Intelin Arc A730M:n pelitestit paljastavat karun kuvan ajureista

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Uutisoimme eilen nettiin ilmestyneistä 3DMark-testituloksista Intelin järeämmällä Arc A730M -mobiilinäytönohjaimella. Aikaa ei ehtinyt vierähtää kuin tovi, kun perästä kuului vielä erilaisia pelitestejä, jotka samalla paljastivat ajureiden surkean tilan.

Weibo-käyttäjä Golden Pig Upgrade on julkaissut joukon pelitestejä Macheniken Arc A730M -näytönohjaimella ja Core i7-12700H -prosessorilla varustetulla kannettavalla. Testipatteristoon oli valikoitu Assassin’s Creed Odyssey, Metro Exodus, F1 2020 sekä Shadow of the Tomb Raider, joka tosin ei suostunut käynnistymään lainkaan DirectX 12 -tilassa ja DirectX 11 -tilastakin Golden Pig Upgrade jätti suorituskykylukemat julkaisematta. Ajureissa on siis selvästi vielä reilusti työstettävää.

Onnistuneiden testien puolelta näytönohjain tarjosi Metro Exodus -pelissä 1080p-resoluutiolla High-asetuksin 70 FPS 1080p-resoluutiolla ja 55 FPS 1440p-resoluutiolla, mikä asettaisi sen GeForce RTX 2070:n ja RTX 3060:n välimaastoon. Verrokkiluvut ovat näytönohjainten mobiiliversioista ja NotebookCheckin käsialaa. F1 2020:ssa 1080p-resoluutiolla irtosi 123 FPS:n ja 1440p-resoluutiolla 95 FPS:n keskimääräinen suorituskyky, mikä on ainakin 1080p-resoluutiolla vain RTX 3050:n tasoa. Assassin’s Creedistä ei ole verrokkilukuja, mutta 1080p-resoluutiolla FPS oli keskimäärin 38 ja 1440p-resoluutiolla 32 FPS.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana Golden Pig Upgrade näytti tilastoja myös Arc Control -hallintasovelluksesta, jonka mukaan näytönohjain kulutti 92 wattia tehoa ja toimi 2050 MHz:n kellotaajuudella Furmark-kuormassa.

Lähteet: VideoCardz, WCCFTech

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
No tuo 2070-3060 taso on varsin ok "oem" läppärinäyttikseks, oispahan peli ainakin avattu jollain.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Minä olen sanonut alusta asti, että Intelin näytönohjainajurit ovat täyttä paskaa ja noihin kortteihin ei kannata koskea ennenkuin Intel saa aikaan todistettavasti toimivat ajurit. Vastaanvänkääjiä vaan on täällä riittänyt
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 198
Minä olen sanonut alusta asti, että Intelin näytönohjainajurit ovat täyttä paskaa ja noihin kortteihin ei kannata koskea ennenkuin Intel saa aikaan todistettavasti toimivat ajurit. Vastaanvänkääjiä vaan on täällä riittänyt
tai sitten me, jotka olemme asiasta samaa mieltä, olemme olleet vain myöntyväisesti hiljaa... :D
 
  • Tykkää
Reactions: prc
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Minä olen sanonut alusta asti, että Intelin näytönohjainajurit ovat täyttä paskaa ja noihin kortteihin ei kannata koskea ennenkuin Intel saa aikaan todistettavasti toimivat ajurit. Vastaanvänkääjiä vaan on täällä riittänyt
Ite laidasta laitaan pelejä pelaavana mietin jo aiemmin samaa kun AMD kanssakin oli harmittavan paljon ongelmia, että mitenköhän intel onnistuu saamaan hommat kasaan. Aikoinaan juurikin peliongelmien takia (vanhimmissa mount and bladeissa muistaakseni varsinkin) siirryin nvidiaan ihan vaan sen takia, että vaikka ongelmia onkin joskus niin pelit sentään toimii. Vaikka oli aikoinaan nvidialla youtuben kanssa ongelmia, että kuva repeili ja muistaakseni yli puolivuotta kesti, että saivat korjattua mikä oli melkoisen ala-arvoista toimintaa.

Huonoja siis kaikki, mutta nvidia vähiten huono niin sillä joutuu menemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Intelin desktop-prosessoreiden ajurit ja Linux-tuki on minun mielestäni aina ollut ensiluokkaista. Siis niiden omien vehkeiden, ei PowerVR.

Lisäksi Intelillä on rahoitus kunnossa ja resursseja tehdä kunnon ajurit.

Näistä lähtökohdista on silti saatu huonot ajurit. Olisi ainakin syytä, että pari johtohenkilöä saisi potkut.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Softa on aina ollut Intelin heikoin puoli. Voi viedä vuosia saada nuo ajurit nVidian ja AMD:n tasolle

Ei se ole resursseista kiinni. nVidiallakin on resursseja vaikka miten. Uusi rauta vaatii oman aikansa ja kokemusta, että ne ajurit saa kodalleen. Sitä ei paikata vaikka resursseja olisi miten paljon
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Intelin desktop-prosessoreiden ajurit ja Linux-tuki on minun mielestäni aina ollut ensiluokkaista. Siis niiden omien vehkeiden, ei PowerVR.

Lisäksi Intelillä on rahoitus kunnossa ja resursseja tehdä kunnon ajurit.

Näistä lähtökohdista on silti saatu huonot ajurit. Olisi ainakin syytä, että pari johtohenkilöä saisi potkut.
Valitettavasti ei ihan näin kultaista ollut. En kyllä enää muista kaikkea tarkasti, mutta silloin oli tuen piirissä oleva wintendo, tuen piirissä olevat ajurit intelin omalla piirisarjaan integroidulla näyttiksellä ja siihen ei ainakaan mun aikana tullut korjausta, ennekuin työnsin koneen SERrriin.

Ajuri bugitti, tietyt tuen piirissä olevat resoluutiot eivät toimineet tai sitten luvatut väribittisyydet eivät toimineet oikein. Kyseessä oli tupla P3 600mhz ja Rambussin RDIMM rammit workstation pannu. Ainut tapa kiertää ongelma oli iskeä erillinen näyttis kiinni.

Kyllä epäilin ihan alkuun ARC:n olevan ongelmallisia, jos tuolloinkaan ei edes 2D tilan desktop reson ajureita saatu/viitsitty pistää kondikseen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Nämä bugit taitavat olla tällä haavaa piiri/mallikohtaisia koska A3-sarjasta ei muistaakseni ole havaittu samanlaisia ongelmia
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Ei oikeastaan yllättänyt. Arvelin jo n. 6kk sitten että Intelin suurin ongelma näiden käyttöönotossa tulee olemaan ajuripuolella. Aika näyttää tekeekö Intel riittäviä korjausliikkeitä tarpeeksi nopeasti, vaiko ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom