Käytetty yritysläppäri, uhka vai mahdollisuus?

Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan... Lisäksi moni firma kaupittelee ei niin hyväkuntoisia käytettyjä aivan liian kalliilla hinnalla. Nykyisestä kaakkos-Dellistäkin pyydetään satasia enemmän, mitä itse maksoin hankinnastani.

Minulla on ollut useita käytettyjä Dell Latitudeja kakkosläppärinä. Kokemukset ovat olleet pelkästään myönteisiä. Hyväkuntoisena tai jopa uudenveroisena olen ostanut, ja hyväkuntoisena olen noin parin vuoden käytön jälkeen myynyt. Ainoastaan yhden olen näkemättä, kokeilematta ja tutkimatta ostanut, mutta senkin lisäselvitysten jälkeen uskalsin hommata. Lisäksi akut ovat näissä kaikissa olleet tosi hyvässä vireessä. Onhan tällaiset yritysläppärit olleet kaikin puolin laadukkaamman oloisia verrattuna tuttujen kotikäyttöön markkinoituihin laitteisiin, joita olen aukonut tai repinyt auki esim. muistien lisäämiseksi.

Kesällä vaihtui kakkosläppäriksi Dell Latitude 7390, jossa prosessorina on i5-8350U. Dell ProSupport Plus -takuutakin oli 10 kk jäljellä ja luotettavan myyntipaikan antamaa omaa 12 kk. Edellisessä Dellissä oli i5-7200U, mutta halusin laitteen, johon W11 asentuu. Entinen Dell meni pyyntihinnalla kaupaksi, uuteen päivitin verkkoadapteriksi Intel AX200:n ja ssd:ksi Samsungin 1 TB:n.

Jos ei pelikäyttöön läppäriään tarvitse, niin 500 eurolla saa opiskeluun ja muuhunkin käyttöön 2..3 vuotta vanhan ihan luotettavan laitteen, joka käyttömukavuudeltaan ja huollettavuudeltaan peittoaa kirkkaasti markettilaitteet ja vähän niitä paremmatkin.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan...
Monelle se käyttö voi olla hyvin satunnaista nettisurffausta, youtube videoiden katselua, pankkiasioiden hoitamista. Tai sitten tarvitaan halvin officepaketti ja otetaan mukaan muistiinpanoja varten (word usein riittää).

Toki jos läppärillä pelaa enempi tai editoi videoita tms. tila ei riitä. Mutta kyse lienee samasta kuin monilla kännyköiden käyttökin. Eli jos ei edes niitä kuvia paljoa ota niin 32Gb tilaa on enempi kuin riittävästi ja sitten ihmetellään miksi jollekin ei edes 128Gb riitä vaan halutaan 256 tai 512Gb. "Mitä ohjelmia oikein asennat, eihän whats up ja facebook paljoa tilaa vie?".
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan... Lisäksi moni firma kaupittelee ei niin hyväkuntoisia käytettyjä aivan liian kalliilla hinnalla. Nykyisestä kaakkos-Dellistäkin pyydetään satasia enemmän, mitä itse maksoin hankinnastani.

Minulla on ollut useita käytettyjä Dell Latitudeja kakkosläppärinä. Kokemukset ovat olleet pelkästään myönteisiä. Hyväkuntoisena tai jopa uudenveroisena olen ostanut, ja hyväkuntoisena olen noin parin vuoden käytön jälkeen myynyt. Ainoastaan yhden olen näkemättä, kokeilematta ja tutkimatta ostanut, mutta senkin lisäselvitysten jälkeen uskalsin hommata. Lisäksi akut ovat näissä kaikissa olleet tosi hyvässä vireessä. Onhan tällaiset yritysläppärit olleet kaikin puolin laadukkaamman oloisia verrattuna tuttujen kotikäyttöön markkinoituihin laitteisiin, joita olen aukonut tai repinyt auki esim. muistien lisäämiseksi.

Kesällä vaihtui kakkosläppäriksi Dell Latitude 7390, jossa prosessorina on i5-8350U. Dell ProSupport Plus -takuutakin oli 10 kk jäljellä ja luotettavan myyntipaikan antamaa omaa 12 kk. Edellisessä Dellissä oli i5-7200U, mutta halusin laitteen, johon W11 asentuu. Entinen Dell meni pyyntihinnalla kaupaksi, uuteen päivitin verkkoadapteriksi Intel AX200:n ja ssd:ksi Samsungin 1 TB:n.

Jos ei pelikäyttöön läppäriään tarvitse, niin 500 eurolla saa opiskeluun ja muuhunkin käyttöön 2..3 vuotta vanhan ihan luotettavan laitteen, joka käyttömukavuudeltaan ja huollettavuudeltaan peittoaa kirkkaasti markettilaitteet ja vähän niitä paremmatkin.
Hintataso esimerkiksi taitonetissä on aivan huuhaata. Sanotaan näin - että sillon kun tuo firma starttaili niin hinnat oli realistiset, mutta nyt kun nimeä ovat saaneet enemmän julki niin hinnat on sen mukaiset. Toki saahan tuolta takuuta hieman.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
335
Yksi yritysläppäreiden hyvä puoli on, että BIOS-päivityksiä tulee huomattavasti pitempään kuin kuluttaja-tuoteille. Oman kokemusen mukaan esim. Dell pukkaa päivityksiä tulemaan 5-6 vuotta. Jos yhtään välittää tietoturvasta niin sillä on merkitystä.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Sain pari kuukautta sitten lahjaksi Fujitsu LifeBook E754 yritysläppärin + FPCPR211 telakan. Telakalle ei valitettavasti tullut siihen kuuluvaa 80 Watin virtalähdettä. Itse tietokone on ihan riittävä moneen käyttöön, vaikka onkin 11/2014. Tässä on kuitenkin TPM1.2, joten Windows 11 onnistuu asentamaan muistitikulta. Keskusmuistia on riittävä 16 Gt ja SSD-levy on 250 Gt.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
734
Perus toimisto läppärit on yleensä i5 prossulla, 8gb muistilla ja 256gb ssd levyillä. Eli ihan normaalia tuo. Itselle tulevat ovat juuri noita 3-4 vuotta vanhoja tuolla samalla setillä. Johtuu volyymista kuinka paljon koneita menee yrityksen käytössä. Hinta pomppaa heti ylemmäs jos i7 tai muistia kasvatetaan ylös päin. Halvempi ja nopeampi tilata perus kone kuin räätälöity kone.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
734
Täällä jos ei kaipaa sitä takuuta yritykseltä. Monella on myynnissä myös takuun alaisia koneita joissa on takuu tai on-site takuu jolloin korjataan paikan päällä tai vaihdetaan jos ei pystytä korjaamaan.
 

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Täällä jos ei kaipaa sitä takuuta yritykseltä. Monella on myynnissä myös takuun alaisia koneita joissa on takuu tai on-site takuu jolloin korjataan paikan päällä tai vaihdetaan jos ei pystytä korjaamaan.
Tarkoitin yrityksiä, Taitonetissä hinnat nousseet onko muita vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
123
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
16
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan... Lisäksi moni firma kaupittelee ei niin hyväkuntoisia käytettyjä aivan liian kalliilla hinnalla. Nykyisestä kaakkos-Dellistäkin pyydetään satasia enemmän, mitä itse maksoin hankinnastani.
Riippuu aika paljon millaista yrityskäyttöä on tehty. Myyntiedustajalle tai jollekulle vastaavaa ns. "normaalia toimistotyötä" tekevälle, jolla pyörii Officet ja joku CRM sekä suurin osa datasta on pilvessä kumminkin, 128/256gb riittää vallan mainiosti.

Itse ostin n. kaksi vuotta sitten käytetyn Elitebook 840:n ja nettisurfaus, Excel, zoomailut yms. kevyt puuha toimii vallan mainiosti eikä se (vielä) ole köhinyt oikein minkään kanssa. En nyt toki mitään kovin vaativaa ole yrittänytkään, kun ei vanhaa ole kiva kiusata.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan...
256 GB riittää moneen yrityskäyttöönkin, mutta minullekin on tullut mieleen, että nuo 128 GB läppärit ovat sellaisia, joissa alkuperäinen HDD on korvattu pienellä ja halvalla SSD:llä jälleenmyyntiä varten. Nykyisin taitaa pelkällä HDD:llä varustettu läppäri olla vaikea myytävä käytettynäkin.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Käytettyjä yritysläppäreitä tuntuu monensorttiset tahot kaupittelevan. Sitä ihmettelen, että enemmistössä tuntuu olevan 128/256 GB:n ssd:t - eihän sellaisilla yrityskäytössä tai kotonakaan pärjää. Tulee mieleen sellainen vaihtoehto, että myyntiä varten läppäreihin vaihdetaan pienet ssd:t, jotta sitten isomman levyn lisähinnalla päästään rahastamaan... Lisäksi moni firma kaupittelee ei niin hyväkuntoisia käytettyjä aivan liian kalliilla hinnalla. Nykyisestä kaakkos-Dellistäkin pyydetään satasia enemmän, mitä itse maksoin hankinnastani.

Minulla on ollut useita käytettyjä Dell Latitudeja kakkosläppärinä. Kokemukset ovat olleet pelkästään myönteisiä. Hyväkuntoisena tai jopa uudenveroisena olen ostanut, ja hyväkuntoisena olen noin parin vuoden käytön jälkeen myynyt. Ainoastaan yhden olen näkemättä, kokeilematta ja tutkimatta ostanut, mutta senkin lisäselvitysten jälkeen uskalsin hommata. Lisäksi akut ovat näissä kaikissa olleet tosi hyvässä vireessä. Onhan tällaiset yritysläppärit olleet kaikin puolin laadukkaamman oloisia verrattuna tuttujen kotikäyttöön markkinoituihin laitteisiin, joita olen aukonut tai repinyt auki esim. muistien lisäämiseksi.

Kesällä vaihtui kakkosläppäriksi Dell Latitude 7390, jossa prosessorina on i5-8350U. Dell ProSupport Plus -takuutakin oli 10 kk jäljellä ja luotettavan myyntipaikan antamaa omaa 12 kk. Edellisessä Dellissä oli i5-7200U, mutta halusin laitteen, johon W11 asentuu. Entinen Dell meni pyyntihinnalla kaupaksi, uuteen päivitin verkkoadapteriksi Intel AX200:n ja ssd:ksi Samsungin 1 TB:n.

Jos ei pelikäyttöön läppäriään tarvitse, niin 500 eurolla saa opiskeluun ja muuhunkin käyttöön 2..3 vuotta vanhan ihan luotettavan laitteen, joka käyttömukavuudeltaan ja huollettavuudeltaan peittoaa kirkkaasti markettilaitteet ja vähän niitä paremmatkin.
Ainakin meillä on käytössä verkkolevyt niin itse kannettavassa ei tarvitse niin paljoa. Samalla varmistetaan se, että jos kone hajoaa, katoaa, varastetaan ym. on suurin osa kamoista tallessa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Itsehän en enää ymmärrä näiden yritysläppärien markkinoita, hinnat niin överiä suhteessa mitä jatkuvasti kaupoilla olevat hyvänlaiset tarjoukset. Jotain modernimpaa alle Ryzen 5500U< suorittimella alkaen. Tai 11-sarjan Inteliä. Aivan eri vehkeitä ja takuita riittää 2-3-5vuotta.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
Käytetyt yritysläppärit oli hyvä valinta kun intelin prosessorikehitys junnasi sandy bridge - skylake välillä. Siihen aikaan ei ollut liiemmin merkitystä sillä minkä sukupolven laite oli. Nyt kehitys on mennyt niin paljon eteenpäin että nuo vanhat 2c/4t yrityskoneet on ihan serriä.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Käytetyt yritysläppärit oli hyvä valinta kun intelin prosessorikehitys junnasi sandy bridge - skylake välillä. Siihen aikaan ei ollut liiemmin merkitystä sillä minkä sukupolven laite oli. Nyt kehitys on mennyt niin paljon eteenpäin että nuo vanhat 2c/4t yrityskoneet on ihan serriä.
Tuossa on vinha perä. Jostakin syystä se ei vielä näy hinnoittelussa. Toki yritysläppärit ovat edelleen rakenteeltaan kestäviä ja luotettavia, mutta noita uusia tehokkaita suoritinsukupolvia ei vielä näy käytettyjen tarjonnassa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187

On tässä näköjään tulossa jo 4c/8t kivisiäkin kiertoon yrityskäytöstä. Toi nyt näemmä vähän poikkeava tapaus kun 512 tallennustila. Äh ja toikin on loppu.

Näitä 256GB yks jäljellä.

Edit; kuten ylempänä mainittua.. uuttakin saattais saada. Toki ominaisuudet kannattaa verrata. Eikös tämä T14 ole tuon T480 sarjan seuraaja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Onhan noi 2c/4t vehkeet aika obsolete kamaa tehokäyttäjille, mutta mummonserkunkaimalle nettipankki- ja iltalehtikoneeksi ihan validia kamaa vielä. Yrityskoneet pääosin huomattavasti tukevampia ja kasattu laadukkaammin kuin halvat markettiläppärit, kestää vuosia käyttöä amatöörinkin käsissä.

Uudemman sukupolven koneitakin on jo saatavilla, 8th gen intel koneet on ihan validia kamaa jo tekijämiehille - ja naisillekin. Hinnat tosin samalla tasolla kuin markettikoneen uutena, joten valintaa voi joutua tekemään sen pohjalta haluaako käytetyn yritystason koneen vai uuden markettikoneen niihin liittyvine ominaisuuksineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101

Tarjoutui mahdollisuus lunastaa vanha työkoneeni ja sen telakka omaksi hintaan ~470€, joten yllä oleviin hintoihin vertaamalla tuossa taitaa olla sellainen diili, johon kannattaa tarttua. Kyseessä siis täysin sama kone, jota on myyty BF-tarjouksesssa hintaan 799€. Varsinkin kun tuota telakkaa pystyy hyödyntämään kotitoimistolla myös nykyisen työkoneen kanssa.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
Hyvä diili. Pelkästään tuo telakka maksaa sen 300-400 ja i7 8550 riittää vielä hyvin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tarjoutui mahdollisuus lunastaa vanha työkoneeni ja sen telakka omaksi hintaan ~470€, joten yllä oleviin hintoihin vertaamalla tuossa taitaa olla sellainen diili, johon kannattaa tarttua.
Kyllä se tuolla hinnalla kannattaa kotiuttaa jos yhtään käyttöä on ja vermeet on vaan kunnossa. Ellei thinkpädien ulkoinen 90-lukulaisuus muuten ahdista...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Kyllä se tuolla hinnalla kannattaa kotiuttaa jos yhtään käyttöä on ja vermeet on vaan kunnossa. Ellei thinkpädien ulkoinen 90-lukulaisuus muuten ahdista...
Ainakaan näiden kolmen vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia tuon koneen ja telakan kanssa. Ulkoisestikin on edelleen lähes uudenveroisessa kunnossa. Kaikki käytössä olleet työläppärit on itse asiassa olleet Thinkpadeja, joten eiköhän siedätys ole jo riittävällä tasolla. ;)
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Eiköhän siihen sitten kannata tarttua. Tuossa on työjuhtaa vielä vuosikausiksi kun pitää kunnossa :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570

Tarjoutui mahdollisuus lunastaa vanha työkoneeni ja sen telakka omaksi hintaan ~470€, joten yllä oleviin hintoihin vertaamalla tuossa taitaa olla sellainen diili, johon kannattaa tarttua. Kyseessä siis täysin sama kone, jota on myyty BF-tarjouksesssa hintaan 799€. Varsinkin kun tuota telakkaa pystyy hyödyntämään kotitoimistolla myös nykyisen työkoneen kanssa.
No, riiippuu paljonko sitä ydinsodan kestävää runkoa ja hyvää näppäimistöä arvostaa.

Itsellä on T480 sekä vuoden uudempi Matebook 13 2019, ja noita kun vertailee, niin edes samalla hintaa Thinkpadilla ei olisi pienintäkään mahdollisuutta tulla valituksi jos nyt pitäisi toinen noista valita. Thinkpadissa parempaa on liitännät, näppäimistö, tuuman isompi näytön koko sekä thunderbolta vaikkei sille itsellä olekaan ollut käyttöä. Matebookissa parempaa taas on tehot, akunkesto, näytön tarkkuus, kirkkaus ja värit, koneen lämpötila, tuulettimen ääni sekä rungon pintamateriaali ja tyyli. Thinkpadin akku kestää ehkä 3-4, Matebookin 8-10h. Thinkpadin i5-8350u:n tehot ei enää riitä, näyttöön on kulunut välilyönnistä upeat thinkapdin trademark-kulumat ja näppäimistö on kulunut kiiltäväksi.

Matebookin hankkimisen ja käyttämisen jälkeen on huomannut kuinka hyviä nuo parhaan hinta-laatusuhteen kuluttajakannettavat oikein onkaan verrattuna yrityskoneisiin.

Thinkpadin sijaan itse katselisin vaikkapa jotain tällaista, jää satanen vielä telakkaan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Minulla on kakkosläppärinä parivuotiaana ostettu Dell Latitude 7390 i5-8350U, jossa on OnSitePro-takuutakin vielä ensi kesälle asti. Olin siihen vaihtamassa uutta ax-verkkokorttia, kun toinen antennikaapeleista ei millään mennyt toiseen uuden verkkokortin liittimistä, ja lopulta se minikokoinen kaapelin liitin rikkoutuikin murjomisistani. Myöhemmin selvisi, että kaapelin liittimen sisään oli entisen verkkokortin liittimestä irronnut minimaalisen pieni huomaamaton metallisiru, joka esti sen paikalleen menon.

No AliExpressiltä sain edullisimmin tilattua uuden alkuperäisen kaapelin antenneineen, maksoi rahteineen 25 euroa. Läppäriä piti purkaa kohtuullisen paljon, näyttökin kokonaan osiksi, jotta sinne sai antennit asennettua. Delliltä löytyy laitteistaan huoltokirjat netistä, samoin netistä YouTube-videoita, joiden avulla homma onnistui kohtuullisen helposti. Jos kyseessä olisi ollut markettiläppäri, niin epäilen, että olisiko siihen löytynyt varaosia ja korjausohjeita yritysläppäreiden tapaan. Tosin en sitä varmuudella tiedä, koska kaikki omat läppärini ovat olleet yritysmalleja. Muutenkin ainakin Delleissä koko läppärin laittaminen osiksi on kohtuullisen helppoa, vaikeinta on se näyttöpuoli erilaisten teippauskiinnitysten takia.

Minulla on ollut useita Dellin yritysläppäreitä kakkoslaitteina, ostaessani suunnilleen parivuotiaita ja olen niitä 2..3 vuotta käyttänyt ja sen jälkeen myynyt ne edelleen. Eikä yhdessäkään käytetyssä ole ollut mitään vikoja tai jotain käyttöä hankaloittavia kulumisia, eikä oikeastaan edes mitään ulkonäköön liittyviä kulumisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Thinkpadin sijaan itse katselisin vaikkapa jotain tällaista, jää satanen vielä telakkaan.
Tuosta Thinkpadista pääsee varmaankin tarvittaessa jollain hinnalla eroon ja telakan voisi silti jättää omaan käyttöön. Huawein 400€ tabletista jäi käyttistuen/päivitysten osalta sen verran karvas maku suuhun, että ihan ensimmäisenä en ole sen tehtaan tuotoksia ostamassa, vaikka Windows-läppärit nyt ei suoraan olekaan vertailukelpoisia Android-tabletteihin.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tuosta Thinkpadista pääsee varmaankin tarvittaessa jollain hinnalla eroon ja telakan voisi silti jättää omaan käyttöön. Huawein 400€ tabletista jäi käyttistuen/päivitysten osalta sen verran karvas maku suuhun, että ihan ensimmäisenä en ole sen tehtaan tuotoksia ostamassa, vaikka Windows-läppärit nyt ei suoraan olekaan vertailukelpoisia Android-tabletteihin.
No nyt on maailmanluokan perustelut kyllä. :D Jo on elektroniikka vakavaa, itehä en voi ostaa Samsungin lippulaivatelkkaria koska niiden spurguin puhelinmalli oli roskaa. Saati uusinta&kalleinta Audia lähimmältä marmoritiskiltä, koska Audin avaimenperä hajos.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
No, riiippuu paljonko sitä ydinsodan kestävää runkoa ja hyvää näppäimistöä arvostaa.

Itsellä on T480 sekä vuoden uudempi Matebook 13 2019, ja noita kun vertailee, niin edes samalla hintaa Thinkpadilla ei olisi pienintäkään mahdollisuutta tulla valituksi jos nyt pitäisi toinen noista valita. Thinkpadissa parempaa on liitännät, näppäimistö, tuuman isompi näytön koko sekä thunderbolta vaikkei sille itsellä olekaan ollut käyttöä. Matebookissa parempaa taas on tehot, akunkesto, näytön tarkkuus, kirkkaus ja värit, koneen lämpötila, tuulettimen ääni sekä rungon pintamateriaali ja tyyli. Thinkpadin akku kestää ehkä 3-4, Matebookin 8-10h. Thinkpadin i5-8350u:n tehot ei enää riitä, näyttöön on kulunut välilyönnistä upeat thinkapdin trademark-kulumat ja näppäimistö on kulunut kiiltäväksi.

Matebookin hankkimisen ja käyttämisen jälkeen on huomannut kuinka hyviä nuo parhaan hinta-laatusuhteen kuluttajakannettavat oikein onkaan verrattuna yrityskoneisiin.

Thinkpadin sijaan itse katselisin vaikkapa jotain tällaista, jää satanen vielä telakkaan.
T480 on nimenomaan kuuluisa pitkästä akkukestosta. Täytyy ottaa huomioon, että mikä konfiguraatio sinulla on siinä. Nimittäin tohon on saanut aikamoisen akkuarsenaalin ja aika harva pärjää sille tossa teholuokassa. Vaihtoehtoja on ollut kolme: 61 (24 Wh), 61+ (48 Wh) ja 61++ (72 Wh). Tohon vielä päälle 24Wh kakkosakku. Yli 17h akkukestoa parhaimmalla yhdistelmällä. Jää matebook nuolemaan näppejään.

Toki jos sulla on tossa vehkeessäs se köyhä prolevaihtoehto eli 24 + 24wh ja ikää on jo niin en ihmettele kyl yhtään että ei kestä niin pitkään kun matebookin akku.

Näytön tarkkuus on totta. Siinä on menty noissa halpisvehkeissä aika paljon eteenpäin. 13 tuumaisessa läppärissä vaan 1440p on melkolailla turha omasta mielestä koska a) joutuu monesti käyttämään jo skaalausta b) mitä korkeempi reso - sen enemmän se vie virtaa. Ja tota T480 mallia on saanut kolmella eri näyttövaihtoehdolla: 220 nits 1366 x 768 prolemalli, 1080p 250 nits ja 1440p 300 nits malli.

Näiden lisäksi jos tehoista puhutaan niin taas tullaan siihen optioihin.

Sitten on tuo korjaamisen puoli erikseen, joka onnistuu yritysläppäreissä paljon näppäremmin/halvemmalla yleensä kuin noissa perusmalleissa. Toki sitten voidaan väitellä siitä - onko kannattavampaa ostaa uusi jne.

Ja moni yritysläppärin käyttäjä käyttää sim korttia noissa vehkeissä, joita ei matebookkiin saa. Sekin on yksi pointti noissa yritysvehkeissä.

Takuusta en osaa sanoo mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
No nyt on maailmanluokan perustelut kyllä. :D Jo on elektroniikka vakavaa, itehä en voi ostaa Samsungin lippulaivatelkkaria koska niiden spurguin puhelinmalli oli roskaa. Saati uusinta&kalleinta Audia lähimmältä marmoritiskiltä, koska Audin avaimenperä hajos.
No, en ole myöskään ikinä ostanut ranskalaista autoa, vaikka niistä ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta. Kyllä mulla ainakin mielikuva tietystä merkistä vaikuttaa ostopäätökseen ja jos mielikuva merkistä A on paska ja merkistä B vähemmän paska, niin kyllä vaaka todennäköisesti silloin kääntyy merkkiin B, jos tuotteiden ominaisuuksissa ei ole jotain olennaista eroa merkin A hyväksi.

Ja mitä tuohon näytön kokoon ja resoluutioon tulee, niin kyllä tällainen ikänäöstä kärsivä joutuu kaivamaan välillä rillit esiin jo tuon 14 tuumaisen FHD-näytönkin kanssa. 13 tuumainen 1440p näyttö ei ainakaan helpottaisi tilannetta.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
T480 on nimenomaan kuuluisa pitkästä akkukestosta. Täytyy ottaa huomioon, että mikä konfiguraatio sinulla on siinä. Nimittäin tohon on saanut aikamoisen akkuarsenaalin ja aika harva pärjää sille tossa teholuokassa. Vaihtoehtoja on ollut kolme: 61 (24 Wh), 61+ (48 Wh) ja 61++ (72 Wh). Tohon vielä päälle 24Wh kakkosakku. Yli 17h akkukestoa parhaimmalla yhdistelmällä. Jää matebook nuolemaan näppejään.

Toki jos sulla on tossa vehkeessäs se köyhä prolevaihtoehto eli 24 + 24wh ja ikää on jo niin en ihmettele kyl yhtään että ei kestä niin pitkään kun matebookin akku.

Näytön tarkkuus on totta. Siinä on menty noissa halpisvehkeissä aika paljon eteenpäin. 13 tuumaisessa läppärissä vaan 1440p on melkolailla turha omasta mielestä koska a) joutuu monesti käyttämään jo skaalausta b) mitä korkeempi reso - sen enemmän se vie virtaa. Ja tota T480 mallia on saanut kolmella eri näyttövaihtoehdolla: 220 nits 1366 x 768 prolemalli, 1080p 250 nits ja 1440p 300 nits malli.

Näiden lisäksi jos tehoista puhutaan niin taas tullaan siihen optioihin.

Sitten on tuo korjaamisen puoli erikseen, joka onnistuu yritysläppäreissä paljon näppäremmin/halvemmalla yleensä kuin noissa perusmalleissa. Toki sitten voidaan väitellä siitä - onko kannattavampaa ostaa uusi jne.

Ja moni yritysläppärin käyttäjä käyttää sim korttia noissa vehkeissä, joita ei matebookkiin saa. Sekin on yksi pointti noissa yritysvehkeissä.

Takuusta en osaa sanoo mitään.
Äkkiseltään laittaisin rahelit kiinni sille, että Ryzen 5xxxU sarja moisin akuin ni akkukesto on vielä maukkaampi, sekä suorituskyky myös.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
262
Ja mitä tuohon näytön kokoon ja resoluutioon tulee, niin kyllä tällainen ikänäöstä kärsivä joutuu kaivamaan välillä rillit esiin jo tuon 14 tuumaisen FHD-näytönkin kanssa. 13 tuumainen 1440p näyttö ei ainakaan helpottaisi tilannetta.
Menee vähän offtopiciksi, mutta ei kai (eihän?!??) mikään moderni käyttöjärjestelmä skaalaa fontteja suoraan resoluution perusteella? Käyttöliittymä skaalataan karkeasti näytön koon mukaan sopivaksi. (Skaalautumattomat) bittikarttafontit on aikalailla historiaa, windows 9x -ajalta?

Korkeasta resoluutiosta siis se hyöty, että näytölle saa tarvittaessa tarkempaa kuvaa ja asiat ei näytä niin sahalaitaisilta. Toki voi kysyä, onko pieneen (<14") näyttöön järkevää tunkea paljoa pikseleitä, mutta ei siitä haittaakaan ole.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Tuli ostettua Thinkpad s540 ultrabook. Tuohon kun laittoi 500gb ssd ja linuxin niin hyvin onnistuu netflixit ja perusnetti käyttö. Vaikka prossu i5 4xxxu, ja igpu. 9 vuotta vanhaksi läppäriksi ei ole mikään hirveän iso 379 mm x 253 mm x 20.7 mm ja 2.1kg
Mietinnässä oli myös hinnat alkaen Chromebook mutta tämä vei voiton ja oli viellä halvempi.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Onko Windows 11 yhteensopivia yritysläppäreitä jo näkynyt jossain myynnissä?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Mitä mahdat tarkoittaa - kaikkihan ne ovat Win 11 yhteensopivia. Sitä en tiedä, onko joissakin Win 11 valmiiksi asennettuna.
Eli kaikki käytettynä myytävät yritysläppärit ovat sellaisia että niihin voi päivittää windows 11 eikä rauta laita vastaan? Oletko täysin varma tästä, itse väittäisin että myös vanhempaa kalustoa käytettynä myydään mihin ei windows 11 voi asentaa...
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Eli kaikki käytettynä myytävät yritysläppärit ovat sellaisia että niihin voi päivittää windows 11 eikä rauta laita vastaan? Oletko täysin varma tästä, itse väittäisin että myös vanhempaa kalustoa käytettynä myydään mihin ei windows 11 voi asentaa...
Sorry! Huomasin juuri itsekin, että tässä ketjussa oli kyse käytetyistä laitteista. Niistä vanhimmat eivät ole yhteensopivia. Esimerkiksi ThinkPadit ovat virallisesti Windows 11 -yhteensopivia malleista Tx80, Lx80 ja Ex80 alkaen. Siis esimerkiksi T480.

Eli kyllä käytettyjä Win 11 -yhteensopivia yritysläppäreitä on myynnissä.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 234
Aktivoidaanpas taas tämä ketju. Tytön budjetti-Lenovo on aika päästää SER-kierrätykseen ja hommata uusi kone opiskelu- ja kevyeen viihdekäyttöön. Budjetti luokkaa 500-600 €, mutta ei ole kiveen hakattu koska iskä avustaa rahoituksessa. Merkkeinä tulee kysymykseen Dell, Lenovo tai varauksin myös HP.

Onko esim. tällaisesta mitään sanottavaa?
DELL LATITUDE E7470 INTEL CORE I5-6300U
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Aktivoidaanpas taas tämä ketju. Tytön budjetti-Lenovo on aika päästää SER-kierrätykseen ja hommata uusi kone opiskelu- ja kevyeen viihdekäyttöön. Budjetti luokkaa 500-600 €, mutta ei ole kiveen hakattu koska iskä avustaa rahoituksessa. Merkkeinä tulee kysymykseen Dell, Lenovo tai varauksin myös HP.

Onko esim. tällaisesta mitään sanottavaa?
DELL LATITUDE E7470 INTEL CORE I5-6300U
Kuusi vuotta vanha todella heikkotehoinen kone. Tuohon nähden 570 euron hinta on mun mielestä aivan metsässä.

Samaan hintaan saa uuden busineskoneen, jossa on tehoa yli kolme kertaa sen mitä tuossa Dellissä. Thinkpadissa miinuksena kiinteästi juotettu muisti sekä käyttiksen puuttuminen. Eli windowsin joutuu itse ostamaan ja asentamaan, hintaa tulee kympin luokkaa.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519

Uutenakin löytyy tämmöisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035

Mites tuollainen tyttärelle opiskeluun? Kannen saa näppärästi taitettua "tablettimuotoon" ja konetta voi käyttää myös kynällä. Muistiinpanoihin saa uutta pontta huomattavasti kun voi piirtää jotain mukaan.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
262
Itse en pidä minkään tabletin pinnan tuntumasta (liian liukas). Kannattaa myös katsoa minkälainen kynä tabletissa on - ja se, että niillä on taipumusta hukkua :lol:. En ota kantaa siihen, onko tuo järkevä ostos käytettynä. Yoga saattaa myös helpommin hajota(?) kun on kovassa kuljetuksessa, mutta tästä löytyy varmaan arvosteluista enemmän tietoa. Mekaniikka on yleensä käytetyissä lähtökohtaisesti jo kulunutta, eli mekaanisesti hienomman (=heikomman) laitteen kanssa olisin vähän varautuneempi ostamaan käytettynä.

Muistiinpanojen tekemisestä: ei ole kynä+paperia voittanutta. Sitten on olemassa mm. Rocketbook, jotka on käteviä muistiinpanojen digitoinnissa; mutta tuote ei ole täydellinen, siinäkin on omat ongelmansa. ReMarkable vaikuttaa myös kiinnostavalta, mutta hinta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
600
Mites tuollainen tyttärelle opiskeluun?
Ei ole W11-yhteensopiva, joten siinä mielessä laitteella on elämää jäljellä vähän reilu 3 vuotta. W11 saa kyllä tuupattua laitteisiin mitkä eivät ole virallisesti tuettujen joukossa, mutta sitä ei tiedä vielä kukaan, miten työlääksi säätämiseksi se voi pidemmän päälle mennä. Yrittäisin etsiä jonkin 8th gen Intel-prossulla varustetun, niitäkin löytyy jo käytettyjen businesskoneiden markkinoilta. Intelin 8th genin myötä tuli myös ihan mukava boosti suorituskykyyn kun coremäärät nousivat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570

Mites tuollainen tyttärelle opiskeluun? Kannen saa näppärästi taitettua "tablettimuotoon" ja konetta voi käyttää myös kynällä. Muistiinpanoihin saa uutta pontta huomattavasti kun voi piirtää jotain mukaan.
Samalla hintaa ennemmin uusi kone moninkertaisilla tehoilla ja akunkestolla.

Tai laittamalla satasen lisää saa uuden Yogan jos se mallina miellyttää eniten.

Ipadit on suosittuja muistiinpanojen tekemiseen. Mutta vaikka se toimii noita läppäreitä nopeammin ja ipadiin saa näppiksen touchpadilla, niin en ihan suoriltaan uskaltaisi sellaista suositella yleiseen opiskelukäyttöön. Joillekin ipad kuitenkin toimii hienosti läppärin korvaajana.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 545
Käytetyn yrityskoneen valinnassa mielestäni punnitaan se, mitä kukin arvostaa. Itselläni edelleen reissukäytössä thinkpad x270 ja en tästä luopuisi, vaikka tehokkaampia kuluttajaläppäreitä on varmasti saatavilla. Rakennuslaatu ja näppäimistö aivan eri planeetalta ja kun itse kirjoittelen paljon konffia reissun päällä, on hyvä näppäimistö ehdoton. Valitettavasti yrityskannettavissakin alkavat olla muistit kolvattu kiinni emolevylle mistä suuntauksesta en itse tykkää. Pyörittelen koneessa kevyttä debiania, joten itselleni winkkarituki on aivan sama. Olihan tuossa hetken aikaa menossa mukana lenovon yoga, mutta sen näppäimistö ehkä paskimpia mitä käyttänyt itse läppärikäytössä, tietenkin vertailukohta on hieman epäreilu, kun vertaan thinkpadien näppäimistöjä kuluttajaläppäreihin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Käytössä 2 Fujitsu Lifebook kannettavaa.
Lifebook E 746 2019 mallistoa.
Lifebook E 546 2017 mallistoa.

Molemmissa toinen muisti juotettu emolevyyn ja toisen voi itse vaihtaa.
Koneen pohjassa luukut muistille ja kiintolevylle.
E746 win10 ja E546 Ubuntu.
Hyvinhän nämä asiansa hoitaa.
 
Liittynyt
07.03.2021
Viestejä
136
Tulipa laitettua Thinkpad x230 varhaiseläkkeelle kun kotiin saapui Thinkpad T470s. Tuplaydin joo, samaan hintaan olisi saanut ulukomailta T480-koneita mutta pikkusen päälle parisataa, en liikaa koe maksaneeni.
Käyttö pääasiassa juutuubin katselua ym netissä tapahtuvaa toimintaa sekä 3d-printtien slaissausta. Näyttö tuntuisi olevan siksikin pätevä että pienimuotoiseen kuvankäsittelyynkin on tarvittaessa mahdollisuuksia.

Probookkia (650g2) ja Elitebookkia (850g8) töissä käytössä niin niillä kokemuksilla HP:n koneita ei kotiin tule. Muutenkin Thinkpadpervertikko ollut pitkään niin merkin suhteen ei ole miettimistä :x3:
Winukka piti tottakai heivata ja tilalle tällä kertaa Fedoraa.

En nyt keksi tuota hetkeä jolloin edes hieman vanhempi tuplaydin muuttuisi käyttökelvottomaksi, poislukien vaativammat softat. Toki jos mennään sillä samalla W10:llä niin kauan kuin sillä vielä face aukeaa niin SERriähän koneesta tulee ennemmin kuin myöhemmin.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
484
Itselläni edelleen reissukäytössä thinkpad x270 ja en tästä luopuisi, vaikka tehokkaampia kuluttajaläppäreitä on varmasti saatavilla.
Sama. Varmasti paras läppäri, jota koskaan olen omistanut. Omani on vieläpä sitä vanhempaa mallia, jossa on 6. sukupolven prossu. Harkinnassa päivittää muisti 8 gigasta 16:een.

Tuon lisäksi on myös pari X201:stä, joita kumpaakin olen paljon aikoinani rakastanut. Näytöthän niissä on valitettavan huonoja, mutta jykeviä kuin panssarivaunut ja näppäimistöt huikeita. Toinen palvelee nyt SFTP-palvelimena kotiverkossa, toiselle tarttis joku käyttö keksiä... :)

Ns. markettiläppärien laadun suhteen kauan sitten uutena ostettu Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1556 oli aika opettavainen elämys. Toki sekin perkele yhä kaapin perällä odottelee uutta tarmoa koittaa jotain sille tehdä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Missä kunnossa jengillä on ollut akku näissä käytetyissä koneissa? Jos kaipaa hyvää akun kestoa, niin kannattanee varautua vaihtamaan käytettyyn koneeseen akku jollain aikavälillä. Jos käyttää vian piuhan päässä, niin sitten ei taida olla mitään väliä.
ja jos käyttää vain piuhan päässä, niin kannattaa ottaa akku kokonaan irti, ne paisuu muuten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 339
Viestejä
4 194 931
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom