Kannattaako vaihtaa ilmajäähdytys nestejäähdytykseen?

Liittynyt
22.04.2017
Viestejä
28
Mietintäni olisikin nyt tämmöinen, että itsellä X58 (Asus P6T WS Pro) emossa X5650 kellotettuna @4,00GHz ja jäähdyttimenä toimii Noctua nh-u9b se2.

Ajatus olisikin vaihtaa jäähyni Fractal Design Celsius S24 tai S36.

Mahtaako tästä vaihdosta olla oleellista hyötyä lämmön ja melun puolesta?

Otetaan vastaan hyviä käytännön vinkkejä vastaan aiheesta olivat ne sitten positiivisia, taikka negatiivisia. ;)
 
Ottaisin 360mm ihan tulevaisuutta silmälläpitäen. Jos sinulla on laadukas ilmajäähy niin lämmöt on suht samoissa..ehkä +5c vrt aio:hon. Laadukas aio on toisaalta erittäin hiljainen. Yleisesti ottaen vesi on viileämpi. Iso ilmajäähy on melkoinen möhkäle kuiten. Itse tykkään värkätä noilla aio systeemeillä. On cpu ja gpu omillaan.
 
en lähtis hirveästi panostamaan jäähdytykseen jos prossu maksaa 25€

cpu lappingilla varmaan sais lämpöä alemmas pari astetta.
 
Nh d-15 on luultavasti halvempi ja hiljaisempi kuin noi AIO:t. Vesileluissa on järkeä suorituskyvyn kannalta vasta kun mennään tuota kalliimpiin virityksiin (custom loop). Tietty jos ledit kiinnostaa tai on tullu valittua pieni kotelo, niin hyvät vaihtoehdot on vähissä.
 
Kyllä AIO:t stock coolerin jälkeen on näyttävän näköisiä vehkeitä, mutta satasella ja ali saanee hiljaisia ja tehokkaampia (tai yhtä tehokkaita) ilmajäähyjäkin. Eikä tarvi murehtia vesivahingoista tai pumppuvioista. Jos koppaan vaan mahtuu, niin hyvä ilmajäähy saa täältä äänen.
 
Nh d-15 on luultavasti halvempi ja hiljaisempi kuin noi AIO:t. Vesileluissa on järkeä suorituskyvyn kannalta vasta kun mennään tuota kalliimpiin virityksiin (custom loop). Tietty jos ledit kiinnostaa tai on tullu valittua pieni kotelo, niin hyvät vaihtoehdot on vähissä.
IMO väärin. Ongelma on siinä, että vaikka hommaisi jonkun hyvän AIO:n, niin sen tehoista ei ole käytännössä hyötyä on se kuinka tehokas tahansa. Vaikka hommaisit tuolle kivelle custom loopin 9x120 patterilla, niin et tule "saavuttamaan" mitään järisyttävää. Minun testeissäni mm H150i on ollut suosittelun arvoinen varsinkin silloin kun sitä sai 130€ vs 100€ NH-D15.

Ja huom AP:llä ei ole top end cooleria, mutta sillä ei ole merkitystä - riittävä on riittävä ja "järkeä" näissä vesileluissa on aika rajoitetusti. Tehoa kuitenkin enemmän puhtaasti ilmalla.
 
Minun testeissäni mm H150i on ollut suosittelun arvoinen varsinkin silloin kun sitä sai 130€ vs 100€ NH-D15.
Miksi? Mitä netin testejä kävin läpi, niin se on parhaimmillaankin vain yhtä tehokas kuin toi noctuan mötkö, ollen poikkeuksetta sekä kalliimpi että vikaherkempi vaihtoehto, jota on lisäksi käytännössä mahdotonta huoltaa takuuajan umpeuduttua.
 
En ole testejä nähnyt jossa NH-D15 olisi ollut tehokkaampi ja ero tulee parhaiten esille kuumilla kivillä kuten esim 9900K, jolle kumpikaan ei ole oikein "riittävä" kun deliddaa ja vaihtaa pastet. Oikeastaa em kivi on ainot, jolla on ollut oikeasti custom loopistakin "hyötyä" eli on kyennyt saavuttamaan kovemmat kellot vedellä kun ilmalla mm juurikin EK direct die mountin takia. 9700k tuli asenneltua viimeksi tuolle H150i:lle ja se oli kyllä parempi ja hiljaisempi sekä mahdollisti paremmat lämmöt kuin NH-D15. Äänen vaihtelut ovat pienempiä nesteellä kun ilmalla. Vaikka nuo ilmamöröt ovatkin hyviä, on tuo tasaisempi ja rauhallisempi balanced mode H150i subjektiivisesti parempi ja tosiaan hinnan ollessa tuo 130€ parempi vaihtoehto.
 
Yleisesti ottaen vesi on viileämpi. Iso ilmajäähy on melkoinen möhkäle kuiten.
Kerrataanpas perusfysiikka:
Onko se jäähdytyskenno jossain kylpyammeessa/vessanpöntössä juoksevassa vedessä?
Ei ole, vaan se on ilmassa aivan samoin kuin minkä tahansa jäähyn rivasto ja sen täytyy haihduttaa lämpö ilmaan.
Se vesi on siinä vain väliaikainen lämmönvarastointi/siirtoaine, eikä lämpökapasiteettiaan lukuun ottamatta pysty jäähdyttämään yhtään mitään.

Eikä keskiverron muotivesiletkujäähyn slimmissä kennossa ole sitä lämpöä ilmaan haihduttavaa pinta-alaakaan mitenkään erikoisesti.
Jonkin slimmin 240/280mm kennon tilavuuskokohan ei itse asiassa ole yhtään high end lämpöputkijäähyjen rivastoa isompi.
Eli vähän hankala siihen on mahduttaa jotain superisoa lämmön haihdutustehoa.

Ja siinä missä laadukkaissa lämpöputkijäähyissä se tuuletin (tai kaksi) on yleensä korkeintaan keskinopeuksinen, vesiletkujäähyissä se on yleensä nopea tai hyvin nopea.
Jolla kyllä saa komeita markkinointilukuja.
Mutta ainoa ei ennnätystehtailijalle merkityksellinen jäähdytysteho on suhteutettuna meluun.
(+yhtä nopealla propellilla lämpöputkijäähyjen rivastonkin jäähdytysteho kasvaisi)

Jossa vesiletkujäähyt pumpulla lisä-äänilähteenä ja useampine tuulettimineen aloittavat takaa-ajoasemasta.
Se useampi tuuletinkaan ei helpota yksittäisen tuulettimen työtaakkaa paineen tuottamiseksi ilman painamiseksi kennosta läpi.
Siinä missä useamman tuulettimen lämpöputkijäähyissä tuulettimet ovat "sarjassa" jakaen paineentuoton työtaakkaa.
Ei olekaan ihme että kun mitataan oikeata jatkuvan rasituksen jäähdytystehoa suhteutettuna meluun vesiletkujäähyt eivät näytäkään enää niin loistavilta.

Vesiletkujäähyjen ainoa automaattinen/selvä etu on veden lämpökapasiteetin kyky hidastaa lämpöjen nousua lyhyessä rasituspiikissä, jossa ei vielä testata oikeata lämmön ilmaan haihduttamistehoa.
Jatkuvassa jäähdytystehossa oikeasti paremmat kennot ovat samojen fysiikan lakien takia nekin isoja ja raskaita möhkäleitä.
Joku paksu kenno vielä tarvitsee vahvat tuulettimetkin.



Kyllä AIO:t stock coolerin jälkeen on näyttävän näköisiä vehkeitä, mutta satasella ja ali saanee hiljaisia ja tehokkaampia (tai yhtä tehokkaita) ilmajäähyjäkin.
Alle 50€ Scythe Mugen 5 haastaa täysillä ison osan vesiletkujäähyistä.
Tuossa 150€ Corsair H115i tuskailee sitä vastaan jäähdytystehossa per melu, varsinkin kellotetulla prossulla:
Corsair H115i RGB Platinum Liquid CPU Cooler Review


Mutta joo, direct die jäähdytyksessä voin hyvin kuvitella että toi D-15 vähän kärsii, kun lämpöputkista kontaktissa lämmönlähteen kanssa on n. 1 kpl, siinä missä tommosen AIO:n jäähdytysala on paljon pistemäisempi.
NH-D15 ei ole direct touch jäähy, niin kyllä sitä lämpöä johtuisi viereisiinkin lämpöputkiin.
 
Kerrataas vielä sitten vähän lisää. Kyseisen jäähyn (H150i) tuulettimet on yksiä kiistatta markkinoiden parhaita propelleja imo parempia kun yhdetään noctuat. Käytän itse 480 kennossa em propelleja (ML120 PRO 120mm PWM Premium Magnetic Levitation Fan) ja siksi tuo H150i hinta tuntuu niin kohtuulliselta, kun flektien arvo on jo ~50€.

Kennon paksuus/FPI/Pinta-ala ei yksin ratkaise mitään ja näin kokonaisuus vain ratkaisee. Ainot kiistaton fakta AIOn tai minkä tahansa nestejäähyn heikkous on juurikin liikkuvat osat ja niiden korvaaminen. Yksi ainot pumppu on tämän kohta jo 15v leikkimisen aikana leiponut (joku 8v vanha D5) ja näin ollen en sen takia näitä jättäis kurkkimatta varsinkaan 6v takuulla.

Taitaa olla kolmisen AIO:a mitä itse harkitsisin. Kaikki 360 malleja ja s36, H150i ja kraken. Mutta joo, jos pärjää, jos riittää, niin ei ole mitään merkitystä tehoista. (kuten tässä tapauksessa), joten jätän omalta osaltani tämän jauhamisen.
 
Vesiletkujäähyjen ainoa automaattinen/selvä etu on veden lämpökapasiteetin kyky hidastaa lämpöjen nousua lyhyessä rasituspiikissä, jossa ei vielä testata oikeata lämmön ilmaan haihduttamistehoa.
Olisiko täten esim. H115i hiljaisempi valinta Ryzen 3700X:lle ennemmin kuin NH-D15S? Nämä uudet Ryzenit hyppivät 10-20 astetta todella nopeasti jolloin ainakin pienemmästä ilmajäähdyttimestä kuuluu paljon ns. huokailu ääniä jopa ihan työpöydällä.
 
imo parempia kun yhdetään noctuat.
Ihan mielenkiinnosta, mihin tämä mielipide perustuu? NF-A12 tuottaa samalla äänenpaineella isomman ilmavirran kennon läpi, ollen verkkiksessä nyt ainakin samanhintainen. Levitaatiotekniikka on hyvä läppä, mutta huoltoprosentit puhuu kyseistä laakerointimenetelmää vastaan. (ML120 pro tuulettimilla 1,5%, NF-A12 absurdit 0.0%)
 
69.90€ arctic 240 on aika no-brainer valinta mikäli AIO linjalle lähtee. Alumiiniradit ne on muissakin AIO jäähyissä muutamaa tapausta lukuunottamatta.

Paksumman radin takia kannattaa tarkistaa että mahtuu koppaan.
 
Olisiko täten esim. H115i hiljaisempi valinta Ryzen 3700X:lle ennemmin kuin NH-D15S? Nämä uudet Ryzenit hyppivät 10-20 astetta todella nopeasti jolloin ainakin pienemmästä ilmajäähdyttimestä kuuluu paljon ns. huokailu ääniä jopa ihan työpöydällä.

No tuo d15s on periaatteessa ikuinen kampe. Siinä on todella hiljaiset tuulettimet. Katso youtubesta missä jay2cents vertaa tuota tai dh 14 jäähyä vesijäähyyn. Eroa ei ollut oikeastaan paljon mitään. Tuo ei vain sovi joka koteloon kokonsa puolesta.
 
Olisiko täten esim. H115i hiljaisempi valinta Ryzen 3700X:lle ennemmin kuin NH-D15S? Nämä uudet Ryzenit hyppivät 10-20 astetta todella nopeasti jolloin ainakin pienemmästä ilmajäähdyttimestä kuuluu paljon ns. huokailu ääniä jopa ihan työpöydällä.
No vakiojäähythän nyt ovat olleet melkein aina (hyvin ne passiiviset siilit toimivat 25v sitten) enemmän tai vähemmän alimitoitettuja, niin varsinkaan yhtään epäoptimaalisen tuulettimenohjauksen kanssa tapahtuu herkästi isoa tuulettimen kierrosten "sahausta".
Ja vaikka Intelin vakiosirkkelit voittaakin mennen tullen, niin 3700X:n Wraith Prism sekin on koon, painon ja kululeikkausten kompromissi.

Mutta ei 3700X mitään erikoisjäähdytystä tarvitse.
Tuo erittäin tasapainoisen suunnittelun ansiosta melkein mihin tahansa koteloon sopiva Scythen Mugen 5 olisi jo overkill tasolla.
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€

Thermalrightin ARO-M14/HR-02 Macho ovat samalla tasolla, mutta superlöyhällä rivastollaan taas massiivisen kokoisia.
Thermalright ARO-M14 -prosessorijäähdytin, oranssi, AM4 - 52,90€
Thermalright HR-02 Macho rev.b. -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 52,90€
 
Ihan mielenkiinnosta, mihin tämä mielipide perustuu? NF-A12 tuottaa samalla äänenpaineella isomman ilmavirran kennon läpi, ollen verkkiksessä nyt ainakin samanhintainen. Levitaatiotekniikka on hyvä läppä, mutta huoltoprosentit puhuu kyseistä laakerointimenetelmää vastaan. (ML120 pro tuulettimilla 1,5%, NF-A12 absurdit 0.0%)
Hyvää läppää ei ole kun ihmisten pohjaton typeryys. Noi flektit saa paskaks helposti syöttämällä alle 12v, jollon levitaatio ei rokkaa. Samasta syystä bundlejen mukana tuleekin nuo pwm säätimet varmaankin. H150i kanssa moista ei tartte miettiä.

Voi olla, että vuodet muuttaa mielipidettä, mutta AP-15 ja MLt on pessyt noctuat käytännössä aina. Näkyy/näkynyt myös tuotteiden kysynnässä aika merkittävästi.
 
Hyvää läppää ei ole kun ihmisten pohjaton typeryys. Noi flektit saa paskaks helposti syöttämällä alle 12v, jollon levitaatio ei rokkaa. Samasta syystä bundlejen mukana tuleekin nuo pwm säätimet varmaankin. H150i kanssa moista ei tartte miettiä.

Voi olla, että vuodet muuttaa mielipidettä, mutta AP-15 ja MLt on pessyt noctuat käytännössä aina. Näkyy/näkynyt myös tuotteiden kysynnässä aika merkittävästi.
Kuulostaa aika vakavalta valmistusvirheeltä toi että ne menee rikki alle 12 V jännitteellä. Luulis että ei olis kovin vaikea toteuttaa sinne jotakin tarkistusta jolla ne ei edes yritä käynnistyä ilman että jännite on speksien sisällä. Vaihtoehtoisesti vaikka joku buck-boost sille levitoinnin jännitetulolle, niin että se sais itselleen tarvitsemansa jännitteen vaikka tuulettimen syöttöjännite olisikin alle sen 12 V. Eka vaihtoehto olis mahdollista toteuttaa helposti alle eurolla per tuuletin, toinen sit vähän kalliimpi mutta parantais myös toiminnallisuutta.
120mmRad-640x615.png

Eli 10 dBA hiljaisempia samalla ilmavirralla kennon läpi puhaltaessaan kun molemmissa on kierrokset tapissa.
Matalemmilla kierroksilla erot on luonnollisesti pienemmät: Noctua NF-A12x25 PWM Fan Review
Ero kysynnässä selittynee tolla sun mainitsemalla ihmisten pohjattomalla typeryydellä ;).
 
Corsairin LM120:t tosiaan saattaa hajota jos käyttöjännite ei ole riittävä. Se johtuu siitä, ettei niitten se maglev -osa toimi oikein liian matalalla jännitteellä. Specsien mukaan jännitealue on 10.8V - 12V. Pointti niissä on siis se, ettei niitä saa käyttää jänniteohjattuna, vaan pitää käyttää PWM:ää. Jokin suojapiiri väärälle jännitteelle olisi mielenkiintoinen ajatus sinänsä, mutta siitä olisi hyötyä vain siinä tapauksessa jos käyttäjä vahingossa (/tietämättään / ei jaksa lukea käyttöohjeita) laittaa emolevyn tai fan-controllerin jänniteohjattuun tilaan. Toki ainakin jossain välissä joissain emolevyissä oli Fake-PWM -headereita, eli sinänsä ei se ihan turhakaan suojaus olisi, mutta joka tapauksessa se olisi nostamassa hintaa niille(kin) käyttäjille jotka eivät sitä tarvitse. En sanoisi suojan puutetta ihan suunnitteluvirheeksi, koska PWM-asetuksen (tai sen poissaolon) pitäisi olla aika yksiselitteinen juttu.

Alkuperäiseen keskusteluiun sanon: Jos isolle ilmajäähymöhkäleelle riittää tilaa, niin se on kustannustehokkain vaihtoehto. Toki nestejäähyn jäähdytystehoa rajoittaa sen jäähdyttimen pinta-ala (sama kuin ilmajäähyssä), mutta hyöty tulee siitä että se on järkevämmässä muodossa eli (yleensä lähellä kotelon pintaa olevissa) levyissä (tai no, levymäisissä tuuletin-rad-kombinaatioissa), kun taas hyvät ilmajäähyt tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän kuution mallisia. Nestejäähyssä siis tulee (periaatteessa) tismalleen sama määrä melua tuulettimista kuin ilmajäähyssäkin, mutta lisäksi pumpun aiheuttama melu. Lisäksi pitää ottaa huomioon korkeampi hinta ja huonompi luotettavuus (pumppu paskaksi -> pahimmassa tapauksessa looppi vuotaa ja kaikki komponentit paskaksi).

Y.o. pohdiskelussa jätin tuulettimien merkityksen pois, sillä oletuksella että tuulettimiahan voidaan aina vaihtaa (sekä ilmajäähyihin ja loopin jäähdyttimiin) jälkeenpäin, ei ole pakko mennä sillä minkä saa paketin mukana.

Itse en OP:n tapauksessa laittaisi siis vesijäähyä. AIO:issa ei taas mielestäni koskaan ole ollut mitään järkeä, koska yhtä hyviä ilmajäähyjä on markkinoilla, kuin parhaat AIO:t. Lisäksi, jos esim. pumppu hajoaa niin koko AIO on sen jälkeen jätettä. Lisäksi siitä, että prossu ja GPU on samassa loopissa on myös jäähdytyksellistä hyötyä, mutta tämän hyödyntäminen on mahdotonta AIO:issa (tosin ainakin EK:lla on ollut näitä modulaarisia AIO-vehkeita, itse asiassa juurikin sellainen itsellä pyörimässä; MLC-Phoenix -sarjaa). Ehkä tilanteessa jossa on tosi pieni / kompakti projekti kyseessä ja haluaa saada nopeasti toimivan jäähdytyksen, eikä ole aikaa / intoa custom looppiin, voisi jokin AIO (tai pari) olla sopiva vaihtoehto.

Siis lyhyesti:
syitä ilmajäähdytykseen voi olla 1) kotelo on tilarajoittunut, 2) komponentit käy lähtökohtaisesti niin kuumina että tarvitaan iso jäähdytyspinta-ala JA monella (vesi)jäähdyttimellä saadaan suurempi pinta-ala kuin suurimmilla markkinoiden ilmajäähyillä, 2b) Jakamalla jäähdytyspinta-ala isommalle alalle ja useammalle (hitaammalle) tuulettimelle saadaan akustista hyötyä joka ylittää pumpun aiheuttaman akustisen haitan, 2c) GPU+CPU -looppi voi olla yllättävän hyvä siihen verrattuna että nämä jäähdytettäisiin erikseen 3) tykkää värkkäämisestä tai 4) haluaa hienon näköisen systeemin =).

EDIT: Kiroitusvieitä ja pari selvennystä
 
Viimeksi muokattu:
Tommosen <10 V jänniterajoittimen hinnan jos saa pidettyä alle huoltoprosentti * valmistuskustannukset, niin sen lisääminen olisi objektiivisesti hyvä idea. Nopealla laskutoimituksella tohon olis laittaa max 30 senttiä per tuuletin ja veikkaan että aika lähelle olis mahdollista päästä kustannuksissa. Vasta ton yli menevä osa pitäis sit leipoa tuotteen hintaan mukaan.
 
Nestejäähylle myös se plussa, että komponenttien tuottama lämpö on helpompi dumpata kotelosta ulos.
Kunhan vain kenno laitetaan kotelon kattoon eikä eteen, jossa se lämpö dumpataan kotelon sisään paljon pahemmin kuin millään lämpöputkijäähyllä.
Kotelon eteen laitetussa kennossa tulee myös nopeammin riskiä pumpun hörppäämisestä "kuivaa" kennon ollessa alempana, jonka ylhäällä oleva kenno välttää.
 
Nh d-15 on luultavasti halvempi ja hiljaisempi kuin noi AIO:t. Vesileluissa on järkeä suorituskyvyn kannalta vasta kun mennään tuota kalliimpiin virityksiin (custom loop). Tietty jos ledit kiinnostaa tai on tullu valittua pieni kotelo, niin hyvät vaihtoehdot on vähissä.
Itsellä Arctic liquid freezer 360 ja on kyllä hiljainen. Vanha jäähy SilentiumPC Fortis 3 oli kovempi ääneltään.
 
Mutta ei 3700X mitään erikoisjäähdytystä tarvitse.
Kiitos ehdotuksista. Minulla on tapana mennä ennemmin överiksi jotta pysyy mahdollisimman hiljaisena. :) Nykyinen Noctua U9S ei tunnu riittävän.
Moni AIO nyt houkuttelee tarjoushinnoillaan. :btooth:
 
Corsair H150i 360mm AIO mukana tulevat Corsairin tuulettimet vs noctuan tuulettimet.

Itsellä kyllä noi Corsairin AIO:n mukana tulleet tuulettimet lähti ekan vuoden aikana vaihtoon. Tilalle tuli omassa käytössä erittäin hyvät Noctuan tuulettimet. Yhtään Noctuan tuuletinta ei ole vielä hajonnut tähän päivään mennessä.

Tämä 360mm AIO oli vanhassa setupissani. Joka oli I7-4960x @ 4.5Ghz prossua jäähdyttämässä. Koppana oli Corsairin 900D ja AIO oli katossa.

Radiin pelkkien Corsairin tuulettimien vaihto Noctuan tuulettimiin pudotti noin 6C lämpöjä mikäli en nyt väärin muista. Muistaakseni prossun lämmöt oli Corsairin tuulettimilla n.60C ja Noctuan tuulettimilla n.54C.

En kyllä kovin paljoa Noctuan tuulettimille antaisi huonoa sanottavaa niin jäähdytystehosta tai niiden laadusta. Edelleen omasta mielestäni yksi parhaista ja varmimmista tuulettimista mikäli sen korkeamman hinnan voi maksaa vrt kilpailevat merkit.

Noctuan NH-D15 on taas hyvin top tier ilmajäähdytyksessä ja hyvin varma toiminen vaikka prosessoria kellottaisi. On markkinoilla toki muitakin hyviä vaihtoehtoja ilmajäähdytyspuolella.

Sitten mitä oma kokemus on Noctuan NH-D15 vs Corsair H150i 360mm AIO. Tuo AIO kävi pikkuisen viileämpänä mitä Noctuan ilmajäähy. Oli siis molemmat jäähdytysratkaisut samassa kopassa ja setupissa niin oli helppo vertailla. Muistaakseni Noctua NH-D15 taisi olla jossain 65C kieppeillä.

Onneksi nykyään on vara valita niin ilmajäähdytyksestä tai AIO:sta itselle sopiva mikäli ei ole valmis lähtemään custom loop rakentamiseen.

Aloituspostaajalle sen verran, että mikäli lämmöt pysyy kurissa ilmajäähyllä ja noilla prossun kelloilla. En lähti vaihtamaan AIO:hon sen takia.
 
Olisiko täten esim. H115i hiljaisempi valinta Ryzen 3700X:lle ennemmin kuin NH-D15S? Nämä uudet Ryzenit hyppivät 10-20 astetta todella nopeasti jolloin ainakin pienemmästä ilmajäähdyttimestä kuuluu paljon ns. huokailu ääniä jopa ihan työpöydällä.

Tää on enemmän säätökysymys. Vaihdoin vasta H115i:n Thermalright Macho Directin tilalle ja lopputulos ei ole kovinkaan erilainen. Olin jo ostanut AIO:n oikeastaan näyttistä varten, mutta kun se ei siihen sopinutkaa nätisti, päätin tunkea prosessoriin kiinni. En ole vielä hirveästi ehtinyt leikkiä tuuletinkäyrien kanssa, mutta keskimäärin melutaso on aika samaa luokkaa kahdella Noctua A15 propellilla. Lämmöt H115:lla hieman matalammat.

Plussaa tuli enemmän siitä, että näyttiksen AIO-jäähyn sai tungettua takatuulettimen tilalle, kun ei ole enää isoa ilmäjäähyä blokkaamassa. Pitää vielä ehkä vaihtaa se push/pulliksi kuten se oli etupaneelissa ollessaan, jolloin saa nekin tuulettimet pienemmälle.

Vaikka Ryzenit tuppaavat heittämään lämpöä kehiin nopeasti, voi sen ilmajäähynkin säätää niin, että se reagoi hitaammin muutoksiin, jolloin ei tule sitä tuulettimien sahausta vaikka jossain työpöytäkäytössä.
 
Meinasin aiemminkin kommentoida samaa mitä laxu sanoi. Vesijähdytyksen ainoa ero tähän (huokailuun) on oikeastaan siinä, että loopilla on jkv enemmän lämpökapasiteettia kuin keskimääräisellä ilmajäähyllä. Kestää siis vähän enemmän aikaa että looppi lämpenee vrt keskimääräiseen ilmajäähyyn. Mutta jos tuulettimet huokailee 3-5s aikaskaalalla niin silloin kyse on liian herkästä säätökurvasta ja/tai hystereesin puutteesta - ero ilma <-> vesijäähyyn pitäisi tulla vasta vähän pidemmissä tehobursteissa (eli: vesijäähdytinlooppi voi puskuroida jonkin verran enemmän lämpöenergiaa veteen ilman että tuulettimien nopeuksia pitää muuttaa). Tasaisen tehoisessa kuormituksessa taas molemmilla tavoilla on tismalleen sama ongelma, eli huokailun vähentämiseksi tarvitaan sopivaa hystereesiä (hmm tai siis tasaisessa käytössähän sitä ei nimenomaan tarvita). Valitettavan usein BIOS:n säädöissä ei ole lainkaan hystereesimahdollisuutta, ja mm. tästä syystä käytän softakontrollointia.
 
Jos esimerkiksi vaihtaa isosta noctua d15 ilmajäähysta Aio ratkaisuun niin en suosittele kun hyöty on niin pieni ja saa sen lisäksi lyhytikäisemmän ratkaisun.
Custom loop on sitten toinen asia mutta hinta voi helposti olla kolme ,nelinkertainen ainoa hyöty siinä on jos lisää muita komponentteja samaaan kiertoon esim näytönohjaien,emolevyn,ym..
 
Olen miettinyt itsekkin nestejäähdytykseen siirtymistä mutta ilmeisesti noi peruskoon AIO-nestejäähyt eli ne 120mm syylärillä olevat, ovat huonompia mitä isot lämmönsiirtoputkelliset ilmajäähyt.
 
120mm AIO ei tarjoa muuta kun huonompaa jäähdytystä mikä hyvä ilmajäähy.
Vähintään 240mm kenno on minimi mieluiten 360mm niin nestetilavuus on hieman suurempi eikä nesteen haihtuminen ole yhtä kriittinen pidemmässä käytössä.
 
Olen miettinyt itsekkin nestejäähdytykseen siirtymistä mutta ilmeisesti noi peruskoon AIO-nestejäähyt eli ne 120mm syylärillä olevat, ovat huonompia mitä isot lämmönsiirtoputkelliset ilmajäähyt.
Ei 240:stäkään ole high end lämpöputkijäähyille paljoa vastusta jatkuvassa jäähdytystehossa per melu.
Eikä keskiverrosta 280:stäkään.

Itse asiassa jo 50€ Scythe Mugen 5 laittaa keskiverrot vesiputkijäähyt tiukoille, kun vertaa vaikka tuohon hypetykseen:
Melumittausten oleminen sivun lopussa suoraan vastaavia lämpötiloja seuraamisen jälkeen vähän hankaloittaa.

NZXT:n uutukaissarjakin näyttää olevan markkinointikusta täynnä:
 
120 AIO:ita ei voi oikeen suositella kuin muuten jos ei iso ilmajäähy mahdu.

Jep, nämä ovat omiaan lähinnä small form factor koteloihin, joissa tila on kortilla ja iso ilmajäähy ei mahdu. Pieni AIO on kuitenkin parempi kuin pieni ilmajäähy.

Pienet AIO:t toimivat myös hyvin näyttiksen kanssa, keskimäärin voi odottaa n. 10-20 asteen tiputusta lämmöissä pienemmällä melutasolla.
 
Jos jossain on hyötyä ilma vs vesi niin suurimmat hyödyt saat GPU:n jäähdyttämisestä. Ei ole suurikaan ihme 30c° pudotuksista aio tyylisellä ratkaisulla. Prossulla ilmaversiot on niin hyviä että erot on minimaalisia.
 
Levitaatiotekniikka on hyvä läppä, mutta huoltoprosentit puhuu kyseistä laakerointimenetelmää vastaan. (ML120 pro tuulettimilla 1,5%, NF-A12 absurdit 0.0%)
Selailin ketjua ja tämä osui silmään. Mistä olet repinyt nää huoltoprosentit? Noin pieni ero huoltoprosenteissa selittyy helposti jo sillä, että ML-tuulettimet ovat olleet markkinoilla pari vuotta pidempään ja eihän niiden "laakerointimenetelmä" ihan idioottivarma ole
 
Selailin ketjua ja tämä osui silmään. Mistä olet repinyt nää huoltoprosentit? Noin pieni ero huoltoprosenteissa selittyy helposti jo sillä, että ML-tuulettimet ovat olleet markkinoilla pari vuotta pidempään ja eihän niiden "laakerointimenetelmä" ihan idioottivarma ole
Ihan verkkiksestä vaan. Ja tosiaan ei ole idioottivarma kun ovat päättäneet olla siitä sellaista tekemättä.
 
Jep. ja "Rikki selkeesti" ja "ei yhtä hyvä kuin uutena" on eri asia. Näin ollen vaikka noktua ei täyttäis takuun ehtoja, kuten esim omat AP182:set, ei ne silti kuulosta "uusilta". ML:stä oon aika vaikuttunut. Ihan sama vaikka yks menis selkeesti paskaks kymmenestä tai sadasta, kunhan on selkeesti "ehjä tai rikki", eli uudenveroinen tai selkeesti paskana. Rinkirunkkausta voi toki harrastaa molemmissa leireissä mutta ML ideana tai epä idioottivarmana on silti oikea suunta.
 
  • Tykkää
Reactions: aod
Tähän voin sanoa omakohtaisen mielipiteen ja jos ei tosiissaan ole alan kiihkeä harrastaja niin en vaihtaisin tässä tapauksessa jäähyä. Omalla kohdalla siirtyminen ilmasta vesileikkeihin ei ollut mitään todellistä syytä eikä mitään järkeä siihen nähden, että sain 100MHz lisää nopeutta prosessorille. 9900K hiottu 5.0GHz alku asetelma. Korkkaus prossulle ja direct die noctualla 5.1ghz. Tästä siirryin costom loop ratkaisuuun, johon sain "tuhlattua" 500€. Pienen epäonnen jälkeen, poweri paloi, prossu blockki, radiaattorija väärän gpu blockin jälkeen. Lopputulos 5.2ghz prossusta ja näyttis 2100mhz kelloilla lämmöt pelatessa prossu 60C ja näyttis 45C. Oliko mitään järkeä rahallisesti? Ei, mutta harrastus on harrastus ja maksaa mitä maksaa. 10-vuoden jälkeen takaisin vesileikkeihin takaisin ja nyt voi sanoa, että vesijäähdytyksellä saa lämmöt alas.
 
Täytyy viisaammilta kysyä, pysyykö teillä näissä All-In-One vesijäähyissä vesi sisällä ikuisesti? Minulla on yli 5 vuotta ollut Jimmsistä ostettu Cooler Master Nepton 280 CPU-jäähy kotelon katossa. Kone päällä joka päivä 10-16 tuntia. Varmaan lämmöt hieman ovat vuosien mukana aavistuksen nousseet, ei muistikuvaa mitä oli alussa. Vesimolekyyli vaan on aika pieni kapistus. Olin varma että vuosien mittaan haihtuisi kaikki nesteet letkuista läpi.

Tosin varmasti on ilmajäähytkin vuosien mittaan kehittyneet ja tuulettimien laakerit kestävät pidempään.
 
Täytyy viisaammilta kysyä, pysyykö teillä näissä All-In-One vesijäähyissä vesi sisällä ikuisesti? Minulla on yli 5 vuotta ollut Jimmsistä ostettu Cooler Master Nepton 280 CPU-jäähy kotelon katossa. Kone päällä joka päivä 10-16 tuntia. Varmaan lämmöt hieman ovat vuosien mukana aavistuksen nousseet, ei muistikuvaa mitä oli alussa. Vesimolekyyli vaan on aika pieni kapistus. Olin varma että vuosien mittaan haihtuisi kaikki nesteet letkuista läpi.

Tosin varmasti on ilmajäähytkin vuosien mittaan kehittyneet ja tuulettimien laakerit kestävät pidempään.
Eivät pysy, neste "läpäisee" letkut hitaasti mutta varmasti. Letkun paksuudesta ja materiaalista riippuen voi kolmessakin vuodessa olla AIO uudelleentäytön tarpeessa, omat 2x Antec H2O 620 jäähyä olivat aika finaalissa neljän vuoden käytön jälkeen. Jatkuvaa kurlutusta, pulputusta ja muuta ääntelyä kun ilmakuplia kierrossa liikaa vaikka suurin osa niistä kasautuu radiin kun AIO on asennettu oikein.

Käytännössä täydestä AIO:sta ei kuulu hölskymisen ääniä ollenkaan kun sitä heiluttaa.
Eli jos nyt purkaisit koneen ja irrottaisit jäähyn, lähtisivät ilmakuplat todennäköisesti liikkeelle radista ja menevät siitä pumppuun kurluttamaan kun uudelleenkasaat koneen. Ja pumpun tuottama heikko paine ei saa niitä ilmakuplia liikkeelle, voi mennä tunteja/päiviä että kuplat saa sieltä pois.

 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä täydestä AIO:sta ei kuulu hölskymisen ääniä ollenkaan kun sitä heiluttaa.
Eli jos nyt purkaisit koneen ja irrottaisit jäähyn, lähtisivät ilmakuplat todennäköisesti liikkeelle radista ja menevät siitä pumppuun kurluttamaan kun uudelleenkasaat koneen. Ja pumpun tuottama heikko paine ei saa niitä ilmakuplia liikkeelle, voi mennä tunteja/päiviä että kuplat saa sieltä pois.
Tätä arvelinkin. Ei se välttämärrä lorise kun on radiaattori ylhäällä. Huomaisi vajaakäytön vain jos tutkisi kennon lämpötilaeroja ala/yläreunoilla. Ei vain ole tarvinnut tehdä asennuksia kun olen tyytyväisenä pelannut vanhalla i7-5820K :lla rapiat 5 vuotta. Vielä pysyy lämmöt siedettävänä 4.4GHz kelloilla. Seuraavassa koneessa menen todennäköisesti takaisin ilmajäähyyn ihan vaihtelun vuoksi. On myös paljon helpompi asentaa ja tehdä muutoksia koneeseen.
 
Kaikki AIO jäähyt hävittävät hieman nestettä vuosien saatossa ja paljon riippuu mitä letkua käyttävät.
Normaalisti kestävät hyvin nesteen katoa jos radi on asennettu että letkut ovat alhaalla.
Johonkin malleihin saa mahdollisesti lisätty nestettä.
 
Itse olen ajatellut referenssinä autotekniikkaa, ja vähän tehoelektroniikkaakin tuolta teollisuuspuolelta, jossa laitteet toimii yleensä nestejäähdytyksellä, kun laitteista otetaan isompia tehoja.

Lähinnä ilmajäähdytys tuo mieleen kupla volkkarin (ilmajäähdytteinen moottori), joka toki riittää kun noin vertauskuvallisesti siirrytään paikasta a paikkaan b. Nestejäähdytys on aivan ylivertainen kun se rakennetaan vähänkään kunnolla. Harmi näissä pc-hommissa on se, että myynnissä on kaiken maailman halppis valmissarjoja, joissa neste on mukana lähinnä markkinointimielessä ja ne pilaavat kuvaa nestejäähdytyksen ja ilmajäähdytyksen vertailussa.
 
On joo, mutta kuten kirjoitit tuolla ylempänä, niin ne 120 AIO:t on kyllä lähtökohtaisesti humpuugia.
 
Lähinnä ilmajäähdytys tuo mieleen kupla volkkarin (ilmajäähdytteinen moottori), joka toki riittää kun noin vertauskuvallisesti siirrytään paikasta a paikkaan b. Nestejäähdytys on aivan ylivertainen kun se rakennetaan vähänkään kunnolla. Harmi näissä pc-hommissa on se, että myynnissä on kaiken maailman halppis valmissarjoja, joissa neste on mukana lähinnä markkinointimielessä ja ne pilaavat kuvaa nestejäähdytyksen ja ilmajäähdytyksen vertailussa.
Tämä sopivan jäähdytysjärjestelmän valinta kyllä kovasti riippuu käyttötarkoituksesta. Autoissa ja teollisuudessa on kaksi merkittävää eroa tyypilliseen kotikäyttäjän tietokoneeseen: 1) lämmön tuotto / tilavuusyksikkö on useimmiten isompaa ja 2) pumpun tuottamalla määrällä melua ei ole useimmiten suurta merkitystä (kokonaismelun kannalta) - jos melu on ollenkaan merkityksellistä ko. sovelluksessa. Vesikiertojärjestelmässä pumpun tuottama melu voi olla isompaa kuin esim. 800rpm kierroksella pyörivät 120mm tuulettimet (saati 140mm tuulettimet vastaavalla ilmavirralla).

PC-tietokoneissa CPU:n tuottama lämpö (tyypillisesti max. 100W) on yleensä niin pieni että se voidaan johtaa pois paikallisesti (jos vain koteloon mahtuu iso cooleri lämpöputkilla). GPU:iden kohdalla tilanne on vähän kinkkisempi, mutta jos koneessa on vain yksi näytönohjain, niin usein perinteinen jäähdytys (ilman nestekiertoa) voi olla hiljaisin vaihtoehto, varsinkin jos laittaa jonkin 3. osapuolen isoimman jäähdytyssiilin ja siihen liitetyt hyvät tuulettimet matalahkoilla kierroksilla. Silloin kyllä tosin menetetään jo useampia (2+) laajennuskorttipaikkoja GPU:n paikan viereltä. Useamman kuin yhden GPU:n kokoonpanoissa taas päädytään suureen "lämmöntuotto/tilavuusyksikkö" -ongelmaan, eli paikallisesti (ilman esim. vesikierron konvektiota) lämmön johtaminen pois järjestelmästä tulee edelleen vähän hankalemmaksi. Siinä vaiheessa melun kannalta vesikierto on jo parempi.

Pumpuissa on hirveästi hajontaa ja ehkä myös vähän "äänilottoa", eli eroa jopa saman valmistajan tietyn mallin yksilöissä (oman kokemuksen perusteella). Oma vesikiertojärjestelmä ei kyllä missään nimessä ole hiljaisempi kevyessä käytössä kuin aiempi isolla alumiinimöhkäleellä tapahtuva jäähdytys (prosesorille; 4790k) ja GPU:n (RX Vega 64) jäähdyttimellä, joka pysäytti tuulettimet kun GPU:n käyttö on vähäistä (netissä surffailu yms.). Ei tämä kovin äänekäskään ole, mutta pumpusta tulee aina hentoinen ujeltava ääni (jota siis ei ollut kun kone oli ilmajäähdytteinen), ja pumppua ei voi kokonaan pysäyttääkään (ujellus itse asiassa voimistuu jos kierroksia laskee kovin matalaksi). Toki sitten raskkaammassa käytössä tämä on selvästi hiljaisempi, kuin GPU:n alkuperäinen ilmajäähdytys, ja saa selvästi enemmän ylikellotuspotentiaalia. EDIT: 3. osapuolen ilmajäähdytykseen perustuva cooleri GPU:lle olisi ollut tässä tapauksessa hiljaisin (tai malli jossa on lähtöjään hiljainen ilmacooleri) - mutta halusin vesijäähdyttää värkkäämisen vuoksi, ja kokeilla ylikellotelua, joten päädyin siihen.

Jos prioriteetti no 1 on tehdä varmuudella hiljainen, yhden GPU:n (ei ylikellottelua tms.) kokoonpano, ja koteloa ei ole vielä valittuna, ilmajäähdytteisyys on paras ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Pieniin ITX kotelohin nuo 120mm AIO jäähyt voi kelvata kun voi usein olla helpompaa saada sellaisen mahtumaan kuin ison ilmajäähyn.
Pitää vain muistaa valita rauta jäähytehon rajoituksia mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 522
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom