Käynnistyminen BIOS tilaan

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Mistä voi vaihtaa asetuksia, kun tietokone käynnistyy suoraan BIOS ohjelmaan, josta pitää poistua F1+ESC yhdistelmällä. Tämä tuli kun emolevy päivitti itse BIOS ohjelman. Emolevynä Asus Hero Z170.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
420
varmaankin juuri sieltä bioksesta. sulla asetuksissa jotain pientä persiillään jos suoraan biokseen menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Oletko kokeillut palauttaa biossin "Default"asetuksiin?
Aika erikoista kyllä jos emolevy päivitti biossin ihan itsekseen, ilman käyttäjän toimia.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Oletko kokeillut palauttaa biossin "Default"asetuksiin?
Aika erikoista kyllä jos emolevy päivitiit biossin ihan itsekseen, ilman käyttäjän toimia.
Kyllä se piti itse toki hyväksyä ennen päivittämisen alkamista. Pitää tutkia lisää.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Mistä se asetus löytyy? En uskalla kokeilla sieltätäältä kun ei ole mitään tietoa mikä asetus on väärin

En minä näistä ymmärrä:beye:
 
I

iso-karhu

Vieras (tunnus poistettu)
Mistä se asetus löytyy? En uskalla kokeilla sieltätäältä kun ei ole mitään tietoa mikä asetus on väärin

En minä näistä ymmärrä:beye:
Vaikka muuttaisit kaikki asetukset vitulleen niin sen saa aina resetoitua joko jumpperilla tai käyttämällä emolevyltä patteria irti, uudemmissa emolevyissä alkaa olemaan clear cmos nappi jo mukana. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Taitaapi nykyään aika monet Asuksen emot käynnistyä suoraan BIOSiin jos kone ei löydä yhtään boottaavaa laitetta.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Oletko kokeillut palauttaa biossin "Default"asetuksiin?
Aika erikoista kyllä jos emolevy päivitti biossin ihan itsekseen, ilman käyttäjän toimia.
Eiks tuo "Default" asetusten palauttaminen auttanut?
Ei auttanut, kokeilin myös boot välilehdeltä vaihtaa SSD asemaa mutta ei auta.
@t3bbo mitä tuolla tarkoitat ettei löydä boottaavaa laitetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
@t3bbo mitä tuolla tarkoitat ettei löydä boottaavaa laitetta?
Tarkoitti tätä:
Varmista biossin Boot välilehdeltä, että levy jossa sinulla on käyttöjärjestelmä, on ensisijainen käynnistyvä kovalevy.

edit: onhan käyttöjärjestelmä asennettu?

kerrotko koko koneen laitekokoonpanon?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Eli koneessa ei ole joko a) mitään laitetta (SSD, HDD, ODD) josta kone voisi bootata tai koneeseen asennetulle massamuistille ei ole asennettu mitään käyttöjärjestelmää jossa on bootloader tai b) BIOS/EFI ei löydä käynnistysosiota levyltä. Onko koneessa ollut joku käyttöjärjestelmä jo ennestään? Oletko itse kasannut alunperin koneen ja asentanut siihen käyttöjärjestelmän? Päivititkö BIOS:n Windowsin kautta?
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Bios on Boot välilehdellä SSD levyllä jolla on windows asennettu, käyttöjärjestelmä asennettu.
Tämä Bios käynnistyminen tuli kun päivitin Bioksen, päivittäin tuli win10 ilmoitus tuosta niin laitoin automaatilla päivittämään.
Kone käynnistyi normaalisti ennen bios päivitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Kertoisitko tarkemmin, miten tuo bios päivitys meni ja lähti liikkeelle. Haitko päivityksen koneesi tukisivulta tai miten, mahdollisimman tarkasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 228
Oletko valinnut default settings ja sitten tallentanut asetukset eli valinnut "save and exit"? Biospäivitys nollaa kaikki asetukset, joten automaattinen biossiin käynnistyminen voisi selittyä sillä.
 

Muumi75

Innocent bystander
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Kokeiles Exit valikko ja sieltä Save & Reset. Asusksen emo haluaa aina biossiin biospäivityksen jälkeen.
Itse olen allerginen AISuitelle ja vastaaville emovalmistajien softakokoelmille. Biossin voi päivittää biossissa EZ Flashilla eikä ilmoitukset hypi winkkarissa silmille.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Kertoisitko tarkemmin, miten tuo bios päivitys meni ja lähti liikkeelle. Haitko päivityksen koneesi tukisivulta tai miten, mahdollisimman tarkasti.
Windowsiin tuli ilmoituksia päivityksestä. Ensin en reagoinut niihin, mutta niitä alkoi tulla jokapäivä niin laitoin päivittämään. Tuli vaan teksti, että tallenna tiedot ja ok. Bios päivitys meni hyvin ja kone toimii muuten aivan normaalisti, mutta käynnistäessä menee aina tilaan, jossa pitää painaa F1 josta aukeaa itse bios.

Oletko valinnut default settings ja sitten tallentanut asetukset eli valinnut "save and exit"? Biospäivitys nollaa kaikki asetukset, joten automaattinen biossiin käynnistyminen voisi selittyä sillä.
Kyllä.
Kokeiles Exit valikko ja sieltä Save & Reset. Asusksen emo haluaa aina biossiin biospäivityksen jälkeen.
Itse olen allerginen AISuitelle ja vastaaville emovalmistajien softakokoelmille. Biossin voi päivittää biossissa EZ Flashilla eikä ilmoitukset hypi winkkarissa silmille.
Exit valikosta painanut F10 joka on save ja reset kun kokeilin vaihtaa noita juttuja.

Kone tosiaan toimii muuten normaalisti, käynnistäessä tulee tämä kuva, jonka otin tähän googlesta:


Tuossa pitää painaa F1 jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 228
Tuleeko sinulla tuo sama virheilmoitus, tai tuleeko jotain virheilmoitusta ylipäätänsä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Onko biossin aika ja pvm-asetukset oikein?
Et kai tarkoita, että sinulle tulee sama virheilmoitus ilmoitus, mitä laittamassasi kuvassa? Muuten kannattaa laittaa kuvia vaan omasta koneesta, ettei turhaan sotke.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
Eli päivitit BIOS:n AI suiten kautta? Koskitko muihin asetuksiin siinä softassa? Onko tuo POST screenin ilmoitus kenties "Overclocking failed"? Poista se AI suite, nollaa BIOS varmuuden vuoksi ja kokeile tuleeko vielä bootissa erroria...
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Ongelma korjaantui vaihtamalla asetuksia BIOS ohjelmasta. Päivitys ilmeisesti asettaa BIOS asetukset default tilaan, joten asetuksia vaihtamalla ja tallentamalla ongelma poistui. Kiitos vinkeistä kaikille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Ongelma korjaantui vaihtamalla asetuksia BIOS ohjelmasta. Päivitys ilmeisesti asettaa BIOS asetukset default tilaan, joten asetuksia vaihtamalla ja tallentamalla ongelma poistui. Kiitos vinkeistä kaikille.
Kertoisitko vielä, mitä asetuksia vaihdoit?
Default tilassa koneen pitäisi aina käynnistyä.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Kertoisitko vielä, mitä asetuksia vaihdoit?
Default tilassa koneen pitäisi aina käynnistyä.
Muutamat kohdat ingore tilaan kun päällekkäiset softat ilmeisesti sotki asiaa, en oikein ymmärrä näitä itse. Pääasia että kone toimii kuten ennenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Ei biossissa ole mitään päälekkäisiä softia jos se on asetettu Defult tilaan.
Vai teitkö vasta nyt niin kuin aikaisemmin neuvottiin?

Olisi siksi hyvä tietää, kun myöhemmin annetaan muille neuvoja.
 

Joulukalja

Nope t: Sysop
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Ei biossissa ole mitään päälekkäisiä softia jos se on asetettu Defult tilaan.
Vai teitkö vasta nyt niin kuin aikaisemmin neuvottiin?

Olisi siksi hyvä tietää, kun myöhemmin annetaan muille neuvoja.
Laitoin ingore tilaan tuolta eri kohtia, jotka on ollut aiemminkin niin, mutta päivityksessä ne olivat menneet NA tilaan jolloin tuli se virheilmoitus. Eli se NA vaihto ingoreen auttoi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 674
Viestejä
4 237 652
Jäsenet
71 237
Uusin jäsen
joshimm

Hinta.fi

Ylös Bottom