Kaksi vai yksi monitoria

Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
No minulla on koneessa kaksi. Pelikäytössä toisella näytöllä yleensä jotain discord/teamspeak/nettiselain- juttuja. Ei tarvitse alt-tabbailla. Hyötykäytössä siellä voi sitten olla mitä tahansa keksii.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 918
Ilman näyttöä pelaaminen menee herkästi melkoiseksi sokkona sohimiseksi, eli kyllä ehdottomasti kannattaa.

Kun on tottunut kahteen näyttöön, ei ole paluuta yhden käyttöön. Mutta suosittelen aloittamaan yhdellä ja sitten ostaa toisen jos siltä tuntuu.
Jeps.

Olen samaa mieltä, kun itsellä on ollut aika tarkkaan nyt vuoden päivät kaksi näyttöä. Paljon mukavampi käyttää ja pelata kuin yhdellä. Nopeuttaa kummasti
jos tarvitsee hakea jotain yms...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
Jos niissä molemmissa on peli, niin siinä on iso musta tanko suoraan keskellä pelimaailmaa. Siinä kohdassa, kun näytöt kohtaavat.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Riippuu paljon siitä mitä pelaa. Jonnegrindrissä jossa millisekuntien reaktioaikaero ratkaisee toisella näytöllä ei tee mitään. Kaulapartakääpiölinnaketta ensi kertoja rakentaessa taas se on lähes korvaamaton.

Iso päänäyttö ja pienempi apunäyttö. Itsellä apunäyttö pystyasennossa, mutta siinä mennään jo makuasioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Miulla on molemmat vaakatasossa ja saman kokoisia eli 27" 1440p. Peli/päänäyttö vaan aika paljos kalliimpi 144Hz. Toinen on sitten tuommoinen 200€ perusvehe. Riittää työpöytää niin ei ole tarvinnut toista pystyyn kääntää. Tosin itsekkin välillä pohtinut että pitäisko toinen nostaa pystyyn koska tuo vasen reuna menee pitkälle, joutuu päätä kääntämään ihan reilusti jos siellä vasemmassa kulmassa sattuu jotain kiinnostavaa olemaan.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
34" UW päänäyttö niin siihen viereen ei viitsi enää vaakatasoon toista laittaa. Tulisi tennismatsiolo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Mulla on 49" Samsung G9.
Mulla menee tähän kiinni 2x displayport ja 1x HDMI -piuha.

Näyttö on jaettu keskeltä kahtia niin, et tietokone luulee, että on useampi näyttö samanaikaisesti.
Vapaa-aikana molemmat puolet on omassa käytössä ja työaikana pidän työkonetta toisessa osiossa.

Oon miettinyt, että hommaisin vielä yhden pikkunäytön, jota voisi käyttää sit noihin FPS-peleihin ja muihin. Nykyinen setup on työntekemisen kannalta kyl hiton jees.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
18
Mulla on 49" Samsung G9.
Näyttö on jaettu keskeltä kahtia niin, et tietokone luulee, että on useampi näyttö samanaikaisesti.
Vapaa-aikana molemmat puolet on omassa käytössä ja työaikana pidän työkonetta toisessa osiossa.
Käytätkö siis vapaa-aikana yhtenä näyttönä vai kahtena? Microsoftin Powertoolsin avulla itselläni sama näyttö on jaettu käytöstä riippuen virtuaalialuesiin:
  • 1x 5120x1440
  • 1x 2560x1440 keskellä ja 4x 1280x720 ruutuja ympärillä jotka tarvittaessa saa muutettua vertikaaliseksi 2x 1280x1440
  • 1x 3440x1440 ja 2x 1680x720.
Jälkimmäinen harvemmin käytössä kun vaatii erillisen softan, että saa borderless ruudun lukittua vasempaan laitaan. Toimii jos pelailee jotain kasuaalimpaa 21:9 ja katsoo saman formaatin sisältöä yhdeltä ruudulta kun jää vielä yksi ruutu vapaaseen käyttöön.

Oon miettinyt, että hommaisin vielä yhden pikkunäytön, jota voisi käyttää sit noihin FPS-peleihin ja muihin.
Itsekin leikitellyt ajatuksella josko lisäisin telineellä tähän päälle näytön mediakäyttöön/apuruuduksi, mutta en ole nähnyt toistaiseksi tarvetta.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 206
Kyllä kakkosnäyttö on pelatessakin ihan kiva, esim discordin heittää sinne tjms. Aika hifistelyksi toki menee, jos pelikäytössä kakkosnäytöksi tarvitsee muuta kuin jonkuin muutaman kympin fullhd-näytön tai pienemmänkin... 19" 1280x1024 näytöt on aika jees myös, noita dellejä ym. löytyy vieläkin uloskantohintaan sieltä täältä ja ne on pivotissakin aika hyviä. Mieluummin tosiaan pelikäytössä kakkosnäytöksi joku vanha ruoska vaikka kierrätyskeskuksesta tai torista ja kaikki panostus siihen ykkösnäyttöön, että on rittävästi frameratea ja muita ominaisuuksia joita kaipaa.

Sit työkäytössä kakkosnäytön laatuun kannattanee panostaa enemmän.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 918
@TunTuri Kunhan varmistaa, ettei tuollaisessa halvassa näytössä ole pelkkää VGA-liitintä vaan varmistaa, että väh. DVI-D portti.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 206
@TunTuri Kunhan varmistaa, ettei tuollaisessa halvassa näytössä ole pelkkää VGA-liitintä vaan varmistaa, että väh. DVI-D portti.
Joo, tuolleesa kaikista helpoin ja paras, joskin... 1280x1024 on niin pieni määrä pikseliä että VGA näyttää sen ihan ok. Siihen sopiva https://www.amazon.com/DisplayPort-Adapter-Benfei-Gold-Plated-Compatible/dp/B01GPMRYNM? displayport-VGA kaapeli, missä DA-muunnos tehdään nimenomaan siellä näytön päässä, jolloin itse analogisinaalireitti on hyvin lyhyt. Tämmöisellä kaapelilla saa jonkin jo olemassaolevan VGA-näytön valjastettua kakkosnäytöksi.

...mutta jos jostain lähtee ostamaan näyttöä, niin ehottomasti vähintään jokin digitaalisisäänmeno.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Käytätkö siis vapaa-aikana yhtenä näyttönä vai kahtena? Microsoftin Powertoolsin avulla itselläni sama näyttö on jaettu käytöstä riippuen virtuaalialuesiin:
  • 1x 5120x1440
  • 1x 2560x1440 keskellä ja 4x 1280x720 ruutuja ympärillä jotka tarvittaessa saa muutettua vertikaaliseksi 2x 1280x1440
  • 1x 3440x1440 ja 2x 1680x720.
Jälkimmäinen harvemmin käytössä kun vaatii erillisen softan, että saa borderless ruudun lukittua vasempaan laitaan. Toimii jos pelailee jotain kasuaalimpaa 21:9 ja katsoo saman formaatin sisältöä yhdeltä ruudulta kun jää vielä yksi ruutu vapaaseen käyttöön.


Itsekin leikitellyt ajatuksella josko lisäisin telineellä tähän päälle näytön mediakäyttöön/apuruuduksi, mutta en ole nähnyt toistaiseksi tarvetta.
Mulla on näyttö jaettuna kahteen sekä vapaa-aikana, että muutenkin.

Mä käytin aluksi Powertoysia ja virtuaalialueita, mut lopulta huomasin, et näyttö jaettuna kahteen on itelleni vaan intuitiivisesti parempi. Tällä hetkellä mulla on yleensä 2 - 3 asiaa mitä tarvitsen saman aikaisesti näytössä niin riittää tuo setuppi hyvin.

Oon kylläkin miettinyt, että pitäisi tuohon Powertoysiin palata takaisin kun saisi enemmän tästä näytöstä irti. Itellä on tää näyttö telineellä pöydässä niin hyvin mahtuisi vielä toinen teline ja joku 24" - 27" näyttö jotain käyttöä varten.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
455
34" UW päänäyttö niin siihen viereen ei viitsi enää vaakatasoon toista laittaa. Tulisi tennismatsiolo.
Mulla on tässä etäkonttorilla sitten aina tennismatsi menossa, kun on 24" näyttö 34" UW kaverina ja kaupan päälle läppärin 15" näyttö auki toisella puolella :D Tuleepahan pyöriteltyä päätä päivän aikana.

Tottumiskysymys, mutta nykyään ilman kahta näyttöä ei voi tehdä mitään :asif:
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Mulla on tässä etäkonttorilla sitten aina tennismatsi menossa, kun on 24" näyttö 34" UW kaverina ja kaupan päälle läppärin 15" näyttö auki toisella puolella :D Tuleepahan pyöriteltyä päätä päivän aikana.

Tottumiskysymys, mutta nykyään ilman kahta näyttöä ei voi tehdä mitään :asif:
Muuten sama setup, mutta 24" on pystyssä. ;)
 

AnanasKana

Tukijäsen
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
307
Nimenomaan pelaamiseen? Makuasioita ja riippuu mitä pelaa. Ite tykkään uppoutua peliin hämärässä huoneessa, niin valinnaksi muodostui parisen vuotta sitten 34" UW. Joskus oli kaksi 24" rinnakkain, mutta huomasin parin viikon jälkeen kakkosnäytön olevan jatkuvasti sammutettuna niin pistin sen kiertoon. Harvakseltaan tulee Tarkovia pelattua ja tämä onkin omalla kohdalla ainoa poikkeus missä toisella näytöllä oleva avonainen mapin kartta olisi todella paikallaan. Sen olen korvannut kännykällä mikä lyö vähän altavastaajan asemaan. Tarkovia pelaamattomatkin tykkäävät kyllä pitää toisella näytöllä discoa, selainta ym. auki, itse koen sen immersiota rikkovana. Kuten sanoin, makuasioita...
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 276
Itsellä kaksi näyttöä, mutta täytyy sanoa että vähän turhana tuo toinen näin vuoden käytön jälkeen. Alunperin idea oli hyvä - Pelit päänäytöllä ja nettiselain, keskusteluohjelma ja ym. toisella johon sitten vaihdellaan tarpeen mukaan, mutta piakkoin huomasin ongelmaksi sen että alt-tabbaus ei toimi kovin järkevästi peleissä jotka käyttävät exclusive fullscreen -tilaa, jota tykkäisin aina käyttää sen tuoman pienemmän input-viiveen vuoksi, puhumattakaan siitä jos peliä pitää ajaa alemmalla resoluutiolla kuin desktoppia. Täten 2. monitori on ollut vain lähinnä IRC-clientin näyttöruutuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
Itse tykkään yhdestä ultrawidestä. 3440x1440 34 tuumanen löytyy ja pelaan aika paljon perus 1920x1080 windowedilla. Pixelitiheys niin lähellä 23 tuumasta 1080p näyttöä, että ei pelin komeus tai immersiot kauheasti kärsi, mutta on sit tilaa kaikelle muulle siinä ympärillä.
Nykypelit tukee todella hyvin windowedissa pelaamista, eikä siinä modissa pelatessa mitkään skaalausongelmatkaan päde, ja on sitten helppo sovitella mitäkin ikkunoita minne huvittaa, eikä ole mitään näytön reunoja välissä oli ikkunat minkä kokoisia tahansa.
Jossain Woweissa sitten full screenillä, kun tarvitsee kaiken tilan raid frameille ja addoneille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
101
Mulla oli pitkään 800x1280, 2560x1440 ja 1920x1080. Tuo vanha pieni pystynäyttö toimi erinomaisena dokumenttinäyttönä, pelejä modatessa peli pyöri keskinäytössä ja fullHD:ssa oli sitten tarvittavat työkalut. Nyt on 1080x1920 ja 2560x1440 kun pödästä hävisi 40cm leveyttä. Molemmissa tapauksissa näytöt oli/on telineissä (osa kiinni seinässä, osa pöytätelineessä), joten jalustat ei vieneet/vie pöytätilaa. Ja tosiaan päänäyttö on ainut johon on laitettu oikeaa rahaa kiinni. Muut on ostettu kahvikupin hinnalla tai vaan haettu poies kun joku on ollut heittämässä niitä ulos.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 304
Viestejä
4 219 445
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom