Kahvi, tee, lämpimät juomat

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
290
Näin valmistuu minulla espresso.
Expobar Brewtus IV@9bar, blind filter.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
310
Meneehän tuota kahvia sellaiset 2-3 pannullista päivässä, mustana tottakai ja ilman sokeria :). Hifistellä en osaa, mutta Ranskassa olen aina tykännyt niiden pienistä ja voimakkaista espressoista. Harmi ettei niitä oikein kotona voi tehdä; pitäisi investoida papumyllyyn ja kunnon vehkeisiin.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Mutteripannulla saa melko helposti ja edullisesti korviketta, jos ole oikeaa espressokonetta. Ei tule espressoa, mutta suodatinkahvia parempaa kuitenkin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Kuusi kuppia mutteripannulla tehtyä "espressoa" näin aamupalaksi:kahvi:
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Suositelkaa jotain hyvää markettiteetä. :kahvi:
Itse ihmettelin vuosia, miksei Lipton maistu yhtä hyvältä kotona kuin ennen vanhaan mummolassa. Selvisi että mummolassa olikin 3 sinetin teetä, joka on erehdyttävästi myös keltaisessa pakkauksessa. Ehdottomasti paras perustee, mukavan pehmeä maku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Minkäslainen kahvinkeitin pitäisi ostaa, jos alkaa mokkamasterin tympiä?
Vastaava tai parempi "laatu" hakusessa, mutta ihan perus suodatinkahvi tarkoitukseen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Suositelkaa jotain hyvää markettiteetä. :kahvi:
Valmiista pussiteestä en osaa kauheasti sanoa, mutta esim. Nordqvistin irtoteet(haudutuspussiin/palloon) joita olen marketeista löytänyt ovat olleet kaikki hyviä.
Riippuu aika pitkälti omasta mausta, että pitääkö esim. enemmän mustasta, vai vihreästä teestä. Rohkeasti tutkimaan hyllyjä ja etsimään omaa makuaan.

Kertokaas parhaat pienpaahtimot suomessa?
Itsellä hyviä kokemuksia paahtimo Papu:n tuotteista, muita kokeilemiani ei nyt tule mieleen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Nuova simonelli Oscar 2 saapui tänään ja ensimmäinen kokeilu tehty. Samalla tuli saman firman mylly Grinda... Ensimmäisen erän perusteella pitää kyllä jauhatusta vielä säädellä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Nuova simonelli Oscar 2 saapui tänään ja ensimmäinen kokeilu tehty. Samalla tuli saman firman mylly Grinda... Ensimmäisen erän perusteella pitää kyllä jauhatusta vielä säädellä.
Yksi ilta siihen meni, että maku alkoi olla kohdallaan...

Sitten kysymyksiä. Jos crema on vaalean ruskeaa ja ohutta, niin myllyä hienommalle. Jos crema menee tummaksi, tai ääripäässä vesi ei mene enää läpi, niin karkeammaksi.

Minkä verran tuo papujen välillä vaihtelee creman sävy ja paras jauhatuskarkeus?

Jos cremaa ei ole koko kupin pinnalla, niin onko se shotti automaattisesti pilalla?

Liitetään vielä tuo ap tähän, niin jospa saan vastauksia :D

Näin valmistuu minulla espresso.
 

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
290
Yksi ilta siihen meni, että maku alkoi olla kohdallaan...

Sitten kysymyksiä. Jos crema on vaalean ruskeaa ja ohutta, niin myllyä hienommalle. Jos crema menee tummaksi, tai ääripäässä vesi ei mene enää läpi, niin karkeammaksi.

Minkä verran tuo papujen välillä vaihtelee creman sävy ja paras jauhatuskarkeus?

Jos cremaa ei ole koko kupin pinnalla, niin onko se shotti automaattisesti pilalla?

Liitetään vielä tuo ap tähän, niin jospa saan vastauksia :D
Itse en osaa kunnolla tehdä kahvia vielä. Tuplana jauhatuksen painoon kahvin paino. Jotakuinkin Sekunti/gramma kahvia tahdilla tippuu espresso. Hitaamminkin voisi tulla. 9 bar paine. Nyttemmin maidon vaahdottaminen onnistuu. Juustoportin vapaan lehmän punainen maito vaahtoontuu parhaiten.
Omia ajatuksia nää, mutta http://www.ristretto.fi/foorumi/
Tuolta kyselemään ja tutkimaan.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
41

Tätä ollut aika useasti töissä mukana. Bergamotilla maustettu musta tee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Itse olen ottanut nyt vihreän teen listalleni, kun tuo kahvi tuntuu aina tekevän ylipirteäksi nukkumaan menemisen. Kofeiinista huolimatta vihreä teellä saa unen päästä kiinni. Tuntuvat tekevän hormooneillekin hyvää, joutuin heräämään nyt kuluvan parinviikon aikana kaksi kertaa siihen, että "miehinen lapsivesi" on tahrannut bokserit. Tämä tapahtui siinä 4-5:n aikaan aamuyöstä. Pidän sitä vaivastaan huolimatta hyvinkin positiivisena merkkinä kunnosta.

Kunnonkin kanssa tuolla on tekemistä. Painoni alkoi lähennellä joulun ja uuden vuoden jälkeen uhkaavasti 25 bmi:tä ja rupesin katsomaan, mitä tulee syötyä. Josko tuossa 3-4kiloa lähtisi pois, niin ongelma olisi voitettu. Vihreässä teessä, kuten myös kahvissa arvioidaan aineenvaihdunnan nopeuttajana olevan -50kcal kummastakin kuppiparista. Siispä satanen pois yhteensä päivältä.
Verkkaisesta tahdistaan huolimatta kumminkin hyvä lisä päivittäiseen ohjelmaan.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
270
Jos päräyttävää teetä haluaa kokeilla ni suosittelen ostamaan (yerba) maté teetä, pitäisi potkia vähintään yhtä lujaa kuin kahvin, siinä on nimittäin muita stimuloivia/rauhoittavia aineksia mukana. Etelä-Amerikassa vissiin ihan kulttijuoma. Ruohonjuuren mate teessä jotain ihme oksia mukana ja maistuu ihan palaneille tupakantumpeille, itse tilaan iherbistä luomu matéa ja puristan puolikkaan sitruunan+teelusikallinen hunajaa, hyvää on!
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Cascara on myös hyvä vaihtoehto. Se on kuivattua kahvin hedelmää, juomana täyteläinen, hivenen rusinainen tee. Vähän vaan vaikeasti löytyy, en muista mistä itse tilasin mutta ainakin HasBeanilla on joskus ollut. Katsoo vaan että ostaa juuri noita kahvi-cascaraa, sillä nimellä näkyy myytävän myös jotain puunkuorisilppua.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
270
Onko täällä teehifistelijöitä? Mitä kannattaisi pyytää Japanista tuliaisiksi? Ajattelin Pu'erh teekakkua tai Sencha teetä, onko muita hyviä ideoita?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Nuova simonelli Oscar 2 saapui tänään ja ensimmäinen kokeilu tehty. Samalla tuli saman firman mylly Grinda... Ensimmäisen erän perusteella pitää kyllä jauhatusta vielä säädellä.
Puolisen vuotta on nyt Oscar pörissyt kahvia parhaimmillaan kahdesta viiteen kupillista päivässä. Suodatinkahvia en tässä talossa enää ikinä juo.

Oma suosikki on edelleen cappuccino, sen lisäksi jääkahvia ja lattea tulee juotua. Aamuisin termosmukiin tärähtää americano, kun tuntuu että se sietää termosmukissa seisomista parhaiten.

Papuja on tullut käytyä läpi se parisen kymmentä erilaista. Paikallinen Prisma myy kahden Jyväskyläläisen pienpaahtimon papua joita on vähän niinkuin juhlapäiviksi tullut ostettua.

Perus arkikahvi tulee keiteltyä Nordquist Giusto, jonka hinta laatusuhde on minun mielestä pirun hyvä ja kaikenlisäksi tykkään sen mausta kuin hullu puurosta.

PS. Kahvinkeittelystä olikin näköjään kaksi ketjua :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Tässä on nyt reilun 15v pannun kahvia päivässä vetäneenä pakotettu vaihtamaan teen juontiin. Jostain syystä vihreä tee toimii paremmin, vaikka kahvia oon juonut ihan mustana. Kannattaako opetella räpläämään irtoteen kanssa? Nyt olen ihan teepusseilla mennyt.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 363
@ttjm mielestäni irtotee ehdottomasti heti käyttöön. En minä kotona pikakahvejakaan joisi, sama teen kanssa. Toki jotkin pussiteet ovat ok kamaa, mutta yleensä kalliita. Olen tilaillut Mandragorasta teetä ja joskus kahviakin. Voit kysellä heidän aspastaan jotain helppoja tee-lajikkeita aloittelijalle. Kyllä tuota irtoteetä jostain muualta saisi vielä halvemmallakin, mutta en ole jaksanut ottaa vielä selvää

muok: yksi vaihtoehto on aloittaa maustetulla teellä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
@tonkar
Kiitos vinkeistä. Pitääpä laittaa teepannu ja irtoteetä hankintalistalle :)

Tässä muuten on parin viikon aikana huomannut, että 15v kahvinjuonti on kyllä aiheuttanut jonkinmoisen riippuvuuden. Hermot kireellä ja päänsärkyäkin oli alkuun.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Olen tässä itsekkin vähän testaillut vihreää teetä, ihan ok mutta vähän blandia minun suuhuni. Usein tuoksuvat paremmalta kuin maistuvat, veikkaan että tuohonkin pitäisi harjaantua.

Savuiset lapsang souchong mustat teet onkin sitten silkkaa 5/5 tavaraa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Kyllä pussiteetkin voivat olla hyviä. Darjeelingin pussiteestä en pitänyt mutta jotain vihreitä pidin kyllä hyvinä. Paljon enemmän riippuu siitä mitä teetä ostaa, sillä makueroja on vaikka kuinka. Ja kallein ei todellakaan ole välttämättä paras. Kannattaa ainakin testata mustista darjeeling, yunnan ja keemun. Nuo ovat jo hyvin erilaisia normaaliin ceylon teehen verrattuna. Kenia oli myö aika samantyylistä mutta en ole vuosiin juonut. Olikohan liptonilla isot plantaasit juuri afrikassa.

Jos sattuu asumaan Tampereella, niin teekauppa Veiström on aivan loistava paikka. Myy teetä ja yrttejä ja nettikauppa löytyy mutta valikoima on suppea verrattuna liikkeeseen. Hintojen ei kannata antaa hämätä, ne ovat halpoja verrattuna ulkomaisiin nettikauppohin tai muihin suomalaisiin toimijoihin verrattuna. Lupaili japanilaisten saapuvan tässä kuussa, kiinalaiset tulivat jo kuukausi sitten ja darjeeling tiestysti aikaisemmin. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut edes harkita ulkomailta tilaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Katselin tänään teepannuja, niin aika paljon näkyi olevan valurautaisia kaupoissa. Eikö valurautainen ole aika epäkäytännöllinen siihen tarkoitukseen?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Katselin tänään teepannuja, niin aika paljon näkyi olevan valurautaisia kaupoissa. Eikö valurautainen ole aika epäkäytännöllinen siihen tarkoitukseen?
Miten sen nyt ajattelee. Painonsa puolesta kyllä epäkäytännöllinen ja ehkä keraamista/lasista hankalampi pestävä. Mutta sitten hyötynä kestävyys edellämainittuihin nähden ja voi olla että pysyy pidempään kuumana. Onhan noissa sitten lisäksi oma tyylikkyytensä(makuasia)

Edit. Tarvittaessa noissa myös pystyy lämmittämään veden suoraan hellalla, mitä itse en lähtisi tekemään keraami/lasisilla vastineilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Miten sen nyt ajattelee. Painonsa puolesta kyllä epäkäytännöllinen ja ehkä keraamista/lasista hankalampi pestävä. Mutta sitten hyötynä kestävyys edellämainittuihin nähden ja voi olla että pysyy pidempään kuumana. Onhan noissa sitten lisäksi oma tyylikkyytensä(makuasia)

Edit. Tarvittaessa noissa myös pystyy lämmittämään veden suoraan hellalla, mitä itse en lähtisi tekemään keraami/lasisilla vastineilla.
Vähän mietinkin ovatko nuo tarkoitettu hellakäyttöön. Eikö metallinen pannu kuitenkin johda lämpöä paremmin kuin keraaminen? Luulin että tuo samalla tavalla sitten luovuttaa lämpöä nopeammin.
Jonkun keraamisen varmaan ostan, kun veden kuitenkin kiehautan keittimessä.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
192
Tuli mieleen noista, jotka pannullisenkin kahvia kurkusta alas kaadatte, mitähän se elimistö pitkässä juoksussa tykkää tuosta kofeiini(yli)määrästä...

Olen itse pitänyt neljää pientä kuppia maximi määränä per päivä ja sekin saattaa olla liikaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Tuli mieleen noista, jotka pannullisenkin kahvia kurkusta alas kaadatte, mitähän se elimistö pitkässä juoksussa tykkää tuosta kofeiini(yli)määrästä...

Olen itse pitänyt neljää pientä kuppia maximi määränä per päivä ja sekin saattaa olla liikaa.
Oma kroppa ei ainakaan kestä. Sen takia tässä vaihdoin teen juontiin, kun se tuntuu olevan vähän hellämpi omalle kropalle.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
491
Katselin tänään teepannuja, niin aika paljon näkyi olevan valurautaisia kaupoissa. Eikö valurautainen ole aika epäkäytännöllinen siihen tarkoitukseen?
Automaattinen teekeitin on minusta yliveto. Näissä voi säätää lämpötilan, esim. vihreä tee 80C, ja uuttoajan, jonka verkkokori on vedessä. Sage ja Stollar on ilmeisesti saman valmistajan tekele. Korvaavat myös vedenkeittimen.
Sage teekeitin BTM 800 UK - Keittiön pienkoneet
BTM800 One Touch -teenkeitin

Sain kuukausi sitten Stollarin Hobby hallista alle 200€.

Edit. Sellainen 5 dl on minimi keitos. Jos teetä jää yli, niin loput jääkaappiin jääteeksi.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Juon teetä.

Tällä hetkellä löytyy 7 eri laadun irtoteetä ja viittä pussiteetä.

Aamuisin / iltaisin juon yleensä vihreää / valkoista irtoteetä. Iltapäivällä mustaa pussiteetä.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Automaattinen teekeitin on minusta yliveto. Näissä voi säätää lämpötilan, esim. vihreä tee 80C, ja uuttoajan, jonka verkkokori on vedessä. Sage ja Stollar on ilmeisesti saman valmistajan tekele. Korvaavat myös vedenkeittimen.
Sage teekeitin BTM 800 UK - Keittiön pienkoneet
BTM800 One Touch -teenkeitin

Sain kuukausi sitten Stollarin Hobby hallista alle 200€.

Edit. Sellainen 5 dl on minimi keitos. Jos teetä jää yli, niin loput jääkaappiin jääteeksi.
Minusta paras on ihan tavallinen vedenkeitin.

Laitan itse kiehuvan teen kuppiin ja odottelen veden viilentymistä jos on kyseessä vaikka vihreä tee.

Kun on tuttu kuppi niin pitemällä tuntee milloin se on sopivan lämpöinen teen haudutukseen.

Myös jos on tuttu tee, haudutan värin mukaan. Ei tule mitään ajastimia katsottua.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Minusta paras on ihan tavallinen vedenkeitin.

Laitan itse kiehuvan teen kuppiin ja odottelen veden viilentymistä jos on kyseessä vaikka vihreä tee.
Öö. Miksi tuo on paras? Termostaatilla varustettu vedenkeitin on minusta kyllä huomattavasti kätevämpi, kun voi suoraan kuumentaa veden siihen lämpötilaan mihin se halutaan.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Teen juonnista sen verran, että laittakaa puruja liian vähän ennemmin kuin liian paljon ja hauduttakaa mielellään paketissa mainittu aika. Tyypillisellä teepussilla hauduttaa helposti pannullisen teetä. Mukissa sitä ei kannata pitää koko paketissa mainittua aikaa.

Jos vedenkeittimellä voi valita veden lämpötilan niin se kannattaa valita. 100-asteinen tai kiehuva vesi ei sovi oikeastaan millekään teelle. Jos et voi mitata lämpötilaa niin lorauta kuppiin kiehuvan sekaan pari senttiä kylmää vettä että vesi viilenee. Näillä ohjeilla tee maistuu jo paljon paremmalta.

Teen voi keittää myös tarkastelemalla veden väriä, jos tietää kuinka vahvasta teestä pitää. Teen tulee useimmiten olla vihreän teen kohdalla vaalean vihreää, ei tumman.

Jyväskylässä Teeleidi on loistava paikka hakea laadukasta teetä. Sieltä saa myös siivilän keittämiseen jos tarvitsee. Tee on varsin halpaa jopa tuollaisessa erikoisliikkeessä, sillä 3 - 4 euron 50 gramman pussillakin pärjää kauan.

EDIT. linkki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Koirat kulkee ja Duster haukkuu... vai miten se nyt meni ;)

Keitteleekö kukaan väestä kahvinsa "turkkilaiseen" tapaan? Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta esimerkiksi ibrikiksi sitä kattilaa (vai pannua?) kutsutaan.
Vierailin kerran etnomarketissa kahvia etsien. Myyjältä tiedustellessa kertoi hän, ettei heillä ole valikoimissa suodatinkahvia - vain pikakahvia. Vähän ihmettelin, kun pussukat tuntuivat jauhetäytteisiltä. Ostin paketillisen kardemummakahvia ja kotona totesinkin sen sisältävän jauhettua kahvipapua (ja kardemummaa). Jauhatusaste oli hieno, joten keitin parit kahvit mutteripannulla. Makuelämys oli aika kehno, vaikka myyjä kehui hyväksi. Mieleeni juolahti, ettei jotain libanonilaista kahvia varmaankaan italialaisittain keitetä, kun kulttuuri lienee lähempänä turkkilaista. Parin youtube-videon pohjalta päätin kokeilla Libanon-kahvia suomalaisittain.

Eli:
- kylmää vettä kasariin
- kahvit kylmään veteen
- kieuhata ja keitä hetki sekoitellen lusikalla keitoksen pinnalle jääneitä puruja
- anna purujen laskeutua hetki lieden sivussa
- dekantoi kahviuutos kasarista kuppiin ja nauti

Varmaan haraam, mutta tällä tavalla valmistettuna pidin kovasti.

Teelaaduista puolestaan parhaat mitä olen juonut ovat olleet kiinalaisia (mustaa, vihreää ym.). Itse en ole koskaan onnistunut löytämään mitään täydellisyyttä hipovaa teetä, joten erään mustan tuliaisteen loputtua on ollut aika ontto olo teerintamalla. Siispä kysymys: Tietäisikö joku jonkin Suomesta saatavan erityisen hyvän mustan teen? Lajikkeesta en osaa sanoa, mutta edellinen lemppari on tosiaan Kiinasta. Pitäisi varmaan vain rohkeasti kokeilla runsaasti erilaisia lajikkeita, kun täällä Helsingissä valikoimaa on kyllä runsaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Vierailin kerran etnomarketissa kahvia etsien. Myyjältä tiedustellessa kertoi hän, ettei heillä ole valikoimissa suodatinkahvia - vain pikakahvia.

Eli:
- kylmää vettä kasariin
- kahvit kylmään veteen
- kieuhata ja keitä hetki sekoitellen lusikalla keitoksen pinnalle jääneitä puruja
- anna purujen laskeutua hetki lieden sivussa
- dekantoi kahviuutos kasarista kuppiin ja nauti

Varmaan haraam, mutta tällä tavalla valmistettuna pidin kovasti.
Noin täälläkin, eikä aavistustakaan kuinka haraam tai typerä tapa, mutta noin kuitenkin. Joskus toki suoraan kuppeihin, johon kurat saavat asettua kaikkinensa. Maku ja tuoksu on ne jutut, millä pystyy hetkeksi palaamaan sinne jonnekin.

Huomenna käytävä lähimmässä etnomarketissa. Vielä jos kunnon baklavaa saisi jostain puodista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 193 455
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom