Jäätelöt

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Liiterissä on paketillinen vanilijatuuteja 8 kpl hintaan 0,85 EUR. Ovat vielä pirun hyviä. En ymmärrä miten voivat olla noin halpoja?
Ja tämä ei ole mikään tarjous, koska ovat olleet pitkään siellä tuohon hintaan.

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
874
Tuossa oli aiemmin puhetta itse tehdystä jäätelöstä. Meillä on sellainen kone jonka astia laitetaan pakkaseen 24h jotta varastoi kylmää itseensä. Sitten heitetään ropelli moottoreineen päälle ja kaadetaan jäätelöaines kulhoon ja laitetaan laite sekoittamaan ainekset, kone pyörii todella hitaasti eikä ole mikään tehosekoitin. Yksinkertaisilla aineksilla tulee onnistunutta jäätelöä koska tuo kone saa siihen vaaditun kuohkeuden hitaasti jäähdyttämällä ja sekoittamalla. En teidä miten perinteinen laadukas jäätelö tehdään teollisesti, tuo on kotikäyttöön tehty laite.

Oikeista aineksista tehtynä tulee hyvää jäätelöä, enkä tiedä miksi jäätelöön pitää lisätä kaikkea sontaa, kun se ei sitä vaadi. Tai tiedän, yritetään tehdä samankaltaista paremmalla katteella. Perusjäätelöaines tehdään täysmaidosta, kuohukermasta, sokerista, kananmunasta ja vaniljauutteesta lämmittämällä ja sitten jäähdyttämällä 12h jääkaapissa. Maustaminensitten maun mukaan lämmitysvaiheessa millä nyt sattuu haluamaan. Nämä kasvirasvat ja glukoosisiirapit on tullut myöhemmin parantamaan ties mitä asioita joita ei olisi tarvinnut parantaa. Mielestäni tuo kuohukerma on yksi olennainen osa jota ei voi kiertää mitenkään, sitä nimittäin tulee reilusti enemmän kuin maitoa, ja muuta rasvaa ei jäätelöön tarvita.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Tuossa oli aiemmin puhetta itse tehdystä jäätelöstä. Meillä on sellainen kone jonka astia laitetaan pakkaseen 24h jotta varastoi kylmää itseensä. Sitten heitetään ropelli moottoreineen päälle ja kaadetaan jäätelöaines kulhoon ja laitetaan laite sekoittamaan ainekset, kone pyörii todella hitaasti eikä ole mikään tehosekoitin. Yksinkertaisilla aineksilla tulee onnistunutta jäätelöä koska tuo kone saa siihen vaaditun kuohkeuden hitaasti jäähdyttämällä ja sekoittamalla. En teidä miten perinteinen laadukas jäätelö tehdään teollisesti, tuo on kotikäyttöön tehty laite.

Oikeista aineksista tehtynä tulee hyvää jäätelöä, enkä tiedä miksi jäätelöön pitää lisätä kaikkea sontaa, kun se ei sitä vaadi. Tai tiedän, yritetään tehdä samankaltaista paremmalla katteella. Perusjäätelöaines tehdään täysmaidosta, kuohukermasta, sokerista, kananmunasta ja vaniljauutteesta lämmittämällä ja sitten jäähdyttämällä 12h jääkaapissa. Maustaminensitten maun mukaan lämmitysvaiheessa millä nyt sattuu haluamaan. Nämä kasvirasvat ja glukoosisiirapit on tullut myöhemmin parantamaan ties mitä asioita joita ei olisi tarvinnut parantaa. Mielestäni tuo kuohukerma on yksi olennainen osa jota ei voi kiertää mitenkään, sitä nimittäin tulee reilusti enemmän kuin maitoa, ja muuta rasvaa ei jäätelöön tarvita.
Meillä on samanlainen kone. Sattuisitko tietämään sen lisäaineen nimen, jolla jäätelö olisi edes vähän pehmeämpää pakkasesta otettuna? Nyt se on kuin kiveä ja sitä ei voi leikata, vaan sitä pitää murskata jos meinaa syödä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
874
Tuotahan nykyään käytetään nimenomaan rakenteen takia jäätelössä. Itse vaan en pidä siitä mitä se tekee maussa karkeille ja kaikelle muullekin, eikä sitä ole perinteisesti edes käytetty jäätelössä. Nykyäänhän sokeri tuntuu olevan vähemmistössä melkein kaikessa ja lähes kaikki kaupan tavarat tuntuvat olevan todella makeaa, liekkö johtuu juuri tuosta siirapin ylikäytöstä vai onko ihmisten makuhermot nykyään noin turtuneet kaikkeen makeaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Liiterissä on paketillinen vanilijatuuteja 8 kpl hintaan 0,85 EUR. Ovat vielä pirun hyviä. En ymmärrä miten voivat olla noin halpoja?
Ja tämä ei ole mikään tarjous, koska ovat olleet pitkään siellä tuohon hintaan.

Juuri kun mä olin päässyt ahmimisen makuun ja pakastimen täyttäminen vahdissa, niin hillitön hinannannousu oli tapahtunut tälle jäätelöpaketille.
Uusi hinta peräti 0,93 senttiä / 8 kpl tuutteja. Karmeaa.

 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
9
Teeppä lämpötesti ja jätä tuutti kääreestä aukaistuna vaikka tyhjään vesilasiin pöydälle muutamaksi tunniksi niin näet jotain ihmeellistä. :geek: Itse suosin maito- ja kermajäätelöitä. Nämä kasvirasva-margariinisekoitukset saa jäädä kaupan hyllylle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Teeppä lämpötesti ja jätä tuutti kääreestä aukaistuna vaikka tyhjään vesilasiin pöydälle muutamaksi tunniksi niin näet jotain ihmeellistä. :geek: Itse suosin maito- ja kermajäätelöitä. Nämä kasvirasva-margariinisekoitukset saa jäädä kaupan hyllylle.
Varmaan tuon ja mäkkärin juustohampurilaisen voi laittaa vuodeksi kassiin ja nauttia sitten ilman mittään ongelmia.

Mutta tuo ei ole kasvirasvajäätelo, eikä kermajäätelökään, vaan ihan maidosta tehty perus tötterö. . Ei tuolla hinnalla voi nyt mitään gourmet jäätelöä odottaa , mutta ei tuo kalpene pigviinituutille yhtään. Kannattaa maistaa ennekuin tuomitsee. Hyviä ne on kuitenkin. Haeppas paketti testiksi ja kerro tuomio.
 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
9
Oma tuomioni perustuu viime vuoden havaintooni tuosta tuutista. Se ei sula, vaikka olisi kuinka kauan pöydällä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Oma tuomioni perustuu viime vuoden havaintooni tuosta tuutista. Se ei sula, vaikka olisi kuinka kauan pöydällä.
Jäätelöteknologian huipentuma ! Kenties olemme tietämättämme koekaniineja Lidlin Afrikan valloitukselle , jossa pakastintiheys on tietyillä alueille kehnohko.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Vaikea arvioida kuuluuko tämä chili -ketjuun vai tänne. Onko kukaan tehnyt tulista jäätelöä? Mulla olis maailman toiseksi tulisinta chiliä jauhona ja näin ollen jäätelön valmistuksessa pitäisi käyttää mansikkaa, että jauhechilin väri häipyisi jäätelöön. Menee kait se varmaan puolukallakin tai karpalolla? Annostus tässä askarruttaa, kun tarkotus olis kuitenkin tehdä ihan syötävää jäätelöä. Tuota jauhetta kun ripottelee esim. paistetun kanan päälle, niin kylläpä potkii kivasti. Miten tämmöinen jauhechili reagoi esim. jäätelön tapauksessa jos sen kermaan sekoittaa? Sokerillahan on tunnettu vaikutus lieventämään chilin poltetta, mutta jäätelössä ollessaan ei mikään taida helpottaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 135
Kapsaisiinihän on rasvaliukoinen, niin kyllähän se kerma helpottaa. Ei mitään käryä miten oikeasti käyttäytyy.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Paras jäätelö mitä olen itse ikinä syönyt oli Helsingin kauppatorilla myyty pieni vaniljapuikko, taisi olla, että kerran viikossa mentiin perheen kanssa sinne ja juuri tuo jäätelö oli pääosassa.
Mikään nykyinen vaniljapuikko ei ole lähellekkään tuota, tuossa ei ollut mitään suklaakuorrutetta pilaamassa makua ja makuahan siinä oli.
Mutta tuo oli 80-luvulla, eikä sitä mistään löydy koska myytiin vain jäätelökärrystä käsin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
Ben & Jerry's yleisesti on laktoosillisia, paitsi kasvisp***at.

Toisesta ketjusta viestini poistettiin offtopiccina, mutta jos haluaa laadukkaan jäätelöpikarin, niin näitä kannattaa ostaa:

Niillä on kymmenen laktoositonta makua, ovat laadukkaita tuotteita ja maksavat vähemmän kuin B&J's normaalisti. En saanut tästä mainoksesta mitään, mutta nuo on parempia jäätelöitä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 683
Ben & Jerry's yleisesti on laktoosillisia, paitsi kasvisp***at.

Toisesta ketjusta viestini poistettiin offtopiccina, mutta jos haluaa laadukkaan jäätelöpikarin, niin näitä kannattaa ostaa:

Niillä on kymmenen laktoositonta makua, ovat laadukkaita tuotteita ja maksavat vähemmän kuin B&J's normaalisti. En saanut tästä mainoksesta mitään, mutta nuo on parempia jäätelöitä.
Laktooseista en tiedä, mutta yleisesti ottaen nämä ovat hyvin yksilöllisiä makuasioita. 3 Kaverin jäätelöistä vain yksi on ollut sellainen, jota olisin ostanut lisääkin, mutta lopettivat sen myynnin jostain syystä. Ei varmaan mennyt kaupaksi tarpeeksi hyvin, tai jotain. Maku oli joku punaherukkasekoitus, mutta en muista mikä se toinen maku siinä oli. Loput purkit mitä on tullut kokeiltua, ovat olleet jollakin tavalla liian maustettuja tai muuten vain erikoisia. Eivät missään nimessä pahoja, mutta eivät vaan oikein ole osuneet minun makuhermoon.

IMO, Ben & Jerrysit ovat parhaita, mutta niissäkin on aika moni maku vedetty överiksi liialla kikkailulla ja imeliähän ne ovat kuin mitkä, mutta eipä niitä tule purkkitolkulla syötyäkään. Chunky Monkeysta taisin mainita joskus aiemminkin, se oli ehdoton suosikkimaku. Sitä ei vaan saa enää mistään Suomessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 386
Pakko sanoa että itse pidä lainkaan niistä tom ja jerryistä, tai mitä nyt ovatkaan nimeltään. Niin ylimakeaa että pahaa tekee*. Mikä tahansa suomijäätelö, kun siis pysytään oikeassa kermajäätelössä, on parempaa kuin nuo jenkki-"ihmeet". Lidlistä tosin saa myös halvalla ok-jädejä, esim se puffet-kopio ihan toimiva, tai ne halveat tikkujäätelöt/16kpl boksissa.

Plus eihän siinä ole mitään järkeä tunkea pullaa ja muuta jäätelöön. Vähän samaa kun laittaisi sisuja kokikseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 683
Pakko sanoa että itse pidä lainkaan niistä tom ja jerryistä, tai mitä nyt ovatkaan nimeltään. Niin ylimakeaa että pahaa tekee. Mikä tahansa suomijäätelö, kun siis pysytään oikeassa kermajäätelössä, on parempaa kuin nuo jenkki-"ihmeet". Lidlistä tosin saa myös halvalla ok-jädejä, esim se puffet-kopio ihan toimiva, tai ne halveat tikkujäätelöt/16kpl boksissa.
Osa on toki imeliä, mutta eivät kaikki. Noista kotimaisista minä taas en yleensä hirveästi pidä, paitsi ihan tavallisesta vaniljasta mansikoiden kanssa. On niissäkin toki poikkeuksia, mutta jotenkin tuppaavat olemaan tunkkaisia ja ätläkän kermaisia. Häagen-Dazsilla on myös muutamia mainioita jäätelöitä, jos se B&J:n jenkkiläinen alkuperä ahdistaa.

Kuten sanoin, makuasioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
3 Kaverin jäätelöistä vain yksi on ollut sellainen, jota olisin ostanut lisääkin, mutta lopettivat sen myynnin jostain syystä. Ei varmaan mennyt kaupaksi tarpeeksi hyvin, tai jotain. Maku oli joku punaherukkasekoitus, mutta en muista mikä se toinen maku siinä oli. Loput purkit mitä on tullut kokeiltua, ovat olleet jollakin tavalla liian maustettuja tai muuten vain erikoisia. Eivät missään nimessä pahoja, mutta eivät vaan oikein ole osuneet minun makuhermoon.
Juuri siitä itse asiassa pidän. Ne ovat maustettuja ja maut on erilaisia. Ei siis pelkkää vaniljajäätelöä ja kinuskia pikarissa. Lisäksi annos on kohtuullisempi kuin litran jäätelöpaketti. 3 Kaveria tarjouksen käytin tänä vuonna, tuota B&J's tarjousta en välttämättä käytä.

Voin toki syödä myös B&J's jäätelöitä. Pitää vaan ostaa laktaasia, joka kumoaa laktoosin ja se on melkein euron annos yhtä jäätelöpikaria kohti ja en tiedä, onko se sen arvoista. Maistelin vähän ja ei nuo nyt niin hyviä olleet.

Häagen-Dazsilla on myös muutamia mainioita jäätelöitä, jos se B&J:n jenkkiläinen alkuperä ahdistaa.
Häagen-Daaz on jenkkiyhtiön yritys saada eurooppalaiselta kuulostava nimi ;)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 683
Plus eihän siinä ole mitään järkeä tunkea pullaa ja muuta jäätelöön. Vähän samaa kun laittaisi sisuja kokikseen.
Aika ahdasmielinen kommentti. Eihän tuo poikkea mitenkään muista jälkiruoista, joissa on aika usein sekaisin kaikenlaista. Ja sama koskee monia kotimaisiakin jäätelöitä.

Lisäksi oli joskus aiemminkin puhe, että tuskin Ben & Jerrys olisi yksi maailman suosituimpia ja myydyimpiä jäätelöitä, jos niiden tuotteissa ei olisi asiakkaiden mielestä järkeä.

Niillä on paljon makuja ja kaikki eivät varmasti miellytä kaikkia, mutta se lienee monipuolisen valikoiman ideakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
Itseäni harmittanu kun Valio tuli takaisin niitten Fabriikkiensa kanssa, niin oli jänniä makuja (Mustikka-ruis oli aika namia). Nyt on mennyt aika tylsäksi maut, kun jätetty poies ja uusia tullu tilalle, vaikka hyviä onkin.
 
Liittynyt
21.08.2019
Viestejä
390
On nää keinoaine-höpöhöpö-jätskit sitten kamalia. Viikon olin juuri Milanossa ja tulipa siellä parit gelatot nautittua. Jestamandeeras sentään, aivan kuin eri planeetalta. Niitä kun saisi Suomesta, niin tulisi varmaan useamminkin jätskiä syötyä.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
270
On nää keinoaine-höpöhöpö-jätskit sitten kamalia. Viikon olin juuri Milanossa ja tulipa siellä parit gelatot nautittua. Jestamandeeras sentään, aivan kuin eri planeetalta. Niitä kun saisi Suomesta, niin tulisi varmaan useamminkin jätskiä syötyä.
Oliko tässä nyt hakusessa gelato vai jäätelö?

ps. esimerkiksi kolmen kaverin jäätelöistä ei ylimääräisiä lisäaineita tai muuta "höpöhöpöä" löydy.
 
Liittynyt
21.08.2019
Viestejä
390
Oliko tässä nyt hakusessa gelato vai jäätelö?

ps. esimerkiksi kolmen kaverin jäätelöistä ei ylimääräisiä lisäaineita tai muuta "höpöhöpöä" löydy.
No siis ihan vaan jäätelö - sitähän se gelatokin loppupeleissä on. Toki ymmärrän, että sen valmistusmenetelmä ja raaka-aineet eroavat jonkun verran perinteisestä jäätelöstä. Tästä syystä se mm. pitäisi säilyttää korkeammassa lämpötilassa ja on heikommin säilyvää kuin perinteinen, josta syystä ei juuri näy markettien pakkasissa. Mistähän tätä herkkua saisi Suomessa? Itse asun täällä Varsinaisessa, enkä juurikaan gelatoon ole törmännyt.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Mistähän tätä herkkua saisi Suomessa? Itse asun täällä Varsinaisessa, enkä juurikaan gelatoon ole törmännyt.
Tällainen paikka tuli ekana googlessa vastaan:

Kokemuksia ei ole, kun en tuolla päin itse asu. Lisäksinäytti löytyvän monta muuta paikkaa:
 
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
45
Makukokemuksen kannalta suutuntumakin on tärkeä, ja tässä tuoreus on myös aika oleellinen ero gelaton ja jäätelön välillä. Sikäli hyvin lyhyen aikaa valmistuksesta syötäväksi tarkoitetun gelaton ja pakastealtaasta löytyvän jäätelön vertaaminen toisiinsa onkin vähän epäreilua. Jäätelökin maistuu aina parhaimmalta tuoreena juuri vatkattuna ennen karkaisua. Pehmistä syömällä pääsee lähimmäksi kokemusta kun about sellaisella koostumuksella ne pakastealtaan litran pakettijäätelötkin on tulleet tehtaalla koneesta ulos. Jäätelön rakenne ja sitä myöden tuo suutuntuma vain muuttuu oleellisesti em. karkaisun takia, jossa tuore jäätelö ajetaan karkaisutunnelin läpi minkä aikana se jäätyy tuonne n. -30°C paikkeille. Tämä on pakollinen toimenpide jäätelön säilyvyyden kannalta jotta se olisi syötävää kuluttajille asti.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
515
Syön nykyään harvoin jätskiä mutta nyt tuli päähänpisto että vkl pitää saada ihan perusvaniljajätskiä.

Mutta mitä? Mikä on paras?

Pingviini ei voi ostaa kun Nestle
Ingman ei voi ostaa kun sulkivat tehtaan Suomessa

3 Kaverilla on vaniljajäätelö mutta ei tunnu löytyvän lähikaupoista, enkä oikein viitsisi ajella jäätelön perässä :)
Suomen Jäätelö kiinnostaisi, onko hyvää?

Pitäskö tyytyä Lidl Gelatelliin?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Syönyt kyl tänä vuonna hyviä jäätelöitä, salmiakki/lakritsijäätelöt mieleen, joista ehkä lemppari ollut tuo värikkäistä turkinpippureista inspiraationsa saanut jäätelö. Myös kojusta saatava lakritsi Daim jätski oli kyl hyvää. Näissä vissiin just se lakritsi/salmiakki tekee sen, että ei omaan suuhun maistu nii äklöltä ku sit joku mansikka&suklaa kombot yms. mitä on pakastealtaissa.
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 079
Syönyt kyl tänä vuonna hyviä jäätelöitä, salmiakki/lakritsijäätelöt mieleen, joista ehkä lemppari ollut tuo värikkäistä turkinpippureista inspiraationsa saanut jäätelö. Myös kojusta saatava lakritsi Daim jätski oli kyl hyvää. Näissä vissiin just se lakritsi/salmiakki tekee sen, että ei omaan suuhun maistu nii äklöltä ku sit joku mansikka&suklaa kombot yms. mitä on pakastealtaissa.
Kannattaa kokeilla 3 Kaverin lakritsijäätelö ellet oo jo testannut. Parasta lakujätskiä mitä kaupasta saa.

Yhdestä minettijäätelöpaikasta tuli myös testattua Kouvolan lakritsijäätelöä, oli myös erittäin hyvää.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
324
Syön nykyään harvoin jätskiä mutta nyt tuli päähänpisto että vkl pitää saada ihan perusvaniljajätskiä.

Mutta mitä? Mikä on paras?

Pingviini ei voi ostaa kun Nestle
Ingman ei voi ostaa kun sulkivat tehtaan Suomessa

3 Kaverilla on vaniljajäätelö mutta ei tunnu löytyvän lähikaupoista, enkä oikein viitsisi ajella jäätelön perässä :)
Suomen Jäätelö kiinnostaisi, onko hyvää?

Pitäskö tyytyä Lidl Gelatelliin?
Vastataan toooodella vanhaan ja tuskin enää ajankohtaiseen, mutta itse huomannut että Suomen jäätelön jäätelöistä osa jättää kunnon rasvakerroksen omaan suuhun, ja kiriskka(en tiedä onko valikoimassa enää) oli ehkä suu-tuntumalta vastenmielisin, mitä syönyt ns. ikinä - oli sentääs(ainakin oletan) kivet poistettu, mutta muuten vedetty blenderin läpi kuorineen. Samaten saman valmistajan pistaasi on aika hirveä kokemus, ja aika pitkälti samasta syystä.

3 Kaverin vanilija on hyvä valinta, mutta kannattaa myös kokeilla Pirkka Vaniglia del Madagascar,
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 240
Viestejä
4 195 403
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom