• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kahvakuulat

Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Minkäs kokoista suosittelette alkuun vai pitääkö kerätä koko sarja 1kg -> 70kg?
Olen ajatellut ostaa 20kg tai 25kg kahvakuulan.
Jotenkin alle 20kg tuntuu liian kevyeltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jotenkin alle 20kg tuntuu liian kevyeltä.
Riippuu ihan siitä mitä sillä kuulalla tai niillä kuulilla tekee. Tietämättä minkäkokoinen kaveri siellä nimimerkin takana on piilossa, niin yleiskuulana varmaan se joku väliltä 10–16 kg on hyvä ensimmäinen kuula miehelle. Eli jos et ole todella iso, niin hieman pienemmällä aloittaminen antanee paremman treenin: puhtaat liikkeet, yms., jne., mitä näitä lyhenteitä nyt on.

20 kg tai isompi ”pallo” ainoana kuulana ei vaikuta mielestäni järkevältä, ellet ole muuten jo paljon salilla asunut.

Itse olen käyttänyt lähes koko skaalaa lähisalini kuulia (10–50 paunaa, eli noin 4,5–23 kg). Hieman isompikin voisi tuo isoin olla, mutta sillä mennään mitä on tarjolla (ja vedetään tarvittaessa niitä pitkiä puhtaita sarjoja). Valikoimasta ainoastaan se kaikkein pienin, eli 10 paunan kuula on jäänyt lähes kokonaan hyllylle (lämmittelyssä sitä on joskus tullut suorilla käsillä operoitua, yllättävän rankan siitäkin saa kun laittaa sen suoran käden ja suoran ranteen jatkona liikkelle).

Toisaalta esim. koko kättä ranne mukaanlukien treenatessa saa olla aika teräskäsi, jos meinaa 20 kiloisella sitä tehdä, edes selvästi yli 10 kg olisi aika pelottavan iso tuossa käytössä – siis kun kuula menee pään yläpuolelle siten että kahva on alin osa kokonaisuutta – tai ehkä olen vain nössö naruranne ;-)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Lonkalta heitettynä 16kg on varmaan ihan hyvä alotuskuula. 10kg on kyllä herkästi liian kevyt jos on edes average suomalaisen miehen kokoinen kaveri. Liian kevyellä kuulalla on helppo oppia liikkeet väärin ja voi olla vaikeaa käyttää edes niitä lihaksia mitä siihen on tarkoitettu.
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
Aloittelijan kysymykseen ei ole oikeaa vastausta. Se riippuu mitä teet ja mitkä on voimatasot.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 166
Jos koordinaatiokyky ei ole kovin surkea ja penkistä saat 80-100kg niin 16 kg suosittelisin. Sillä saa jo hyvää treeniä eikä ole tempauksiin ja muihin pään päällä tehtäviinkään liikkeisiin liian painava pienen harjoittelun jälkeen.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Itse tulee jonkinverran bodailtua, mutta on jäänyt tämä kahvakuula vähän tuntemattomaksi - mitä etuja näkisitte sitten olevan kahvakuula treenissä? itse pelkäisin paskovani koko kämpän jos alkaisin täällä jotain kuulaa heittämään, toki sitä voisi kokeilla niitä akrobaattisempia liikkeitä siellä salin puolella ja sitten lähteä livohkaan kun huomaa että on peilit räsänä. Edellisen viestin perusteella näemmä 16kg olisi minulle sopiva paino, penkistä kun menee parhaimmillaan päivästä riippuen 90-95kg, mutta sitä koitetaan parantaa "jatkuvasti" joten kun luet tämän viestin kenties olen jo rikkonut satosen :) (Jos en penkissä niin mahdollisesti puntarilla)
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
448
mitä etuja näkisitte sitten olevan kahvakuula treenissä?
Eiköhän suurin ja yleisin syy ole, että aloittelija saa halvalla ja helposti kotiin jonkin treenivälineen, millä voi tehdä melko tehokkaitakin treenejä. Toki niitä voi tehdä ilman kuulaakin, mutta kuula huoneen nurkassa voi kannustaa ryhtymään treeniin kotona. Ja kyllähän sopivalla kuulalla voi hyvin tehdä jo monenlaisia kyykkyjä, soutuja, heilautuksia ym, mutta jos monipuolisempaa ja tehokkaampaa treeniä haluaa, kannustan kyllä oikealle salille. Sieltä kun yleensä löytyy kuulien lisäksi paljon paljon muuta.

Aloittelijalle neuvoisin kokeilemaan kaupassa eripainoisia kuulia. Ilman minkäänlaisia taustatietoja on mahdotonta suositella mitään kilomäärää.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Eiköhän suurin ja yleisin syy ole, että aloittelija saa halvalla ja helposti kotiin jonkin treenivälineen, millä voi tehdä melko tehokkaitakin treenejä. Toki niitä voi tehdä ilman kuulaakin, mutta kuula huoneen nurkassa voi kannustaa ryhtymään treeniin kotona. Ja kyllähän sopivalla kuulalla voi hyvin tehdä jo monenlaisia kyykkyjä, soutuja, heilautuksia ym, mutta jos monipuolisempaa ja tehokkaampaa treeniä haluaa, kannustan kyllä oikealle salille. Sieltä kun yleensä löytyy kuulien lisäksi paljon paljon muuta.

Aloittelijalle neuvoisin kokeilemaan kaupassa eripainoisia kuulia. Ilman minkäänlaisia taustatietoja on mahdotonta suositella mitään kilomäärää.
Kenties sitten jokseenkin turha hankinta minulle, ellen sitten vain halua kartuttaa kokoelmaa... Täältä kuitenkin löytyy jo penkki johon 100kg + painoja ja kiinteät käsipainot, sekä 1 säädettävä käsipaino ja captain of crush nr 1 sormipuristin, näillä voi jo ihan ok:sti treenata kotona, mutta salillakin tulee joskus käytyä. Leuanvetotankokin minulla oli joskus, mutta sellainen "pika asennettava" en todellakaan voi suositella, tuli alas helposti, aiheutti tapaturmariskejä ja kolhutti ovea.

Kiinnostaa kyllä se kyykkyjen tekeminen kahvakuulalla, onko kätevämpää kotioloissa kun esim käsipainoilla/2-käden tangolla tekeminen? minkä painoisella itse teet ja mikä on oma painosi?
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
448
Samat liikkeet voi hyvin tehdä myös käsipainolla/käsipainoilla. Esim erilaiset 1 jalan kyykyt, bulgarialaiset kyykyt, askelkyykyt eteen/taakse, leveä kyykky missä paino jalkojen välissä tai sylissä, "normaali" käsipainokyykky, missä kyykätään käsipainot sovuilla jne jne .Jos kiinteät sekä koottavat käsipainot löytyy, en näe suurta hyötyä ostaa erikseen enää kahvakuulaa, jos erilaiset heilautus/tempaus ym treenaus ei kiinnosta. Niitä en välttämättä millä tahansa koottavalla sarjalla alkaisi tekemään.

Kannattaa kotonakin muistaa treenata penkin ja jalkojen lisäksi myös selkää. Leuanvedot on erinomaisia selkäliikkeitä, mutta nuilla sinun välineillä saa kyllä monenlaista kulmasoutuakin tehtyä.

Edit:

Itse en kahvakuulia juuri treeneissäni käytä, kun treenaan hyvin varustellulla salilla. Kerroin vain ylempänä mitä kaikkea sellaisella voisi tehdä. Itse käytän kahvakuulaa lähinnä muutamassa erikoisemmassa ojentajaliikkeessä tai joissain askelkyykyissä
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Samat liikkeet voi hyvin tehdä myös käsipainolla/käsipainoilla. Esim erilaiset 1 jalan kyykyt, bulgarialaiset kyykyt, askelkyykyt eteen/taakse, leveä kyykky missä paino jalkojen välissä tai sylissä, "normaali" käsipainokyykky, missä kyykätään käsipainot sovuilla jne jne .Jos kiinteät sekä koottavat käsipainot löytyy, en näe suurta hyötyä ostaa erikseen enää kahvakuulaa, jos erilaiset heilautus/tempaus ym treenaus ei kiinnosta. Niitä en välttämättä millä tahansa koottavalla sarjalla alkaisi tekemään.

Kannattaa kotonakin muistaa treenata penkin ja jalkojen lisäksi myös selkää. Leuanvedot on erinomaisia selkäliikkeitä, mutta nuilla sinun välineillä saa kyllä monenlaista kulmasoutuakin tehtyä.
Heh, aivan. Kulmasoutu onkin eräs suosikeistani, niinkun salillakin sitten taas ala-talja. Eniten karsastan nuita ns "kokovartalo" liikkeitä kuten kyykkyjä, joten aina haen ergonomisinta tapaa tehdä niitä, käsipainoilla kyllä tehnytkin esim askelkyykkyä kotona - ehkä se vain on sellainen liike mihin on vaikea löytää tekniikkaa, varsinkin jos sitä on vältellyt aijemmin.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
448
Usein ne isot moninivelliikkeet on niitä tehokkaimpia, varsinkin jaloille. Ei muuta kuin hinkkaamaan hyvällä tekniikalla ja kunnon lämmittelyillä. Kehitystä tulee varmasti nopeasti varsinkin jos niitä on aikaisemmin vältellyt :) kannattaa myös rohkeasti kokeilla eri variaatioita kyykyistä.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Usein ne isot moninivelliikkeet on niitä tehokkaimpia, varsinkin jaloille. Ei muuta kuin hinkkaamaan hyvällä tekniikalla ja kunnon lämmittelyillä. Kehitystä tulee varmasti nopeasti varsinkin jos niitä on aikaisemmin vältellyt :) kannattaa myös rohkeasti kokeilla eri variaatioita kyykyistä.
Niin, ehkä minä voisin siellä salinpuolella makustella sillä kahvakuulallakin niitä kyykkyjä, jos se toimii mielestäni paremmin kuin aijemmin tekemäni variaatiot, siinähän voisi olla sijoituksen aihetta. Kyykkyäkään kun ei kuulema voi korvata kokonaan esim jalkaprässillä, joka olisi kyllä paljon miellyttävämpi liike.
 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
57
Sen verran päivitystä. Että ostin kaksi kuulaa. En osannut päättää, joten ostin kevyemmän ja raskaamman. Helposti paras 100€ sijoitus ikinä. Paljon on käyttöä ollut. Näillähän on mielikuvitus vain rajana. Täytyy ostaa muutama murkula lissöö vielä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Itse en kyllä lähtisi salia ja kuulaa laittamaan vastakkain. Sali on itelle perus painonnostelua palautuksilla ja kuula on ~2-3 minsaa duunia ja ~minsa palauttelua eli puhdasta kuntoilua. Kuulalla helppo ottaa sykkeet kattoon ja salilla taas kehittää voimaa.
Kuulalla on kätevä pistää himassa vaikka Avara luonto taustalle ja ottaa sähäkkä 30 minsan tehokas reeni ja jää fiilis, ettei enempää olisi kyllä jaksanutkaan.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Itse en kyllä lähtisi salia ja kuulaa laittamaan vastakkain. Sali on itelle perus painonnostelua palautuksilla ja kuula on ~2-3 minsaa duunia ja ~minsa palauttelua eli puhdasta kuntoilua. Kuulalla helppo ottaa sykkeet kattoon ja salilla taas kehittää voimaa.
Kuulalla on kätevä pistää himassa vaikka Avara luonto taustalle ja ottaa sähäkkä 30 minsan tehokas reeni ja jää fiilis, ettei enempää olisi kyllä jaksanutkaan.
Meillähän on sitten samantyyppisiä rutiineja, itsekin olen ottanut tavaksi laittaa netflixista luontodokkareita ja siinä sivussa tehdä esim 3-6 toiston penkkisarjoja (voimankehitys)
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
186
Moi, Itellä nuorempana sali taustaa penkki ,talja oli kotona jäääkiekko harrastus talvella ja jalkapallo kesällä. No nyt ikää jo se 36v ja viimeisin sali aloitus russahti kun solisluu pasahti kolmesta kohtaa mennä. Kuulemma vanha vamma. No salilla olen viimeisen 10v aikana ollut yhden 1v 3kk ja sitten toinen 8kk sessio. Nuo ajat todellakin 5krt viikko tahtia. Eli pohja kuntoa on.
Nyt innostuin sitten hitaasti mutta varmasti kahvakuulista. Viimevuonna päätin että en anna itseni mennä ihan kämäseksi. Kun katsoo esim nykynuoria niin poikien eli tulevien miesten kädet on kuin kasteluletku ihan oikeesti. Itsellä ei koskaan ole ollut kiitos urheilun/harrastusten. Itse asiaan vihdoinkin, no vuoden alusta ostin kotiin monipuolisesti kuulia, eli 4kg 6kg 8kg 10kg 16kg ja 20kg kuulat löytyy. Noilla olen nyt 7kk tehnyt ja pitäsi isompaa hommata, kun esim hauis treeniin kuuluu itellä 4x20 toistoa + toinen kierros 4x15 mikä menee liian helposti. Ja siis ei ole hääviä taukoa max 5s per sarja. Joten ihan pumpulikunnossa en ole. Nyt vain tenkkapoo tullut kun PIDÄN noista rautaisista painoista ne on paljon parempia niin mistä saisi nuita isompia kuulia tilattua mielellään max 100€ hintaan kun minusta nuo hinnat on suomeksi sanottuna IHAN perseestä ja ylihinnoiteltuja, kyse on yhdestä kuulasta ei kullasta.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
186
Ja se miksi ostin nuita pienempia kahvakuulia 4/6/8 kg (niin kaikkiin liikkeisiin ei tarvita mitään maksimipainoja) sen tietää moni joka salilla käynyt.
Nyt vain miettinyt jos laittaisi ostoon vielä 14kg rautaisen ja varmaan 30kg rautaisen toisen.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
Moi, Itellä nuorempana sali taustaa penkki ,talja oli kotona jäääkiekko harrastus talvella ja jalkapallo kesällä. No nyt ikää jo se 36v ja viimeisin sali aloitus russahti kun solisluu pasahti kolmesta kohtaa mennä. Kuulemma vanha vamma. No salilla olen viimeisen 10v aikana ollut yhden 1v 3kk ja sitten toinen 8kk sessio. Nuo ajat todellakin 5krt viikko tahtia. Eli pohja kuntoa on.
Nyt innostuin sitten hitaasti mutta varmasti kahvakuulista. Viimevuonna päätin että en anna itseni mennä ihan kämäseksi. Kun katsoo esim nykynuoria niin poikien eli tulevien miesten kädet on kuin kasteluletku ihan oikeesti. Itsellä ei koskaan ole ollut kiitos urheilun/harrastusten. Itse asiaan vihdoinkin, no vuoden alusta ostin kotiin monipuolisesti kuulia, eli 4kg 6kg 8kg 10kg 16kg ja 20kg kuulat löytyy. Noilla olen nyt 7kk tehnyt ja pitäsi isompaa hommata, kun esim hauis treeniin kuuluu itellä 4x20 toistoa + toinen kierros 4x15 mikä menee liian helposti. Ja siis ei ole hääviä taukoa max 5s per sarja. Joten ihan pumpulikunnossa en ole. Nyt vain tenkkapoo tullut kun PIDÄN noista rautaisista painoista ne on paljon parempia niin mistä saisi nuita isompia kuulia tilattua mielellään max 100€ hintaan kun minusta nuo hinnat on suomeksi sanottuna IHAN perseestä ja ylihinnoiteltuja, kyse on yhdestä kuulasta ei kullasta.
XXL:ssä ollut monesti kisakuulia todella edullisesti. Niissä on tosin tosi liukas kahva, joten heilautuksen ja muiden nopeiden liikkeiden kanssa saa olla tarkkana. Mulla oli noita muistaakseni kokoon 36 kg asti, mutta päätin ruveta tekemään kahden kuulan harjoituksia ja vaihdoin kaikki nuo kuulat kolmeen säädettävään kuulaan. Noilla on aika paljon hintaa mutta loppupeleissä tulee halvemmaksi kuin sarja erikokoisia kahvakuulia ja varsinkin jos jokaista tarvitsee kaksi.

Tässä pari kauppaa josta saa noita kunnollisia säädettäviä:
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
XXLssä kahvakuulat nyt -50% alennuksessa. Hinnat ovat oikeasti hyvät ja esim 32kg kisakuula maksaa 44,95 euroa.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 580
Viestejä
4 184 980
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom