Build Itse kasattu NAS ja mediapalvelin

Terve vaan,

olen haaveillut pidempään, että olisi kotona jonkinlainen palvelin, joka toimisi seka NASina että mediapalvelimena. Valmisratkaisun sijaan haluaisin kasata koko höskän itse.

Lopputuloksen tulisi olla:
  • Kokoluokkaa Mini-ITX tai Micro-ATX. Olohuoneen nurkkaan sopiva.
  • Hiljainen.
  • Energiatehokas.
  • Hyvin pölysuojattu kotelo.
  • Mahdollisimman Linux-yhteensopiva.
Käyttö:
  • Kotiverkon mediapalvelin/suoratoisto (Jellyfin)
  • Kotiverkon verkkolevyasema, jolle esim. musaprojektit tiedostoineen voi tallentaa pitkäaikaissäilöön ja tarvittaessa helposti siirtää aina sille koneelle, jolla tekee hommia.
  • Käyttöjärjestelmäksi tulisi luultavasti Debian, koska se yleensä toimii vakaasti kunhan sen säätää kuntoon.
Suosituksia osista otetaan vastaan ja alla niihin liittyvää pohdintaa.

Ilmeisesti jos olisi uudehko Intelin prossu iGPU:lla, niin niissä riittää hönkää transcoding-hommiin ilman erillistä GPU:ta. Tämä voisi säästää sähköä, kun GPU ei ole idlenä viemässä virtaa. i3-12100 voisi olla semmoinen budjettivaihtoehto, koska tällöin selviäisi myös vanhemmalla emolla. i3-14100 maksaa vain 10-20e enemmän, mutta emolevyjen hinnoissa voi sitten olla isompia eroja.

Jäähyksi tietysti Noctua kiinnostelisi, mutta jos on joku oikeasti hinta-laatu-melu -suhteeltaan hyvä kompakti vaihtoehto, jolla saa hinnasta kymppejä pois, niin saa vinkata.

Muisteissa pysyttelisin mieluiten DDR4:ssä, koska sitä on vielä saatavilla ja se on halpaa. 8 gigatavua pitäisi riittää, mutta hinnan puolesta 16:kin menisi.

Käyttislevyksi tulisi joku perusvarma 256 GB M.2 SSD. Esim. Samsung 970 EVO?
Varsinaiseksi tallennustilaksi mietin Seagaten Ironwolf NAS -levyjä. Alkuun ehkä pärjäisi yhdelläkin 4 TB levyllä. Myöhemmin voi miettiä RAID-juttuja jos haluaa redundanssia. WD:tä voisi saada halvemmalla, mutta ne ovat ilmeisesti äänekkäämpiä.

Virtalähteen tulisi olla modulaarinen, koska tilaa on vähän ja kaikki ekstrapiuha on sitten vain ilmavirtojen tiellä. Jos kulutuksen saa alle 500 wattiin, niin jopa täyspassiivinen Seasonic voisi olla vaihtoehto.

Koteloista vahvin ehdokas on ollut Fractal Node 804, jos sellaisen jostain onnistuisi saamaan. Siinä on pieneksi kopaksi erittäin hyvin levypaikkoja, joten laajennusvaraa olisi.
Toisaalta mATX-levyissä ei yleensä ole kuin 4 SATA-liitintä. Jossain välissä voisi siis joutua hommaamaan PCI-paikkaan SATA-laajennuskortin, ja sellaisista minulla ei ole kokemusta. Ovatko minkälaisia murheenkryynejä?

Ja koska joku nyt miettii, että onko tässä koko hommassa yhtään järkeä, niin ei varmaankaan. Mutta kuten olen tavannut asian esittää, niin toiset rassaavat autoja, toiset ATK:ta.

Arcticin tuulettimista on sellainen kokemus, että pitävät ikävää vinkunaa tietyillä kierroksilla ja sitten pitää käyttää kohtuuttomasti aikaa käyrien säätämiseen siten että tuuletin ei pyöri koskaan siellä vinkuvalla alueella.
Thermalrightia voisi harkita. Pitää ehkä etsiä tuulettimista ääninäytteitä.

Ilmeisesti jos olisi uudehko Intelin prossu iGPU:lla, niin niissä riittää hönkää transcoding-hommiin ilman erillistä GPU:ta. Tämä voisi säästää sähköä, kun GPU ei ole idlenä viemässä virtaa. i3-12100 voisi olla semmoinen budjettivaihtoehto, koska tällöin selviäisi myös vanhemmalla emolla. i3-14100 maksaa vain 10-20e enemmän, mutta emolevyjen hinnoissa voi sitten olla isompia eroja.
Itse katselisin täältä i3-12100T mallin

Jos tehottomampi prossu kelpaa, niin 141,90 € | Asrock N100M ei saatavilla (integroitu CPU) mikro ATX voisi olla myös vaihtoehto. Olen itse päässyt tuon ITX versiolla 13W kulutuksiin 3x hdd ja HDplex virtalähteen kanssa.

Käyttislevyksi tulisi joku perusvarma 256 GB M.2 SSD. Esim. Samsung 970 EVO?
Varsinaiseksi tallennustilaksi mietin Seagaten Ironwolf NAS -levyjä. Alkuun ehkä pärjäisi yhdelläkin 4 TB levyllä. Myöhemmin voi miettiä RAID-juttuja jos haluaa redundanssia. WD:tä voisi saada halvemmalla, mutta ne ovat ilmeisesti äänekkäämpiä.
Itse olen kokemuksen kautta laittanut boottilevyt peilattuna, oli aika helppo sata ssd kilahtaessa vaihtaa uusi tilalle ja korjata bootti truenassissa. Boottilevyksi kelpaa vaikka 120GB sata sdd.

Laita nyt edes tuplana, mieluummin triplana nuo hdd levyt. Eivät maksa enää juurikaan mitään (itsellä on RAIDZ2 6x 4Tb ironwulffeja + backup 3x 8Tb eri koneessa) ja ei harrastus pääty levyrikkoon.

Virtalähteen tulisi olla modulaarinen, koska tilaa on vähän ja kaikki ekstrapiuha on sitten vain ilmavirtojen tiellä. Jos kulutuksen saa alle 500 wattiin, niin jopa täyspassiivinen Seasonic voisi olla vaihtoehto.
Tuo kone vie alle 100W hihavakiona täydellä kulutuksella. Säätämällä sitten 20-50W väliin lepotilassa.

Muisteissa pysyttelisin mieluiten DDR4:ssä, koska sitä on vielä saatavilla ja se on halpaa. 8 gigatavua pitäisi riittää, mutta hinnan puolesta 16:kin menisi.
Laita suoraan 32GB muistia (on niin halpaa tällä hetkellä). En tiedä Debianista, mutta ainakin Truenas ja Proxmox tykkää muistista.

Toisaalta mATX-levyissä ei yleensä ole kuin 4 SATA-liitintä. Jossain välissä voisi siis joutua hommaamaan PCI-paikkaan SATA-laajennuskortin, ja sellaisista minulla ei ole kokemusta. Ovatko minkälaisia murheenkryynejä?
Joko HBA kortti ebaysta/täältä foorumilta tai NVME paikkaan tuleva sata adapteri

Tuossa jotain omia ajatuksia.

Viimeksi muokattu:
Äh.. Hirveästi purettavaa..

WD:t ovat äänekkäämpiä -> Ei ole. 10v kokemuksella WD Redeistä. Se on vaan sitä, ostatko äänekkään ja nopeamman 7200RPM vai hiljaisen, viileämmän ja minun mielestäni paremman 5400RPM version. Tosin itsellä nyt Ironwolf palvelimessa :D
8 gigatavua pitäisi riittää -> Ei, ei, ei. Jos haluat kunnolla virtualisoida ja asentaa esim. proxmoxin, niin minulla on ollut silloin kun ostelin Huanan X79 Xeonisettejä 32GB ja nyt i7-10700:n parina 64GB. Muistia vie NAS ja virtualisoinnin kanssa muutkin palvelimet. Mitä minulla on nyt, niin neljä virtualisoitua palvelinta ja lisää on tulossa.
täyspassiivinen Seasonic -> Ei. Oikeasti, kaverini kuvitteli samaa ja sitten hänen palvelimensa posahti kesähelteissä.. Oli joo hiljainen, mutta pieni ilmavirta on parhautta
Noctua -> ..ei ole ikinä kustannustehokkain vaihtoehto. Sen hankkii ihmiset, jotka ei paremmasta tiedä ja haluavat vaan päästä säätämisestä.. Tässä pitäisi tietää kotelovalinta ensin.

NAS-koteloista itse ostaisin nyt:

Arcticin tuulettimista on sellainen kokemus, että pitävät ikävää vinkunaa tietyillä kierroksilla ja sitten pitää käyttää kohtuuttomasti aikaa käyrien säätämiseen siten että tuuletin ei pyöri koskaan siellä vinkuvalla alueella.
Thermalrightia voisi harkita. Pitää ehkä etsiä tuulettimista ääninäytteitä.

Osta niitä Arctic Silent-tuulettimia ja pistä BIOS:ista 100%. Ei niitä kuule. Itsellä on tämä omassa palvelimessa.

--

En ostaisi aliexpressin suhteessa kallista CPU:ta palvelimeen. Jos haluat, niin osta vaan sielä X99-setti, pistä siihen tarpeeksi muistia ja kunnon jäähdytys, niin saat tehokkaan palvelimen halvalla. Ei ole energiatehokas , eikä vähän kuluttava, mutta on tehokas. Jos vielä pelottaa, siihen tuommoinen yritystason SATA-kortti ja siihen kovalevyt. Näin itse tein, tai minulla oli oma dedikoitu NAS-pömpeli nurkassa joskus viime vuosikymmenellä. Nyt on yksi boxi, jossa on kaikki.

edit: ja siis itse laittaisin aina uusinta rautaa.. Tässä tapauksessa ostaisin jonkun käytetyn 65W TDP prosessorin, ja siihen uuden emolevyn. Jos 7600 (et voi ostaa 7500F), niin DDR5. Mutta esim. 14400 (ei 14400F) kanssa saa DDR4-emolevyjä. 12-sarja alkaa olla eläkkeellä, mutta jos on ihan pakko. Ja nykyisissä prosessoreissa virranhallinta on kunnossa, niin 12400 mieluummin, kuin 12100 - ja Suomesta:

Kiitos kommenteista molemmille.

Koteloksi tulee nyt tuo Node 804 kun niitä sattu Proshopista saamaan. Tilasin sen jo, koska niissä on välillä saatavuusongelmia. Muita osia joutaa katselemaan ja tilailemaan pikku hiljaa.

Proxmoxista tai sen käytöstä en tiedä mitään.
Muistia voi tosiaan ihan hyvin laittaa nykyhinnoilla vaikka 32 gigatavua. Eihän siitä haittaakaan ole. 32 GB 3200 MHZ kittejä löytyy noin 65 eurolla (Kingston tai Crucial). Kannattaako servukoneessa muistit pitää vakiokelloilla vai laittaa XMP päälle?

Virtalähteistä, niin luovuin tuosta passiiviajatuksesta jo aiemmin, kun vertasin tuon Seasonicin hintaa liitäntöihin. Esim. SATA-laajennusvaraa ei hirveästi jäisi.
Mutta kyllä tuossa lämpöasiassakin on pointtinsa. Virtalähteen on kaikin puolin hyvä olla sellainen, että se ei esim. sytytä kämppää palamaan.
Pitää ehkä tosissaan tutkia PSU tierlistiä.

Noctua -> ..ei ole ikinä kustannustehokkain vaihtoehto. Sen hankkii ihmiset, jotka ei paremmasta tiedä ja haluavat vaan päästä säätämisestä..
Tästä voidaan tyytyä olemaan eri mieltä. :P Vaikka ymmärrän kyllä pointin. Minulle tulee sama fiilis siitä kun jengi ostaa jotain monitori-Genelecejä betonikuutio-olohuoneseen välittämättä akustoinnista tai todellisesta monitorikaiuttimien tarpeesta.

Jäähyksi ajattelin nyt be quiet! Pure Rock 3, tällä hetkellä alin hinta 46e. Siinä tulee tuulettimena Pure Wings 3. Pure Wings kakkosia löytyy itseltä kotelotuulettimina ja ovat äänenvoimakkuudeltaan siedettäviä.
Kotelotuulettimiksi kuitenkin aion laittaa Noctuaa, kun 2x NF-A12x25 löytyy jo jemmasta. Yhden tai kaksi lisää voi siihen päälle kyllä ostaa. Nuo liikuttavat vähän matalemmillakin kierroksilla todella paljon ilmaa, vaikka olisi jotain vastustakin edessä.

Aliexpressistä en tilaa mitään. En luota noihin Kiina-kauppoihin.

Node 804 ei ole huono. Minulla taas on vaan periaate, että en osta niin vanhoja tuotteita. Jotenkin se uutuudenviehätys katoaa, kun tuolle tulee ikää.

Proxmox on virtualisointialusta, jossa käytännössä voit laittaa palvelimia ajamaan itse. Minulla on :
  • NAS
  • Web
  • Home Assistant
  • Kaverin palvelin (tulee SSH:llä sisään)
Näille kaikille olen laittanut 4GB muistia ja pari ydintä (käytännössä 4 säiettä). Hyvin toimii. Sitten jos haluan vaikka sammuttaa jotain noista, sekin onnistuu. Tykkään tästä modulaarisuudesta.

Itse katselin aikoinaan testejä kohdasta hiljasuus, ja minulla on jo myynnistä poistunut Bitfenix Whisper. Kunhan ei ollut muuten täysi susi. Seasonic Gold on yleensä varma valinta. Corsairilta, pitää miettiä ostaako RM, RMe, RMx vai mitä? Ja joidenkin tuulettimia on haukuttu. Ostaisin vaan goldin, ja mieluiten semmoisen, että ei ole semipassiivinen, vaan aina hiljaisella. Ne tuppaa olemaan hiljaisempia.

--

Tuokin jäähy on vähän ylihintainen, mutta se on varma valinta. Ja varmaan mun tuossa käytössä olevassa 500 DX:ssä on Pure Wingsit myös. Tarkista vaan aina, että mahtuu koteloon.
Noctuakin on kallis, mutta ne vaan toimi, ja jos on jo hankittuna, niin ei ole mitään syytä olla käyttämättä.

--

..ja siinä linkatussa N100-emolevyssä ei ollut paikkaa jäähylle, että se pitää pistää vaan ilmavirran varrelle, mutta sekin toimii. Se on se halpisvaihtoehto.

32 GB 3200 MHZ kittejä löytyy noin 65 eurolla (Kingston tai Crucial).

Tuosta vaan sen verran, että jos ei ole mitään kireillä latensseilla kellotusmuistia, niin sisään vaan. Minullakin on 3200CL16 muistit sisällä ja en tarkoituksella laittanut 3600MHz muistia, kun tärkeintä on vakaus. Pieni nopeuslisä ei lohduta, jos kone ei ole vakaa. Ja kahdella kammalla, edelleen se vakaus on tärkeämpi minulle kuin muu. Varsinkin palvelimessa.

--

Ja älä osta Kingstonin halvinta sarjaa käyttislevyksi. Samsungin EVO on hyvä sarja, QVO taas: en ole ostanut, vaikka kerran käväisi ostoskorissa BF-tarjousten aikaan, mutta taas: se luotettavuus.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
271 988
Jäsenet
76 845
Uusin jäsen
Vurvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom