Käyttäjäraportit: Diablo IV tappaa näytönohjaimia

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Karvarinkeli taisi olla ensimmäinen kortinhajottaja. Siitä on vuosia ja mitään ei näemmä ole opittu
Jonku näytönohjaimen mukana tuli lappu jossa luki että power virus softia ei saa ajaa tai takuu raukeaa ja mielestäni karvarinkula oli silloin mainittu nimeltä
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Jonku näytönohjaimen mukana tuli lappu jossa luki että power virus softia ei saa ajaa tai takuu raukeaa ja mielestäni karvarinkula oli silloin mainittu nimeltä
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuomari tuumaisi tuollaisesta. Tuohan kielii siitä, että valmistaja itsekin tietää, että tuote on suunniteltu liian heppoiseksi käyttötarkoitukseensa ja lapulla yritetään sysätä vastuu kuluttajalle
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuomari tuumaisi tuollaisesta. Tuohan kielii siitä, että valmistaja itsekin tietää, että tuote on suunniteltu liian heppoiseksi käyttötarkoitukseensa ja lapulla yritetään sysätä vastuu kuluttajalle
Olis kyllä upeeta jos gigabyteen ilmestyis teksti joka kertoo takuun raukeamisesta jos ajaa diablo 4.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 656
Ehkäpä ajureissa olisi oletuksena hyvä niin, että maksimikehystaajuus on aina monitorin korkein antama. Ja näin ne jotka haluaa sen ohittaa, voi sen samasta valikosta valita.
En tosin teknisesti tiedä, voiko ajurin tehdä niin että osaa asennuksen jälkeen haistella käytetyn näytön maks. herzit 3d-puolelle. Luulisi onnistuvan, onhan ne käytetyt resolutiot herzeineenkin nähtävissä, tarkkuuden vaihtamisessa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
Ehkäpä ajureissa olisi oletuksena hyvä niin, että maksimikehystaajuus on aina monitorin korkein antama. Ja näin ne jotka haluaa sen ohittaa, voi sen samasta valikosta valita.
En tosin teknisesti tiedä, voiko ajurin tehdä niin että osaa asennuksen jälkeen haistella käytetyn näytön maks. herzit 3d-puolelle. Luulisi onnistuvan, onhan ne käytetyt resolutiot herzeineenkin nähtävissä, tarkkuuden vaihtamisessa.
Ei, vaan joku järkevä testastusti turvallinen raja, tyyliin 400 - 600 - 900 mutta mikä ei räjäytä sitä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Raudassa sen suojauksen kuuluisi olla, kuten ennen pascal nvidia olikin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ei noita varoituksia turhaan anneta. Muistan, että aikoinaan oli yksi peli joka tuli ulos sellaisella bugilla varustettuna, että jos asensit sen suoraan kovalevyn juurihakemiston alle, sen poisto tyhjensi koko kovalevyosion.

Eikä tuo varoitus raudastakaan ole turha. Minulta tuhosi Starforce niminen kopiosuojaus yhden dvd-aseman (hajosi fyysisesti eli oikeasti tuhoutui), enkä netin perusteella ole ainoa jolla niitä hajosi. Tuo Starforce ilmeisesti pakotti aseman toimimaan tavalla jolla sen ei speksien mukaan koskaan pitäisi toimia ja osa malleista ei kestänyt sitä. Nuo näytönohjainkuolemat taas ovat kyllä kortin suunnittelijan tyrimistä.
Se "yksi peli" oli alkuperäinen half life.

Starforce taas sotki useasta koneesta romppuaseman ajurit, toisinaan melko totaalisesti. Se filtterdriverköhän se oli, joka sotki toiminnan ja piti tietää, mitä piti poistaa, jotta toimi jälleen.. En törmännyt hajonneisiin asemiin, jostain syystä.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Se "yksi peli" oli alkuperäinen half life.

Starforce taas sotki useasta koneesta romppuaseman ajurit, toisinaan melko totaalisesti. Se filtterdriverköhän se oli, joka sotki toiminnan ja piti tietää, mitä piti poistaa, jotta toimi jälleen.. En törmännyt hajonneisiin asemiin, jostain syystä.
Olit onnellinen sen Starforcen suhteen. Dvd-asema kesti 2 päivää sen aiheuttamaa rääkkäystä ja sen jälkeen sieltä ei kuulunut enää kuin nakuttavaa ääntä kun jotain levyä yritti lukea. Alkoi toimia uudestaan vasta aseman vaihdon jälkeen
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
Meikällä on aina NVIDIA:n NULL käytöstä globaalisti jo ihan siitäkin syystä, etten missään tapauksessa halua nähdä repeilyä. Tuo käytännössä rajoittaa ruudunpäivitysnopeuden juuri alle näytön maksimivirkistystaajuuden.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 984
NVIDIA NULL... ompa typerä nimi.
Nvidia Nvidia Ultra Low Latency
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Sinänsä ei kai ongelma, koska kyllähän tälläinen keissi on jonkun syytä ja se joku myös korvaa pelaajille uudet näyttikset. Tuskin firmat haluaa esim jotain joukkokannetta käyntiin.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
648
Siis ilmiselvästi näytönohjaimen vika ja kuluttaja saa sieltä rahansa (ja ainakin meillä vaikka takuu olisi mennyt näin uudesta näytönohjaimesta, en tiedä mitä jos koskisi jotain yli viisi vuotta vanhoja). Jos koskee siis käytännössä ainoastaan Gigabyten ohjaimia tai edes pelkästään Nvidian. Edellä mainitut yritykset voivat esittää jotain korvausvaatimuksia sitten yritysten välillä, mutta eivät tee sitä, koska näkevät Blizzardin asiakkaaksi ja nakkirahoja muutenkin heille (Nvidia voikin maksaa jotain GB:lle jos onkin siellä päässä tehty ongelma).
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
230
Niin siis kyseessähän on betatestaus, eikä mikään ennakkojulkaisu, eli osallistujen on syytä odottaa ja varautua ongelmiin. Näytönohjaimet on voinut softalla rikkoa iät ja ajat ja erinäisillä kellotusratkaisuilla on voinut kiertää laitteiston/ajurien rajoituksia. Toki on hiukan yllättävää ja ikävää, että peli aiheuttaa tällaista, mutta testaukseen ei ole kukaan pakottanut osallistumaan. Sen takia testiehdoissakin yleensä kehittäjät pesevät kätensä mahdollisten vikojen aiheuttamista ongelmista ja mainitaan yleensä aika selkeästi, että osallistuminen omalla vastuulla (en toki ole Blizzardin ehtoja lukenut). Pitääkö sitä tunkea sillä omalla ainokaisella tuotanto/pelikoneella joka paikkaan? Toki aika extreme vikoja tällaiset ja voisi tässä toki kehittäjä myös tulla vastaan ja korvata vaurioituneita kortteja, kun tuskin nyt jokunen (montako niitä nyt sitten ikinä lieneekään) kortti ko. firman budjettia juuri heiluttaa suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Yli kymmenen vuotta sitten jo raportoitiin että Starcraft 2 tappaa päävalikossa näytönohjaimia. Ehm, sen jälkeen Blizzard laittoi asetuksiin "cap menu framerate" tjsp vaihtoehdon.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
760
Ei ollut suurempia ongelmia 5800x3d&6900xt wombocombolla.
Pari disconnectia, pätkimistä ja pelin "kuoleminen" piti käydä alt tabilla muualla ja taas toimi.
Itse pelinä vaikutti jännältä ja hyvinkin voisin nähdä pelaamassa itseni kaikki classit läpi.
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Gigabyten mallit antoi savumerkkejä muuten ihan samalla lailla ellei pahemminkin New Worldin kanssa (ainakin 3090 rtx malli) kuin tuo edellämainittu EVGA. Onneksi ei tullut läppärillä (jossa Nvidia) pelattua Diablo 4:n betaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 903
Miksi jengi rinnastaa korkeat FPS:t johonkin mekaanisen moottorin pyörimisnopeusrajoituksiin? Ei ole mitään järkevää syytä miksi korkeiden FPS:ien pitäisi rikkoa yhtään mitään. Ei siellä näytönohjaimella ole mitään kampiakselia jonka fyysinen kestävyys loppuu kesken kun kierrosnopeus nousee yli tietyn pisteen.

FPS lopulta tarkoittaa vain sitä, että joku muistialue saadaan kirjoitettua täyteen kuvadataa tietyn määrän kertoja sekunnissa. Ei ole mitään syytä miksi sen pitäisi hajottaa jotain.
En nyt ole expertti rautapuolen jutuissa mutta kuten sanoit että FPS on teoriassa näytönohjaimen muistialueen täyttämistä lasketuilla arvoilla, mutta siinä on sellainen juttu kuin taajuus. Mitä useammin muistialuetta täytetään sekunnissa sitä korkeampi taajuus on käytössä, nykyäänhän taajuus on yleensä dynaaminen eli suhteessa työkuormaan taajuutta nostetaan tai lasketaan.

Miksi sillä taajuudella on väliä? No se vaikuttaa lineaarisesti virrankulutukseen, joten mitä korkeammalla taajudella tehdään jotain "fyysistä" kuten vaikka kirjoitetaan muistiin tai lasketaan prossulla, sitä enemmän kokonaisuus hörppii watteja. Mitä enemmän watteja sitä kovemmalle komponentit joutuvat, joten mitä isompi FPS sitä enemmän vaaditaan prosessointia ja sitä isommalla taajudella systeemi käyt ja sitä enemmän watteja menee.

P=c * V^2 * f

Koska ymmärtääkseni myös jännitettä säädetään dynaamisesti ja se nousee neliössä joka kerrotaan taajuudella aiheuttaa sen että tehonkulutus ei kasva vain lineaarisesti taajuuden osalta vaan jännitteen osalta myös neliössä.

Joten kyllä se korkeampi FPS todennäköisesti rasittaa enemmän konetta ja jos heikkouksia on raudassa tai suojauksissa niin se voi hajoittaa jotain.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 498
Kaikkea ei voi aina suunnitella niin että ne kestää kaiken mahdollisen epänormaalin rasituksen. Esim. ethereumin mainaaminen näyttiksellä jonka muisteja ei ole alikellotettu saa muistit ylikuumenemaan varmaan kaikilla muilla paitsi vesijäähdytetyillä näytönohjaimilla. Onko se näyttisvalmistajan vika jos näyttiksellä ajetaan jotain sellaista joka ylikuumentaa osan jonka ei normaalissa käytössä pitäisi ylikuumentua?
Paitsi että tuossa tapauksessa oli juurikin sisään rakennetty rajoitus olemassa väärinkäytön estämiseksi, eli muistit alkoi throttlaamaan ennen kuin vahinkoa tulee. Kovasta lämmöstä kärsi lähinnä thermal padit, itse muistit oli suojattu tuolla lämpötilarajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En nyt ole expertti rautapuolen jutuissa mutta kuten sanoit että FPS on teoriassa näytönohjaimen muistialueen täyttämistä lasketuilla arvoilla, mutta siinä on sellainen juttu kuin taajuus. Mitä useammin muistialuetta täytetään sekunnissa sitä korkeampi taajuus on käytössä, nykyäänhän taajuus on yleensä dynaaminen eli suhteessa työkuormaan taajuutta nostetaan tai lasketaan.

Miksi sillä taajuudella on väliä? No se vaikuttaa lineaarisesti virrankulutukseen, joten mitä korkeammalla taajudella tehdään jotain "fyysistä" kuten vaikka kirjoitetaan muistiin tai lasketaan prossulla, sitä enemmän kokonaisuus hörppii watteja. Mitä enemmän watteja sitä kovemmalle komponentit joutuvat, joten mitä isompi FPS sitä enemmän vaaditaan prosessointia ja sitä isommalla taajudella systeemi käyt ja sitä enemmän watteja menee.

P=c⋅V^2⋅f

Koska ymmärtääkseni myös jännitettä säädetään dynaamisesti ja se nousee neliössä joka kerrotaan taajuudella aiheuttaa sen että tehonkulutus ei kasva vain lineaarisesti taajuuden osalta vaan jännitteen osalta myös neliössä.

Joten kyllä se korkeampi FPS todennäköisesti rasittaa enemmän konetta ja jos heikkouksia on raudassa tai suojauksissa niin se voi hajoittaa jotain.
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 903
Näytönohjaimen tehonkulutus saadaan powerlimitille ihan samalla tavalla 8K resoluutiolla 40FPS lukemilla kuin 720p@1500FPS lukemilla. Sitä varten se powerlimit siellä on joka estää holtittoman ylös nousevat tehonkulutukset vaikka ajettaisiin millaista powervirusta.
Pitäisi olla ja niiden pitäisi toimia :)

Sen verran autojen moottoreihin kun verrataan niin vaikka niissäkin on rajoittimet kierroksille niin valmistuksessa, materiaaleissa, jne voi olla sen verran varianssia että jos sitä luukuttaa pidempään rajoitinta vastaan niin koneen tulisi kestää se mutta käytännössä aina löytyy joku joka antaa periksi ja hajoaa. Itse näen saman jutun näyttisten kanssa, kun se viedään äärirajoille niin kaikki ei siitä selviä vaikka pitäisi, johtuen siitä että komponentit ei välttämättä olekkaan niin tasalaatuisia kuin kuvitellaan.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Pitäisi olla ja niiden pitäisi toimia :)

Sen verran autojen moottoreihin kun verrataan niin vaikka niissäkin on rajoittimet kierroksille niin valmistuksessa, materiaaleissa, jne voi olla sen verran varianssia että jos sitä luukuttaa pidempään rajoitinta vastaan niin koneen tulisi kestää se mutta käytännössä aina löytyy joku joka antaa periksi ja hajoaa. Itse näen saman jutun näyttisten kanssa, kun se viedään äärirajoille niin kaikki ei siitä selviä vaikka pitäisi, johtuen siitä että komponentit ei välttämättä olekkaan niin tasalaatuisia kuin kuvitellaan.
OT.
Muistaakseni volkkarin jakoketjuissa oli aikanaan sellainen(kin) haaste, että jakoketju kiristettiin öljynpaineella. Jos kylmällä moottorilla painettiin kaasu pohjaan niin öljynpainetta ei ollut riittävästi, ketju ei ollut kiristynyt ja ketju pomppasi hajoittaen moottorin/venttiilit/ (tmjs.).
Suunnitteluvirhe siis.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Nämä ovat jänniä juttuja. Xbox series X on jo useamman kerran lyönyt hanskat tiskiin Witcher 3 uuden version kanssa. Ilmeisesti jokin varjostus efekti aiheuttaa ylikuumenemisen kun liikkuu luolissa valonlähteen kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 394
Viestejä
4 159 661
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom