Intelin tekoälyprojekti pyrkii tekemään peleistä fotorealistisempia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
16 634
Intel on esitellyt tekoälyprojektiaan, joka muokkaa peligrafiikoita lennossa fotorealistisemmiksi.
Neuroverkkoon perustuva järjestelmä ottaa sisään pelin renderöimät ruudut ja muokkaa niitä sopivan lähdemateriaalin avulla haluttuun suuntaan.
Videolla näkyvässä esimerkissä GTA V -pelin grafiikoita parannellaan Cityscapes-paketilla, joka rakentuu pääasiassa saksalaiskaupungeista napattuista kuvista.
Intelin mukaan tekoälyjärjestelmä toimii "interaktiivisella suorituskyvyllä", mutta mitään tarkkoja FPS-lukuja ei ole näkyvillä.


Voit tutustua aiheeseen tarkemmin Intelin sivuilla ja aiheesta julkaistussa tieteellisessä paperissa (PDF).

Lähde: This AI is pretty good at generating realistic graphics for GTA 5
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
3 276
Intelin mukaan tekoälyjärjestelmä toimii "interaktiivisella suorituskyvyllä", mutta mitään tarkkoja FPS-lukuja ei ole näkyvillä.
Paperista:
Inference with our approach in its current unoptimized implementation takes half a second on a Geforce RTX 3090 GPU. Since G- buffers that are used as input are produced natively on the GPU, our method could be integrated more deeply into game engines, increasing efficiency and possibly further advancing the level of realism.

Eli 2 FPS nykyisellä toteutuksella, mutta uskovat että sen voisi saada paljon nopeammaksi.

Edit: ihan mielenkiintoinen julkaisu ja erityisesti liikkuvan kuvan stabiilius on todella vaikuttavalla tasolla. Itse olisin ollut kiinnostuneempi järjestelmästä joka esim. pysyvästi muokkaisi pelin tekstuureja sun muita tavoitteenaan luoda opetusmateriaalia vastaava visuaalinen ilme.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 949
Tuon kun saavat toimimaan kunnolla niin potentiaalia on ties mihin. Etenkin jos saisi jotenkin loadia jaettua CPU:lle GPU:lta joka on nykyresoilla jo huutamassa kivusta jos haluaa kunnon FPS:ää moisella. Ytimiä on helppo lisätä prossuun vs lisätä GPU tehoa isoin hyppäyksin jos kerran 3090:in on jo noin rajussa koetuksessa. Lisää ramia lisää coreja jos saisi edes osan ajettua tuota kautta nyt kun CPU ja GPU keskustelevat keskenään paremmin. Vienee toki useita vuosia että yleistyy vaikka julkaistaisiin nyt että pelit alkaisivat tukea paremmin ja lisänä hupi komponenttipulasta joka tuskin hetkessä katoaa...
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
3 276
Tuon kun saavat toimimaan kunnolla niin potentiaalia on ties mihin. Etenkin jos saisi jotenkin loadia jaettua CPU:lle GPU:lta joka on nykyresoilla jo huutamassa kivusta jos haluaa kunnon FPS:ää moisella. Ytimiä on helppo lisätä prossuun vs lisätä GPU tehoa isoin hyppäyksin jos kerran 3090:in on jo noin rajussa koetuksessa. Lisää ramia lisää coreja jos saisi edes osan ajettua tuota kautta nyt kun CPU ja GPU keskustelevat keskenään paremmin. Vienee toki useita vuosia että yleistyy vaikka julkaistaisiin nyt että pelit alkaisivat tukea paremmin ja lisänä hupi komponenttipulasta joka tuskin hetkessä katoaa...
Se näyttis on tossa hommassa niin paljon nopeampi ja energiatehokkaampi, että ei ole noita järkeä laskea cpu:lla. Jos jotenkin haluis nopeutusta tuohon, niin paras menetelmä lienee vain lykätä lisää 3090 näyttiksiä pakkaan. Viisitoista 3090 korttia antais jo n. 30fps prosessointinopeuden, halpaa kuin saippua ;)
Tai sit tekee kuin artikkeli ehdoittaa, eli integroi pelimoottoriin paremmin ja optimoi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 949
Se näyttis on tossa hommassa niin paljon nopeampi ja energiatehokkaampi, että ei ole noita järkeä laskea cpu:lla. Jos jotenkin haluis nopeutusta tuohon, niin paras menetelmä lienee vain lykätä lisää 3090 näyttiksiä pakkaan. Viisitoista 3090 korttia antais jo n. 30fps prosessointinopeuden, halpaa kuin saippua ;)
Tai sit tekee kuin artikkeli ehdoittaa, eli integroi pelimoottoriin paremmin ja optimoi.
Ei siis pointtina että tottakai GPU on nopein. Mutta jos tuota saisi jotenkin jaettua edes hiukan voisi tuokin jotain auttaa. Ottaen huomioon että eipä ole viimevuosina mikään peli pistänyt CPU:ta tai ramia käyttöön juurikaan vs GPU joten vapaita resursseja sillä puolella olisi. Ja vaikka CPU pula onkin niin CPU+RAM päivitys olisi kummasti halvempaa kuin 3090 tai edes 3080 tms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 907
Ongelmana jakamisessa voi olla Hidas PCIe4 väylä. Aika menee datan siirtoon eri laskentayksiköiden välillä.

Toimivin ratkaisu on yksi mahdollisimman suorituskykyinen yksittäinen GPU, jossa tuo homma tehdään.

Tosin jos 3090:n FPS on jotain 2:n luokkaa, niin se tarkoittaa, että vielä parissa sukupolvessa ainankaan tuo ei tule toimimaan kelvollisella nopeudella..

JA joku 16 core CPU on melkoisen MOPO laite VS GPU, jos meillä on raakaa, rinnakkaistuvaa laskentaa ja 3090 tasoinen GPU
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 949
Ongelmana jakamisessa voi olla Hidas PCIe4 väylä. Aika menee datan siirtoon eri laskentayksiköiden välillä.

Toimivin ratkaisu on yksi mahdollisimman suorituskykyinen yksittäinen GPU, jossa tuo homma tehdään.

Tosin jos 3090:n FPS on jotain 2:n luokkaa, niin se tarkoittaa, että vielä parissa sukupolvessa ainankaan tuo ei tule toimimaan kelvollisella nopeudella..

JA joku 16 core CPU on melkoisen MOPO laite VS GPU, jos meillä on raakaa, rinnakkaistuvaa laskentaa ja 3090 tasoinen GPU
Voipi olla juu. Ajatustasolla tässä lähinnä leikittelin jotta saisi mahdollisesti nopeammin ajoon.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 556
Voipi olla juu. Ajatustasolla tässä lähinnä leikittelin jotta saisi mahdollisesti nopeammin ajoon.
Rinnakkaistuvaa ja gpu:lle sopivaa kuormaa ei ole mitään järkeä pilkkoa cpu:lla ajettavaksi. Ainoa mitä kannattaisi tehdä on sen cpu-käytön minimointi, eli optimoida ajureita niin että mahdollisimman vähän aikaa kuluu cpu rajoitteisiin asioihin ja laskea se raskas sillä gpu:lla.

Se että alkaisi pilkkoa gpu:lle sopivasta kuormasta jotain prosentin siivua prossulle ajettavaksi, aiheuttaisi enemmän hidastumista kuin nopeutta.
 
Liittynyt
07.12.2017
Viestejä
137
Syöttää animaation elokuvan ja tuo himmeli hallusinoi sen realistisen näköiseksi muista aidoista elokuvista kopioiden. n+1 erehdyksen jälkeen sitä ei erota onko aitoa kuvaa vai konehalluja.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
1 640
Laskeekohan tuo intelin systeemin kaiken uudestaan kuva kuvalta? Jos se on tehty noin niin ehkä sitä hallusinointia voisi optimoida aikadatalla ja laskea vain "muutoksia"?

Nvidiallahan oli samankaltainen renderöijä 2018. Tosin nvidian sydeemi toimi aivan eri tavalla. Alla video siitä. DLSS1.0 yritti myös jotain samansuuntaista. Ehkä intel osaa paremmin. Onhan tuota vettä myös virrannut joessa ja koneoppiminen mennyt eteenpäin.


Jim Keller veikkaili podcastissa, että on ihan mahdollista että pelirenderöinti tehdään koneoppimisen avulla tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
131 531
Viestejä
2 555 445
Jäsenet
50 524
Uusin jäsen
zezzil

Hinta.fi

Ylös Bottom