Jokaiseen autoon nopeudenrajoitin

Aika monessahan on rajoitin 250 km/h kohdalla, jota saa tietysti rahalla nostettua ja epävirallisilla keinoilla poistettua kokonaan. Jos rajoittamisen tielle lähdetään, niin 140 voisi olla hyvä. Ei haittaisi kuin pahimpia kaahareita.
 
Lopultahan tuolla ei silti olisi ehkä suurta vaikutusta vakaviin onnettomuuksiin, koska kyllä 140:kin keskustassa on liian kova nopeus. Ei tuollainen kiinteä rajoitus oikein tuo kuin rajallista hyötyä. Tuskin Suomessakaan moni ajaa nytkään yli 180km/h muualla kuin motarilla ja siellä taas on aika sama ajaa sitten vaikka sitä 250:ä, koska yleensä tuossa vaiheessa liikennettä on jo pakosti aika vähän, jotta tuollaisia nopeuksia voi ylläpitää. Toki joku nyt varmaan tähän jonkun poikkeustapauksen taas löytää, mutta aika PR-tempulta tuo minusta vaikuttaa Volvolta.
 
Itse tuossa mietin myös, että spontaaneissa pakoyrityksissä poliisi pysyisi paremmin transportterilla mukana, jos pakenija ei pääsisi rajoitinta kovempaa.
 
Tuossa olisi hyvä rahastuskeino valtiolle.Ilmainen jos rajoitin 140 ,siitä ylöspäin maksu nousisi,joka haluaisi auton joka kulkee 250 niin maksaisi siitä maltaita.Valvonta onnistuisi tutkan ja katsastusmiesten avulla,audi,mersu,ja bmw kuskeja suomessa kyllä riittää jotka maksaisi kulut.
 
Aika monessahan on rajoitin 250 km/h kohdalla, jota saa tietysti rahalla nostettua ja epävirallisilla keinoilla poistettua kokonaan. Jos rajoittamisen tielle lähdetään, niin 140 voisi olla hyvä. Ei haittaisi kuin pahimpia kaahareita.
Lähes kaikissa normiautoissa (urheiluvehkeet erikseen) on huippunopeutta rajoitettu johonkin 200-250 välille, pl. ne jotka ei kulje tuota muutenkaan.

Ml. Volvo jo kauan ennen tätä.

Markkinointiosastolle Göteborgiin hatun nosto, kun olemassa olevan varusteen vähäisestä asetusmuutoksesta saadaan tälläinen huomio.

Lähinnä tuolla on merkitystä Saksan markkinoilla.
 
Tuo ”haittaisi” vain normaaleja ihmisiä jotka pääsääntöisesti ajavat rajoitusten mukaan mutta kerran vuodessa haluavat antaa koneelle hiukan happea. Kunnon kaahareille ei vaikutusta kun ohitus on helppoa.
 
Tuossa olisi hyvä rahastuskeino valtiolle.Ilmainen jos rajoitin 140 ,siitä ylöspäin maksu nousisi,joka haluaisi auton joka kulkee 250 niin maksaisi siitä maltaita.Valvonta onnistuisi tutkan ja katsastusmiesten avulla,audi,mersu,ja bmw kuskeja suomessa kyllä riittää jotka maksaisi kulut.
Miksi kukaan maksaisi valtiolle extraa, paperilla 140km/h auto ja pajalla sitten rajoitin pois. Vastaa samaa kuin nämä 50g co2/100km hybrdit, verot on alhaiset vaikka auto ei sähköää näkisi koko elinikänä :).

Volvon 180/h rajoituskin on käytännössä täysin kosmeettinen -erityisesti saksan ulkopuolella vaikka sielläkin tuo nopeus riittää 95% ihmisille ja totta puhuen ajaminen tuon yli muuttuu ihan työksi oman kokemuksen pohjalta ko. motareilla. Muissa maissa tuo 180 riittää käytännössä kaikissa ohituksissa ainakin noilla kiihtyvyyksillä eikä ainakaan suomessa tommosia 200+ nopeuksia tyhjällä tiellä juuri ole. Eli käytännössä juuri mikään ei muutu - paitsi otsikot.
 
Miksi kukaan maksaisi valtiolle extraa, paperilla 140km/h auto ja pajalla sitten rajoitin pois. Vastaa samaa kuin nämä 50g co2/100km hybrdit, verot on alhaiset vaikka auto ei sähköää näkisi koko elinikänä :).

Volvon 180/h rajoituskin on käytännössä täysin kosmeettinen -erityisesti saksan ulkopuolella vaikka sielläkin tuo nopeus riittää 95% ihmisille ja totta puhuen ajaminen tuon yli muuttuu ihan työksi oman kokemuksen pohjalta ko. motareilla. Muissa maissa tuo 180 riittää käytännössä kaikissa ohituksissa ainakin noilla kiihtyvyyksillä eikä ainakaan suomessa tommosia 200+ nopeuksia tyhjällä tiellä juuri ole. Eli käytännössä juuri mikään ei muutu - paitsi otsikot.
Kuten kirjoitin niin sanktiot kohdalleen,5000€ veroa/kottero valtiolle rikkomuksista,eiköhän jonnet asetu.
 
Lopultahan tuolla ei silti olisi ehkä suurta vaikutusta vakaviin onnettomuuksiin, koska kyllä 140:kin keskustassa on liian kova nopeus. Ei tuollainen kiinteä rajoitus oikein tuo kuin rajallista hyötyä. Tuskin Suomessakaan moni ajaa nytkään yli 180km/h muualla kuin motarilla ja siellä taas on aika sama ajaa sitten vaikka sitä 250:ä, koska yleensä tuossa vaiheessa liikennettä on jo pakosti aika vähän, jotta tuollaisia nopeuksia voi ylläpitää. Toki joku nyt varmaan tähän jonkun poikkeustapauksen taas löytää, mutta aika PR-tempulta tuo minusta vaikuttaa Volvolta.

Aivan samaa mieltä!

Joka päivä näkee näitä sankareita oman elämänsä rallikuskeja työmatkaliikenteessä, jotka ajelee punaisia päin ja pujottelee autojen välissä ja just ennen ryhmittymistä vetää kaikkien edestä läpi kiilaten bussipysäkkiä hyödyntäen että kivet vaan lentää. Siinä pitäisi rajoitin olla 60km/h tai jopa paljon alle. Olin eilen fillarilla töissä ja joku eesti kilvillä pisteli menemään kevyenliikenteen väylää kun oli niin kätevä oikoreitti junaradan ali.

Jos on aikomus viedä oma, vastaantulijan, tai molempien henki, niin "vain" 180km/h nokkaan on aivan sama lopputulos kuin 300km/h, kuolema on varma.

Mutta onko tällaisille rajottimille enää paljoa tulevaisuudessa tarvetta, koska tulevaisuus on sähköinen ja jopa tehokkaissakin sähköautoissa huiput eivät ole kummoiset kun joko kierrokset loppuu sähkömoottorista tai sitten on rajoitettu ettei akun range putoaisi vain muutamaan kilsaan.
 
Tuo ”haittaisi” vain normaaleja ihmisiä jotka pääsääntöisesti ajavat rajoitusten mukaan mutta kerran vuodessa haluavat antaa koneelle hiukan happea. Kunnon kaahareille ei vaikutusta kun ohitus on helppoa.
Luen itseni normaaliksi ihmiseksi eikä minulla ole ollut tarvetta kokeilla rajoja kummankaan auton kanssa,perhevankkurille tehdas lupaa 195 ja kesäautolle 235. Vähän vaikuttaisi että osalla porukkaa on aika paha asenne ongelma.
 
Luen itseni normaaliksi ihmiseksi eikä minulla ole ollut tarvetta kokeilla rajoja kummankaan auton kanssa,perhevankkurille tehdas lupaa 195 ja kesäautolle 235. Vähän vaikuttaisi että osalla porukkaa on aika paha asenne ongelma.
No joo normaali on ehkä hankala speksata tarkasti. Itse koen oman ajamiseni normaaliksi ja nopeudet jopa keskivertoa matalammiksi. Silti joku 140 kmh ylittyy herkästi rekkoja/jonoja ohittaessa ja se 200 ehkä moottoripyörällä kerran kesässä. Huippunopeuksia en sitten viimeisen 15 v aikana ole koittanut edes autobahnalla.
 
Tuo on niin korkea nopeus, että varmaan valtaosa noista uusista rajoitetuista Volvoista ei koko olemassaolonsa aikana pääse edes lähelle rajoitinta. Mutta propsit naapurin markkinamiehille, taas kerran.
 
Mun mielestä pitäisi ennemminkin asentaa autoihin liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sitä myöden miniminopeusrajoittimet autoihin.

Eli tässä on nyt ideana se, että Toyota, Kia, Daciat ja muut köyhät eivät ajaisi alinopeutta teillämme.
 
JDM- markkinoilla on valmistajat keskenään sopineet 180km/ h rajoituksen vuosikymmeniä sitten. Noudattavat sitä myös urheiluautojen kanssa ja mm. Nissan GT-R tunnistaa gps:llä moottoriradat ja rajoitin poistuu.

Suomen oloissa ei kellään ole missään tilanteessa tarve ajaa yli 180km/ h yleisillä teillä. Yleensä ne kenellä moinen tarve tulee on juuri niitä munattomia yksilöitä kenellä ei uskallus riitä lähteä moottoriradalle.
 
Enpä koskaan ole ajanut nopeampaa kuin 160km/h ja senkin vain kerran, tieosuudella mikä toimii myös varalentokenttänä. En näe rajoitinta tarpeelliseksi normaaleille ihmisille, mutta kenties se olisi hyvä ongelmatapauksille :lol:. Autolla täytyy päästä ohittamaan myös 120km/h rajoituksen alla, että kovin alle tuon 160km/h ei rajaa voida asettaa. Joku raja voisi olla ihan hyvä. Miksi pitäisi päästä kaahaamaan 250km/h? Sellaiseen erikoisauto ja radalle lupien kanssa.
 
Huippunopeuden rajoittamisella on myös se vaikutus, että autoon voi laittaa alemman nopeusluokan renkaat. Valmistaja (ja myöhemmin myös lainkuuliainen käyttäjä, joka ei halua ylimääräisiä merkintöjä kojetauluun) voi säästää rengaskustannuksissa, ja ehkä mukavuusvaikutuskin voi nopeusluokalla olla.

En tosin tiedä, tarvitaanko nopeusluokan määrittämiseen rajoitin, vai riittäisikö pelkästään valmistajan ilmoittama alempi huippunopeus. Eihän B-kortilla ajattavan autonkaan tarvitse hajota käsiin vaikka painoa autoon laitettaisiin yhteensä 3501 kiloa. Kuuluukohan tyyppihyväksynnässä katsoa, ettei autolla pääse kovempaa kuin mitä valmistaja ilmoittaa?
 
Autolla täytyy päästä ohittamaan myös 120km/h rajoituksen alla, että kovin alle tuon 160km/h ei rajaa voida asettaa.
Lainsäätäjän mukaan täällä ei saa ajaa yli 120 km/h. Ohitukset ei ole poikkeus. Lain puolesta rajoitin voisi olla 120, muista mielipiteistä viis.
 
Lainsäätäjän mukaan täällä ei saa ajaa yli 120 km/h. Ohitukset ei ole poikkeus. Lain puolesta rajoitin voisi olla 120, muista mielipiteistä viis.
Tuossa olet oikeassa, asiaa voi lähestyä niin että tieliikenteessä autolla ei tarvetta suurempaan nopeuteen, tai kuten sanoit oikeastaan sillä ei saa lujempaa ajaa, niin aika outoa että jotkin ajoneuvot kuitekin teknisesti saava kulkea lujempaa.

On toki poikkeuksia, jotkin hälytysajoneuvot, ja on turistejakin jotka saattavat käydä sillä ajoneuvolla maissa joissa voi päästellä lujempaa, tänäpäivänä se ei kai tekninen ongelma.

Mutta olishan tuollainen rajoitus (120) sen verran kova kertarysäyksellä tavallisille amatöörikuskeille/ajoneuvoille (ammattilaisille normaalia).

Asiaa voisi lähestyä niin että kaikkiin rajoitin, jos ei pienempi, niin nimellisesti 120km/h, kuitekin niin että yksilön toteutuksen tarkkuuden huomioiden sen 120km/h sillä pääsisi. mutta ei kuitenkaan yli 128km/h. No samalla voisi lättästä sen turvavälirajoittimenkin. :-) . Mutta koska amatööreille moiden rajoittaminen on kova paikka, niin sitten nappia millä voisi moisen ohittaa, ja katolle sitten merkkivalot ja lähetin. Systeemille toki tuki liikennemerkien lähettimille ja kartoille, joten saisi sen taajama leikkurin myös.

Koska niin moni amatööri suuntaa vapeiden rajoitusten maihin, niin kansallisena säädöksenä rajojen ulkopuolelle sitten vapaaehtoinen.
 
Japanissahan toi 180 rajoitus on ollu ainakin 90 luvulta jo kaikissa autoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 733
Viestejä
4 545 450
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom