IT-alan työpaikat

Kirjoittaako ihmiset CV:hen unelmistaan? Ajattalin tuollaisen kuuluvan hakemukseen ja CV on vain kuivakka lista työhistoriasta ja koulutuksista yms.
Minulla on ammatillinen tavoite osio, eli kai sitä voisi haaveiluksi kuvitella. Sehän kertoo kyllä paljon työntekijästä, että mistä on kiinnostunut ja mitä tavoittelee.

Kirjoittaako ihmiset CV:hen unelmistaan? Ajattalin tuollaisen kuuluvan hakemukseen ja CV on vain kuivakka lista työhistoriasta ja koulutuksista yms.
No olisi varmaan pitänyt muotoilla eri tavalla. Opiskelijoilla tai juuri valmistuneilla ei yleensä ole juurikaan työkokemusta joka olisi relevanttia haetun tehtävän näkökannasta.

Jotkut ovat katsoneet netistä mallia ja luoneet erillisen hakemuksen ja CV’n, toisilla ne on samassa. Sinänsä sillä ei ole niin väliä, kun näissä tapauksessa yritetään enemmän hahmottaa minkälainen ihminen siellä on eikä sitä onko hän suoraan pätevä tehtävään.

Eikö ammatilliset tavoitteet jne. haaveet kirjata yleensä cover letteriin eikä suoraan ansioluetteloon? Mulla on ansioluettelossa vaan alussa ns. "myyntipuhelitania" ja sitten vaan työhistoria ja perustiedot. Coverletteriin sitten oon yleensä tarkentanut muut asiat.

Jaa-a, en oo kyllä koskaan hahmottanut että noilla isoilla IT-palvelutaloilla CGI, Tieto, Accenture, Digia olis mitään hirveän suuria periaatteellisia eroja, samaa kakkaa aika lailla samassa paketissa. CGI ja Tieto ovat ehkä kunnostautuneet vähän Accenturea enemmän tuossa YT-ruletin pyörittämisessä, mutta kyllä se Accellakin osataan. Accenturelta puuttuu tuotepuoli kokonaan, muilla taitaa olla jotain omia softia mitä sitten myydään ylläpidolla tai ilman.

Acce näistä omien kokemusten perusteella ykkönen, Digia hännänhuippuna.

Mites teillä muilla jotka olette it-alalla joko on käännettä parempaan?

Ainakin linkkari on vielä hiljainen ei tule ollenkaan yhteydenottoja mutta se voi olla vaan mulla kun en ole siellä kovin aktiivinen. Hyvinä aikoina tuli viestiä melkein viikottain.

Miten määrittelette osaamisenne cv:hen tai linkediniin? Välillä näkee aika valtavia ylisanoja joillakin mutta itse olen hyvin kriittinen osaamiseeni. Väänsin erään teknologian kanssa hyvin syvältä tasolta noin 6-7 vuotta ja pystyn/pystyin sanomaan osaavani tuon alueen, mutta kyllä silti sieltäkin löytyi aina uusia ulottuvuuksia, jotka sai polvilleen ja ymmärtämään oman riittämättömyyden.
Itse kokenut että pyrin liioittelemaan maltillisesti. Olen ottanut paremmaksi valtiksi sen että opin ja otan haltuun uusia asioita todella sujuvasti. Niinkuin teenkin. Tein Reactilla nollatason osaamislähtökohdista ensin opiskelua/harkkaa ja sitten noin 5kk projektia. Samaan aikaan siihen sisältyi tietysti paljon muutakin opeteltavaa Nodejs:stä Dockeriin. En pysty sanomaan React osaamistani kuin välttäväksi - jos rehellisiä ollaan.

Itsellä sellainen kutina että työnantajat tykkää kun cv:ssä kuvaillaan ennemmin minkälaisia projekteja on ollut toteuttamassa ja millä työvälineillä kuin listaa tekniikoista joiden osaamista itse arvioi. Mutta toisaalta mielestäni lista on silti hyvä olla että työnantaja näkee osaamisen laajuuden. Kaikkia projekteja missä on ollut mukana kun ei viitsi listata erikseen.

"Työsi kattaa teknisten ratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen, järjestelmäintegraatiot, vaatimusten analysoinnin, laadunvarmistuksen sekä projektien johtamisen. Johdat tiimejä, priorisoit kehitysjonoja ja pidät huolta dokumentaation ajantasaisuudesta, aina liiketoimintahyödyt mielessäsi."

Mitä hemmettiä? Eikö tuossa ole ainakin kolmen eri roolin tehtävät samassa?
"teknisten ratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen, järjestelmäintegraatiot" => ohjelmistokehittäjä/arkkitehti?
"projektien johtamisen" => projektipäällikkö? Toki tämä voi tarkoittaa tuotteeseen liittyvien yksittäisten projektin esim. uuden ominaisuuden tekeminen, jolloin kuulostaa PO:n hommalta
"Johdat tiimejä, priorisoit kehitysjonoja ja pidät huolta dokumentaation ajantasaisuudesta" => no tämä kuulostaa varsinaiselta PO:n hommalta

Voi olla vaan epäselvästi muotoiltu tuo tehtävän kuvaus, mutta tämmöstä tuli itselle mieleen.

"Työsi kattaa teknisten ratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen, järjestelmäintegraatiot, vaatimusten analysoinnin, laadunvarmistuksen sekä projektien johtamisen. Johdat tiimejä, priorisoit kehitysjonoja ja pidät huolta dokumentaation ajantasaisuudesta, aina liiketoimintahyödyt mielessäsi."

"teknisten ratkaisujen suunnittelun ja toteutuksen, järjestelmäintegraatiot" => ohjelmistokehittäjä/arkkitehti?
"projektien johtamisen" => projektipäällikkö? Toki tämä voi tarkoittaa tuotteeseen liittyvien yksittäisten projektin esim. uuden ominaisuuden tekeminen, jolloin kuulostaa PO:n hommalta
"Johdat tiimejä, priorisoit kehitysjonoja ja pidät huolta dokumentaation ajantasaisuudesta" => no tämä kuulostaa varsinaiselta PO:n hommalta

Voi olla vaan epäselvästi muotoiltu tuo tehtävän kuvaus, mutta tämmöstä tuli itselle mieleen.
Eihän tämä ole vielä mitään, B2C puolella on aika kirjavia asioita mitä duuniin kuuluu. Esimerkiksi Community Managerilta saatetaan vaatia osaamista C#:sta ja työnkuvaan kuuluu yhteisöhommien lisäksi asiakaspalvelu, jonkinsortin UX design, webdevaaminen ja firman PR :D

Kuulostaa samalta, mitä itse pitää yliopiston ohjelmistoprojektikursseilla tehdä, eli vähän kaikkea. Ihmisten johtaminen on eniten perseestä aiheen monimutkaisuuden vuoksi. Pitäisi kai käydä keväällä KAT.JOHT.204 Työn ja ihmisten johtaminen (5 op).

Toki tuota ihmisten johtamisen nihkeyttä pitää sitten kompensoida riittävän isolla liksalla, joka ei ole ns ”rivikoodarin” 4K vaan selvästi paljon enemmän.

Toki tuota ihmisten johtamisen nihkeyttä pitää sitten kompensoida riittävän isolla liksalla, joka ei ole ns ”rivikoodarin” 4K vaan selvästi paljon enemmän.
Imho. ei kannata lähteä esimieshommiin ellei tykkää ihmishommista. Mun viimeiseksi jääneessä duunissa kompensoitiin asiantuntijoitakin tavalla ettei palkka ollut houkutin lähteä esimiestehtäviin. Paraspalkkaiset tekniset työt tosin vaativat firmanlaajuista työpanosta eli ajat isoja teknisiä asiota tiimirajojen yli samalla kun alaisia nolla.

Viimeksi muokattu:
Ei kai ihmisissä yleensä sen kummempaa, mutta välillä tulee vastaan sellaisia ihan todella raskaita tapauksia. Esimiehenä ei voi oikein vältellä tällaisia, kuten ehkä rivijamppana voisi. Sitten pitää yrittää jotenkin keksiä, miten heidät saisi itse oppimaan parantamaan tapojaan, etteivät olisi niin raskaita. Ja että ne eivät tajuaisi että yritän tehdä tällaista. Suorien neuvojen antaminen varsin usein ei toimi :tdown:

Esimies hommissa on monta ongelmakohtaa yksi mihin olen oman urani aikana monesti törmännyt on se että kun esimieheksi nousee joku omasta joukosta ja työnantajalla on tarve "päteä" tai ajat on huonot. Tässä käy helposti kuten Uunolle armeijassa kukaan ei enää halua entistä kolleegaa kaveerata hänestä tulee myrkkyä joka ei kenellekkään ole hyvä asia.

Tänään on kyllä taas hätyytelleet vähän vaikka mistä työkkäristä lähtien.

Mielenkiintoisinta oli, että tuolta ulkomaisestakin välitysfirmasta annettiin tänään elonmerkkiä ja kyseltiin, että sopisikos haastattelu asiakkaan kanssa tällä viikolla.

Ei kai siinä, sopiihan tuo - vaikka nyt toki jo naulasinkin yhden toimeksiannon, mutta kun ei allokaatiosta sun muusta ole minkäänlaista tietoa, niin haalin kyllä kaiken mahdollisen, mitä tarjotaan.

Tai no yhdelle firmalle jouduin kyllä jo vastaamaan, että keskityn nyt ihan oman firman kehittämiseen tällä hetkellä.

Sitäkin suuremmalla syylllä että taitaa tulla kiskotuksi vielä toiseenkin tässä pikkuhiljaa..

Statistiikka

Viestiketjuista
266 103
Jäsenet
75 764
Uusin jäsen
Voippari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom