan ihan lahjoittaa pois. Tämä on vaan niin hyvä, että harmittaisi heittää se romukoppaan.

edit: koetan nyt myydä sitä halvalla ja jos ei onnaa, niin lahjoituksena lähtee eteenpäin. Valitan, pitäähän tällä(kin) perustella uusi ostos..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 070
Omallakin sukulaisella oli akku vanhassa läppärissä ihan viimeisillään ja aiheutti kaikenlaista.
Kävin sitten ottamassa akun kierrätykseen ja katsottiin paikka missä makselee laskut ja lukee iltalehdet virtajohto paikallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Omallakin sukulaisella oli akku vanhassa läppärissä ihan viimeisillään ja aiheutti kaikenlaista.
Kävin sitten ottamassa akun kierrätykseen ja katsottiin paikka missä makselee laskut ja lukee iltalehdet virtajohto paikallaan.
Tätä viestiä on muokattu, ja otan vähän sanojani takaisin. Nykyisessä rahallisessa tilanteessa koetan parikymppiä (32€) tuosta saada ja jos ei myy, niin vien lahjoitukseen. Tuli yllättäviä menoja ja vaikken pikavippejä tarvitsekaan, niin uudet laitteet vaatii "veronsa".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
470
Oman vanhan Asus läppärin, olen itse joutunut "kalibroimaan", lukemattomia kertoja. Akun kuluma on (HWMonitorin mukaan) ollut välillä, muka reilusti yli 70%.
Virtajohto & akku irti ===> Pidetään poweria pohjassa joku 60 - 90 sekuntia ===> Akku & virtajohto takaisin ===> Kuluma onkin yhtäkkiä alle 20%. Että joo.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Onko se päässyt tyhjenemään täysin nollille ja saako sen ollenkaan henkiin enää?
Monesti powerin turvapiiri kytkeytyy päälle, liikaa purkautunut LiIon saattaa olla arvaamaton.

Jännite kannattaa tarkistaa esim Linux mint mate versiossa on kätevä apletti joka kertoo kondiksen, myös joissain muissa distroista löytyy esim. ubuntu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Monesti powerin turvapiiri kytkeytyy päälle, liikaa purkautunut LiIon saattaa olla arvaamaton.

Jännite kannattaa tarkistaa esim Linux mint mate versiossa on kätevä apletti joka kertoo kondiksen, myös joissain muissa distroista löytyy esim. ubuntu.
Tätä mietin, mutta ei se siitä lähde, kun ei koko viikonlopun oltua laturissa herännyt. Enkä täällä saamani palautteen perusteella lähde kokeilemaan mitään kikkoja tämän kanssa.

--

Tämän ongelman ratkaisuksi tuli sitten pistää läppäri myyntiin eteenpäin. Uusi akku olisi ollut liian kallis. Valitan.
Kiitos kaikille osallistuneille.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 268
Viestejä
4 231 375
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom