Kännykän räplääminen työajalla?

Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
15
Keskustelun lähtökohtana on että työtehtävässäsi et tarvitse matkapuhelinta mihinkään.

Miten työpaikallasi suhtaudutaan kännykän räpläykseen työajalla?
Onko työnantajasi joutunut puuttumaan asiaan jotekin?
Jos on puuttunut, niin miten?

Itse olen havainnut joidenkin työntekijöiden olevan niin koukussa luuriinsa, että jopa puolet päivän työajasta voi vierähtää kännykkää räplätessä.

Mitä mieltä olette tästä suuntauksesta, tuleeko tästä joskus todellinen ongelma, vai onko se jo sitä?
 
Liittynyt
13.06.2017
Viestejä
59
Monissa työpaikoissa on jo käytössä puhelimen käytön "etiketti", jossa kerrotaan koska puhelinta saa käyttää ja mihin tarkoitukseen. Johtuen juurikin nykyajan ongelmaan, ettei ehditä hoitaa töitä puhelimen käytöltä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 756
Meillä sai yksi kenkää parin varoituksen jälkeen puhelimen rämppäämisestä valvomossa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 526
En ole työnantajan kanssa joutunut juttelemaan mutta työkaverit katsoo aika pahasti jos räpläät puhelinta pientä hetkeä enemmän.
Olen nähnyt puhuttelun ja se riitti. Kaverilla nyt vaan on robottihitsauskoneen puikoissa aika reilusti aikaa, se toki vaatii valvomista mutta joo.

Viimeinen kysymys, kyllä se on mielestäni jo nyt ongelma. Jo yhteiskunnallisestikin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 798
On huomattu, eikä todellakaan ole vain nuorten ongelma. Näkee ihan "vauvasta vaariin" tätä. Nuori "Nico" varmaan selaa tiktokkeja ja snäppejä ja vanhempi "Merja" sitten Facebookissa kyttäämässä.
Useita tunteja varmasti kuukaudessa käyttävät työaikaa tähän.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 474
Meillä tuotannossa kännykkäkielto. Kiinni jos jää, niin kirjallinen varoitus. Yksi työntekijä sai juuri kenkää 3 varoituksen jälkeen.
Ei hitto pitää kyllä olla jo aikamoinen addiktio että saa kenkää luurin takia. Itse vietän ihan liikaa aikaa kännykän kanssa, mutta kyllä mä nyt osaan olla ilman vaikka päivän jos tarve.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
127
Ei ole omalla työpaikalla ollut ongelmia kännyköiden liiallisesta räpläämisestä.
Aikaisemmin tuotannon puolella työskennellessäni kännykkä, tai siis podcastit, olivat loistava henkireikä ja niiden ansiosta työ sujui mielekkäämmin.
Kännykkäkielto kuulostaa rajulle, riippuu tietenkin millaista hommaa tehdään ja ehkä säännölle on hyvä syy, mutta itse en haluaisi olla sellaisessa työpaikassa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
176
Meillä on tuotannossa kännykkäkielto, ja itse olen joutunut pitämään puhutteluita ja jakamaan usealle henkilölle varoituksia aiheesta. Yksi oli saada lähtöpassit tuon takia, mutta ennätti irtisanoutua itse.
Musiikkia saa laittaa kuulokkeisiin tauon päätyttyä, musiikin ja vastaavan kuuntelu on ihan sallittua. Pientä satunnaista räpläämistä (biisien vaihdot ym.) katsotaan läpi sormien tilanteen mukaan, mutta useammin saman päivän aikana ei kannata narahtaa. Lisäksi meillä on sääntö, että jos pitää joku asia hoitaa (pankki, perheasiat ym.) niin työnjohtajalle ilmoittamalla saa kyllä käyttöluvan.

Itse tarvitsen kännykkää työssä, mutta myönnettäköön että silti ruudulla pyörähtää välillä myös työhön liittymätöntä asiaa. Joskus liikaakin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
355
Jos räpläyksestä huolimatta saa tehtyä töitä työnantajaa tyydyttävällä tavalla niin sittenhän ei ongelmaa ole.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Jos räpläyksestä huolimatta saa tehtyä töitä työnantajaa tyydyttävällä tavalla niin sittenhän ei ongelmaa ole.
Näin sen pitäisi olla.
Nykyisin kaikki "omaan" elämään liittyvä on vahvasti sidoksissa puhelimeen. Esim. lasten koulusta/päiväkodista voi tulla useita viestejä päivässä.
Itse ottaisin työnantajan puhutteluun jos sanomista tulee Wilma viestin lukemisesta, kolmannesta kerrasta vedän turpaan ja vaihdan työpaikkaa.
Ymmärrän että somen/uutisten selaaminen ei kuulu työaikaan, mutta on monia muita asiota joita on lähes pakko hoitaa puhelimen kautta myös töiden aikana.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Tämä varmaan riippuu paljon millaisissa työtehtävissä on. Omassa työssä ei ole tullut vastaan työtehtävien laiminlyöntejä puhelimen pläräämisen vuoksi, eikä asiaan ole koettu tarpeelliseksi puuttua. Joku ohjeistus kyllä tuli siitä, millaisia asioita työpaikalta saa laittaa someen. Henkilökohtainen mielipiteeni mukailee edeltävän kirjoittajan näkemystä.

E: Jonaz ehti väliin, itse en ehkä turpaan vetäisi, mutta jos tarpeeksi vittuillaan niin ei kyllä mullakaan näy kuin perävalot enää :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 923
Paheksuvia katseita on tullut koska kuviteltu etten käytä puhelinta työasioihin liittyvissä asioissa. Otan kuvia muistiinpanoksi yms. ja selailen niitä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
176
Jos räpläyksestä huolimatta saa tehtyä töitä työnantajaa tyydyttävällä tavalla niin sittenhän ei ongelmaa ole.
Hyvähän se olisi jos se näin menisi. Meillä oli pitkään kännykän käyttö täysin vapaata. Säännöt oli sitten kuitenkin pakko asettaa, kun tätä käytettiin hyväksi ja tehokkuudet tipahti. Tiettyihin nurkkasoppiin kun meni käymään, löytyi työntekijöitä istumassa jalat pöydällä, kännykkä kourassa. Pakko oli puuttua. Se nyt vaan on niin että firma maksaa tehdystä työstä eikä kissavideoiden katselusta.

Tiettyjen osastojen tehokkuus tuplaantui kun kännykän käyttö kiellettiin. Ja sääntöjen on sitten oltava kaikille samat, joten valitettavasti myös ne, jotka eivät perseilleet joutuvat kärsimään.

Itse kun lasken projekteille budjetteja, lasketaan hinnat työtuntien mukaan. Jos tiettyyn työhön on laskettu vaikka 100 tuntia työtä, mutta siihen meneekin 150 tuntia kissavideoiden takia, on selvää että budjetti kusee. Ja kun budjetti kusee, tekee firma tappiota. Ja se tarkoittaa töiden loppumista kaikilta.

Itse olen kumminkin sieltä lepsummasta päästä ja päästän paljon läpi ystävällisillä huomautuksilla, mutta jos sitä käytetään hyväksi niin sitten otetaan kovemmat keinot käyttöön.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 248
Esim. lasten koulusta/päiväkodista voi tulla useita viestejä päivässä.
Itse ottaisin työnantajan puhutteluun jos sanomista tulee Wilma viestin lukemisesta, kolmannesta kerrasta vedän turpaan ja vaihdan työpaikkaa.
Oman jäkikasvun Wilma-ajoista on jo aika kauan aikaa, joten nyt on kyllä pakko kysyä, että millaiseksi helvetiksi se Wilmaviestintä oikein on mennyt ? Mitä niin tärkeää asiaa sinne voi tulla useita kertoja päivässä, että niihin on pakko reagoida heti ? Aikanaan itselle riitti jos edes kerran viikossa katseli viestit läpi, ja suurimpaan osaan ei edes tarvinnut reagoida tai vvastata mitään.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Mitä niin tärkeää asiaa sinne voi tulla useita kertoja päivässä, että niihin on pakko reagoida heti ? Aikanaan itselle riitti jos edes kerran viikossa katseli viestit läpi, ja suurimpaan osaan ei edes tarvinnut reagoida tai vvastata mitään.
Kyllä sieltä välillä tulee viestejä, joihin tarvii reagoida seuraavaksi päiväksi. Esim. "Huomenna luistelua" ja sitten täytyy aamulla osata ottaa luistimet mukaan. Mutta noin lähtökohtaisesti ei mitään samantien reagointia vaativaa tule, vaan soittavat koululta jos on joku kiireellinen tilanne.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 526
Kyllä sieltä välillä tulee viestejä, joihin tarvii reagoida seuraavaksi päiväksi. Esim. "Huomenna luistelua" ja sitten täytyy aamulla osata ottaa luistimet mukaan. Mutta noin lähtökohtaisesti ei mitään samantien reagointia vaativaa tule, vaan soittavat koululta jos on joku kiireellinen tilanne.
Tämä tavallaan liippaa aihe-aluetta hyvinkin läheltä. Pentuna sanottiin koulussa että huomenna on luistelua niin sanoin äidille kotona että nyt on luistelua.
Ja nyt on Wilma-appi sitä varten. :|
Tajuan kyllä että se on ihan kätevä mutta tässä liimataan uutta sukupolvea riippuvammaiseksi mobiililaitteista.

e: tuli mieleen meillä oli koulussa "reissuvihko" eli siihen opettaja kirjasi risut tai ruusut jotka oli pakko näyttää vanhemmille, ja jos oli luvatta poissa niin vanhemmat kirjasi siihen mikä oli poissaolon syy
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Oman jäkikasvun Wilma-ajoista on jo aika kauan aikaa, joten nyt on kyllä pakko kysyä, että millaiseksi helvetiksi se Wilmaviestintä oikein on mennyt ? Mitä niin tärkeää asiaa sinne voi tulla useita kertoja päivässä, että niihin on pakko reagoida heti ? Aikanaan itselle riitti jos edes kerran viikossa katseli viestit läpi, ja suurimpaan osaan ei edes tarvinnut reagoida tai vvastata mitään.
Esim. Näin talviaikaan Wilman kautta kerrotaan aamulla onnistuuko se hiihto/luistelu vai ei, ihan kätevää ilmoittaa myös lapselle ettei turhaan raahaa tavaraa kouluun. Tämä siis kun itse olet jo töissä ja lapsi vielä kotona.
Lapsi voi myös esim. sairastua kesken päivähoito/koulupäivän, tapaturmiakin sattuu.
Soittamalla hoidetaan toki ne kiireeliset asiat mutta se ei muuta tilannetta. Huoltajan on pakko käyttää puhelinta ja olla tavoitettavissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
249
Koneet kun töissä käy niin kyllä sitä kännykkää tulee silloin selailtua. Hyvin kyllä huomaa töissä, että suurimmalla osalla kännykät kädessä eikä se pomoja ole haitannut kun koneet käy ja palikkaa valmistuu.

Joskus viikonloppu vuoroissa jos on oikein hyviä hommia niin tulee katsottua jotain sarjojakin kännykästä, mutta tuolloin tosiaan koneet käy silloin.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 526
Varmaan huomataan että kyse on hyvinkin suuresti minkälainen työ on kyseessä. Edellämainitsemassani robottihitsauslaitteessa joo, pitää vahtia sitä suihkua, mutta ei se tytylle tekstailu haittaa työntekoa.
Tai vaikkapa jossain sahalla missä vannesaha jyrsii jotain 400mm tankoa jossa kestää, no, pari minuuttia ainakin, niin ei se ole työstä pois jos tsekaan iltatytön.
Tottakai on muuta räpellettävää sivussa, mutta laitetta on pakko vahtia eikä olisi tarkoiduksenmukaista vaikkapa lähteä tyhjentämään romumetallisäiliötä.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 248
Esim. Näin talviaikaan Wilman kautta kerrotaan aamulla onnistuuko se hiihto/luistelu vai ei, ihan kätevää ilmoittaa myös lapselle ettei turhaan raahaa tavaraa kouluun. Tämä siis kun itse olet jo töissä ja lapsi vielä kotona.
Lapsi voi myös esim. sairastua kesken päivähoito/koulupäivän, tapaturmiakin sattuu.
Soittamalla hoidetaan toki ne kiireeliset asiat mutta se ei muuta tilannetta. Huoltajan on pakko käyttää puhelinta ja olla tavoitettavissa.
Ihan valideja pointteja kyllä, mutta ihan oikeestiko ne tarhan tädit vaan laittaa Wilmaviestiä jos piltti on sairastunut oksennustautiin ja se pitäisi hakea pois sieltä ?

Viimeisestä lauseesta olen kyllä vähän eri mieltä. Eikö nykyään tarha/koulu tiedä vanhempien työpaikkoja ja tarvittaessa ota yhteyttä työnantajaan jos sitä huoltajaa ei muuten tavoiteta ?

Onneksi minulla ei ole alaikäisiä lapsia, tulisin hulluksi :D

Itse ketjun aiheeseen liittyen, omalla työpaikalla ei ole mitään rajoituksia kännykän käytölle ja välillä sen kyllä huomaa kun porukat melkein törmäilevät seiniin kulkiessaan nenä ruutuun liimautuneena. Tosin monelle tuo kännykkä on tärkeä työvälinekin, joten vaikea se on tietää onko kyse jostain työhön liittyvästä vai kissavideoista.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 526
Ja tässä on skaala todella, todella laaja. Minä käytän puhelintani todella vähän päivittäin, wappi ja tekstarit, joskus joku soittaa. Uutiset. Siinäpä ne.
Jollain toisella saattaa olla kuusi eri sometiliä joita seurataan -- tässä on erittäin suuri ero

Myönnän olevani Luddisti, mutta lähinnä mitä tulee someen ja mobiililaitteisiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 192
Töissä parasta on kun ei tarvitse käyttää puhelinta. Tai miksikä sitä lasilevyä tulisikaan nykyään kutsua..
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Miksi kännykän räplääminen on ongelma, mutta iltasanomat + pulla kahvihuoneessa tai loputtomat röökitauot on aina olleet ok? Mielestäni keskustelu on jo lähtökohtaisesti absurdi. Kohtuus toki kaikessa eli jos töitä ei saada tehtyä tai puhelinaddiktio on niin paha että se vaikuttaa työnlaatuun niin kengän jälkeä perseeseen.

Ei hitto pitää kyllä olla jo aikamoinen addiktio että saa kenkää luurin takia.
Useimmat isojen teknologiafirmojen sovellukset kuten IG, Tiktok, Facebook jne. ja monet mobiilipelit on kaikki suunniteltu massiivisilla budjeteilla jossa on käytetty kymmeniä/satoja miljoonia ellei jopa miljardejakin psykologiseen tutkimukseen löytääkseen juuri ne elementit jotka addiktoivat ihmisiä ja saavat heidät palaamaan takaisin sovelluksen pariin mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on digitaalinen heroiini joten ei ole mitenkään ihme että monille tuottaa vaikeuksia olla siitä erossa.

Itseäni vituttaa aivan saatanasti katsella kaduilla näitä älypuhelinzombeja jotka ei edes kävellessä voi pitää taukoa siitä vitun somesta, mutta ihan rehellisyyden nimissä en pidä heitä mitenkään huonompina ihmisinä vaan yksinkertaisesti vain uhreina. Suurimpaan osaan ihmisistä nuo tutkimustulokset pätevät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
326
Puhelinta ei ilmeisesti enää käytetä sen varsinaiseen käyttöön eli soittamiseen ja puhumiseen kovinkaan paljon. Mutta olettaisin, että jos työntekijä olisi koko ajan puhumassa puhelimeensa ei-työasiaa, niin uskoisin siitä tulevan sanomista.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 756
Itse ketjun aiheeseen liittyen, omalla työpaikalla ei ole mitään rajoituksia kännykän käytölle ja välillä sen kyllä huomaa kun porukat melkein törmäilevät seiniin kulkiessaan nenä ruutuun liimautuneena. Tosin monelle tuo kännykkä on tärkeä työvälinekin, joten vaikea se on tietää onko kyse jostain työhön liittyvästä vai kissavideoista.
Meillä on mahdollista tai jopa todennäköistä kävellä 10t trukin alle. Varoituksia on tullut ihan ylemmille toimihenkilöille. Tuommoinen trukki taakan kanssa kun painaa sen 15t niin ihmiseen törmätessä sitä edes huomaa kuski.
Insinööreillä ja muilla jotka sitä luuria tarvii puhumiseen on onneksi nykyään kuulosuojaimet kypärään kytkettynä missä Bluetooth.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
872
Ongelma on usein siinä, että vaikka 98% ajasta kännykän käyttö ei ole ongelma, se onkin sitten aika iso ongelma kun tapahtuu ensimmäinen isompi onnettomuus jossa osasyynä on se että ei ole keskitytty olennaiseen kännykän takia.

Teollisissa ympäristöissä sanoisin että puhelimen rajallinen huvikäyttö on ehkä hyväksyttävää kun ollaan "toimistomaisissa sisätiloissa" istuvassa asennossa, esimerkiksi erillisessä valvomossa. Heti jos ollaan liikkeessä tai kentällä, kyllä se fokus pitää olla siinä ympäristössä. Jos siellä joutuu puhelinta käyttämään, pitää valita huolella paikka. Se paikka ei ole missään työkoneen vieressä sen käydessä.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
1 009
Toiset ihmiset tekee ahkerammin töitä, toiset tekevät pitkiä kahvitaukoja, seurustelevat valtaosan päivästä tai sitten räpläävät sitä luuria. Kyllä sen töissä huomaa että ketkä ovat niitä jotka aina kahvilla tai iskemässä markkinointiosaston tyttöjä.
Mutta huonommaksi on maailma mennyt kun tuollainen kone on keksitty joka addiktoi ihmiset räpläämään sitä suurimman osan valveillaoloaikaa.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
739
Omalla työpaikalla on puhelimen käyttö kielletty työaikana hupikäyttöön. Todellisuus on sitten ihan eriluokkaa. Suurinosa porukasta käyttää puhelinta hupikäyttöön, koska työnkuva on sellainen rento.

Työtehtävissä on paljon sitä ns odottelua ja päivystelyä, jolloin ei ole työtehtävää jolloin on mahdollisuus käyttää puhelinta.

Asenne on johdonkin suunnalta suhteellisen rento. Mikäli työt hoituvat ja puhelimen käyttö ei aiheuta vaaraa niin silloin johto ei puutu luurin käyttöön

On sitäkin käynyt, että joku on saanut varoituksen, kun on käyttänyt puhelinta työkoneen kanssa. Tuo on ihan ymmärrettävä syy, koska työturvallisuus vaarantuu.

Silloin, kun hommana on päivystää monitorin edessä niin ketään ei kiinnosta mainita luurin käytöstä. Joskus on joku esimies nähnyt, kun olin näpräämässä luuria työaikana ja esimies kuittaili. Kuittailu oli lähinnä sitä, että sieltäkö sitä pillua nykyaikana saa ja lähti naureskellen pois.

Puhelinta käyttävät myös esimiehet kentällä ollessaan ja monet alemman tason johtohenkilötkin. Joskus on joku johtotason henkilökin työaikana tullut näyttämään luurista luokkaa muijan perseen kuvia tai jonkun rakennusprojektin etenemiskuvia.
 
Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
15
Aika kirjavat näyttäisi olevan vielä nuo kännykänkäyttö säännöt.
Tuleekohan joskus tulevaisuudessa jonkinlaiset yleisäännöt kännykän käytöstä kaikille työpaikoille.

Omalla työpaikalla kännykän käyttöön ei ole puututtu mitenkään.
Tarvetta varmaan olisi, mutta koska ongelmakäyttö koskee vielä niin pientä osaa työntekijöistä, niin asiasta ei ole edes keskusteltu johdon taholta.

Itseä kyllä vituttaa katsoa työssä nuorta apulaista joka vahtaa luuriaan melkein minuutin välein, siinä jää kyllä paljon tärkeitä työasioita huomioimatta.
Koska joudun tälle apulaiselle järjestelemään työtehtäviä, niin eipä sille voi antaa kuin niin selviä hommia että hommaa ei voi isommin ryssiä.

Kokeilin yhtenä päivänä huvikseen juoksuttaa tätä apulaista niin paljon että se luurin kahtominen jäisi vähemmälle, mutta empä onnistunut, näyttää se 30 sekunttiakin joutoaikaa riittävän luurin kahtomiseen.

En ole viitsinyt hänelle asiasta huomauttaa, koska eipä se minulle kuulu, ite kuki taaplaa tyylillään.

Oma kännykän käyttö työaikana on todella vähäistä, jos joskus tulee sähköposti vilkaisen kyllä lähettäjän ja jos se ei vaadi välitöntä vastausta, en vastaa.
Nettilehtiä ja muuta selailua en harrasta edes kahvitauolla, kerkijääpä nuo kahtua illalla isommalta ruutulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 687
Aika kirjavat näyttäisi olevan vielä nuo kännykänkäyttö säännöt.
Tuleekohan joskus tulevaisuudessa jonkinlaiset yleisäännöt kännykän käytöstä kaikille työpaikoille.

Omalla työpaikalla kännykän käyttöön ei ole puututtu mitenkään.
Tarvetta varmaan olisi, mutta koska ongelmakäyttö koskee vielä niin pientä osaa työntekijöistä, niin asiasta ei ole edes keskusteltu johdon taholta.

Itseä kyllä vituttaa katsoa työssä nuorta apulaista joka vahtaa luuriaan melkein minuutin välein, siinä jää kyllä paljon tärkeitä työasioita huomioimatta.
Koska joudun tälle apulaiselle järjestelemään työtehtäviä, niin eipä sille voi antaa kuin niin selviä hommia että hommaa ei voi isommin ryssiä.

Kokeilin yhtenä päivänä huvikseen juoksuttaa tätä apulaista niin paljon että se luurin kahtominen jäisi vähemmälle, mutta empä onnistunut, näyttää se 30 sekunttiakin joutoaikaa riittävän luurin kahtomiseen.

En ole viitsinyt hänelle asiasta huomauttaa, koska eipä se minulle kuulu, ite kuki taaplaa tyylillään.

Oma kännykän käyttö työaikana on todella vähäistä, jos joskus tulee sähköposti vilkaisen kyllä lähettäjän ja jos se ei vaadi välitöntä vastausta, en vastaa.
Nettilehtiä ja muuta selailua en harrasta edes kahvitauolla, kerkijääpä nuo kahtua illalla isommalta ruutulta.
Meilläkään ei mitään kummempia sääntöjä ole kännykän käyttöön, käyttää saa kunhan työt tulee hoidettua eikä aiheuta vaaratilanteita esim sähkötyökalujen kanssa. Tosin ei meidän firmassa ainakaan sillä konttorilla missä itse olen ihan hirveästi kännykkää tuijotetakaan. Joskus on kyllä ollut jotain kesähessuja jotka eivät muuta olekaan tehneet kuin kännykkää tuijottaneet mutta nekin ovat yleensä oppineet kun on kerran-pari huomauttanut.

Itse en yleensä siviilikännykkään edes koske koko työpäivän aikana ellei tule puheluita tai viestejä ja niihinkin vastailen järkeä käyttäen eli en rupea mitään romaania kirjoittamaan tekstariin jos just sillä hetkellä on joku työtehtävä juuri kesken. Työpuhelintakaan ei onneksi joudu normaalina päivänä juurikaan kädessä pitämään mutta välillä sitten tuleekin sellaisia päiviä että kaikki työkaverit, yhteistyökumppanit ja asiakkaat soittelevat yhtenään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
782
Meillä ei ole ongelmaa, kukaan ei räplää omaa puhelinta työajalla paitsi tauoilla. Mukavaa kun työkaverit on kokoajan hereillä ja valmiina reagoimaan tilanteisiin.
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 081
Miksi kännykän räplääminen on ongelma, mutta iltasanomat + pulla kahvihuoneessa tai loputtomat röökitauot on aina olleet ok? Mielestäni keskustelu on jo lähtökohtaisesti absurdi. Kohtuus toki kaikessa eli jos töitä ei saada tehtyä tai puhelinaddiktio on niin paha että se vaikuttaa työnlaatuun niin kengän jälkeä perseeseen.
Tämä. Niin kauan kuin jotkut saa käydä tupakkitauoilla, minäkin saan pitää puhelimen räpläämistauon halutessani, ja siihen ei ole pomolla mitään sanomista. Aivan samalla lailla tupakalla käymisetkin pitäisi veloittaa työajasta, ja siten palkasta.

Itse ei tule puhelinta selailtua kuin taukojen aikana, työaikana korkeintaan jos pitää soittaa/tulee viesti tai laittaa musiikit soimaan.

Omalla työpaikallani yhden henkilön työsopimusta ei jatkettu huonon työpanoksen vuoksi, en tosin ole aivan varma että johtuiko se sitten puhelimen käytöstä vai muuten vaan hitaasta työtahdista. Omalla työpaikalla eniten mua vituttaa lusmut jotka ei siivoa jälkiään, jää aamulla työajan alkamisen jälkeen odottamaan kahvin tippumista tai kun työajalla puhelevat paskaa kun töitä pitäisi tehdä.
 
Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
15
Meillä tuotannossa kännykkäkielto. Kiinni jos jää, niin kirjallinen varoitus. Yksi työntekijä sai juuri kenkää 3 varoituksen jälkeen.
Työnjohtoko/esimiehetkö tätä kieltoa valvoo?

Jos ajatellaan niin että työkaverit alkaa kyttäämään toisiaan kännykän käytöstä ja ilmoittelemaan esimiehille, niin silloin ollaan mielestäni menossa ihan väärille urille.
Tästä ei työyhteisössä seuraa mitään hyvää.

Saavutettaisiinko sillä paras tulos että työntekijöiden kanssa sovitaan firmaan yhteisesti kännykän käytön pelisäännöt ja sääntöä rikkovan sanktio.
Esim :Johtaja näkee työntekijän monta kertaa päivässä luuri kourassa, käydään puhuttelemassa työntekijä ja jos aihetta sanktioon ilmenee vähennetään sen päivän työajasta vaikka tunti pois.
Raha on yleensä hyvä konsultti.

Itse en kannata ihan ehdotonta kieltoa kännykän käytölle.
 
Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
15
Tämä. Niin kauan kuin jotkut saa käydä tupakkitauoilla, minäkin saan pitää puhelimen räpläämistauon halutessani, ja siihen ei ole pomolla mitään sanomista. Aivan samalla lailla tupakalla käymisetkin pitäisi veloittaa työajasta, ja siten palkasta.
Näin sivusta seuranneena, nuo tupakkitauot ovat pientä työajan menetystä verrattuna todellisiin kännykänräplääjiin.
Todellisen kännykänräplääjän työajan menetyksestä voidaan puhua jo useasta tunnista/päivä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
e: tuli mieleen meillä oli koulussa "reissuvihko" eli siihen opettaja kirjasi risut tai ruusut jotka oli pakko näyttää vanhemmille, ja jos oli luvatta poissa niin vanhemmat kirjasi siihen mikä oli poissaolon syy
Turhaanhan meillä tämä foorumikin on, kun voisimme vain ilmoittaa osoitteemme atk-lehdessä ja postitella toisillemme sievällä kaunokirjoituksella kirjoitettuja kirjeitä.

Ei mulla tee mieli koskea kännykkään työpäivän aikana. Taskussa sen on pakko olla, kun kaikki tärkeät puhelut tulevat päivällä. Työkännykkä sen sijaan keskeyttää työntekoa aivan koko ajan turhilla sähköposteilla, tiedotteilla ja paskasamsungin ja paskamicrosoftin turhilla ilmoituksilla, mutta näkisin että se on joltain muulta kuin minulta pois :smoke:. En minä tauoillakaan niitä ala käymään läpi.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Meillä tuotannossa kännykkäkielto. Kiinni jos jää, niin kirjallinen varoitus. Yksi työntekijä sai juuri kenkää 3 varoituksen jälkeen.
Lisään vielä tähän että elintarvike-alalla työskentelen ja varmaan jo 5v sitten tuli tuo kännykkäkielto. Asiaa perusteltiin aluksi hygienia syillä, että ei ole soveliasta tuoda elintarviketiloihin kännykkää, joka on myös kotona käytössä. Toimihenkilöt kuitenkin saa kännykkää käyttää samassa tuotantotilassa ja heidän kännykät myös kotona mukana ;) Vuosi sitten kielto tiukkeni siihen, että kännykkää ei saa edes olla työtakin taskussa mukana. Oma homma enemmän vain "valvomo" tyylistä tarkkailua, joten hyvin voisi sitä kännykkää käyttää ilman että se vaikuttaa työpanokseen mitenkään.

Ja meillä hoidettu noi kiireelliset yhteydensaamiset niin, että työntekijöiden täytyy antaa lähipiirille esimiesten numerot joiden kautta sitten saavat kiinni, jos joku hätä on. Lapset ei vain kovin helpolla lähde tuntemattomalle soittamaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
109
Työnjohtoko/esimiehetkö tätä kieltoa valvoo?

Jos ajatellaan niin että työkaverit alkaa kyttäämään toisiaan kännykän käytöstä ja ilmoittelemaan esimiehille, niin silloin ollaan mielestäni menossa ihan väärille urille.
Tästä ei työyhteisössä seuraa mitään hyvää.

Saavutettaisiinko sillä paras tulos että työntekijöiden kanssa sovitaan firmaan yhteisesti kännykän käytön pelisäännöt ja sääntöä rikkovan sanktio.
Esim :Johtaja näkee työntekijän monta kertaa päivässä luuri kourassa, käydään puhuttelemassa työntekijä ja jos aihetta sanktioon ilmenee vähennetään sen päivän työajasta vaikka tunti pois.
Raha on yleensä hyvä konsultti.

Itse en kannata ihan ehdotonta kieltoa kännykän käytölle.
Työnjohtaja valvoo. Riittää että vilkaiset kännykkää tai ylipäätään kännykkä kädessä niin varoitus tulee. Kyllä sitä silti tulee nopeasti välillä katsottua. Ja kyllä siellä muutkin sitä käyttää, mutta se on sellaista kissa-hiiri leikkiä. Ja nyt kuukausi takaperin ensimmäinen työntekijä irtisanottiin kännykän käytön vuoksi. Sai ensimmäisen varoituksen vuonna 2020 ja kaksi seuraavaa 2022 ja se riitti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 946
Näin sivusta seuranneena, nuo tupakkitauot ovat pientä työajan menetystä verrattuna todellisiin kännykänräplääjiin.
Todellisen kännykänräplääjän työajan menetyksestä voidaan puhua jo useasta tunnista/päivä.
Varsinkin raksalla on paljon nuorempaa porukkaa jotka käy ahkerasti tupakilla taukojen välissä ja lisäksi siinä samalla räplää kännykkää joten aikaa kuluu hukkaan aika monta tuntia viikossa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Lisään vielä tähän että elintarvike-alalla työskentelen ja varmaan jo 5v sitten tuli tuo kännykkäkielto. Asiaa perusteltiin aluksi hygienia syillä, että ei ole soveliasta tuoda elintarviketiloihin kännykkää, joka on myös kotona käytössä. Toimihenkilöt kuitenkin saa kännykkää käyttää samassa tuotantotilassa ja heidän kännykät myös kotona mukana ;) Vuosi sitten kielto tiukkeni siihen, että kännykkää ei saa edes olla työtakin taskussa mukana. Oma homma enemmän vain "valvomo" tyylistä tarkkailua, joten hyvin voisi sitä kännykkää käyttää ilman että se vaikuttaa työpanokseen mitenkään.

Ja meillä hoidettu noi kiireelliset yhteydensaamiset niin, että työntekijöiden täytyy antaa lähipiirille esimiesten numerot joiden kautta sitten saavat kiinni, jos joku hätä on. Lapset ei vain kovin helpolla lähde tuntemattomalle soittamaan.
Aika tiukka meiniki, onko tuo siis suomessa sijaitseva tuontalaitos?
Jos tilanne on kuten kerrot, niin tuo on silkkaa kiusaamista. Tuon "kiellon" hyöty sulaa siinä vaiheessa kun se pikkupomo ei itse noudata ohjeita. Sanomista pitäisi tulla ja aika selvä kehityksen paikka.
Kaikile rajoituksille pitää aina olla pätevä syy, syytä ei enää ole jos joku saa perseillä vapaasti...
Toivottavasti teillä porukka osaa katsella myös muita työpaikkoja jossa homma on oikeasti reilua?
 
Liittynyt
18.04.2022
Viestejä
13
Kyllä sieltä välillä tulee viestejä, joihin tarvii reagoida seuraavaksi päiväksi. Esim. "Huomenna luistelua" ja sitten täytyy aamulla osata ottaa luistimet mukaan. Mutta noin lähtökohtaisesti ei mitään samantien reagointia vaativaa tule, vaan soittavat koululta jos on joku kiireellinen tilanne.
Mitä helvettiä? Silloin kun minä olin koulussa, tiedettiin jo pari-kolme viikkoa etukäteen, milloin liikunnan tunnilla on luistelua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Ja meillä hoidettu noi kiireelliset yhteydensaamiset niin, että työntekijöiden täytyy antaa lähipiirille esimiesten numerot joiden kautta sitten saavat kiinni, jos joku hätä on. Lapset ei vain kovin helpolla lähde tuntemattomalle soittamaan.
Mikäs juttu tämä on, ettei lapset soita numeroon, jonka iskä/äiskä on antanut? Kyllä minä ainakin penskana ennen kännyköitä soitin äitin työpaikalle jos oli tarvista saada äitiä kiinni.

e: ja ketjun aiheeseen. Meillä on kielletty kokonaan puhelimet työpaikalla, koska jotkut älykääpiöt otti puhelimeen sellaisia muistiinpanoja, jotka sisälsivät asiakkaiden tietoja. Duuni on välillä sellaista odottelua ja päivystämistä, että olisi ihan jees voida käyttää luuria ajan kuluksi. Mutta vähemmän välkkyjen takia kärsitään sitten kaikki.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 682
Mites asiantuntijat/etätyöläiset? Itellä on puhelimessa sovellus joka valvoo sen käyttöä. Siitä oon koittanut kahtoa ettei lipsu työpäivän aikaan kauheesti kännyllä olo aikaa.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
49
Ammattitaitoisija koneistajia ei ihan kauheasti ole. Eipä siinä oikein voi pikku vikojen takia alkaa porukkaa potkimaan. Alkoholismi ja tupakatkin katsotaan läpi sormien jos vain saa tarvittavat viikkotunnit täyteen ja näyttää työtä tekevältä edes joskus. Meillä töissä kännykän viihde käyttö on kielletty mutta ketään ei kiinnosta valvoa. Jotenkin vähän vaikuttaa, että @Koneistaja on tehnyt kännyköistä itselleen mörön.

Näin sivusta seuranneena, nuo tupakkitauot ovat pientä työajan menetystä verrattuna todellisiin kännykänräplääjiin.
Todellisen kännykänräplääjän työajan menetyksestä voidaan puhua jo useasta tunnista/päivä.
Olen aivan eri mieltä. Kuulostaa enemmän tupakoitsijan näkemykseltä kuin todellisuuteen pohjautuvalta kokemukselta. Koneen tarkkailu ja kuuntelu onnistuu kännykkä kädessä mutta tupakkapaikalta se harvemmin onnistuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 078
Näin sen pitäisi olla.
Nykyisin kaikki "omaan" elämään liittyvä on vahvasti sidoksissa puhelimeen. Esim. lasten koulusta/päiväkodista voi tulla useita viestejä päivässä.
Siis lasten koulusta/päiväkodista tulee useita viestejä joihin pitää reagoidan saman tien?

Nyt kun on kevät, meillekin tulee useita TET- hakemuksia. Vastataan aina että kännykkää ei saa tuoda töihin, ja tet loppuu saman tien jos kännykkä on näkyvillä. Viesti lähtee opoille ja vanhemmille kun hakevat paikkaa. Sanoisin että 9/10 jää lopulta ottamasta paikkaa ja tulijat ovat kyllä sitten olleetkin hyviä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 343
Viestejä
4 280 689
Jäsenet
71 656
Uusin jäsen
Rokirambo

Hinta.fi

Ylös Bottom