Kaiuttimet kattoon

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Varmaan tulee tässä lähiaikoina eteen että pitäis uus sisäkatto pykertää vanhan paneelikaton "päälle" koolauksilla ja ihan MDF levyllä.
Tarkoitus olis upottaa siihen spotteja ja samalla mietin että pitäiskö laittaa myös kaiuttimet ku sais johdotuksen näppärästi tehtyä samalla.

Tarkoitus ei ole mitään hifihifiä laittaa, vaan ihan simppeli "taustaääni" systeemi millä voisi radiota vaikka kuunnella. Eikä mitään super monihuone järjestelmiä kun ei riitä pätäkkä sellaisiin. Mutta esim työhuoneeseen olisi kiva laittaa pari kaiutinta kattoon jotta saisi tarvittaessa vähän lisä-ääntä.

Onko ihmisillä kokemusta tällaisista? Miten olette ne toteuttaneet?
Ihan vaan elementit kattoon ja siitä kaiutin kaapelit paikkaan X? Ja jos paikkaan X, niin oletteko jättäneet "pistokkeet" katonrajaan vai vetäneet piuhat suoraan lattialistaan saakka?

Vinkkejä ja ehdotuksia hyvistä ideoista sekä sopuhintaisista kaiuttimista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 094
Ihan jokaiselta järkevältä kaiutinvalmistajalta (Dali, Monitor Audio, Bowers & Wilkins) saa in-wall kaiuttimia. Osta sellaisia, ei kai mikään estä asentamasta niitä kattoon:
In-Wall

Jos taas ei halua kattokattoon, niin pienet satelliitit ja niille telineet. Ja johdot siististi piilossa uuden pinnan alla.

edit: taitaa olla uppokaiutin suomeksi:
Mareksound: Suomen johtava kotiteatterin ja hifin erikoisliike
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Juu oon noita kaiuttimia jo löytänytkin. Mutta mitekäs jengi on johdotellut noita? Oletteko vetäneet vaan kaiuttimelle "jatkojohtoa" kaiuttimestä lähimpään nurkkaan jossa sitten varsinaiset kaiutin liittimet? Vai kuinka olette noiden kytkennän hoitaneet?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Juu oon noita kaiuttimia jo löytänytkin. Mutta mitekäs jengi on johdotellut noita? Oletteko vetäneet vaan kaiuttimelle "jatkojohtoa" kaiuttimestä lähimpään nurkkaan jossa sitten varsinaiset kaiutin liittimet? Vai kuinka olette noiden kytkennän hoitaneet?
Helpointahan tuo on, että vetää siellä katossa mahdollisimman lähelle sitä vahvistinta ja sitten katosta siististi vahvistimelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Helpointahan tuo on, että vetää siellä katossa mahdollisimman lähelle sitä vahvistinta ja sitten katosta siististi vahvistimelle.
Mutta nyt onkin jippona että pitäis olla sellaiset "yleisviritykset" koska en tiedä mihin vahvistimeni milloinkin laitan.. siksi ajattelin että vois laittaa huoneen nurkkiin pikaliittimet joihin sitten vetää vahvistimelta, mihin se ikinä tuleekaan, johdot halutulle pikaliittimelle.
Toinen vaihtoehto on että vedän kattopiuhan ihan lattiaan asti jonne laittaisin sen pikaliittimen. Sitten tarviis vaan vetää vahvarilta piuha nurkkaan saakka.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Mutta nyt onkin jippona että pitäis olla sellaiset "yleisviritykset" koska en tiedä mihin vahvistimeni milloinkin laitan.. siksi ajattelin että vois laittaa huoneen nurkkiin pikaliittimet joihin sitten vetää vahvistimelta, mihin se ikinä tuleekaan, johdot halutulle pikaliittimelle.
Toinen vaihtoehto on että vedän kattopiuhan ihan lattiaan asti jonne laittaisin sen pikaliittimen. Sitten tarviis vaan vetää vahvarilta piuha nurkkaan saakka.
Asia selvä, ymmärsin ajatuksen hieman väärin.

Miten paljon niitä muutostöitä voi seinään tehdä? Tuollainen kaiutinterminaali (tai mikä sen oikea nimi sitten onkaan) ja kaapelit piiloon seinään.
Vaasan Elektroniikkakeskus Oy / Vasa Elektronikcenter Ab

Toinen vaihtoehto on sitten kaapelikuorua nurkkaan ja sillä kaapelit siististi lattiatosolle. Ja sinne voi sitten halutessaan laittaa tuollaisen terminaalin.
Kaapelikouru - Biltema

Itse olen sen verran saamaton, että tuo jälkimmäinen olisi se millä itse tekisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Asia selvä, ymmärsin ajatuksen hieman väärin.

Miten paljon niitä muutostöitä voi seinään tehdä? Tuollainen kaiutinterminaali (tai mikä sen oikea nimi sitten onkaan) ja kaapelit piiloon seinään.
Vaasan Elektroniikkakeskus Oy / Vasa Elektronikcenter Ab

Toinen vaihtoehto on sitten kaapelikuorua nurkkaan ja sillä kaapelit siististi lattiatosolle. Ja sinne voi sitten halutessaan laittaa tuollaisen terminaalin.
Kaapelikouru - Biltema

Itse olen sen verran saamaton, että tuo jälkimmäinen olisi se millä itse tekisin.
Joo juurikin noin. Eli seiniin ei ole tarkoitus maalausta suuremmin koskea (näillänäkymin) joten varmaan kaapelikourusta lattiatasoon ja vaikka listaan sitten tuollainen terminaali. Kattelin eBaystä noi samoja "klipsuttimia" ja varmaan ni jotenkin sitten laitan.
Aihanan ton kaapelikourun voi poistaa ja lyhentää johto katonrajaan saakka.

Sitten pitäis vielä löytää jotkin budjettiluokan kaiuttimet ja miettiä että montako niitä huoneeseen laittaisi.. nyt olis kaks huonetta rempattavana joihin vois "varmuuden vuoksi" tommoset upottaa ja sitten kun olkkaria lähtee remppaamaan ni miettii sitten oikein kunnolla että mihin niitä kannattaa sijoittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Kaveri heitti tänään hyvän idean.
Bluetooth vahvistinkortti.
Näyttää saatavan hyvinkin huokeasti ebaysta:
TDA7492P AUX 50W*2 Wireless Bluetooth 4.0 Audio Receiver Digital Amplifier Board | eBay

Toihan olis just passeli mun projektiin. Kaiuttimet kattoon, terminaalit kulmiin ja siitä piuhat bluetooth vahvistimeen. Jokainen huone sais perus äänentoiston todella edullisesti ja vielä saa liitettyä oikeat stereot kajareihin jos ei haluu tota korttia käyttää.

Kajareiks ajattelin ihan perus "äänentoistoa" kuten esmeriks näitä:
8 x White Ceiling Wall Home HIFI Cinema IN-CEILING Speakers 8x Speaker 100.031 | eBay

Noita vaikka neljä per huone ja BT kortiin kiinni ni perus jutut pitäs olla ihan toimiva.
Ajatuksia, ideoita?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 567
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom