Interstellar Space: Genesis - 4X SciFi-taivaan uusi tähti

Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
80
Avataampa uusi ketju 4X avaruustrategia genren uudelle tähdelle, indiestudio Praxis Gamesin Interstellar Space: Genesikselle.

Mistä on kyse?

ISG on Master of Orion 2:n perinteitä kunnioittava 4X peli muutamalla uudelle koukulla ja, tadaa - vuoropohjaisella taistelulla! Starlaneja ei myöskään ole, vaan aluksen nokan voi suunnata juuri sinne minne kapteeni haluaa (ja kantama riittää). ISG on saanut erittäin myönteisen vastaanoton, ja tällä hetkellä Steam arvosana on 9/10 ja vajaa 100 arviota.

Praxis Games tuo uusia mausteita tuttuun MOO2 kaavaan mm. avaruuskulttuurilla, strategisilla mineraaleilla, vaiheittaisella avaruuden tutkimuksella sekä satunnaisilla tapahtumilla, jotka voivat ketjuntua lyhyiksi tapahtumaketjuiksi.

Tähtiä ja planeettoja ei tutkita yhdellä visiitillä, vaan perusalus saa tehtyä pintapuolisen tutkimuksen; montako ja millaisia planeettoja tai muita taivaankappaleita järjestelmästä löytyy. Erillisillä tutkimusaluksilla sekä kotiplaneetan scannereilla saadaan taas tarkempaa tietoa järjestelmästä. Mielestäni ratkaisu on hyvä, koska näin tekemistä riittää pidemmälle, ja esim. sopuisten naapurien rajalta myöhemmin löytyvä harvinainen strateginen mineraali tuo vipinää diplomatiaan.

Asteroidirenkaiden ja kaasuplaneettojen mineraaleja voi hyödyntää tutkimukseen tai kehitykseen, ja voipa neutroni tähden viereen luoda vaikka turistinähtävyyden kassavajetta paikkaamaan.

Itsellä vasta toinen peluukerta menossa, ja toistaiseksi on maistunut erittäin hyvin. Vauhti on selvästi MOO2:sta verkkaisempaa positiivisessa mielessä, joten liikkeet tulee suunnitella huolella ja mikromanagerointi pysyy kohtuudessa. Jokaiselle planeetalla ei voi rakentaa kaikkea, siitä pitää huolen jo rajallinen rakennuspaikkojen määrä, joten erikoistuminen kannattaa. Tämä on myöskin hyvä ratkaisu mikromanagerointia blokkaamaan.

Leaderit ovat todella vahvoja, ja heissä on pieniä roolipelivivahteita. Leaderit voivat satunnaisesti pyytää palveluksia edustamaltaan taholta, joiden huomioiminen vaikuttaa heidän suhtautumisensa työnantajaan. Kyllästynyt liideri pakkaa tähtikarttansa ja häipyy, kun taas hyvin viihtyvä sitoutuu ja kehittyy nopeammin. Leadereilla voi olla myös ns. negatiivisia perkkejä, ja siinä missä yksi ahne hedonisti pyytää toistuvia reiluja palkankorotuksia, toinen nihilisti on polttanut siltansa muihin rotuhihin, ja hänen palkaaminen voi tuoda säröjä diplomatiaan.

Jos 4X genre maistuu, niin suosittelen tutustumaan, semminkin jos Stellariksen ja Endless Spacen jälkeen haluaa vähän perinteisempää MOO2:sta. Studiolta tulee uusia patcheja hyvällä tahdilla, mahdolliseen modi-skeneen en ole vielä ehtinyt tutustumaan. Mielestäni tämä on parempi tulkinta MOO2:sta kuin Wargamin.netin Master of Orion: Conquer the Stars. Grafiikassa tosin pienemmän studion rajalliset resurssit näkyvät, ja toivottavasti jatkossa saadaan myös rotuja lisää.

Interstellar Space: Genesis is a turn-based space 4X strategy game
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 819
Viestejä
4 205 117
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom