IP-kameran asennus

Liittynyt
21.08.2019
Viestejä
4
Hei!

Olen ostanut D-Link DCS-4703E kameran.

Haluan laittaa sen mökille reitittimen kanssa.

Reititin on Huawei B525S.

Olen yrittänyt asentaa sitä mutta taitoni ei riitä.

Kameran tulleissa ohjeissa ei oikein ole apua jos kameran laittaa reitittimen kanssa.

Pitääkö minulla on kiinteä ip osoite vai voiko sen tehdä virtual serverillä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
366
Tuo kamera toimii PoE:lla (Power over Ethernet) eli saa virtansa samasta verkkokaapelista missä datakin kulkee. Tuossa Huaweissa ei ole yhtään PoE-porttia joten ei liene toimi sen takia.

Voit ostaa siihen reitittimen jatkoksi tuollaisen PoE-injektorin joka hanskaa tuon sähkönjakelun.

TP-LINK TL-POE150S -PoE-injektori 24,90

Ei tarvitse olla kiinteää ip:tä ja sieltä saa konffattua dynaamisen DNS:n toimintaan myös.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Hei!

Pitääkö minulla on kiinteä ip osoite vai voiko sen tehdä virtual serverillä?
Yleensä niitä IP-kameroita varten pitää olla portti auki sisäänpäin reitittimestä.

DNA:lla on mokkulaliittymissä suurin osa porteista auki liittymän puolesta ja julkinen ip-osoite.

Telialla ja Elisalla pitää ottaa noin 2 euroa maksava lisäpalvelu (opengate Telialla, Elisan nimeä en muista) jotta liittymä saa julkisen ip-osoitteen ja portit samalla sisäänpäin auki.

Jonkunlainen DYNDNS palvelu pitää olla joko 4G reitittimessä tai kamerassa että sen 4G-liittymän vaihtuvan ip-osoitteen aina löytää avoimesta internetistä. Se liittymän ip-osoite vaihtuu noin kerran vuorokaudessa ja joskus kymmenenkin kertaa vuorokaudessa.

Sitten 4G reitimestä pitää säätää se haluttu portti auki kameralle ja ohjata siihen tuleva liikenne kameralle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
-Onko kameran mukana erillinen virtalähde. Tuo tarvitsee joko erillisen 12V jännitesyötön (jos sulla on ylimääräisenä vanhoja ADSL- tai vastaavien modeemien powereita, niin niitä voi käyttää. Toinen vaihtoehto on ostaa tuollainen poe-injektori, jolloin verkkokaapelissa saadaan kulkemaan data lisäksi kameran käyttösähkö.
-Asenna samaan routteriin kytketylle koneelle kameran mukaan tullut softa, sillä saa etsittyä kameran IP-osoitteen. Kokeile sitten selaimella, pääsetkö kameraan kiinni http://"ip-osoite"
-Vaihda ensimmäisellä kerralla salasana
 
Liittynyt
21.08.2019
Viestejä
4
On minulla virtalähde. Ja olen saanut selaimella kuvan toimimaan. Ja salasana on laitettu. Liittymä Telia prepaid.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Selvä. Mitä liittymää suosittelisit?
DNA Perusnetti 4G. Kuukausimaksu. 14,90 €.

Tuo taitaa olla listahinnaltaan halvin toimiva.

Jos Telialta tai Elisalta saat paremman tarjouksen niin ota se. Huom! Laske siihen mukaan myös se 2 euroa kuussa maksava julkinen ip-osoite.

DNA:lla se julkinen ip-osoite kuuluu ilman lisämaksua mokkulaliittymien ominaisuuksiin.

Toki kannattaa DNA:ltakin kysellä josko saisi paremmalla hinnalla sen liittymän kuin tuo listahinta 15 euroa kuussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Yleensä niitä IP-kameroita varten pitää olla portti auki sisäänpäin reitittimestä.
IP-kameralle ei pidä avata porttia julkiseen verkkoon! Sen verran turvattomia laitoksia ovat, että pian on kamera jonkun toisen hallinnassa.



AP:n tapauksessa helpointa OLISI ollut hankkia pilvikamera jos VPN yhteyden luominen kuulostaa täysin utopialta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Vähän tyhmä kysymys, mutta pääseekö noi ip kamerat itsekseen nettiin palomuuriin takaa? Itse en tietenkään niitä halua päästää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Jos verkossa on DHCP serverit antamassa ip osoitteet ja kamerassa DHCP client päällä ja missään ei esim MAC rajoituksia wifissä tai muurissa erillisiä estoja konfattuna niin pääsee internetiin ihan kuin vaikka padit tai läppärit eli asiakkaana muttei palvelimena.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Vähän tyhmä kysymys, mutta pääseekö noi ip kamerat itsekseen nettiin palomuuriin takaa? Itse en tietenkään niitä halua päästää...
uPNP:llä pääsevät itsekseen. Valitettavan usein uPNP on vielä kaikenlisäksi oletuksena päällä sekä palomuurissa että päätelaitteessa. uPNP siis toimii niin, että päätelaite ilmoittaa palomuurille että "hei, avaatko minulle portit x, y ja z", tai mitä portteja nyt satutaan tarvitsemaankaan. Ja hups, niin on portit auki. Eli kannattaa disabloida uPNP.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
uPNP:llä pääsevät itsekseen. Valitettavan usein uPNP on vielä kaikenlisäksi oletuksena päällä sekä palomuurissa että päätelaitteessa. uPNP siis toimii niin, että päätelaite ilmoittaa palomuurille että "hei, avaatko minulle portit x, y ja z", tai mitä portteja nyt satutaan tarvitsemaankaan. Ja hups, niin on portit auki. Eli kannattaa disabloida uPNP.
Eli pelkkä upnp poisto riittää? No se mulla onkin pois päältä. Ja ihan piuhalla kamerat kiinni, vaikkei sillä varmaan merkitystä. Kyselen kun oon vihdoin ja viimein saanut kytkettyä kamerat, ja lopullisia virityksiä tehdään. Kamerat ei oo siis vielä palomuurissa ja reitittimessä kiinni... en todellakaan halua et joku hakkeroi noi heti :geek:. Vpn yritän sitten säätää jos haluan etänä seurata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Mitäs muita simppelejä keinoja on kuin disabloida upnp? Vai tarvitaanko muuta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Lainaan vielä ketjua, miksi mun reitittimessä ei näy kameran ip osoitetta ollenkaan? Muut laitteet näkyvät...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
848
Joo pientä tarkennusta ehkä vaatii tuo kysymys. Saatko pingattua sitä kameran osoitetta, onko se ylipäätään samassa verkossa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
tuossa dhcp status kohdassa, kaikki muut laitteet siellä on. Siis kamerat toimii ja pääsen niihin kyllä käsiksi, kyselen vaan kun en oikein kaikkea ymmärrä :D
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
tuossa dhcp status kohdassa, kaikki muut laitteet siellä on. Siis kamerat toimii ja pääsen niihin kyllä käsiksi, kyselen vaan kun en oikein kaikkea ymmärrä :D
Saako se kamera IP:nsä dhcp:ltä vai onko sen kameran IP-asetukset käsinsyötetty siihen kameraan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Saako se kamera IP:nsä dhcp:ltä vai onko sen kameran IP-asetukset käsinsyötetty siihen kameraan?
Käsinsyötetty kameran asetuksista, mulla on kaksi samanlaista kameraa ja ne halusi käyttää samaa ip osoitetta, joten ei saanut kuin toiseen yhteyttä. Nyt on molemmilla oma ja hyvin ne toimii.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Käsinsyötetty kameran asetuksista, mulla on kaksi samanlaista kameraa ja ne halusi käyttää samaa ip osoitetta, joten ei saanut kuin toiseen yhteyttä. Nyt on molemmilla oma ja hyvin ne toimii.
Se on se syy, jos se/ne on käsinsyötetty. DHCP-status näyttää vaan ne mitä se DHCP-palvelin on palvellu, eli antanu ne IP-asetukset (automaattisesti, ei käsinsyötetyt). Eli kaikki on OK, vaikkei sitä kyseistä kameraa/kameroita näykkään siellä DHCP-status ikkunassa :).

[edit] Yleensä kannattaa jättää DHCP-palvelimen jakamasta osoitteista jokin määrä jakamatta, esim. jos DHCP-palvelin jakaa osoiteavaruutta 192.168.1.2 - 192.168.1.254, niin tuota kun muuttaa alkupäästä muotoon 192.168.1.21 niin sulla on osoitteet 192.168.1.2 - 192.168.1.20 jotka voit määritellä käsin erilaisille laitteille ilman että tulee ongelmia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
285
Se on se syy, jos se/ne on käsinsyötetty. DHCP-status näyttää vaan ne mitä se DHCP-palvelin on palvellu, eli antanu ne IP-asetukset (automaattisesti, ei käsinsyötetyt). Eli kaikki on OK, vaikkei sitä kyseistä kameraa/kameroita näykkään siellä DHCP-status ikkunassa :).

[edit] Yleensä kannattaa jättää DHCP-palvelimen jakamasta osoitteista jokin määrä jakamatta, esim. jos DHCP-palvelin jakaa osoiteavaruutta 192.168.1.2 - 192.168.1.254, niin tuota kun muuttaa alkupäästä muotoon 192.168.1.21 niin sulla on osoitteet 192.168.1.2 - 192.168.1.20 jotka voit määritellä käsin erilaisille laitteille ilman että tulee ongelmia.
Jes, kiitos vastauksesta. Aina oppii uutta. Mielenkiintoista oli se, kun päivitin firmwarea heti alkuun ja luulin olevani yhteydessä vain toiseen kameraan. No nehän päivittyivät molemmat kamerat yhdellä kertaa! :lol:. Tämä siis ennen kuin laitoin ip osoitteet käsin... Saattaa olla kyllä pieni mahku, että painoin upgrade nappia kahdesti.. Luulin aluksi että toisen kameran johdutuksissa olevan vikaa kun näin vain toisen kameran tuolla NASin kameran hallinnassa, en siis nähnyt tässä vaihessa livekuvaa ollenkaan.. Paljon tässä oppii kun vaan jaksaa säätää, aika vain ei aina tahdo harrastuksiin riittää :)
 
Viimeksi muokattu:

Td5

Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
3
Ei vaan kyvyt riitä. Vaihdoin operaattoria Telia > DNA (mökillä toimii paremmin) ja kamerat pimeni eikä omat kyvyt riitä ratkaisemaan tätä ongelmaa. Olen nyt muutaman tunnin äheltänyt modeemin (Huawei B715s-23c, DNA:lta ostettu) kanssa enkä saa mitään aikaan. Kamera D-Link DCS-2131L. Mökillä on samanlainen modeemi ja useampi kamera.

Minulla APN asetettu "julkinen.dna.fi"
Käytän WPA2-PSK suojausta ja netti toimii, saan huimat <10Mbps nopeuden Vantaalla.
Suojaus asetukset kuten kuvassa.
- MAC suodatus ei ole päällä
- IP-suodatus ei ole päällä
- Portin siirto luettelo tyhjä
- Erityissovellusluettelo tyhjä
- DMZ tila pois päältä
- SIP ALG päällä ja portti on 5060 (tämä oli oletuksena)
- UPnP tila pois päältä
- NAT tila suppilo

VOIP asetukset ei taida tässä ole merkityksellisiä ja niihin en ole koskenut

TR-069 hallinta on päällä
Sen raportointi on päällä
Raportointiväli 7200
Yhteyspyynnön portti 7547
Nämä on tullut oletuksena

Samba ei ole päällä

DLNA ei ole päällä

Tuskastuttaa kun ei tiedä mitä tehdä. Auttaisiko joku, pls.
Minkälaiset asetukset pitäisi olla?

Kun laitan kamerasta WPS päälle ja modeemin hallintapaneelista käynnistän WPS, kamera löytää verkon
hetkeksi, mutta ennenkuin WPS yritys loppuu, hukkaa verkon.

Screenshot 2019-12-06 at 15.40.35.png Screenshot 2019-12-06 at 15.57.00.png Screenshot 2019-12-06 at 16.05.24.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom