Jep MAC:lla asiakas tunnistuu, kun kaapelissa ei ole fyysisiä kytkentöjä. Itse mietin tuota just hiljattain tuossa kaapelimodeemi-ketjussa ja kun mä siinä googletin asiaa, niin tuli mm. seuraavaa vastaan. Jotkut jollain muokatuilla firmwareilla ovat onnistuneet muuttamaan(kaikki puhuu kloonaamisesta) sen MAC:n, ja tuollaisen asentaminen vaatii modeemin rautamodausta hieman. Nää oli kai aika vanhoja juttuja, turha tuollaisten ohjeista on haaveilla, mutta joskus jollain se on onnistunut. Samoin tuli ilmi, voi päteä enemmän jenkkien operaattoreihin ja tilanteeseen vuonna joskus, että verkko voi hyvin jakaa siihen kytketylle modeemille IP:n ihan vakiona, ilman että sen MAC löytyisi mistään operaattorin listalta. Tuolla oli juttua että se toimisi aikansa(saattoi olla tyyliin kuukauden) kunnes laite potkittaisiin ulos verkosta, ja että nää kloonaajat sitten vaihtoivat vaan MAC osoitetta ja saivat uudestaan IP:n, ilman maksamatta mitään. Mistä syystä sitten vakiona ja helposti noita osoitteita ei voi vaihtaa itse modeemiin. Myöhemmin kai tullut parempia tekniikoita asiakkaiden tunnistamiseen, tai väärän MACn tunnistamiseen siis.
Itse olin Telialta tilannut sen yhteyden ensin tarkoituksella väärällä MAC:lla, kun siinä ei ollut vaihtoehtona ilmoitan osoitteen myöhemmin. Sitten kun sain muutamaa päivää myöhemmin modeemin ja ilmoitin sen osoitteen, niin kyllä se suht nopeasti kai alkoi toimimaan. Ihan 100% varma en ole koska tuossa tapauksessa kävi hassusti ilmi että se mun tilaukseni oli kokonaan kadonnut eikä mulle ollut kytketty mitään, niin ne myös kytki sen siinä yhteydessä, ja siinä oli vähän edestakaista soittelua. Ehkä pari tuntia siitä kun ne sanoivat sen kytkennän tehneen, se alkoi toimimaan.