Jäähdytystä 4790K prossalle...

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Tuli tuossa hankittua käytettynä 4790K (mukava päivitys vanhasta 4570) ku emoon (H87-PLUS | Motherboards | ASUS Global) tuollainen kävi (pienten BIOS taistelujen jälkeen). Nyt päällä pyörii Intelin oma puhallin ja eihän tuossa tunnu riittävän edes normikäyttöön jäähdytystehot. Siksi hakusassa olisikin järkevään hintaan jäähdytintä, mutta mikä? Tarjollahan on ties minkälaista ja useampi tunti vietetty surffaten ja tutkien ja muutama ehdokas jäänyt mieleen. Mitä mieltä olette, mikä olisi se paras vaihtoehto? Onko ehdottaa jotain muuta?

Freezer 34 | Tower CPU Cooler with 120 mm P-Series Fan for AMD / Intel CPU | ARCTIC
Arctic Cooling Freezer 34 - Tower CPU-Cooler.. 26€ | Hinta.fi

Freezer 34 eSports DUO | Tower CPU Cooler with BioniX P-Series Fans in Push-Pull-Configuration for AMD / Intel CPU | ARCTIC
Arctic Cooling Freezer 34 eSports DUO (Wei.. 37€ | Hinta.fi

Mugen 5 Rev.B: CPU Kühler, Lüfter, Lüftersteuerung von Scythe
Scythe Mugen 5 Rev.B, 49€ | Hinta.fi

NH-U12S
Noctua NH-U12S, 50€ | Hinta.fi

Kovasti kyllä tuota Noctua vaan kehutaan jokapuolella ja erinäisiä testejä löytyy paljonkin ja videoita ku porukka vaihtanut tuohon ja lämmöt tippuneet roimasti. Eli liekkö se järkevin olisi sijoittaa samantein tuo 50e (enempää kyl ei viitsisi sijoittaa tän ikäiseen), niin ei tarvitsisi murehtia sen enempää. Kaippa mie tässä olen jo valinnan osittain tehnyt, mutta ajattelin ny kysyä mielipiteitä asian suhteen varulta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885

..ja täältä joku korkkaustyökalu kympillä lainaan. Paljon järkevämpi käyttö 50 eurolle..
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
169
Pistätkö vielä kotelon tiedot?
Korkkaat tai et, en lähtisi säästämään prossujäähyssä, eli isoin mikä mahtuu koteloon :D
140mm ja isommilla tuulettimilla ainakin mun korvaan miellyttävämpi äänentaajuus.
Varsinkin jos ilmalla jäähdyttää.
Hintaluokassa 70-100€ löytyy hyvin valinnanvaraa jollei tavoitteena budjettikone.
Varsinkin ilmajäähyt kestää koneesta toiseen. Voi siis ostaa käytettyäkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Ikävä kyllä kotelosta ei mitään hajua, koska ikää systeemillä on jo se reilu 10v, mutta kyllä tuonne isokin mahtuu. En kyllä korkkaamaan ala itse (sen verta hermoja raastava operaatio olisi omalla kohdalla), vaikka kyllähän sillä lämpöjä varmasti alas saisi.
Pitää vielä surffailla vähän ja katsella, mihin päätyy, helppo ratkaisu hakusassa tällä kertaa...
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
169
Tuo scythe mugeni vaikuttaa sitten sun tapauksessa aika perusvarmalta ratkaisulta jos kotelon vetoisuudesta ei varmuutta. Yleensä peruskoteloissa sallittu korkeus vaihtelee 156-160mm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Täytyy kyllä kehottaa vielä kertaalleen harkitsemaan sitä korkkaamista. Mulla oli aikanaan 4790K ja siinä HR-22 cooleri (silloin massiivisin ilmajäähy mitä oli saatavilla), ja maltillisillakin kellotuksilla lämmöt siellä 90 asteen huonommalla puolen. Korkkaamalla ne sai sitten jonkun 15 astetta alemmas.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
No en kyllä ala Kiina ihmeitä tilailee ainakaan, laadusta ei tietoa, kuljetus voi olla melkosta ja toimitusajat ties mitä tällä hetkellä...

Pitääpä vähän tutkasta tota korkkaus asiaa, että mitä se pitää sisällään.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Noctualta ainakin saa lisäpalikat mahdolliseen seuraavaan päivitykseen.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Pitääpä vähän tutkasta tota korkkaus asiaa, että mitä se pitää sisällään.
Tuolta etsit missä olis lähin ja jos on merkkityökalu eikä esim. 3D-printattu, niin käytännössä riskitön operaatio. Jotkut käyttäjät varmaan mielellään auttavat/neuvovat suorituksessa! Sitten sisusta puhtaaksi ja nestemetallia tilalle. Lämpökilven uudelleen paikoilleen liimaus voi hieman auttaa prossua socketissa poistaessa, mutta melkein jättäisin ite liimaamatta, niin mahdollisimman vähän "rakoja", joista korkeat lämmöt osittain johtuu (huonon sisustahnan lisäksi)
Myös: Delid/Korkkaus FAQ & Keskustelu
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Tuollahan on järeitäkin käytettyjä ilmajäähyvä myynnissä myydään-osiossa. Ostin sieltä.itsekin Thermalrright Macho Directin. Niin moni vaihtaa nykyään vesille.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Täällä edelleen ajossa korkattu 4790K.

Ehkä pari vuotta tuota tuli ajettua ilman korkkausta. Muistaakseni (joskus silloin aikoinaan jokunen vuosi sitten tuli surffailtua aiheesta enemmän) näissä oli jkv eroa ihan tuotantoerittäin (ja jopa yksilöittäin?). Toisilla saattaa tulla eroa 15°C, joskus ääriesimerkeissä enemmänkin (tosin ne kertomukset oli jo sitä luokkaa että itse olisin palauttanut prosessorin viallisena). Useimmiten muistaakseni eroa on kuitenkin paljon vähemmän kuin 15°C, sillä se kuulostaa mielestäni jo aika paljolta.

En muista paljonko itsellä laski lämmöt, mutta muistelisin että yli 5°C, mutta reilusti vähemmän kuin 15°C. Sen verran että ero oli kuitenkin selvästi huomattavissa, mutta toisaalta prossu oli kyllä vallan käyttökelpoinen hyvällä jäähyllä ilmankin korkkausta, eikä ero ollut nyt mikään vallan dramaattinen (toki kaikki on subjektiivista; kyllähän 5°C voi jonkun mielestä olla dramaattinen ero!). Käytössä oli hyvä / kalliihko Noctuan jäähy (en muista enää mikä), niin ennen kuin jälkeenkin korkkaamisen (harmi ettei tullut otettua mitään logitietoja ylös, mutta ei ollut sellaiseen sillä hetkellä mielenkiintoa). Sittemin olen siirtynyt ihan harrastamisen vuoksi vesijäähyyn.

Itse kokeilisin OP:n tapauksessa ilman korkkausta jos siihen nyt ei ole intoa. Jos lämmöt on korkealla ja/tai melutaso ärsyttävä, niin korkkausta kannattaa kyllä harkita siinä tapauksessa. Jos esim. sen 5°C saa alemmaksi niin kyllähän sillä tuulettimien RPM:iä saa jo merkittävän verran alemmaksi.

Siinä ei ole mitään ihmeellistä että Intelin omalla jäähyllä huutaa kuin hiustenkuivaaja ja silti lämmöt pysyy häthätää throttlausrajan alapuolella, oli prossu korkattu tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Täällä edelleen ajossa korkattu 4790K.

Ehkä pari vuotta tuota tuli ajettua ilman korkkausta. Muistaakseni (joskus silloin aikoinaan jokunen vuosi sitten tuli surffailtua aiheesta enemmän) näissä oli jkv eroa ihan tuotantoerittäin (ja jopa yksilöittäin?). Toisilla saattaa tulla eroa 15°C, joskus ääriesimerkeissä enemmänkin (tosin ne kertomukset oli jo sitä luokkaa että itse olisin palauttanut prosessorin viallisena). Useimmiten muistaakseni eroa on kuitenkin paljon vähemmän kuin 15°C, sillä se kuulostaa mielestäni jo aika paljolta.

En muista paljonko itsellä laski lämmöt, mutta muistelisin että yli 5°C, mutta reilusti vähemmän kuin 15°C. Sen verran että ero oli kuitenkin selvästi huomattavissa, mutta toisaalta prossu oli kyllä vallan käyttökelpoinen hyvällä jäähyllä ilmankin korkkausta, eikä ero ollut nyt mikään vallan dramaattinen (toki kaikki on subjektiivista; kyllähän 5°C voi jonkun mielestä olla dramaattinen ero!). Käytössä oli hyvä / kalliihko Noctuan jäähy (en muista enää mikä), niin ennen kuin jälkeenkin korkkaamisen (harmi ettei tullut otettua mitään logitietoja ylös, mutta ei ollut sellaiseen sillä hetkellä mielenkiintoa). Sittemin olen siirtynyt ihan harrastamisen vuoksi vesijäähyyn.

Itse kokeilisin OP:n tapauksessa ilman korkkausta jos siihen nyt ei ole intoa. Jos lämmöt on korkealla ja/tai melutaso ärsyttävä, niin korkkausta kannattaa kyllä harkita siinä tapauksessa. Jos esim. sen 5°C saa alemmaksi niin kyllähän sillä tuulettimien RPM:iä saa jo merkittävän verran alemmaksi.

Siinä ei ole mitään ihmeellistä että Intelin omalla jäähyllä huutaa kuin hiustenkuivaaja ja silti lämmöt pysyy häthätää throttlausrajan alapuolella, oli prossu korkattu tai ei.
20 astetta sain korkatulla kerroinlukitulla Ivy Bridgellä lämpöjä alas, kun poistin kovettuneita tahnoja välistä. Tämä tietenkin intelburntestissä ja oikeassa rasituksessa. Kymmenen astetta pois pidemmästä idlestä.

En nyt linkkaa, mutta Linux Tech Tipsillä on aiheesta video ja hekin saavat samansuuntaisia tuloksia, ilman mutua ja vitosenviljelyä ja unohduksia.

edit: mutta ei korkkauksen tekemättä jättämisestä ole muuta negatiivista seurausta kuin lämpötilat. Se on vaan sitten, että kun joutuu sen tekemään myöhemmin, on vaivaa ja voi joutua ostamaan vielä tahnat prosessorijäähyn ja IHS:n väliin uusiksi. Ja sillä saa enemmän hyötyä kuin vaihtamalla 30€ Fera 3:n satasen Noctua-torniin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kaksi Haswellia korkanneena operaatio ei todellakaan ole vaikea tai hermoja raastava ja hyöty vallan erinomainen jos kellottelemaan lähtee. Vehkeet sai helposti kiinasta halvalla (1, 2) + Permatex Black Motonetistä.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
20 astetta sain korkatulla kerroinlukitulla Ivy Bridgellä lämpöjä alas, kun poistin kovettuneita tahnoja välistä. Tämä tietenkin intelburntestissä ja oikeassa rasituksessa. Kymmenen astetta pois pidemmästä idlestä.

En nyt linkkaa, mutta Linux Tech Tipsillä on aiheesta video ja hekin saavat samansuuntaisia tuloksia, ilman mutua ja vitosenviljelyä ja unohduksia.
Juu, tuo kuulostaa siltä mitä muistan nähneeni. Muistaakseni Devil's Canyoneissa oli kuitenkin vähän parannettu TIM:iä, eli se ei ollut pahimmasta päästä (hyötyy kyllä korkkauksesta, mutta vähän vanhemmat 4th Gen tais hyötyä vielä enemmän). Mutta muistiini ei voi aina luottaa :lol:. Netistä kyllä löytyy varmasti lisätietoja, kunhan laitoin oman kokemukseni.

EDIT: Juu ja sopivalla muistaakseni ~6€ maksavalla työkalulla korkkaus ei tosiaan ole hermoja raastava operaatio. Itse asiassa tämä näyttää juuri samanlaiselta kuin ostamani työkalu (en tosin tilannu omaani tuolta). Koin nestemetallin levittämisen stressaavampana kuin itse korkkaamisen, ja vähän paranoidina persoonana taisin sivellä nesteteippiä siltä varalta jos annostelu on liialllista ja metalli tursuaa / lähtee liikkeelle jossain vaiheessa. Nesteteippi taisi muuten maksaa rautakaupassa paljon enemmän kuin korkkaustyökalu :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Juu, tuo kuulostaa siltä mitä muistan nähneeni. Muistaakseni Devil's Canyoneissa oli kuitenkin vähän parannettu TIM:iä, eli se ei ollut pahimmasta päästä (hyötyy kyllä korkkauksesta, mutta vähän vanhemmat 4th Gen tais hyötyä vielä enemmän). Mutta muistiini ei voi aina luottaa :lol:. Netistä kyllä löytyy varmasti lisätietoja, kunhan laitoin oman kokemukseni.

EDIT: Juu ja sopivalla muistaakseni 6€ maksavalla työkalulla ei tosiaan ole hermoja raastava operaatio. Itse asiassa tämä näyttää juuri samanlaiselta kuin ostamani työkalu (en tosin tilannu omaani tuolta). Koin nestemetallin levittämisen stressaavampana kuin itse korkkaamisen, ja vähän paranoidina persoonana taisin sivellä nesteteippiä siltä varalta jos annostelu on liialllista ja metalli tursuaa / lähtee liikkeelle jossain vaiheessa.
Jos AP asuu jossain suuressa kaupungissa, niin varmaan nuo korkkaustyökalujen omistajat korkkaa siististi prosessorin vähintään pientä maksua vastaan. En itse omista korkkaustyökalua tällä hetkellä. Terällä en uskalla Haswelliä korkata.

--

Uudessa prosessorissa ne tahnat on kuitenkin pehmeitä ja johtaa ihan hyvin lämpöä. Kyllä joku 7 vuotta käy hyvänkin tahnan päälle.


Kaksi Haswellia korkanneena operaatio ei todellakaan ole vaikea tai hermoja raastava ja hyöty vallan erinomainen jos kellottelemaan lähtee. Vehkeet sai helposti kiinasta halvalla (1, 2) + Permatex Black Motonetistä.
Minulla on Saksasta tilattuna tällaista, sitä Der8auer käyttää:

Ihan samaa tavaraa kuin Permatex Black todennäköisesti.

Tässäkin se, että ne pysyy kiinni ilman mitään tällaisia, kunhan lukitsee kiltisti sockettiin. En ole käyttänyt silikonia kuin kerran. Olen korkannut varmaan kymmenen prosessoria. Kyllä nyt edelleen lähden siitä, että kulut on luokkaa 20€, joista 10€ Liquid Ultraan ja 10€ korkkaukseen. Jos on omat työkalut, niin yhdellä tuubilla Ultraa saa kolme prosessoria ja työkalu ei enää maksa mitään. Tästä voi itse kukin päätellä, miksi olen kaikki käytetyt prosessorini korkannut..

On myös tällaista, mutta se lähtee voimalla ja vauhdilla tuubista, niin sen kanssa pitää olla extravarovainen:
Ultraa on enemmän ja sitä on helpompi levittää.

--

Nyt voi mopo karata käsistä, kyllä tässä pitäisi budjetin edelleen 50€ max. jäähdytysratkaisussa. Siihen liittyen:

No en kyllä ala Kiina ihmeitä tilailee ainakaan, laadusta ei tietoa, kuljetus voi olla melkosta ja toimitusajat ties mitä tällä hetkellä...

Pitääpä vähän tutkasta tota korkkaus asiaa, että mitä se pitää sisällään.
Laatu on kiinni siitä, mitä maksaa ja mitä tilaa. Snowman on oikein laadukas jäähy siihen 17€ hintaan. Se on vaan, että ehdottamani Fera 3 laadukkaampi ja mutulla parempi, ja maksaa 12€ enemmän, eikä ole mahdollisia ongelmia. Snowmanin omistajana katsoisin ihan suoraan sen olevan parempi kuin parin joskus omistamani Hyper 212:n. Pysyy myös paremmin kiinni, mutta Fera 3:sta pitäisin näistä kolmesta parhaana.

Kuljetus on oikea pointti. Snowman tuli ehjänä, mutta pari muuta jäähyä ei tullut ja olen täällä foorumilla myynyt pintavaurioisia virhetilauksia, joita ei kehtaa laittaa ikkunallisiin koteloihin.. Kompensoitu hinnassa ja ostajalle kelpasi. Posti tai kiinalaiset oli pelanneet jalkapalloa paketilla.

Toimitus on noissa @tuskis linkeissäkin: "ei toimiteta tällä hetkellä, ehkä jopa huhtikuussa".

Nyt kyse on vaan siitä, että hintaoptimoidaan tuo sinun päivitys ja se on vähän hankalaa jos tällä lailla ei saa säästää. Mielestäni Zetterin ehdotus olisi normaaliolosuhteissa ollut ihan kiva rahansäästövinkki.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Onko Kaby Laken korkkaus yleensä kannattavaa?

Entä laskeeko korkkaus lähinnä huippulämpöjä vai laskeeko se kautta linjan? Näkyykö esim idle-lämmössä?

Jokainen aste merkitsee...
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
tuo 4790K kärsii perkeleesti siitä purkasta IHS:n välissä.
Minusta tuo on vähän liioittelua, mutta ... tosin kuten ylempänä joku sanoi, niin tuo "purkka" vanhetessaan voi muuttua vielä huonommin lämpöä johtavaksi. Itse en huomannut ~4v ajon aikana huomannut mitään pahenemista lämmöissä, eikä ne olleet 4-8x100% threadin kidutuksessa lähelläkään vaarallista (kunnon coolerilla). Ei ollut hirveän äänekäskään, joskin ei äänetönkään (pidän itseäni jossain määrin meluherkkänä, kavereita ei tunnu häiritsevän hiustenkuivaaja koneidensa sisässä).
Onko Kaby Laken korkkaus yleensä kannattavaa?
4790K on Devil's Canyon. Kai sitä pidetään kannattavana, muttei välttämättömänä. Pikaisella googletuksella esim. Redditissä tuota prossua on ylikellotettu 4.7GHz ja lämmöt stressitestin aikana 84°C (siis ilman korkkausta). Toisaalta overclockers forumilla sanotaan:
Unequivocally, YES.
EDIT: Mutta vähän myöhemmin samassa keskustelussa
I don't think that delidding is worth for most users. Even if temps are higher then what does it change ? Overclocking ? Like it makes any difference in daily work if you make 100MHz more or less.
CPU won't die because of 5-10*C more. In most cases you barely reach that 10*C difference.
These CPUs have throttling point above 90*C. Shutdown temp at about 100*C+.
Mutta nyt taitaa taas mennä vähän OT:ksi huomioden AP:n kysymys (anteeksi). Itse edelleen ehdotan AP:lle: hyvä cooleri ja kokeilee miltä tuntuu ilman korkkausta, jos siihen ei ole intoa. Senhän voi aina tehdä myöhemmin jos lämmöt ei mielytä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Entä laskeeko korkkaus lähinnä huippulämpöjä vai laskeeko se kautta linjan? Näkyykö esim idle-lämmössä?
Jatkan tätä hieman-OT keskustelua ;-).

Kyllä se laski ainakin minulla kautta linjan, mutta toki eniten lämpöjä silloin kun sitä tuotetaan, eli huippulämpöjä, mutta näkyi myös hienoisena laskuan idle-lämmöissä. Tähän liittyvänä mielenkiintoisena havaintona: ennen korkkausta yksi koreista on aina näyttänyt 3-5°C korkeampaa lämpötilaa kuin muut. Olisin olettanut että korkkaus vaikuttaisi tähän (tasoittaisi corejen eroa, jos sitä on), mutta siihen ei ollut mitään vaikutusta. Lämmöt laski coreissa tasaisesti, mutta tuo ero ei häipynyt mihinkään. Ero johtunee IHS:n epätasaisuudesta tai jostain piisirun rakenteesta / epätasaisuudesta (?).
Jokainen aste merkitsee...
Vaikka olen periaatteessa samaa mieltä, niin riippuu kyllä paljolti myös käyttäjästä ja tavoitteista. Jos ei ole tarkoitus ylikellottaa tai benchmarkkailla, ja tarkoitus vain saada toimiva kone, niin 5°C (jopa 10°C) ero voi olla ihan samantekevää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Joillekin on kovin vaikea ymmärtää, että sen tahnan lämmönjohtokyky muuttuu ajan kanssa ja ne lämpötilat ei muutenkaan ole vakio, niin jostain 5-10 asteen absoluuttisista eroista puhuminen on vaan täyttä potaskaa.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
En minäkään korkkausta suosittelisi kuin lähinnä extreme ylikellottajille tai niille jotka yrittävät rutistaa vanhenevasta prossusta lisätehoa irti. Mun 4690k:ssa on Conductonautit välissä ja ei kyllä idle-lämmöt tippuneet mihinkään, mutta testiohjelmaa ajaessa ei lämmöt nouse n. 65 astetta korkeemmalle mikä on huomattava parannus niistä 80c lukemista Intelin kuivuneen tahnan kanssa. Tämä näkyy toki myös pelikäytössä jossa korkeimmat lukemat siellä 50c.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Ei ole järkeä ei, tai sen verran kuin tikanheitossa tai palapelissä. Kunhan nyt kiinnostaa alentaa käyttölämpötiloja.

Ei se kyllä mitään otakaan jos ei anna.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tässä tapauksessa kun prossua ei kellotella niin en alkais korkkaamaan turhaan.
Jos olisi kellotus lankku alla ja kunnon jäähy sekä ideana olis ylikellottaminen, niin sitten asia olisi toinen.

Ja itse oikeasti suosittelen sitä Snowman jäähyä kun se jaksaa pitää viileänä jopa 6- ja 8-ydin Sandy ja Ivy Bridge prossut, kuten tästä videostani näette:



Myöskin tässä buildissa sitä juuri käytin:



Myöskin yksi tuommoinen minulla on kotiserverissä jäähdyttämässä kellotettua Ryzen 5 1600:sta ja pitää sen todella viileänä.
Eikä tuota kuule kopan ulkopuolelle edes rasituksessa.
Että mahtava jäähy 17€:lla.

Jos oltais kellottamassa niin sitten ottaisin tämän Scythe FUMA 2 -prosessorijäähdytin - 56,90€

Tai vanhan kunnon Noctua NH-D15s:n.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Joo, on käytetty Macho direct, tiedä sitten onko viileämpi kuin edeltäjänsä Scythe Ninja 2...tarkoitus olisi ettei tuulettimet pyörisi :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Tuli hankittua Noctua NH-U12S Gigantin tarjouksesta jo tovi sitten ja nyt sain ruuvattua vihdoinkin paikalleen. Korkkaukset jäi tekemättä vielä johtuen tän hetkisestä tilanteesta, katsella sitten tulelvaisuudessa uudestaan sitä.

Mutta mukavasti kyllä tipahti lämmöt tuollakin, kun vakiotuulettimella paukku se 90 astetta parhaimmillaan, niin nyt jäädään max 66 asteeseen (samoilla maksimi rasituksilla), että melkonen ero kyllä! Eli voin kyllä lämpimästi suositella tuota jäähdytystä. Tyytyväinen olen ja kyllähän nytkin varmaan voisi kellotella pikkasen tarvittaessa...
 
Liittynyt
06.11.2021
Viestejä
3
Lainataan härskisti vanhaa lankaa... i7 4790k prossua olen ajatellut sovittaa SilverStone Grandia GD09 koteloon ja siihen jäähyksi Noctua NH-S9U jäähdytintä. Lisäksi noihin kotelon kaikkiin tuuletinpaikkoihin jotain Noctuaa. Näytönohjaimeksi esim. joku 1060. Pysyykö tällaisen kompon lämmöt aisoissa pelatessa vai onko tuuletin liian köykäinen ja kotelo liian pieni tuolle prossulle?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Tämä ja muutkin Haswellit jäähtyy ihan hyvin vaikka Arctic Freezer 34 tai Silentium Fera 5 kaltasilla jäähyillä.
 
Liittynyt
06.11.2021
Viestejä
3
Tämä ja muutkin Haswellit jäähtyy ihan hyvin vaikka Arctic Freezer 34 tai Silentium Fera 5 kaltasilla jäähyillä.
Tuohon havittelemaani SilverStone Grandia GD09 koteloon mahtuu vain max 138 mm korkea jäähy. Nuo ehdottamasi taitavat olla yli tämän.
 
Liittynyt
01.10.2018
Viestejä
188
Tuohon havittelemaani SilverStone Grandia GD09 koteloon mahtuu vain max 138 mm korkea jäähy. Nuo ehdottamasi taitavat olla yli tämän.
Mulla rullaa 4790k 4,7Ghz/1,265v (muistaakseni), korkkaamaton ja jäähynä silentium fera 3. Peleissä lämmöt keskimäärin n. 70 astetta.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Lainataan härskisti vanhaa lankaa... i7 4790k prossua olen ajatellut sovittaa SilverStone Grandia GD09 koteloon ja siihen jäähyksi Noctua NH-S9U jäähdytintä. Lisäksi noihin kotelon kaikkiin tuuletinpaikkoihin jotain Noctuaa. Näytönohjaimeksi esim. joku 1060. Pysyykö tällaisen kompon lämmöt aisoissa pelatessa vai onko tuuletin liian köykäinen ja kotelo liian pieni tuolle prossulle?
Jäähyksi voisi riittä halvempi jäähy. Ja jos olet tuohon koteloon mieltynyt, niin tämä jäähy pitäisi mahtua tuonne koteloon:


Tuo on parempi kuin ben nevis.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 483
Viestejä
4 163 813
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom