Itse koottu pöytäkone ruvennut hidastelemaan/ääntelemään - mitä päivitetään?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuZe10
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä olen liian tiukka, mutta osta AP suosiolla sitä, mitä halvalla lähtee. Jos 4x4 GB on helposti ja halvalla saatavilla, niin siitä vaan. 2x muistikampa on kuitenkin varmin vaihtoehto.

Tuossa on sekin, että 1600MHz on jopa se suositeltu taajuus, eikä noiden käyttö ole varsinaisesti muistien ylikellottamista:

..ja Kingston on laatumerkki, ainakin tuohon aikaan.
 
Ehkä olen liian tiukka, mutta osta AP suosiolla sitä, mitä halvalla lähtee. Jos 4x4 GB on helposti ja halvalla saatavilla, niin siitä vaan. 2x muistikampa on kuitenkin varmin vaihtoehto.

Tuossa on sekin, että 1600MHz on jopa se suositeltu taajuus, eikä noiden käyttö ole varsinaisesti muistien ylikellottamista:

..ja Kingston on laatumerkki, ainakin tuohon aikaan.

Samsungin 4x4gb olisi nyt saatavilla, mutta CL11. Liian hidas?
 
Biosista Xmp-profiili päälle.

En löytänyt erikseen, mistä olisi voinut valita XMP-profiilin, mutta tältä siellä näytti: WhatsApp Image 2024-01-30 at 13.48.03 (1).jpegWhatsApp Image 2024-01-30 at 13.48.03.jpeg
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2024-01-30 at 13.48.03.jpeg
    WhatsApp Image 2024-01-30 at 13.48.03.jpeg
    248 KB · Luettu: 38
..ja monitorointisoftat voi joskus raportoida tuon puolella kaistalla, kun ottavat sen DDR3:n ensimmäisen D:n liian vakavasti. Eli jos näkyy 800MHz, on silti ok ja kovaa ajoa vaan.
 
Onko tuolle Deep Coolin jäähdyttimelle jotain vaihtoehtoista tuotetta, kun näyttää olevan joka kaupasta loppu ja varaston täydennyksen pvm arvio näyttää menevän kokoajan kauemmaksi?
 
Onko tuolle Deep Coolin jäähdyttimelle jotain vaihtoehtoista tuotetta, kun näyttää olevan joka kaupasta loppu ja varaston täydennyksen pvm arvio näyttää menevän kokoajan kauemmaksi?
Mikä tahansa prossujäähy samasta hintaluokasta, vaikka tämä:

 
Hyvä, se lähti tilaukseen.
Olet tilannut uutta rautaa vähän joka suunnasta, mutta oletko vielä tehnyt mitään hidastelun juurisyylle, eli 105 asteisena käyvälle suorittimelle?

Tilasit toki juuri uuden jäähyn, mutta se ei ratkaise ongelmaa, vaan parhaimmillaan lievittää oiretta joksikin ajaksi. Vakiojäähynkin pitäisi pitää suoritin 80 asteisena. Eroa on vähintään 25 C, mutta käytännössä luultavasti enemmänkin, sillä suoritin alkaa hidastaa nopeuttaan ja lämmöntuottoaan, kun 105 C saavutetaan. Noin suuri ero ei selity edes hammastahnalla, vaan suorittimen lämmönlevitin on pakosti irronnut ytimistä, jos kerran jäähyä on jo huolellisesti asenneltu uudestaan. Vaihtoehtoisesti suoritin on rankasti ylikellotettu. Jos ja kun kontaktia ei ole (=jäähyn kanta ei ole sormella lämmin), niin ei siinä pahemmin auta jäähyn massan, alan, lämpöputkien ja tuulettimien parantaminen. Lisäksi irronnut kontakti menee ajan mittaan entistä heikommaksi. Sitten on Thermalrightillakin 105 C (ellei jo suoraan kaupasta) ja seuraavaksi vesijäähyä ostoslistalleko?

Lämmönlevittäjän kontaktin voi itsekin korjata, mutta se voi olla liian vaativaa. Uusi käytetty prossu voisi olla hyvä, jos edullisesti saa. Siinä kannattaa selvittää mahdollisuus i7/Xeon -malleihin, jolloin saisi 4c/8t.

Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista, jos mittaisit ennen jäähyn vaihtoa lämmöt (HWInfo64) ja pisteet vaikkapa Cinebench (ehkä vanha R15/R20, jotta löytyy vertailutuloksia paremmin) multicoressa, ja sitten samat tuolla uudella jäähyllä. :)
 
Noin suuri ero ei selity edes hammastahnalla, vaan suorittimen lämmönlevitin on pakosti irronnut ytimistä, jos kerran jäähyä on jo huolellisesti asenneltu uudestaan.

Tuo jäähyn kiinnityshän tässä toki kannattaisi tarkistaa ihan ensimmäisenä mutta en kyllä huomannut ketjussa mainintaa että sille olisi vielä tehty yhtään mitään?

En oikein usko että CPU:n sisäinen lämpöpurkka olisi välttämättä tässä isoin ongelma. Jo se että jäähyn sormella tökkiminen kaataa koneen, viittaisi siihen että joko cooleri ei ole kunnolla kiinni tai sitten taustalla on jotain isompaa (tyyliin emolevy halki tms.).
 
Huono kontakti ja kuivuneet tahnat (IHS päällä) korjautuu sillä, että asentaa tuon uuden jäähyn.

Worst case: siellä on purkkaa sisässä ja se on +25C. Sitten prossu käy jossain 80C pintaan myös uudella jäähyllä. En usko, että menee enää yli 100C.

Best case: uusi jäähy korjaa suurimman osan ongelmista ja kaikissa tilanteissa prossu on alle 80C.

--

Älä vielä osta, mutta jos haluaa tilannetta parantaa, niin voi pari tällaista ostella, jos se näyttää huonolta:

Asentaisin jäähyn ensin ja @Härkönen löysikin semmoisen ihan samanlaisen mallin. Ei noilla ole eroja, ei vaan kannata itseään kipeäksi maksaa.
 
Silloin voi hidastella, kyllä, kun se swappaa SSD:lle, mutta SSD:n pitäisi olla hiljainen, eikä tuottaa ylimääräisiä ääniä.
Kyllä muistipäivitys nopeuttaisi peruskäyttöä ja ehkä hidastelut loppuisi - mutta ei se ääniongelmaa ratkaise.

..ja tuohon ostaisin vielä prosessorijäähynkin, vaikka tuollaisen:

Mikä tahansa prossujäähy samasta hintaluokasta, vaikka tämä:


Tuo 12 cm oli liian iso, olisi pitänyt olla 8cm näköjään. Täytyy palauttaa ja vaihtaa oikeaan kokoon.
 
Vanhaa jäähdytintä irroittaessa kannattaa olla varovainen, että et vedä prosessoria irti socketista. Vakiojäähyn mukana tulevat lämpötyynyt muuttuvat usein lähes liimaksi kun aikaa kuluu - tosin tässä vaiheessa se saattaa olla jo täysin kuivunut ja irtoaakin helpommin. Klipsujen vapauttamisen jälkeen kannattaa kokeilla jäähdyttimen pyörittämistä paikallaan ennen kuin yrittää nostaa sen. Jos jäähy on jumissa niin nostaminen voi vetää prosessorin mukanaan.

Itselläni oli samassa emolevyssä tuota isompi Corator DS -jäähy ja sopi ongelmitta - tai no, Antecin P193 kotelon sivutuulettimen ja sen tuen jouduin irrottamaan.
 
Ei vain mahdu tuohon CPU jäähdyttimen slottiin.
WhatsApp Image 2024-02-05 at 21.53.24.jpeg
Käyttöohjeista kannattaa aloittaa. Nyt sinulla on väärin päin tuo jäähy. Se on vanhasta jäähystäsi poiketen tornijäähy, eli yleensä puhaltaa taakse tai ylös, muttei koskaan emolevyyn päin, kuten kuvassasi se on asetettu.

Helposti siis mahtuu, eikä todellakaan ole 12 cm liian iso. Mahtuisi vaikka 14 cm Noctua:

SIniset jäähdytysrivastot eivät yllä osumaan suoritinjäähyyn.

Kotelosi maksimi CPU-jäähyn korkeus on 170 mm ilman kylkituuletinta (ota pois, jos on). Tilaamasi jäähdyttimen korkeus on vain 156 mm, joten siitä vaan asentamaan käyttöohjeiden avulla. Vanha suoritinjäähy pitää irrottaa varovasti pyöräyttämällä, jos on tiukassa.

Hyvä tuosta saattaa tulla lämpöjen osalta. Pidän peukkuja, että vanha jäähy olisi ollut vain heikosti kiinni/kolmella nastalla, eikä lämmönlevittäjän kontakti olisikaan ihan susihuono. :)
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-06-00-20-47-12_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-06-00-20-47-12_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    226,5 KB · Luettu: 18
  • Screenshot_2024-02-06-00-21-13-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-06-00-21-13-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    153 KB · Luettu: 18
Vanhaa jäähdytintä irroittaessa kannattaa olla varovainen, että et vedä prosessoria irti socketista. Vakiojäähyn mukana tulevat lämpötyynyt muuttuvat usein lähes liimaksi kun aikaa kuluu - tosin tässä vaiheessa se saattaa olla jo täysin kuivunut ja irtoaakin helpommin. Klipsujen vapauttamisen jälkeen kannattaa kokeilla jäähdyttimen pyörittämistä paikallaan ennen kuin yrittää nostaa sen. Jos jäähy on jumissa niin nostaminen voi vetää prosessorin mukanaan.

Itselläni oli samassa emolevyssä tuota isompi Corator DS -jäähy ja sopi ongelmitta - tai no, Antecin P193 kotelon sivutuulettimen ja sen tuen jouduin irrottamaan.
Höpö höpö. Tuo on Intelin prosessori ja se ei sieltä lähde yhtään mihinkään jäähyä irroittaessa, eikä siellä jäähyn alla ole mitään lämpötyynyjä vaan lämpötahnaa.

AM1/2/3/4 kannasta prossut lähtevät jäähyn mukana.
 
WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.54_c939ed31.jpg WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_7ef91ed2.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_67e39fe5.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_50b3768e.jpg

Kyseinen virheilmoitus(CPU fan error!) tulee joka kerta, kun käynnistän tietokoneen. Tuli myös ennen tuulettimen vaihtoa, mutta tulee edelleen. Prossun lämpötilat laski heti jäähdyttimen vaihdon jälkeen. Tuo virhe tulee uudelleen muutaman kerran, kun avaa setupin ja painaa heti discard changes, mutta lopulta windows avautuu. Mikähän mättää?
 
WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.54_c939ed31.jpg WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_7ef91ed2.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_67e39fe5.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_50b3768e.jpg

Kyseinen virheilmoitus(CPU fan error!) tulee joka kerta, kun käynnistän tietokoneen. Tuli myös ennen tuulettimen vaihtoa, mutta tulee edelleen. Prossun lämpötilat laski heti jäähdyttimen vaihdon jälkeen. Tuo virhe tulee uudelleen muutaman kerran, kun avaa setupin ja painaa heti discard changes, mutta lopulta windows avautuu. Mikähän mättää?
Laita cpu_fan ignorelle biosista niin ei valita.
 
WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.54_c939ed31.jpg WhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_7ef91ed2.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_67e39fe5.jpgWhatsApp Image 2024-10-22 at 18.16.57_50b3768e.jpg

Kyseinen virheilmoitus(CPU fan error!) tulee joka kerta, kun käynnistän tietokoneen. Tuli myös ennen tuulettimen vaihtoa, mutta tulee edelleen. Prossun lämpötilat laski heti jäähdyttimen vaihdon jälkeen. Tuo virhe tulee uudelleen muutaman kerran, kun avaa setupin ja painaa heti discard changes, mutta lopulta windows avautuu. Mikähän mättää?

Eiköhän kaksi yleisintä syytä tuohon ole, että

CPU-jäähyn tuuletin on väärässä CPU-Fan liittimessä, monessa emolevyssä on 2 CPU-Fan liitintä

tai emolevylle on asetettu asetus, joka varoittaa mikäli tuulettimen nopeus laskee liian alas ts. mikäli tuuletin kykenee pyörimään hitaammin kuin mitä asetus = tulee virheilmoitus automaattisesti.

1. Korjaantuu vaihtamalla liitin oikeaan ja 2. korjaantuu asettamalla minimiasetus pienemmälle, esim. 600RPM
->200/tms. RPM. tai poistamalla varoitukset kokonaan.
 
Eiköhän kaksi yleisintä syytä tuohon ole, että

CPU-jäähyn tuuletin on väärässä CPU-Fan liittimessä, monessa emolevyssä on 2 CPU-Fan liitintä

tai emolevylle on asetettu asetus, joka varoittaa mikäli tuulettimen nopeus laskee liian alas ts. mikäli tuuletin kykenee pyörimään hitaammin kuin mitä asetus = tulee virheilmoitus automaattisesti.

1. Korjaantuu vaihtamalla liitin oikeaan ja 2. korjaantuu asettamalla minimiasetus pienemmälle, esim. 600RPM
->200/tms. RPM. tai poistamalla varoitukset kokonaan.
Eli onko vaivattomin ratkaisu vain poistaa varoitukset, vaikka olisi väärässä liittimessä mahdollisesti?
 
CPU tuulettimen nopeutta säädetään CPU lämpötilan mukaan. Jos CPU tuuletin onkin oikeasti jossain muussa, tämä säätö ei oikein vaikuta CPUn lämpötilaan. Kuitenkin vaihdetussa jäähyssä voisi olla riittävästi jäähdytyskykyä vakionopeudella.

Mutta kyse on tuulettimen johdosta oikeassa liittimessä, kuinka hankalaa sen nyt voi olla katsoa että se on oikeassa paikkaan?

Kuvan perusteella kuitenkin voisi arvella että tuo kolmas tuuletin antaa väärää nopeustietoa, kerta virheilmoitus tuli jo ennenkin. Toimiiko se lainkaan? Sieltä biosista voisi katsoa niitä tuulettimen asetuksia ja varoitusrajoja. Jos tuuletin ei pyöri lainkaan, sen voi ottaa pois. Jos se pyörii mutta näyttää omiaan pyörimisnopeudeksi, niin ehkä sen tuulettimen tiedon voi laittaa ignore. Ei tuolla biosissa kuitenkaan ole niin valtavasti eri valikkoja jotka käydä läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 749
Viestejä
4 464 807
Jäsenet
73 797
Uusin jäsen
jani12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom