Itsekin olen tätä miettinyt, kun viimeksi hain Valtiolle.fi paikkoja. Oli useita joissa täytin ihan jokikisen kriteerin ja oli tasan tietoa ja kokemusta kaikesta mitä pyydettiin, mutta edes haastikseen kutsua ei saanut. Parin kuukauden päästä sitten olikin infoa, että "henkilö nönnönöö valittiin virkaan". Noh, kun oli aikaa ja muuta, ei muuta kuin insta, face, linkkari ja muut laulamaan. Aika useinhan näissä selvisi että sinne on palkattu joko sukulaisia tai kavereita tai jotain muita tuttuja. Tämän stalkkauksen (josta en ole ylpeä, mutta jäi häiritsemään valtion sisäsiittoinen meno) jälkeen kävi selväksi, ettei kannata ilman sisäkontaktia edes yrittää. Vielä parempaa oli se, että kun näki tosiaan sitten ne palkatut henkilöt, niin niiden osalta kokemusta oli naurettavan vähän tai sitten heidän edelliset työkokemuset ja osaamiset (Linkkarin stalkin perusteella) oli jotain ihan muuta, kuin mitä tehtävässä ylipäätänsäkin haettiin.
Voimaannuin ja rohkaistuin sitten parista paikasta piruuttani kysyin, että millä kriteereillä henkilö X valittiin ja miksia minua ei kutsuttu haastatteluun. No okei, ei-länsimaalainen nimeni varmasti ohjasi hakemukset jonnekin Ö-mappiin alun alkaen, mutta silti. Kaikista hakemistani paikoista ja kysymyksistäni "miksi minä en", sain tasan YHDEN vastauksen, jossa oli sellaista AI-sloppia muistuttavaa selitystä et oma osaaminen vaikka olikin osuva, he etsivät enemmän tradenomia (it-järjestelmäasiantuntijaksi palvelinympäristöön), kuin mitä minä olin. Kyseinen homma olikin ko. yksikön johtajan ilmeisesti veljentyttärelle siunaantunut. I shit you not. En tiedä mitä 26-vuotias pari vuotta sitten Metropolian trade markkinoinnista ymmärtää palvelinympäristöstä ja AWS/Azure -integraatioita, mutta voihan se tyty olla kovakin osaaja. Jos siis unohtaa nämä samat sukunimet, sukulaisuussuhteet ja muu. Ainakaan Suomessa ei ole korruptiota.
Kuntahommiin kun haki Kuntarekryn kautta, meno oli ihan toisenlaista ja pääsin parissakin paikassa suht pitkälle. Yhdessä jäin toiseksi ja toisessa haastiksessa sitten selvisi, ettei se työnkuva ollut ihan sitä mitä haettiin ja yhdessä toivotettiin terveiset etten ole oikea henkilö mielestäni tähän positioon.