Käsimatkatavarat (ja matkalaukut) lennolla - laukut hakusessa

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Samsonite on aina varma valinta. Sillä ite reissaan yleensä. Noin 100 päivää vuodesta ulkomailla ja yleensä maks viikon yhdessä paikkaa. Mitäs tykkäät Intiasta?
Olisiko mallia heittää Samsonitelta? Tuollainen viikon reissuun riittävä.
Itse reissaan paljon vähemmän, mutta jos kerralla investoisi hyvään laukkuun.


Intia on vähintäänkin mielenkiintoinen maa ja kulttuuri. Varsinkin erilainen ajatusmaailma aiheuttaa välillä harmaita hiuksia. Populaa aina hemmetisti joka paikassa.
Itse käynyt kerran aiemmin. Seurana oli työkaveri, joka oli 25. kerran käymässä.
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Itse olen reissannut aika paljon työn ja huvin vuoksi ja siinä on tullut käytyä aika lailla kaikki systeemit matkalaukkupuolelta. Alussa oli Samsoniten vetolaukku, maksimi käsimatkatavarakokoinen. Hyvälaatuinen ja kestävä, mutta vaikea raahata niissä tilanteissa jossa sitä ei voinut rullata perässä. Samsoniten tilalle tuli Berghausin vetolaukku jossa oli myös repun hihnat.

Ruumalaukkuna mulla oli Deuterin Traveller (jos muistan mallin oikein), yli 70 litraa, tosi hyvälaatuinen, repun hihnat jotka sai tarvittaessa piiloon. Sitä en käyttänyt sen jälkeen kun siirryin pelkillä käsimatkatavaroilla reissaamiseen.

Jossain vaiheessa mulla oli myös Fjällrävenin Dependler, joka on minimatkalaukku/reppu. Eli pikkumatkalaukku+repun hihnat ja siitä sai tarvittaessa myös istuimen :)

Nykyään mulla on reissuilla pelkästään Patagonian MLC. Se on mahdollisimman kevyt mutta silti sinne saa sullottua maksimikäsitavarakoon verran kamaa. Repun hihnat ja normaali olkalaukkuhihna löytyy. Oma on vanhempaa MLC-mallia, aika hillityn näköinen ja nykyään Patagonia myy aika ruman näköistä Black Hole -MLC:tä.

Omasta mielestäni sekä vetolaukun pyörät ja läppäriosasto ovat ihan turhia laukussa. Vievät tilaa, lisäävät painoa ja läppärin saa parhaiten turvaan omaan suojakuoreen. Tuntuu myös että vuosi vuodelta pakkaan kamaa vain vähemmän ja menisi kevyesti myös alle maksimikoon käsimatkatavaroilla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
On tosiaan jonkin verran eroa, miten ja minne matkustaa, kun laukkua valitsee.

Työmatkailuun riittää tollainen lentolaukku suurimpaan osaan reissuista. Itsellä menee max. viikon kamat tollaisella. Eiköhän muutenkin valtaosa liikematkailusta ole max. viikon pituisia. Pidemmille sitten tarttee ruumalaukun, joka liikematkahommisaa ei tartte olla mikään maksimikokoinen.

Lomareissuille iso matkalaukku toimii, jos siirtymät on lento-taksi/vuokra-auto-hotelli. Sitten jos reissaillaan pitkin poikin busseilla ja junilla, niin matkalaukku on useimmiten kyllä hankala. Silloin jonkinlainen kannettavuus voisi olla hyvä. Mielellään olkahihnoilla.

Itsellä on ruumalaukuksi jättimäinen kevyt Delsey ja vähän pienempi American tourister. Tota jättilaukkua en kyllä yksin saisi ikinä täyteen, edes 3vko matkalla. Vaimo saa helposti täytettyä ton jo viikon reissulla :) Sitten urheilureissuja varten löytyy keskikokoinen Tatonkan kassi, joka menee selkään. Tämä toimii reissuissa, joissa yksin pitää raahata ton kassin lisäksi esim. suksia tai fillarilaukkua. Pyörälliseen suksipussiin tai fillarilaukkuun mnee osa kamoista ja selkään ei niin paljoa tartte ottaa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Useimmiten ihmiset pakkaa aivan liikaa tavaraa matkoille mukaan. Niin mäkin joskus tein, mutta kun vuosia sitten siirryin lentämään pelkillä käsimatkatavaroilla niin on oppinut ottamaan mukaan vain sen mitä tarvitsee. Koskaan en ole mitään tärkeää jäänyt kaipaamaan. En edes omista enää isompaa matkalaukkua kuin kabiinilaukun. Jos nyt ei ole ihan viidakkoon menossa niin voihan hätätilassa ostaa sitten uusia kamppeita kohteessa. Ainoat pakolliset mukaanotettavat on kuitenkin vain henkkarit/passi, puhelin ja luottokortti. Kaiken muun voi ostaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Useimmiten ihmiset pakkaa aivan liikaa tavaraa matkoille mukaan. Niin mäkin joskus tein, mutta kun vuosia sitten siirryin lentämään pelkillä käsimatkatavaroilla niin on oppinut ottamaan mukaan vain sen mitä tarvitsee. Koskaan en ole mitään tärkeää jäänyt kaipaamaan. En edes omista enää isompaa matkalaukkua kuin kabiinilaukun. Jos nyt ei ole ihan viidakkoon menossa niin voihan hätätilassa ostaa sitten uusia kamppeita kohteessa. Ainoat pakolliset mukaanotettavat on kuitenkin vain henkkarit/passi, puhelin ja luottokortti. Kaiken muun voi ostaa.
Joo ja ei. Samaa mieltä ton kamamäärän kanssa, mutta mulla on usein mukana esim:
-Maski ja räpylät (nämä vaatii tilaa, enkä ihan joka reissusta viittis uusia ostaa)
-Vaelluskengät + lenkkarit
-Talvireissuilla ulkovaatteet ja kerrastot vie tilaa (en lennä samoissa vaatteissa, joissa hiihdän/laskettelen/vaellan)

Kyllä matkalaukulle paikkansa on, mutta tosiaan useimmiten hyvin vähällä pärjää. Tosin pidemmillä 2-3vko reissuilla pelkästään alusvaatteet ja t-paidat tekee jo jonkinailsen pinon (välillä tulee kyllä pesetettyä noita, riippuu vähän missä reissaa).
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
516
Voisin isoksi laukuksi suositella S´Cure DLX nelipyöräistä, pirun kevyt ja tavaraa mahtuu ainakin tuohon 75cm aika paljon.
Pyörät todella hyvät.
Negatiivistä omasta mielestä on se, että hieman ohut muovi (kevyt, mutta menee kasaan)
Ja että tuon sisällä olevan kankaan (vetskarilla suljettava) takana ei ole tuollaista sidontahenskeliä

Aikaisempi oli Aeris joka oli sellainen kovapintaisempi, tästä vain se kaksipyöräinen.
Mahtava laukku oli mutta nelipyöräinen ei oikein vakuuttanut. Siksi S´cure

Miten te pelkillä käsimatkatavaroilla handlaatte nesteet?
Kun itellä aina tuskanhiki partaveden, dödön, saippuan ja esim hammastahnan kanssa.
Yleensä ruumalaukku jo pelkästään noiden tuotteiden vuoksi...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Miten te pelkillä käsimatkatavaroilla handlaatte nesteet?
Kun itellä aina tuskanhiki partaveden, dödön, saippuan ja esim hammastahnan kanssa.
Yleensä ruumalaukku jo pelkästään noiden tuotteiden vuoksi...
Kyllä mulla noi 1L pussiin on aina mahtunut:
-hammastahna
-kortisonivoide ja perusvoide 50-100g (atooppikko...)
-hiusgeeli 100ml
-dödö (roll-on, jos ois puikko, niin ai kai lasketa nesteeksi?)
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
157
Itse olen reissannut aika paljon työn ja huvin vuoksi ja siinä on tullut käytyä aika lailla kaikki systeemit matkalaukkupuolelta. Alussa oli Samsoniten vetolaukku, maksimi käsimatkatavarakokoinen. Hyvälaatuinen ja kestävä, mutta vaikea raahata niissä tilanteissa jossa sitä ei voinut rullata perässä. Samsoniten tilalle tuli Berghausin vetolaukku jossa oli myös repun hihnat.

Ruumalaukkuna mulla oli Deuterin Traveller (jos muistan mallin oikein), yli 70 litraa, tosi hyvälaatuinen, repun hihnat jotka sai tarvittaessa piiloon. Sitä en käyttänyt sen jälkeen kun siirryin pelkillä käsimatkatavaroilla reissaamiseen.

Jossain vaiheessa mulla oli myös Fjällrävenin Dependler, joka on minimatkalaukku/reppu. Eli pikkumatkalaukku+repun hihnat ja siitä sai tarvittaessa myös istuimen :)

Nykyään mulla on reissuilla pelkästään Patagonian MLC. Se on mahdollisimman kevyt mutta silti sinne saa sullottua maksimikäsitavarakoon verran kamaa. Repun hihnat ja normaali olkalaukkuhihna löytyy. Oma on vanhempaa MLC-mallia, aika hillityn näköinen ja nykyään Patagonia myy aika ruman näköistä Black Hole -MLC:tä.

Omasta mielestäni sekä vetolaukun pyörät ja läppäriosasto ovat ihan turhia laukussa. Vievät tilaa, lisäävät painoa ja läppärin saa parhaiten turvaan omaan suojakuoreen. Tuntuu myös että vuosi vuodelta pakkaan kamaa vain vähemmän ja menisi kevyesti myös alle maksimikoon käsimatkatavaroilla.
Onko tuo patagonia hyvä kantaa reppuna? Jaksaako sitä kantaa esim päivän selässä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Samsonite on aina varma valinta. Sillä ite reissaan yleensä. Noin 100 päivää vuodesta ulkomailla ja yleensä maks viikon yhdessä paikkaa.
American tourister on "sama" mutta halvempi sisarmerkki, mutta toki tuollaisella matkamäärällä samsonite on perusteltu. 100 päivää ei kaikki matkusta edes elämässä :).
 
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Onko tuo patagonia hyvä kantaa reppuna? Jaksaako sitä kantaa esim päivän selässä?
MLC menee selkään ihan tarpeeksi hyvin, kun ei ylipakkaa sitä. Itse oon käyttänyt ns. packing cubeja pakkaukseen jolloin kamat pysyvät järjestyksessä muuten lötkössä laukussa. Tuollainen laukku jossa ei ole sisärakennetta on siinä mielessä hyvä että paino on pienempi ja se mahtuu lentokentän kokotarkastuksista läpi sullomalla. Pitää vaan pakata huolellisemmin.

Mulla ei ole osunut kokotarkastuksia eteen mutta käsimatkatavarat on kyllä punnittu yllättävänkin usein. Mutta voi odottaa että kokotarkastuksia tulee varsinkin halpislentoyhtiöissä maailmalla vastaan aina vaan enemmän.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Joo ja ei. Samaa mieltä ton kamamäärän kanssa, mutta mulla on usein mukana esim:
-Maski ja räpylät (nämä vaatii tilaa, enkä ihan joka reissusta viittis uusia ostaa)
-Vaelluskengät + lenkkarit
-Talvireissuilla ulkovaatteet ja kerrastot vie tilaa (en lennä samoissa vaatteissa, joissa hiihdän/laskettelen/vaellan)
Joo aktiiviharrastusmatkat on toki eri juttu.

Miten te pelkillä käsimatkatavaroilla handlaatte nesteet?
Kun itellä aina tuskanhiki partaveden, dödön, saippuan ja esim hammastahnan kanssa.
Yleensä ruumalaukku jo pelkästään noiden tuotteiden vuoksi...
Ei kyllä ole mitään ongelmaa ollut. Mulla on sellainen matkasetti jossa tuli erilaisia täytettäviä pikkupurtiloita läpinäkyvän vetskaripussukan mukana. Muutamaan purtiloon täyttelen tarpeelliset mömmöt ja lisäksi pussukkaan mahtuu roll-on dödö, ripsari ja matkakoon hammastahnatuubi. Pussukan pakkaan reppuun päällimäiseksi, jotta se on nopea ottaa turvatarkastuksessa esiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
Miten te pelkillä käsimatkatavaroilla handlaatte nesteet?
Kun itellä aina tuskanhiki partaveden, dödön, saippuan ja esim hammastahnan kanssa.
Yleensä ruumalaukku jo pelkästään noiden tuotteiden vuoksi...
ison partaveden vaihdoin sellaisiin minipulloihin. kentän tax freestä ainakin löytyy, toki valikoima on rajallinen. kosteusvoidetta ja hiusgeeliä on mukana pienissä purkeissa - turha kantaa mukana isoja tuubeja. hammastahnaa saisi myös matkakoossa. saippuaa ja shampoota on hotellissa, niitä en ole ikinä pitänyt mukana. näin siis työmatkoilla. ja lentolaukulla mennään, mitään reppua en rupea kantamaan ja eikä muutenkaan sovi oikein työvaatteiden kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Itse vedän varustelekasta tutulla assault packilla (Mil-Tec Assault Pack Large) vaikka työmatkustan aika paljon. Olen onnistunut pitämään oman roolini sellaisena että ei tarvitse siistinä bisnespuku päällä matkustaa eikä tarvi sellaista mukanakaan about koskaan niin tuo reppu sopii mainiosti käsimatkatavaraksi. En oikein noista kovakantisista perusta ainakaan käsimatkatavarana kun niitä ei tosiaan saa kiristettyä pienempään tilaan tarvittaessa

Ruumalaukkuna on tuon tännekin linkatun duffelin tapainen vanha inttikassi. Löytyy kantohihna sekä remmit selässä kantamista varten. Ainut ongelma tuon laukun kanssa on jotku armeijan logot jotka aikoinaan printattu kylkeen. Joissain maissa pääsee ekstra-kierrokselle haastateltavaksi todennäköisesti juuri tuon takia

Pelkillä käsimatkatavaroilla menee periaatteessa se viikko jonka jälkeen voi vaikka hotellin pesupalveluihin tukeutua. Hassusti kyllä vaikka olisi se ruumalaukku mukana niin silti menee sen viikon ja ehkä vähän reilu ennenkuin pyykkihommat alkaa. Omalla kohdalla ruumalaukku ei juuri lisää noita päiviä kun sinne tulee lähinnä pakattua kaikkea muuta ylimääräistä ja tilaa vievää tai käsimatkatavaroiden vaatteet siirtyvät ruumaan kun elektroniikka vie kaiken tilan sekä painon

Mutta joo, tarpeet on kyllä aika erilaiset matkustajilla ja senhän mukaan matkalaukut valitaan. Itsellä toimii yllämainittu mutta jollain toisella ei kun esim pukua ei saa ilman ryppyjä mukaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
2 viikon reissuun lähdössä ja just punnitsin laukun (50x33x20) ja jää alle 6kg (5,5kg + partakone&tikkudödö) ei sis. läppäri. Laukku kumisee tyhjyyttään eli vielä jotain mahtuisi kyytiin (esim läppäri) ja noistakin pakatuista vaatteista todennäköisesti jää 20-30% käyttämättä.

4 (2+2) lähdössä ja muut 3kpl laukut on kokoa 55x38-40x20-23 ja kaikissa tilaa ihan törkeästi (pakko vetää kamat remmillä kiinni ettei pyöri kuin pesukoneessa :)), käytännössä kaikki kamat menisi 3 laukkuun. Tarkoitus ottaa mukaan 2kpl 3kg tietokoneita, niin painon puolesta ikäänkuin "pakko ottaa" 4 laukkua ja tietysti on sitten tilaa ostaa vaikkapa vähän vaatteita lisää.

Itse ostaisin mahdollisimman kevyen laukun (lue: pehmeä), sillä käytännössä joka pakaasin saa pakattua yli 8kg:n jolloin laukun paino on suoraan pois hyötykuormasta. Lisäksi 2 "isoa" pyörää antaa enemmän sisätilavuutta samoilla ulkomitoilla. 4 pyöräistä himmeliä en ottaisi ellei tarkoitus ole pelkästään rullata terminaalin käytäviä, 2 pyöräistä paljon mukavampi vetää vaikkapa 1km mukulakivikadulla.

Sitten taas jos ostaa ruumalaukkua niin sen tilavuus ei missään tapauksessa tarvitse olla juurikaan 2x yli käsipakaasin, mikäli tarkoitus on pysyä edes jollain hehtaarilla painorajoissa (ja näillä kamoilla on heittämällä kuukausia reissussa). Sellaisen ison kovamuovisen möhkön pakkaa ihan vahingossa yli 30 kiloiseksi eikä 40kg:takaan mikään mahdottomuus ole jos on "kovia" tavaroita.

Tossakin molemmat 4 pyöräiset 2,4kg ja 100e
Airbeat Nelipyöräinen matkalaukku 55cm | American Tourister
Modern Dream Nelipyöräinen matkalaukku 55cm | American Tourister
2 pyöräinen1,4kg ja 60e :)
Litewing Kaksipyöräinen matkalaukku 55cm | American Tourister

En tehnyt web-sivuilla kovin syvällistä tutkimusta kunhan otin muutamat silmään osuneet tarkisteluun...
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Ainakin mun nelipyöräisessä 2 pyörää on isompia, joten se toimii perässä vedettävänä ihan yhtä hyvin kuin 2-pyöräinenkin. En ostaisi 2-pyöräistä, sillä neljällä pyörällä rulluttelu on vaan niiiin kätevää ja kevyttä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Ainakin mun nelipyöräisessä 2 pyörää on isompia, joten se toimii perässä vedettävänä ihan yhtä hyvin kuin 2-pyöräinenkin. En ostaisi 2-pyöräistä, sillä neljällä pyörällä rulluttelu on vaan niiiin kätevää ja kevyttä.
Just näin. Varsinkin jos on läppärilaukku mukana, niin 2-pyöräisen raahaaminen käy työstä. Siis kun sen läppärilaukun laittaa siihen kahvaosaan.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 557
Monta matkalaukkua hajoittaneena ihmettelen ettei suurempia tai pienempiä laukkuja tehdä mekanismilla missä pyörät sais lukittua laukun sisään.. siis joku napista toimiva mekanismi yms. Monta kertaa noiden pyörien kohta hajoaa laukusta ensin.

Toinen syy miksi laukut oon saanut rikki on liian suuressa laukussa liian vähän tavaraa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Just näin. Varsinkin jos on läppärilaukku mukana, niin 2-pyöräisen raahaaminen käy työstä. Siis kun sen läppärilaukun laittaa siihen kahvaosaan.
Tarvitaanko läppärilaukkua jossain muualla kuin työmatkalla (lomalla ainakin mielummin pistän sen tuonne laukkuun sisälle)? Työmatkan luen juurikin tuohon terminaalin käytävillä työntelyyn koska matka jatkuu kentältä taksilla tai ”alakerran” autovuokraamosta ja päättyy hotellin oven eteen tai parkkihalliin, toisin sanoen ei ole edes etäistä mahdollisuutta että laukkua joutuisi oikeasti kirjaimellisesti vetämään perässä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Tarvitaanko läppärilaukkua jossain muualla kuin työmatkalla (lomalla ainakin mielummin pistän sen tuonne laukkuun sisälle)? Työmatkan luen juurikin tuohon terminaalin käytävillä työntelyyn koska matka jatkuu kentältä taksilla tai ”alakerran” autovuokraamosta ja päättyy hotellin oven eteen tai parkkihalliin, toisin sanoen ei ole edes etäistä mahdollisuutta että laukkua joutuisi oikeasti kirjaimellisesti vetämään perässä.
Noi ei. Mutta ei mulla silti ole kahta lentolaukkua, vaikka aika paljon vapaa-ajallakin reissaan. Sama lentolaukku mulla on vapaa-ajan matkoillakin useimmiten. Ja mun vapaa-ajanmatkoillakin meen pääosin taksilla tai vuokra-autolla kentältä. Mutta laukku käytön mukaan tietty.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Monta matkalaukkua hajoittaneena ihmettelen ettei suurempia tai pienempiä laukkuja tehdä mekanismilla missä pyörät sais lukittua laukun sisään.. siis joku napista toimiva mekanismi yms. Monta kertaa noiden pyörien kohta hajoaa laukusta ensin.

Toinen syy miksi laukut oon saanut rikki on liian suuressa laukussa liian vähän tavaraa..
Tollainen mekanismi itsessään varmasti lisäisi rikkoontumisherkkyyttä lukkua vedettäessä. Mulla on viimeksi irronnut pyörä lentolaukusta ihan omaa tyhmyyttä. Lentojen välillä täysiä juosten kentällä ja onnistuin juoksuvauhista kolauttamaan laukun voimalla liukuportaiden kulmaan ja pyörähän siitä irtosi...
 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Muokkasin vähän viestiketjun otsikkoa kattamaan lentomatkustamisessa käytettävät kantovälineet
 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Jee, nyt se löytyi! Lähikaupasta poistin tuollaisen "Design by Fabrizio" (=mikälie...) käsimatkatavarareppuhässäkän. Just mitä hain: Reppu joka (jopa vähän liiankin) iso, aukeaa kunnolla, pikkutaskuja tarpeeksi ja saa remmeillä vedettyä vähän pienemmäksi jos tarve. Olkahihnakin tuossa oli mukana, heitetty jo kaapin perälle tarpeettomana.
Ja ei löytynyt netistä muuta infoa kuin tämä:
https://www.bol.com/nl/p/fabrizio-handbagagerugzak-55x35x20-cm-zwart/9200000073362873/
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 222
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom