Kaksisuuntainen mielialahäiriö

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
En tiedä onko aiheesta jo olemassa ketju mutta ajattelin avautua omasta tilanteestani.

Olen 32v mies ja kaksisuuntaistani alettiin lääkitsemään vuonna 2011.
Muutama vuosi meni ennen kuin vähänkin toimiva lääkitys löytyi.
Elämä on edelleenkin melkoista vuoristorataa.

Tälläkin hetkellä olen niin sanotusti "pinteessä"

Ihan mielenkiinnosta haluttaisi haluttaisi kuunnella muiden bipojen kokemuksia..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Mennään kalenterimuodossa:
1979 synnyin
2002 ensimerkit maanisista jaksoista
2005 esikoinen syntyy
2007 masennus+mania-vaiheita. ei tunnisteta vaan aloitetaan masennuslääkitys (cipralex) joka pahentaa tilannetta
2007 - 2008 taitteessa eka psykoosi. jatkan töissä "käyntiä" tiedostamatta tilannetta
2008 toinen lapsi syntyy
2009 sairaus tunnistetaan ja aloitetaan välitön hoito ketiapiini + deprakine. ei tehoa
2009 siirrytään olantsapiiniin. ei tehoa
2009 täytän 30v. syvä masennus, en edes omia synttäreitä halua juhlia. suuri saavutus, jos edes suihkussa sain käytyä
2010 pallottelua eri lääkitysten kanssa. huonoa julkista hoitoa. ryhdyn absolutistiksi
2011 löytyy kombo abilify 15mg + lamotrigiini 200mg, joka toimii
2011 lopetan absolutistina leikkimisen
2011 - säännölliset maniat 05/06 ja 11/12. lääkitys tuplataan noissa tilanteissa ja säännöllisemmät checkpointit
2014 syntyy kolmas lapsi
2016 käyn oireidentunnistamiskurssin (vertaiskurssi). opin vihdoinkin hyväksymään ensioireet, jakamaan tiedot läheisille kavereille yms. että lippu nousee pystyyn
2017 ero puolisosta. viina maistuu ja abilify jää ottamatta ~1kk ajan --> psykoottinen mania - vajoaminen psykoosiin: eka (ja toivottavasti vika) vierailu Aurorassa. Siirrytään Abilify Maintenaan (1kk pistos)
2018 pistos jää ottamatta, varomerkit ilmassa --> vierailu päivystyksessä. homma suht. kunnossa ja jatketaan elämää

Kaksi masennusta, n+1 maniaa. En olen masennukseen taipuva ihminen eli en vedä itseäni kiikkuun vaan mieluummin ensin taiteilen muutaman viikon nukkumatta ja sitten "leikkaan korvani irti".

Mitä itse sairauteen tulee, niin alkoholin (ja muut päihteet) olen taas jättämässä kokonaan pois. On vain myönnettävä, että viina ei viihdy kaksisuuntaisessa mielessä. Samoin kannabis (yms.) aiheuttavat itselläni paranoidin skitsofrenian oireet, jolloin kenelläkään ei ole enää kivaa.

Taloudellinen tilanne erittäin kuralla, kiitos onnenpelien. Yksi syyttää aripipratsolin sivuvaikutuksia (googlaa 'abilify lawsuits' ison maailman meiningistä), toinen gamblerin luonnetta, kolmas heikkoa itsekuria, neljäs yleistä tyhmyyttä.

En ole tullut kaapista ulos sairauden kanssa. Eli tämä on ehkä eka tartuntapinta jollekin, jotka minut nimimerkin kautta tuntevat. Mutta olen suunnitellut, että seuraavana Maailman Mielenterveyspäivänä (10.10.) lyön kaikki kortit pöytään. jos joku ei diggaa niin sitten ei. Joka tapauksessa tän kanssa eletään hautaan saakka, niin kai sen voi muillekin kertoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itsellä ei taida tuota olla, mutta lääkettä kumminkin 5mg Olantsapin + 15mg Escitalopram. Ei siis taida olla maanisuutta. Enimmäkseen vaan kipuja ja vähän on jaksamattomuutta. Onneksi ei lapsia ole, kun tuo oma vointi ei ole kovin hyvä. Voi olla että psykoottisuutta on joskus ollut, mutta sitähän ei ilmeisesti itse tajua? Niin ja raha-asiat on suurin piirtein kunnossa, eli mitään pelaamisia ei ole ollut, enkä osaakaan.

Tuo juomisen lopettaminen on ihan kannattava juttu. Varsinkin jos on jotain lääkkeitä, niin ei sovi ja voi esim alkaa väsyttää tai nukuttaa. Ainakin 300mg Gapapenttiini ja yksi kalja alkaa nukuttaa vähäsen. Itsellä siis alko ei aiheuta pään leviämistä, mutta eipä siitä kyllä yhtään nautikaan.

Mitä tarkoittaa pinteessä? Tai siis missä vaikeuksissa?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Taloudellinen tilanne erittäin kuralla, kiitos onnenpelien. Yksi syyttää aripipratsolin sivuvaikutuksia (googlaa 'abilify lawsuits' ison maailman meiningistä), toinen gamblerin luonnetta, kolmas heikkoa itsekuria, neljäs yleistä tyhmyyttä.
Mummorulliin kannattaa ehdottomasti ottaa nollatoleranssi. Se on ehkäpä vielä oleellisempaa kuin päihteiden lopettaminen. Erään läheisen tilannetta seuranneena voin sanoa, että mania + uhkapelit on helvetin huono yhdistelmä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Voiko tilanteen jossa henkilö nukkuu 2 tuntia yössä,ja menee päivät ja yöt pää kolmantena jalkana katsoa maniaksi?.
Kysynpähän vaan koska olen huomannut eräästä ihmisestä moisia oireita sen jälkeen kun hän lopetti ketipinorin käytön kuin seinään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 254
Voiko tilanteen jossa henkilö nukkuu 2 tuntia yössä,ja menee päivät ja yöt pää kolmantena jalkana katsoa maniaksi?.
Kysynpähän vaan koska olen huomannut eräästä ihmisestä moisia oireita sen jälkeen kun hän lopetti ketipinorin käytön kuin seinään.
No unentarpeen väheneminen ja lisääntynyt toimeliaisuus ovat eräitä manian oireita

Kaksisuuntainen mielialahäiriö
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Juuri nyt menee helvetin kovaa. Pelasin satoja euroja black jackiin ja poden paskaa oloa läheisessä hampparipaikassa. Nykyinen eukko joka ei juuri tunne mua varmaan ihmettelee että missä ukko menee... vituttaa ja ahdistaa jo valmiiksi...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 262
Viestejä
4 212 861
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom