itx tai matx ~900e

Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
254
Sukulainen pyysi apua osien valintaan.

Tavoitteena olisi pelikone mitx tai matx noin 900e luokkaan.
Kellottelun suhteen tuli ohje koko > kellotus, eli ainakin ryzenien lankut rajoittaa tuota. En usko, että tässä halutaan myöskään leikkiä ryzenien muistien kanssa päivä tolkulla, joten hynixin muistit sopivat paremmin budjettiin.

Itse pysytellyt aina ATX-koossa, joten parempi varmistella..

System Build - Ryzen 5 1600 3.2GHz 6-Core, GeForce GTX 1060 6GB 6GB ROG STRIX, S340 Elite (Black) ATX Mid Tower - PCPartPicker

System Build - Ryzen 3 1300X 3.5GHz Quad-Core, GeForce GTX 1060 6GB 6GB ROG STRIX, Define Nano S Mini ITX Desktop - PCPartPicker

Tai Inteliltä vastaavaa ITX / matx koossa. Näistä ei ole omia kokemuksia, joten mahdollisia kabylake (ja tulevia coffee lake) ehdotuksia otetaan vastaan.

Koteloitakin voi vapaasti ehdotella. Lueskelen itse revikoita ehtiessäni.
Näyttö, näppäimistö ja hiiri löytyy.

Itse pyrkinyt kasaamaan omat koneet aina päivitettävyys mielessä, mutta tähän tilanteeseen sitä on hieman vaikea toteuttaa. Asrockin fatl1ty x370 emolevyä pyörittelin mielessä, koska sitä voisi mahdollisesti tulevaisuudessa kellotella. Päivitykset olisi myös helpompi toteuttaa AM4 kannan säilyessä AMD:n käytössä.
Intelillä kabylake on varsin varteenotettava vaihtoehto, mutta siitäkin jää päivitettävyys hieman huteralle pohjalle, kun coffee lake on jo kuukauden sisään tulossa (+ensi vuoden Intel uutuudet...)

Edittiä.
Päivitetty linkkien kokoonpanoja 17.9
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
196
Sukulainen pyysi apua osien valintaan.

Tavoitteena olisi pelikone mitx tai matx noin 900e luokkaan.
Kellottelun suhteen tuli ohje koko > kellotus, eli ainakin ryzenien lankut rajoittaa tuota. En usko, että tässä halutaan myöskään leikkiä ryzenien muistien kanssa päivä tolkulla, joten hynixin muistit sopivat paremmin budjettiin.

Itse pysytellyt aina ATX-koossa, joten parempi varmistella..

System Build - Ryzen 5 1600 3.2GHz 6-Core, GeForce GTX 1060 6GB 6GB ROG STRIX, Focus G Mini (Black) MicroATX Mini Tower - PCPartPicker

System Build - Ryzen 3 1300X 3.5GHz Quad-Core, GeForce GTX 1060 6GB 6GB Mini ITX OC, Elite 110 Mini ITX Tower - PCPartPicker

Tai Inteliltä vastaavaa ITX / matx koossa. Näistä ei ole omia kokemuksia, joten mahdollisia kabylake (ja tulevia coffee lake) ehdotuksia otetaan vastaan.

Koteloitakin voi vapaasti ehdotella. Lueskelen itse revikoita ehtiessäni.
Näyttö, näppäimistö ja hiiri löytyy.

Itse pyrkinyt kasaamaan omat koneet aina päivitettävyys mielessä, mutta tähän tilanteeseen sitä on hieman vaikea toteuttaa. Asrockin fatl1ty x370 emolevyä pyörittelin mielessä, koska sitä voisi mahdollisesti tulevaisuudessa kellotella. Päivitykset olisi myös helpompi toteuttaa AM4 kannan säilyessä AMD:n käytössä.
Intelillä kabylake on varsin varteenotettava vaihtoehto, mutta siitäkin jää päivitettävyys hieman huteralle pohjalle, kun coffee lake on jo kuukauden sisään tulossa (+ensi vuoden Intel uutuudet...)
Vähän hankala suositella r5 1600 jos pudjettiin mahtuu vain 8gb ramia, vaikka r5 1400 sopisi paremmin. 2 tikkua ramia ehdottomasti kehiin. itx maksaa enemmän eli mielummin matx. Kalliimpiin emoihin ei kannata koskea jos ei ole menossa r7, koska kyllä niistä virta riittää 6 corelle varmasti.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
254
Vähän hankala suositella r5 1600 jos pudjettiin mahtuu vain 8gb ramia, vaikka r5 1400 sopisi paremmin. 2 tikkua ramia ehdottomasti kehiin. itx maksaa enemmän eli mielummin matx. Kalliimpiin emoihin ei kannata koskea jos ei ole menossa r7, koska kyllä niistä virta riittää 6 corelle varmasti.
Vahingossa tullut tuo 1 kamman version mukaan.

Jostain taisin lukea, että varsinkin itx puolen emolevyissä tuppaa kuumenemaan tuo virransyöttö pahasti jo pienellä kuormalla. Voin olla väärässäkin.

Matx tosiaan halvempi, joten siihen kokoonpanoon heitin ideana 6-coren mukaan, jotta saan näytettyä eron koko vs. hinta. Tosin uskon, että tähän buildiin 4 core on täysin riittävä. Toisaalta tulevaisuutta ajatellen ei sekään mahdoton ole..
AMD seteissä tulee vähän ongelmaksi se, että nyt ei ole tarkoitus leikkiä muistien kanssa hirmuisesti, joks vaikuttaa millaiset muistit kannattaa ostaa..

Linkkaamani kokoonpanot ovat vielä aivan idea tasolla ja pyrin niitä kehittelemään tämän viikon aikana. Ketjun tein, jotta esimerkiksi Inteliltä voidaan ehdottaa jo valmiita settejä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
846
Eikö se ole helpompi päivitellä aina emo + cpu + muistit yhdessä ku yrittää rajottaa niiden valintaa päivitettävyydellä. Joku 2500K/2600K on vieläkin niin hyviä prossuja, et vaikea nähdä miksei nyt uutuusprossulla pärjäis ainakin seuraavaa viittä vuotta.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
254
Eikö se ole helpompi päivitellä aina emo + cpu + muistit yhdessä ku yrittää rajottaa niiden valintaa päivitettävyydellä. Joku 2500K/2600K on vieläkin niin hyviä prossuja, et vaikea nähdä miksei nyt uutuusprossulla pärjäis ainakin seuraavaa viittä vuotta.
Juu yleensä näin ja itsekin tällä periaatteella elänyt. Viimeisimpänä löytyi I7-2600k setti joka vuodesta 2010/2011 palveli tähän vuoteen saakka.

Kun olen kasannut settejä, joissa budjetti on ollut tiukempi, olen valinnut mielummin hieman päivitysvaraa mukaan. Esimerkkinä kone, joka tuli 1080p pelailuun muutama vuosi takaperin. Laadukas virtalähde, kotelo ja asus Z97 a. Näille kaveriksi tuli g3258 anniversary pentium ja perus ddr3 muisti. Näyttikseksi valikoitui gtx 960.
Tästä oli hyvä päivittää myöhemmin, kun tehontarve kasvoi, gtx 1060 ja i7-4770k.
Oli muuten hauska laitos kellottaa. Tuolla kun paineli 5Ghz kelloilla menemään niin oli hinta/laatu-suhde kunnossa
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
254
Ja lopulliset buildit, joista ensimmäinen (mATX) lähti tilaukseen:


--- Ja muut vaihtoehdot olivat itx ryzen, sekä intel itx


 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 458
Viestejä
4 334 602
Jäsenet
72 217
Uusin jäsen
marikki

Hinta.fi

Ylös Bottom